Ohhoh! Yli puolet on mukavuussektion kannalla!
Vastasin tuohon kyselyyn, pitäisikö synnyttäjällä olla oikeus valita sektio. Hämmästyin kyllä kovasti, että jopa 60% kannattaa mukavuussektiota! Ihan sama asia kuin kysyisi, pitäisikö julkisin varoin kustantaa kaikille halukkaille nenäleikkaus.
Kommentit (54)
Tuo kysymyshän ei kuulu, että haluatko mukavuussyistä sektion, vaan että pitäisikö synnyttäjällä olla oikeus valita.
Ja kyllä, jos synnyttäjä pelkää vaikka isokokoisen vauvan synnyttämistä tai vauva on vaikkapa väärässä tarjonnassa, mutta synnytyssairaalassa sitkeästi alatiesynnytystä suositellaan, niin minusta synnyttäjällä pitäisi olla oikeus valita.
Kun vauva on syntynyt, niin vanhemmilla on oikeus olla rokottamatta tai kieltäytyä lääkärin hoidosta, mutta miksi ihmeessä synnytyksessä nainen on kuin parressa poikiva lehmä, jonka mielipidettä ei kysytä eikä kuunnella?
Suomessa tehdään harvinaisen vähän sektioita, mistä terveydenhuoltosektori on ylpeä, kun säästetään rahaa, mutta niinpä Suomi ei myöskään komeile ykköspaikoilla äitikuolleisuuden estämisessä. Suunniteltu sektio on taatusti turvallisempi kuin hätäsellainen.
Mä olisin kyllä ollut valmis itse maksamaan siitä sektiosta. Mutta tämä vaihtoehto ei ollut mahdollinen.
Sinä nro 41, rauhallisuus on hyvä juttu, mutta ole myös ehdoton ja määrätietoinen.
Pelkkä "mä haluisin" ei välttämättä riitä, uskovat että olet taivuteltavissa.
Yhteistyöhalu ja ehdoton asenne auttoivat mua saamaan sektiopäätöksen aika helposti Naikkarilla.
No , mulla on 2 sektiota ja 2 alatiesynnytystä. Aina olen lähtenyt alateistse synnyttämään , mutta näin vaan kävi. 4 elävää lasta , mistä olen kiitollinen.
Alatiesynnytyksistä ei ole muistona enää kropassa mitään. Raskauksien muistona on raskausarvet ja suonikohjut. Sektioiden muistona on tunnoton alavatsa, paksu arpi ja voimakkaista kiinnikekipuja . Toisessa sektiossa vuosin ( yllätykseksi vauva oli poikkitilassa ja leikattiin sitten ihan ilman kiirettä) 2300ml , haava tulehtui ja olin 2 viikkoa sairaalassa.
Mukavuussektio on terminä ihan outo. Sektiossa ei ollut mitään muuta mukavaa kuin lapsen saaminen. Alatiesynnytyksistä kävelin aina omin jaloin lapsivuoteille ja kotiuduin 3 päivässä. Repeämät ja episiotomia vaivasivat max 6kk , seksielämä on ihan hyvää edelleenkin. Itseasiassa saan parempia orgasmeja nykyään.
Jos joku haluaa valita sektion ilman selkeää syytä , toivon että hän ymmärtää kaikki puolet valinnastaan. Luultavimmin sektio menee hyvin , mutta kyllä siinä on aika isot komplikaatioriskit. Isommat kuin alatiesynnytyksessä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 15:37"]
Aloittajan olemusta ei ole vaikea kuvitella: luomusynnyttäjä, lukee aamuyöllä imetystukilistaa silmän verkkokalvot punaisina, raivostuu, jos joku ei toimi kuten Hän, pukeutuu kirppisrytkyihin, lapsena pukeutuu kirpputori-Metsolaan, koulutusta ei ole eikä sitä kautta kykyä hallita laajoja kokonaisuuksia, kuten kaikkea muuta ns. turhaa, mitä yhteiskunta meille ihmisille kustantaa.
On varmaan surkeaa olla ap! Hänen käsityksensä elämästä lienee sellainen, että elämä on kärsimystä, se eletään yhteiskuntaa varten, joka puolestaan on kuin iso tehdas, jossa jokaisen on syytä suorittaa oma kustannustehokas osansa mahdollisimman hyvin. Mahdollisuus omiin valintoihin on turhaa ja kallista. Hän on itse järjestelmän uhri, mutta niin sisällä siinä, että huvikseen paasaa av:lla siitä, miten kaikenlainen systeemista poikkaminen on väärin, tyhmää ja moraalitonta.
Toistan, ihan kauhea elämä Sinulla rakas ap. Elä vähän!
[/quote]
Mielenkiintoiset johtopäätökset pystyt vetämään muutamasta lauseesta. Mutta sinulla ilmeisesti on sitä koulutusta, joka mahdollistaa tällaisten laajojen yleistysten tekemisen näin niukoista pohjatiedoista.
Esitin mielipiteeni ja perustelin sen. Sinä voisit esittää oman mielipiteesi ja perustelut sille sen sijaan, että alat haukkumaan minua.
Alatiesynnytyksen ja sektion rahallinen erotus on n. 600 €. Moni olisi tuon varmasti valmis maksamaan itse. On turha syyllistää siitä, että sektio maksaa, kun sitä ei voi Suomessa itse maksaa. Yksityissairaalaa odotellessa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 15:41"]
Miten sen sektion oikein saa? Kättärin pelkopolilla jo ylipuhuttiin alatiesynnytykseen. Olisi pitänyt heittäytyä hysteeriseksi saadakseen sektion, mutta mä olin vain rauhallinen ja asiallinen. Onko mulla enää mitään mahdollisuutta saada sektiota? t, RV 36
[/quote]
tuossa vaiheessa se päätös vasta tuleekin. Siinä kun on se mikä lie synnytyksen suunnittelu lääkärin kanssa. Ei siinä hysteriaa tarvittu, piti vain olla jämäkkä, eikä muuttaa mieltä. Kyllähän ne yrittää taivutella.
Suomi on kyllä kaikinpuolin aikamoinen takapajula, tämä ilmenee hyvin näistäkin kommenteista. Jokaisella tulisi olla mahdollisuus itse valita sektion ja alatiesynnytyksen väliltä ilman mitään selityksiä ja painostamista kenenkään puolelta.
Sektion ja altien ero voi olla 600euroa, mutta jälkikustannusten ero on kyllä isompi. Mitä enemmän sektioita, sitä enemmän ongelmia seuraavissa raskauksissa. Ja sitä enemmän kustannuksia yhteiskunnalle.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 15:34"]
Minulla on puudutusaineallergia, joten en voi saada tavallisia kivunlievityksiä. Haluaisin sektion nukutuksessa, mutta lääkäri on sitä mieltä, että ei käy, vaikka minut on kyllä leikattu aiemmin ja nukutusaine ei ole aiheuttanut ongelmia. Nähtävästi tässä nyt sitten mennään ihan luomusti vaan, ellen saa huomenna lääkärin päätä käännettyä sektioon. Minusta on väärin, että lääkäri saa päättää, millaista kivunlievitystä minä saan vai saanko yhtään mitään, jos kerran on selvää, että puudutukset eivät tule kyseeseen.
[/quote]
Sunhan pitäisi päästä anestesialääkärin juttusille, ja anestesialääkäri sitten päättää nukutetaanko vaiko ei. Siis jos se sektiopäätös ensin saadaan aikaan.
Mulla myös puudutusaineallergia, joten kolmas sektio nukutuksessa tulossa ihan parin kuukauden päästä. Ihanan vaivaton - taju pois ja vauva ulos, sitten eka vuorokausi melkoisessa lääketuiskeessa välillä vähän heräillen. Seuraavana aamuna katetri pois, ja vauvaa hoitamaan. :)
Alatiesynnytystä en ole joutunut koskaan edes kokeilemaan, enkä haluaisikaan. Tämä sopii mulle.
Sektion vertaaminen johonkin nenäleikkaukseen osoittaa, miten harhaiset käsitykset tuosta toimenpiteestä ihmisellä voi olla. Joku lihavuusleikkaus voisi mennä nenäleikkauksen kanssa samalle viivalle, mutta nykyisen säästöbuumin vuoksi kätilöillä liian on kiire ja repeämisten määrä alatiesynnytyksissä kasvaa koko ajan. Repeämisen syynä ei ole raskaus, vaan ammattitaidoton kätilö, joka ei osaa tukea ponnistusvaiheessa välilihaa oikein. Ja ne hätäsektiot ovat sitten ihan oma lukunsa... siihenkin päädytään kun tilannetta ei olla osattu arvioida oikein. Ja se kätilö taas syynä.
