Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työajat - mitä ihmettä?

Vierailija
17.06.2013 |

Aloitin työt viime maanantaina eräässä kotipalveluntapaisessa yrityksessä. Työsopparia ei ole vielä(kään) tehty ja hämmästystä on herättäneet mm. seuraavat seikat: tietääkseni hain osa-aikaista(!) työtä, ja olen kuitenkin lennossa ja työnantajan käytettävissä päivittäin klo 8-16 joista asiakkaiden luona menee ehkä 4h päivä.

Eikö tuota ajamiseen, toimistolla olemiseen ja muiden työhön liittyvien juoksevien asioiden hoitoon kuluvaa aikaa lasketa (palkalliseksi) työajaksi? Istunko minä toimistolla odottamassa seuraavaa työtehtävää omalla ajallani?

Ja voiko olla niin, että oman auton käytöstä ei saa minkäänlaista korvausta, vaikka päivän aikana kaupungilla tulee ajettua ees taas kymmeniäkin kilometrejä?

Kiteytettynä: onko oikein saada palkkaa vaan asiakkaan luona vietetystä ajasta vaikka "töissä" on kuitenkin koko päivän?

T. hämmentynyt vastavalmistunut

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 11:20"]

AP:n kertomulsessa on niin moni asia pielessä että epäilen trolliksi.

[/quote]

Minä en epäile, täällä päin on yksi yrittäjä, joka on juuri tuollainen ja alakin täsmää.  

Vierailija
42/55 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoon en saanut enää tänään yhteyttä, mutta mitä työsopimusta silmäilin niin yksityisten sosiaalialojen työehtosopimus on se, jota sovelletaan. Mutta työajaksi oli merkitty 0-8h/vrk ja perään OSA-AIKAINEN.

En edelleenkään ymmärrä, mikä osa-aikainen se sellainen on, joka tekee "työtä" 7-8h päivässä, kuten tähän asti. Melkein toivon, että tämä mutka ei selviäkään ja liitostakin kehottavat eroamaan. Ei ole nimittäin fiilistä tehdä töitä tuolla..

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä nyt tarvitse sellaista, joka on "puolueeton", vaan nimenomaan puolueellisen ja sinun etuasi ajavan ammattiliiton juristin. Paitsi jos se liitto on niin hampaaton, että  laiskin virkamieskin on tehokkaampi.

Vierailija
44/55 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yleensä "päivystyksestä" toimistolla saadaan jonkinlaista korvausta, mutta ei välttämättä. Mulle maksetaan matka-ajalta palkkaa, mutta ei nukkumistunneilta, joita on 8 vuorokaudessa. Mies taas ei saa matkaajalta palkkaa, vaikka koko viikonloppu menisi reissatessa työkohteeseen. Jos lähtee maanantaina työaikaan resissuun, niin sitten palkka juoksee. Tuo auton käyttökin on kai ihan sopimuspohjainen juttu. Mulla esim. työsopimuksessa lukee, että työpaikka on pääkaupunkiseutu ja kilometrikorvauksia ei makseta pääkaupunkiseudulla, mutta en ajelekaan päivän aikana edestakaisin, vaan aamulla työpaikkaan ja illalla takaisin. Jos palkka on riittävän hyvä, niin voi sietää jotain epäkohtia työsopimuksessa, mutta sulla ei näin oletettavasti ole. Älä kirjoita huonoa työsopimusta!

Vierailija
45/55 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, liitto vaikutti ainakin hyvältä, asiaani paneuduttiin ja se otettiin todesta. Mielenkiinnolla odotan analyysiä työsopimuksesta. Saa muuten nähdä miten juhannusaattoni käy - työehtosopimuksen mukaan se olisi ehkä vapaa, mutta moisesta ei ole ollut sanallakaan puhetta töissä muutoin kuin että itse juhannuspäivä on ainakin vapaata.

Ap

Vierailija
46/55 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suullinenkin sopimus on sopimus...mutta nyt se työsopimus pitäisi saada paperille. Mun mielestä sä voit istua siellä toimistolla pomon pöydän ääressä siihen asti että saat sopparin käteen ja tarkistat, että siinä todella on kaikki asiat jotka olette sopineet ja jotka ekan viikon jälkeen oli epäselviä. Sanot, ettet tee enempää töitä ilman kirjallista sopimusta. Haiskahtaa kyllä kusettajalle, jos ei viikossa saa papereita tehtyä.

Lue alasi TES, siellä on nuo odotusajat ja kilometrit. Mutta pääsääntöisesti kilometrit on työnantajan kulu ja ne on sinulle korvattava tai annettava auto käyttöön.

Vierailija
47/55 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 21:54"]

No, liitto vaikutti ainakin hyvältä, asiaani paneuduttiin ja se otettiin todesta. Mielenkiinnolla odotan analyysiä työsopimuksesta. Saa muuten nähdä miten juhannusaattoni käy - työehtosopimuksen mukaan se olisi ehkä vapaa, mutta moisesta ei ole ollut sanallakaan puhetta töissä muutoin kuin että itse juhannuspäivä on ainakin vapaata.

Ap

[/quote]

Alkaako työpaikkasi nimi aakkosten alkupään kirjaimella? Kuulostaa niin samalle kuin yhdessä toisessa tapauksessa täällä päin ja kuulemma ei ole ainoa...

Vierailija
48/55 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain myöhemmin keskiviikkona yhteyden liittoon, ja kun kerroin saamastani työsopimuksesta ei puhelimessa ollut nainen tuntunut näkevän ainakaan siinä mitään väärää. Puhelun aikana aloin taas epäilemään itseäni, entäs jos kaikki on kumminkin ok?

