Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ohhoh! Yli puolet on mukavuussektion kannalla!

Vierailija
17.06.2013 |

Vastasin tuohon kyselyyn, pitäisikö synnyttäjällä olla oikeus valita sektio. Hämmästyin kyllä kovasti, että jopa 60% kannattaa mukavuussektiota! Ihan sama asia kuin kysyisi, pitäisikö julkisin varoin kustantaa kaikille halukkaille nenäleikkaus.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:58"]

Kaipa se todellinen syy mukavuussektioon on kuitenkin yleensä se, että pipari pysyy kireänä.

[/quote]

Kait nyt nykyään ihmiset tietävät, ettei sektio tuolta pelasta? :)

[/quote]

Miksei (itse en tiedä)?

[/quote]

Jo pelkkä raskaus löysyttää paikkoja :)

Tuon nyt pitäisi olla jokaisen tiedossa :)

[/quote]

Ihan ohiksena tässä nyt kerron, että ei todellakaan pidä paikkaansa. Ei ainakaan kaikkien kohdalla. Ehkä raskauden ajan paikat voivat joillain olla löysemmät,mutta jos se lapsi ei sieltä alakautta synny, niin kyllä se alapää ihan normiksi palautuu...

Vierailija
22/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin juuri jälkitarkastuksesta. Olen perusterve 27-vuotias nainen. Synnytyksessä repesin emättimen sisältä pahasti ja nyt tarkastuksessa kävi ilmi, että minulla on mm. laskeumaa koska pissalla käydessä sattuu eivätkä haavat ole vieläkään kunnolla parantuneet vaikka synnytyksestä on 2kk aikaa. Sain seksikiellon kolmeksi kuukaudeksi, ehdottoman kiellon raskautua ainakaan vuoteen jne.

Ei kauheasti naurata. Tiedän että synnytyksessä on riskinsä, mutta ei minulla esikoisen kanssa ollut mitään ongelmia vaikka sektio tehtiinkin. Palauduin nopeasti jne. Jos olisin voinut valita uudestaan, olisin  valinnut sektion tämän toisenkin lapsen kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:02"]

No eipä siinä mitään mukavaa ole joten en ymmärrä jos joku vapaa ehtoisesti oikein haluaa sektion.

[/quote] Sektion läpikäyneenä ei ollut ollenkaan paha. Ajattelin että synnytys on pahempi ku sektio, pelkäsin ponnistusvaihetta. Sektioon oli todellinen syy. 

Vierailija
24/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:02"]

No eipä siinä mitään mukavaa ole joten en ymmärrä jos joku vapaa ehtoisesti oikein haluaa sektion.

[/quote] Sektion läpikäyneenä ei ollut ollenkaan paha. Ajattelin että synnytys on pahempi ku sektio, pelkäsin ponnistusvaihetta. Sektioon oli todellinen syy. 

[/quote] Ei tehty siksi sektiota kun pelotti, oli todellinen syy

Vierailija
25/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Löystyttäähän se mutta sillä ei sitten ole mitään merkitystä, että lapsen pää puskee vielä lisäksi läpi? Jos pelkkä raskaus löystyttäisi yhtä paljon kuin synnytys, ei repeämiä pitäisi tulla kellekään.  

Vierailija
26/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:43"]

Kerrotko ap, mikä sun mielestäsi siinä sektiossa on "mukavaa"?

[/quote]

Luokittelen tuon mukavuussektioksi, jos siihen ei ole mitään muuta syytä kuin se, että "mä haluun". Minusta hyviä syitä sektioon ovat fysiologiset syyt ja tottakai myös ylitsepääsemätön synnytyspelko. Mutta kyllä kirugisen operaation perusteena pitäisi olla asiantuntijan näkemys eikä kenentahansa kaduntallaajan halu.

ap

[/quote]

Eli sä OLETAT että sektio on mukavaa? Niin vähän arveliinkin. Käyppäs yksi sektio kokemassa ja tule tekemään tää avaus sitten uudelleen. Luulen, että jää tekemättä. Nimim. kolme sektiota, joista yksikään ei ollut mistään kohtaa mukava 

[/quote]

Miten niin oletan? En keksi mitään järkevää syytä, miksi joku haluaisi sektion, jos alatiesynnytys käy. Järkevä syy ei mielestäni ole se, että pelkää pimpin löystyvän. Leikkauksissa on aina riskit, siksi niitä täytyisi tehdä vain ammattilaisen arvion perusteella, eikä mututuntumalla.

ap

Vierailija
27/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio kaikille sitä toivoville olisi hulluinta ikinä.

Lääketieteellisistä syistä sen sijaan ilman muuta se pitäisi saada.

Vierailija
28/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:58"]

Kaipa se todellinen syy mukavuussektioon on kuitenkin yleensä se, että pipari pysyy kireänä.

[/quote]

Kait nyt nykyään ihmiset tietävät, ettei sektio tuolta pelasta? :)

[/quote]

Miksei (itse en tiedä)?

[/quote]

[/quote]

Ihan ohiksena tässä nyt kerron, että ei todellakaan pidä paikkaansa. Ei ainakaan kaikkien kohdalla. Ehkä raskauden ajan paikat voivat joillain olla löysemmät,mutta jos se lapsi ei sieltä alakautta synny, niin kyllä se alapää ihan normiksi palautuu...

[/quote]

Öööh, kyllä jo pelkästään raskaus löysyttää lantionpohjalihaksia.

Ja myös ohiksena, vaikka lapsi syntyykin alakautta, paikat kyllä palautuvat suurimmassa osassa tapauksista. Ei ehkä hetkessä, mutta palautuu kuitenkin. Kunhan vain molempien tapojen jälkeen muistaa treenata lantionpohjalihaksia.

Vierailija
29/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi valveutuneiden äitien tietävän, että alatiesynnytys on paras sekä äidin että lapsen kannalta silloin kun ei ole mitään syytä olettaa, ettei homma hoituisi.

Ajatelkaa sitä valituksen määrää, kun mukavuusleikattujen pitäisi kotona toipua JA hoitaa lasta. Eihän siitä mitään tule... sitten varmaan huudetaan yhteiskunnalta ilmaista kotihoitajaa avuksi.

Vierailija
30/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ihmettelen, miksi kenenkään mielestä sektio ei saisi oll aparempi tapa. Itse olin kokenut molemmat, kun lääkäri kysyi, että kumpi oli parempi. "Sektio" oli hänen mielestään väärä vastaus. Tivasi moneen kertaan, että olinko oikeasti sitä mieltä ja oliko se parempi myös toipumisen kannalta. Oli se. Siksi halusinkin kaksi lisää. Sektioista toivuin ennalleni kolmessa viikossa, alatien jälkeen tarvittiin psykologia vielä 6v synnytyksen jälkeen.

Vierailija
31/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä sektion, että alatiesynnytyksen kokeneena "tilaan" mahdolliselle kolmoselle alatiesynnytyksen mukavuussyistä. Vaikka joutuu kärsimään inkontinessista ja tikeistä jälkeenpäin niin pidän alatiesynnytystä helpompana. 

itselläni oli kivunlievitys synnytyksessä ja se oli kivuttomampi kuin sektioon liittyvät kivut. Viittaan tällä kohdun paineluun sektion jälkeen, haavakipuihin jne.

Vierailija
32/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:39"]

No, mielestäni jos ei ole lääketieteellistä syytä sektioon, niin ei sektiota. Jos ei kestä/osaa synnyttää ihan sillä luonnon luomalla tavalla, niin sitten ei lapsia vain kannata hankkia.

[/quote]

Kyllä sitä lasten hankintaa kannattaisi rajoittaa myös jos ei älyllinen kapasiteetti oikein riitä mihinkään, josta on vähän viitteitä tällaisissa viesteissä. Pelko ja se ettei paikat kestä on kumpikin ihan lääketieteellisiä syitä saada sektio.

Sinänsä hassu tuo kysely. Suomessa kyllä saa valita sen sektion. Kokeilin itse syksyllä. Onnistui. Ei se ole mikään "pitäisikö" kysymys enää, siihen on jo mahdollisuus. Hyvä niin.

Vierailija
33/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:30"]

Mikä on mukavuussektio?

[/quote]

Itse käsitän sen niin, että kyseessä ei ole lääketieteellisesti perusteltu toimenpide (vauva mahtuisi syntymään alakautta ilman suuria riskejä) eikä ylitsepääsemätön synnytyspelko, vaan ei olla valmiita kohtaamaan normaaleja alatiesynnytyksen riskejä (kipu, esteettiset haitat, repeämät jne.). 

t. ei ap

[/quote]

Kävin ensimmäisen synnytyksen jälkeen parin vuoden päästä vielä purkamassa ahdistusta siitä miten kipeä olin synnytyksen jälkeen monta kuukautta. Minulla oli traumaperäinen stressihäiriö sen kivun takia ja sen takia etten saanut siihen asiallista hoitoa. En minä halunnut sektiota varsinaisesti sen pelon takia, vaikka pelkäsin että tuo uusiutuu, vaan sen takia etten halunnut kokea uudelleen sitä helvetillistä kipua. Onko tuossa nyt sitten syynä kipu vai pelko? Kumpi syy on parempi? Joka tapauksessa sain sen sektion.

Vierailija
34/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 15:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:30"]

Mikä on mukavuussektio?

[/quote]

Itse käsitän sen niin, että kyseessä ei ole lääketieteellisesti perusteltu toimenpide (vauva mahtuisi syntymään alakautta ilman suuria riskejä) eikä ylitsepääsemätön synnytyspelko, vaan ei olla valmiita kohtaamaan normaaleja alatiesynnytyksen riskejä (kipu, esteettiset haitat, repeämät jne.). 

t. ei ap

[/quote]

Kävin ensimmäisen synnytyksen jälkeen parin vuoden päästä vielä purkamassa ahdistusta siitä miten kipeä olin synnytyksen jälkeen monta kuukautta. Minulla oli traumaperäinen stressihäiriö sen kivun takia ja sen takia etten saanut siihen asiallista hoitoa. En minä halunnut sektiota varsinaisesti sen pelon takia, vaikka pelkäsin että tuo uusiutuu, vaan sen takia etten halunnut kokea uudelleen sitä helvetillistä kipua. Onko tuossa nyt sitten syynä kipu vai pelko? Kumpi syy on parempi? Joka tapauksessa sain sen sektion.

[/quote]

No mutta eikö sulla tässä nyt sitten ollutkin hyvä syy sektioon toisella kerralla? En toki tätä kiistä ja ole kieltämässä. Minun mielestäni sektioon täytyy kuitenkin olla selvät perusteet ja keskustelut käytynä lääkärin kanssa. Ei ole mielestäni sellainen asia, jonka vaan voisi valita ilman sen kummempaa syytä.

Vierailija
35/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:16"]

Vastasin tuohon kyselyyn, pitäisikö synnyttäjällä olla oikeus valita sektio. Hämmästyin kyllä kovasti, että jopa 60% kannattaa mukavuussektiota! Ihan sama asia kuin kysyisi, pitäisikö julkisin varoin kustantaa kaikille halukkaille nenäleikkaus.

[/quote]

Huvittavaa, että täällä esitetään tosi topakoina, että mukavuussektio ei olisi juuri sitä miksi sitä sanotaan: MUKAVUUSsektio. Eli sillä haetaan itselle helpompaa synnytystapaa, tosin yleensä täysin väärien mielikuvien pohjalta. Siksi sitä ei pitäisikään itse saada valita. Koska taviksella ei todellakaan ole kykyjä arvioida todellisia lääketieteellisiä riskejä, joita sektioon sisältyy.

Sektion riskithän eivät suurimmalta osin kohdistu ensimmäiseen raskauteen ja synnytykseen, vaan nimenomaan niihin seuraaviin.

Seuraavan lapsen kohtujkuoleman riski on yhden sektion jälkeen 8-kertainen verrattuna alatiesynnytyksen jälkeiseen raskauteen.

Lisäksi kohdun repeämän riskit moninkertaistuvat jokaisen sektion jälkeen, erilaiset kohdun arpikudokseen liittyvät ongelmat ( mm. istukan toimintahäiriöt) kasvavat jokaisen sektion myötä.