Kun olen katsellut miehen kärvistelyä kahden tyräleikkauksen jälkeen (vaikka ne olivatkin suht pieniä tähystysoperaatioita) olen edelleenkin sitä mieltä, että alakautta synnyttäminen, kolmen kerran kokemuksella, on ollut helpompi toipumisen kannalta. Mies oli sentään puolitoista päivää täysin petipotilas, kun taas itse olen pystynyt joka kerran heti synnytyksen jälkeen istumaan, liikkumaan ja toimimaan muutenkin normaalisti.
Voihan se niinkin olla, että koska kyseessä on mies, on toipuminenkin aina dramaattisempi operaatio?
Tuttavani kärtti itselleen mukavuussektion ja nimenomena mukavuus-sellaisen, koska hänellä ei ollut synnytyspelkoa normaalia enempää, mutta hän halusi ilmeisesti välttää mahdolliset repeämät ja muut normaaliin alatiesynnytykseen kuuluvat asiat. Piti päänsä ja sai sektion ja otti mieluummin oman mukavuutensa takia leikkauksen riskit. Hän ei myöskään halunnut imettää, joten sai sairaalassa jonkin pillerin, joka esti maidontulon. Ei menneet tissitkään siinä sitten pilalle.
Tuollainen on mukavuus sektio, ei sellainen, että raskaana oleva nainen on suunniltaan pelosta tai leikkaus vaaditaan lääketieteellisin syin. Tottakai jokainen suo toiselle sektion, jos psyykkisesti ja/tai fyysisesti ei ole muuta mahdollisuutta synnyttää. Mielestäni leikkausta ei kuitenkaan pitäisi antaa hepposilla perusteluilla, kuten "mä haluun ku kaikki julkkiksetki haluu ja ettei pimpsa repee".
Itse toivon, että saan synnyttää esikoiseni alateitse, koska siinä on paljon etuja sektioon nähden. Mm. vauvan ääreishermosto tarvitsee sitä prässiä. Jokainen tyylillään ja pääasiahan on saada vauva terveenä tähän maailman :)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 16:18"]
Alatiesynnytyksen ja sektion rahallinen erotus on n. 600 €. Moni olisi tuon varmasti valmis maksamaan itse. On turha syyllistää siitä, että sektio maksaa, kun sitä ei voi Suomessa itse maksaa. Yksityissairaalaa odotellessa.
[/quote]
Alatiesynnytyksen ja sektion kustannusero synnyttäjälle voi olla sen 600 €, mutta kokonaiskustannukset ovat jotain aivan eri tasoa. Aamulehti esitti jokunen vuosi sitten lukuja 1500 eur alatiesynnytys - 6000-7000 eur sektio. Luulisi olevan selvää, että leikkaustiimi, sali, laitteet ja värkit ja aineet ja sairaalassa olo tulee sektiossa selvästi kalliimmaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 16:42"]
Sektion ja altien ero voi olla 600euroa, mutta jälkikustannusten ero on kyllä isompi. Mitä enemmän sektioita, sitä enemmän ongelmia seuraavissa raskauksissa. Ja sitä enemmän kustannuksia yhteiskunnalle.
[/quote]
No jos nykyaikana saadaan keskimäärin ne 1,5 lasta, niin onko sillä "seuraavien raskauksien" riskillä pelottelu tarpeen?
Itse olen ihan alatiesynnytystä lähdössä tekemään, mutta toivoisin kyllä että sektioon pääsee jos on tarve, eikä niin että niitä säästösyistä pihtaillaan tai yritetään väkisin pitää sairaalan tilastot jossain THL:llä määritellyssä ihanteessa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 15:39"]
Tottahan kaikki haluavat vaikka mitä, kunhan ei itse tarvitse maksaa. Kaikki saavat vaikka mitkä puudutukset halutessaan, eikö se muka riitä? Jopa se Erilaiset äidit-sarjan mätis jaksoi sentään itse synnyttää rakkaudenhedelmänsä.
[/quote]
Kuule kyllä se alatiesynnytyskin maksaa.