Liiton nainen kehotti arvatenkin minua juttelemaan työnantajan kanssa, vaatimaan selkeitä työaikoja/vuoroja, kilometrikorvauksia ja yleensäkin keskustelemaan näistä minua epäilyttävistä seikoista. Ellei sillä keinolla tule selkoa, otan liittoon yhteyttä uudestaan.

Työnantajan kanssa on vain niin hankala keskustella! Jos kyseenalaistan em. asioita, hän vain hymähtää eikä ota sen kummempaa kantaa asiaan. Olen niin kettuuntunut tästä kaikesta, että kadun syvästi edes hakeneeni koko paikkaa!

- AP

Vierailija
49/55 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain myöhemmin keskiviikkona yhteyden liittoon, ja kun kerroin saamastani työsopimuksesta ei puhelimessa ollut nainen tuntunut näkevän ainakaan siinä mitään väärää. Puhelun aikana aloin taas epäilemään itseäni, entäs jos kaikki on kumminkin ok?

Liiton nainen kehotti arvatenkin minua juttelemaan työnantajan kanssa, vaatimaan selkeitä työaikoja/vuoroja, kilometrikorvauksia ja yleensäkin keskustelemaan näistä minua epäilyttävistä seikoista. Ellei sillä keinolla tule selkoa, otan liittoon yhteyttä uudestaan.

Työnantajan kanssa on vain niin hankala keskustella! Jos kyseenalaistan em. asioita, hän vain hymähtää eikä ota sen kummempaa kantaa asiaan. Olen niin kettuuntunut tästä kaikesta, että kadun syvästi edes hakeneeni koko paikkaa!

- AP

Vierailija
50/55 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 16:55"]

Liittoon en saanut enää tänään yhteyttä, mutta mitä työsopimusta silmäilin niin yksityisten sosiaalialojen työehtosopimus on se, jota sovelletaan. Mutta työajaksi oli merkitty 0-8h/vrk ja perään OSA-AIKAINEN.

En edelleenkään ymmärrä, mikä osa-aikainen se sellainen on, joka tekee "työtä" 7-8h päivässä, kuten tähän asti. Melkein toivon, että tämä mutka ei selviäkään ja liitostakin kehottavat eroamaan. Ei ole nimittäin fiilistä tehdä töitä tuolla..

-Ap

[/quote]

Onko työpaikkasi joku osuuskunta, jonka kautta olet työllistynyt? Yksi sukulaiseni tekee osuuskunnan kautta kotisiivouksia ja hänellä on kohteita ympäri kaupunkia silloin, kun asiakkaat ovat hänet tilanneet. Kohteesta toiseen siirtymisestä ei makseta palkkaa eikä kilometrejäkään. Pahimmissa tapauksissa hän suhaa pyörällä kaupungin laidalta toiselle ja siivoaa ehkä kolmessa kohteessa kaksi tuntia kerrallaan. Tuohon tuhrautuu koko päivä ja palkkaa saa vain kuudesta tunnista. Jos ei ole töitä, ei tule palkkaa, mutta vähätuntisina kuukausina hän saa soviteltua päivärahaa.

En muista, mitä aloitusviestissä kerroit, mutta jos olet opiskelija/vastavalmistunut ja työ kestää muutaman kuukauden, ota se työkokemuksen kannalta. Toivottavasti seuraava työpaikkasi on sitten kaikin puolin kunnollinen.

Vierailija
51/55 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 - on osuuskunta. Kertomasi kuulostaa liiankin tutulta.. Olen vastavalmistunut ja työ kestää määräaikaisen sopparin mukaan syyskuun alkuun asti, joten periaatteessa voisin kitkutella nyt sen ajan edes kokemuksen kannalta..

- ap

Vierailija
52/55 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, nostan ketjua ku tuli itselle ajankohtaiseksi.

Esim.

Istun työpaikan autossa, etsin Anni-mummon kotiosoitatta minne minun mentävä, sitten haen parkkipaikan ja kävelen annin luo, auto oven edessä tai 500m päässä.

Palkka alkaa juosta siitä kun astun kynnyksen yli annin luo. Onko ok?

Vierailija
53/55 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin ja työpaikan välisistä matkoista ei makseta, mutta työpäivän sisällä tapahtuvista työhön liittyvistä ajoista pitäisi maksaa kilometrikorvaus. Odotteluajastakin, varsinkin jos pitää odotella tietyssä paikassa. Jos se olisi oikeasti omaa aikaa, niin ei sitä voi sitoa paikkaan.

Hae tosiaan kunnalle töihin. Epäkohtansa on sielläkin, mutta ainakin palkka maksetaan tes:n mukaan. Tunnit ja vuorolisät on syytä tarkastaa tosin joka paikassa.

Vierailija
54/55 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut nollatuntisopimuksesta? Sellaisiakin on käytössä, esim. yksityisellä koulutusalalla. Sulla on sentään 4 tuntia taattuna ja ylärajakin olemassa.

Vierailija
55/55 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentynyt kirjoitti:

Up, nostan ketjua ku tuli itselle ajankohtaiseksi.

Esim.

Istun työpaikan autossa, etsin Anni-mummon kotiosoitatta minne minun mentävä, sitten haen parkkipaikan ja kävelen annin luo, auto oven edessä tai 500m päässä.

Palkka alkaa juosta siitä kun astun kynnyksen yli annin luo. Onko ok?

No ei mulllekaan kukaan siitä maksa ,että etsin tieni aamuisin työpaikalleni ja autolleni parkkipaikkaa aamuisin. Tai itseni iltapäivällä takaisin sinne autolle. Työaika alkaa kun saan persukseni työpisteeseeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän