Älykäs JA uskovainen. Mahdotonta?
Voiko älykäs ihminen olla myös uskossa? Minulla ei tule ketään mieleen.
Kommentit (77)
Missä Einstein on pahastunut kun sitä sanottiin ateistiksi? En kyllä ole sellaiseen törmännyt. Einstein ei myöskään uskonut kuolemanjälkeiseen elämään.
"I cannot conceive of a God who rewards and punishes his creatures, or has a will of the type of which we are conscious in ourselves. An individual who should survive his physical death is also beyond my comprehension, nor do I wish it otherwise; such notions are for the fears or absurd egoism of feeble souls. Enough for me the mystery of the eternity of life, and the inkling of the marvellous structure of reality, together with the single-hearted endeavour to comprehend a portion, be it never so tiny, of the reason that manifests itself in nature.
Kaikki on suhteellista....
Einstein:
From the viewpoint of a Jesuit priest I am, of course, and have always been an atheist. ... It is always misleading to use anthropomorphical concepts in dealing with things outside the human sphere—childish analogies. We have to admire in humility and beautiful harmony of the structure of this world—as far as we can grasp it. And that is all
"I have repeatedly said that in my opinion the idea of a personal God is a childlike one. You may call me an agnostic, but I do not share the crusading spirit of the professional atheist whose fervor is mostly due to a painful act of liberation from the fetters of religious indoctrination received in youth. I prefer an attitude of humility corresponding to the weakness of our intellectual understanding of nature and of our own being."
"In view of such harmony in the cosmos which I, with my limited human mind, am able to recognize, there are yet people who say there is no God. But what really makes me angry is that they quote me for the support of such views."
Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_of_Albert_Einstein
Edelliseen (viestiin 32) viestiini: Einstein sanoi uskovansa Spinozan panteismiin.
Ei sanonut uskovansa Spinozan Panteismiin, vaan että johonkin voi verrata niin siihen. Kun noita Einsteinin ajatuksia lukee, niin niistä välittyy se idea että se ymmärsi että ihminen ei voi tietää miten asia oikeasti on, mikä ei kuitenkaan ole sama kuin että on jotain yliluonnollista. Siksihän Einstein kirjoittikin olevansa agnostikko pikemminkin kuin kuin uskova tai ateisti. Kuitenkin hän koki että luonto on upea ja ihailtava systeemi, joka kauneudellaan herättää uskonnollisia tunteita. Mun mielestä ei ole mitenkään yllättävää että älykäs ihminen suhtautuu maailmaan näin, mutta kyllä se nyt on liikaa että tämän perusteella uskikset käyttää Einsteinia jonkun oman uskomusjärjestelmänsä pönkkänä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 19:19"]
[/quote] Albert Einstein käynee yhdestä esimerkistä?
Te kiellätte Jumalan ja Jeesuksen vain siksi, ettette voi luopua kerskakulutuksesta esim.?
Minulla Jeesus on sydämessä ollut lapsuudesta asti ja olen elämässäni saanut ilmaiseksi kaiken vain rukoilemalla ja pyytämällä. En kuulu mihinkään lahkoon, ev. lut. seurakuntaankin vain paperilla eli en käy kirkossa tai osallistu mihinkään, vaikka toisaalta voisin niin tehdä. Jeesus on kuitenkin sydämessäni omanatuntonani ohjaamassa minua kaikessa mitä teen. En koe tarvetta liittyä mihinkään nykyajan seurakuntaan, koska näissä helposti alkavat narsistiset persoonat jyllätä ja ohjata muita mielensä mukaisesti, mikä on tosi surullista. Uskon vakaasti, että oma uskoni ja se, että elän Raamatun sanan mukaisesti on lahja minulle ja tie Jumalan ja Jeesuksen luo sitten viimeisenä päivänä:)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 21:37"]
[/quote]
Jos sä Albert Einstenin ajatuksia luettuasi päädyt siihen että Einstein "oli uskossa", niin se on Einsteinin henkinen raiskaus.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 21:48"]
[/quote]
Jos sä Albert Einstenin ajatuksia luettuasi päädyt siihen että Einstein "oli uskossa", niin se on Einsteinin henkinen raiskaus.
[/quote]
ei ollut uskossa, ei kyllä ateistikaan omien sanojensa mukaan.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 21:48"]
[/quote]
[/quote]
ei ollut uskossa, ei kyllä ateistikaan omien sanojensa mukaan.
[/quote]
Agnostikko ei ole kumpaakaan mieltä ja se on Eisteinin ajatusten ydin. Ja mä todella toivoisin että uskovaiset lakkaisivat käyttämästä Einsteinia omiin tarkoituksiinsa koska se on oikeasti niin helvetin epäkunnoittavaa todellisesta suurmiehestä.
Isaac Newton oli vahvasti uskovainen ja taatusti älykäs.
Newton eli 1600-luvulla, silloin tiede oli lapsenkengissään ja uskonnolla ihan eri asema.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 19:34"]
Minä tunnen useitakin uskovaisia insinöörejä, joten ei taida olla.
[/quote]
Hauska juttu, ei taida kukaan tuntea älykästä insinööriä, joten ikään kuin todistat että ap oikeassa.
En tiedä fysiikasta tarpeeksi tietääkseni mikä siinä herättää uskonnollisia tunteita, mutta miettikää nyt vaikka jotain koralliriuttaa tai upean näköisiä pieninä hyönteisiä. Eihän niitä katsoessa voi kuin ajatella että vau, VOIKO tämä olla vain jonkun mekaanisten valintaprosessien aikaansamaan. Toisaalta, kun asiaa rupeaa tarkastelemaan lähemmin, niin sen mekaanisen prosessin jäljet on niissä eläimissä nähtävissä koko ajan ja eliöt on tiukasti omien sukulinjojensa mukaisissa kategorioissaan ja aina löytyy se alempi kehitysaste. Yhtäkään eläinlajia ei ole löytynyt jolla olisi yllättäen jokin toisen sukuhaaran ominaisuus. Vaikka nisäkkäällä jotain joka olisi peräisi hyönteismaailmasta ilman sitä edeltäviä välimuotoja. Eli toisaalta on se ihmetys elämän kertakaikkisesta upeudesta joka ihmisnäkökulmasta tuntuu liian hyvältä ollakseen totta ja toisaalta on ne prosessit, ei siinä voi sanoa juuta että kumpi on oikea valinta. Siksi agnostikko. Ja tähän väliin nyt sitten tunkee uskis hokemaan että Einstein oli uskossa. Mur!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 21:42"]
Te kiellätte Jumalan ja Jeesuksen vain siksi, ettette voi luopua kerskakulutuksesta esim.?
Minulla Jeesus on sydämessä ollut lapsuudesta asti ja olen elämässäni saanut ilmaiseksi kaiken vain rukoilemalla ja pyytämällä. En kuulu mihinkään lahkoon, ev. lut. seurakuntaankin vain paperilla eli en käy kirkossa tai osallistu mihinkään, vaikka toisaalta voisin niin tehdä. Jeesus on kuitenkin sydämessäni omanatuntonani ohjaamassa minua kaikessa mitä teen. En koe tarvetta liittyä mihinkään nykyajan seurakuntaan, koska näissä helposti alkavat narsistiset persoonat jyllätä ja ohjata muita mielensä mukaisesti, mikä on tosi surullista. Uskon vakaasti, että oma uskoni ja se, että elän Raamatun sanan mukaisesti on lahja minulle ja tie Jumalan ja Jeesuksen luo sitten viimeisenä päivänä:)
[/quote]
Minä kiellän Jeesuksen siksi, että minua inhottaisi olla niin v-mäinen että viimeisenä päivänä rientäisin naurussa suin taivaan riemuihin väärinuskoneiden joutuessa ikuiseen kadotukseen.
Noin yleisesti ottaen en vain usko jumaliin. Jos joskus sellaisen näkisin alkaisin varmaankin uskoa, mutta palvomisen suhteen olisin toivottavasti vähän selektiivisempi.
Tunnen kaksi älykästä ja viisasta tohtoriksi väitellyttä, jotka ovat myös harvinaisen hyviä ja mukavia ihmisiä. Ja uskovaisia. Minun on vaikea ymmärtää heidän uskoaan, ja tieteellinen ajattelu yhdistettynä uskoon vaikuttaa käsittämättömältä yhdistelmältä. Mutta näin se vain heidän kohdallaan on.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 22:33"]
Newton eli 1600-luvulla, silloin tiede oli lapsenkengissään ja uskonnolla ihan eri asema.
[/quote]
Newton todistaa yksiselitteisesti ettei ole mahdotonta olla uskovainen ja älykäs ihminen. Sitähän AP kysyi. Eri kysymys on "elääkö nykyaikana yhtään älykästä ja uskovaista ihmistä?".
No kyllähän kaikki tietää vastauksen tähän kysymykseen muutenkin. On mahdollista olla älykäs ihminen ja saada silti päähänsä aivan älyvapaita juttuja ja pakkomielteitä, maailmanhistoria on pullollaan esimerkkejä tästä. Ei kai uskonto ole mikään poikkeus.
Einstein ei uskonut minkäänlaiseen jumalaan joten tuo "sitaatti" on joko valhe tai jollakin tavalla vääristetty.
Yksi suomalainen huippututkija Markku Kulmala on uskovainen. Tieteenala on aerosolitutkimus. Tosin en tiedä tuliko uskoon vasta sen jälkeen, kun jäi kiinni pettämisestä... ja yrittää nyt paikkailla tilannetta