On huvittavaa, kun äidit kuvittelee, että se on synnytys joka vammauttaa lapsia. Vaikka sektion jälkeinen raskaus on tässäkin asiassa paljon todennäköisempi tappaja ja vammauttaja.

Näitä tilastoja käytiin läpi. mm. Ylen synnytys-keskusteluohjelmassa jokunen vuosi sitten. Niitä voi halutessaan kaivaa netistä.

Joten miettikää todella. Vaikka tuskin sektiointoilijat siihen oikein kykenee.

Vierailija
36/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:39"]

No, mielestäni jos ei ole lääketieteellistä syytä sektioon, niin ei sektiota. Jos ei kestä/osaa synnyttää ihan sillä luonnon luomalla tavalla, niin sitten ei lapsia vain kannata hankkia.

[/quote]

Yök, näitä 'luonnon tarkottamalla tavalla'-hokijoita. Jos elettäisiin 'luonnon tarkoittamalla tavalla', ei olisi antibiootteja, ei peruskoulua, ei syöpähoitoja, olisi korkea lapsikuolleisuus jne. 

Tää suomalainen sektionsäätelyinto on peräisin jostain ajalta 'kuokka ja keppi'. "Kun naiset ovat niin tyhmiä, etteivät osaa itse tehdä järkeviä päätöksiä, kyllä niiden puolesta pitää jonkun päättää."

Juu, ja itsellä ennen synnytyksiä oli hartaana toiveena ettei missään tapauksessa sektiota jos vain muuten onnistuu. Ja onnistuihan se. Ihan paskapuhetta koko 'mukavuussektio'-käsite. Joidenkin mielestä on vaan hauskaa vittuilla synnytyspelkoisille naisille.

Vierailija
37/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puudutusaineallergia, joten en voi saada tavallisia kivunlievityksiä. Haluaisin sektion nukutuksessa, mutta lääkäri on sitä mieltä, että ei käy, vaikka minut on kyllä leikattu aiemmin ja nukutusaine ei ole aiheuttanut ongelmia. Nähtävästi tässä nyt sitten mennään ihan luomusti vaan, ellen saa huomenna lääkärin päätä käännettyä sektioon. Minusta on väärin, että lääkäri saa päättää, millaista kivunlievitystä minä saan vai saanko yhtään mitään, jos kerran on selvää, että puudutukset eivät tule kyseeseen.

Vierailija
38/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan olemusta ei ole vaikea kuvitella: luomusynnyttäjä, lukee aamuyöllä imetystukilistaa silmän verkkokalvot punaisina, raivostuu, jos joku ei toimi kuten Hän, pukeutuu kirppisrytkyihin, lapsena pukeutuu kirpputori-Metsolaan, koulutusta ei ole eikä sitä kautta kykyä hallita laajoja kokonaisuuksia, kuten kaikkea muuta ns. turhaa, mitä yhteiskunta meille ihmisille kustantaa.

On varmaan surkeaa olla ap! Hänen käsityksensä elämästä lienee sellainen, että elämä on kärsimystä, se eletään yhteiskuntaa varten, joka puolestaan on kuin iso tehdas, jossa jokaisen on syytä suorittaa oma kustannustehokas osansa mahdollisimman hyvin. Mahdollisuus omiin valintoihin on turhaa ja kallista. Hän on itse järjestelmän uhri, mutta niin sisällä siinä, että huvikseen paasaa av:lla siitä, miten kaikenlainen systeemista poikkaminen on väärin, tyhmää ja moraalitonta.

Toistan, ihan kauhea elämä Sinulla rakas ap. Elä vähän!

Vierailija
39/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan kaikki haluavat vaikka mitä, kunhan ei itse tarvitse maksaa. Kaikki saavat vaikka mitkä puudutukset halutessaan, eikö se muka riitä? Jopa se Erilaiset äidit-sarjan mätis jaksoi sentään itse synnyttää rakkaudenhedelmänsä.

Vierailija
40/54 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen sektion oikein saa? Kättärin pelkopolilla jo ylipuhuttiin alatiesynnytykseen. Olisi pitänyt heittäytyä hysteeriseksi saadakseen sektion, mutta mä olin vain rauhallinen ja asiallinen. Onko mulla enää mitään mahdollisuutta saada sektiota? t, RV 36

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi