Ohhoh! Yli puolet on mukavuussektion kannalla!
Vastasin tuohon kyselyyn, pitäisikö synnyttäjällä olla oikeus valita sektio. Hämmästyin kyllä kovasti, että jopa 60% kannattaa mukavuussektiota! Ihan sama asia kuin kysyisi, pitäisikö julkisin varoin kustantaa kaikille halukkaille nenäleikkaus.
Kommentit (54)
Tuskin siihen mukavuudenhalusta mennään, iso leikkaus.
Itsekään en menisi vaikka sen saisi valita.
Kyllähän sen sektion vissiin saa jos oikeesti haluaa ja liioittelee synnytyspelkoja? Paljon parempi omaa tulevaisuutta ajatellen ois että jos sais heti valita, koska hirveen stressaavaa jos joutuu kesken raskauden siitä taistelemaan ilman varmuutta että saako edes.
Itse halusin sekstion koska ajattelin että on nopea niinku onkin. Tosin ei leikattu mun halujen mukaan vaan oli nk kiireellinen sektio. Hyvin meni myös mun osuus.
Miksi synnyttäjällä ei saisi olla oikeutta valita?Yhteiskunnan varoilla kustannetaan paljon muutakin ei-välttämätöntä. Monissa muissa maissa sektion "saa" paljon helpommin ja myös lääkärit tekevät aloitteen sektioon useammin kuin Suomessa, joten objektiivisesta näkökulmasta sektion käyttäminen synnytystapana tuskin on sen huonompi asia kuin alatiesynnytyksen suosiminenkaan.
Yhteiskunnan varojen kulutusta ohjaavat asenteet ja Suomessa on jostain syystä hirveän voimakas normi, että pitäisi synnyttää alateitse ja mielellään ilman kivunlievitystä, eikä valittaa. Ihan ok, jos siihen on lääketieteellinen syy, mutta esim. Kätilöliiton kannanotoissa on usein esitetty, että lääkkeellistä kivunlievitystä pitäisi välttää ihan yleisesti, ilman muuta syytä kuin että "synnytyskipu on luonnollista" ja että "naisen pitää luottaa itseensä ja kestää kipua" tms. Ja sektio ilman selkeää lääketieteellistä syytä olisi varmaan katastrofi. Minusta nämä asenteet ovat outoja ja järjettömiä.
Itse olen synnyttänyt alateitse yhden ja mielelläni synnyttäisin seuraavatkin sitä reittiä. En kuitenkaan ymmärrä, miksi sektiota ei voisi halutessaan saada.
mielestäni sektio on ok (lääketieteelliset syyt tietysti erikseen) jos äiti pelkää synnytystä, pelkää sitä kontrollinmenetyksen tunnetta tai jos pitää synnytystä jotenkin ällöttävänä, niin miksi sellainen ihminen ei saisi sektiota. Toisaalta, veikkaan että moni noista kärsivä kyllä mielellään synnyttäisi normaalisti jos vieressä olisi varmasti kokoajan sellainen kiva kätilö jonka kanssa jutut menee yhteen ja kätilö ei "määräile" likkaa tai ole ilkeä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:30"]
Mikä on mukavuussektio?
[/quote]
Itse käsitän sen niin, että kyseessä ei ole lääketieteellisesti perusteltu toimenpide (vauva mahtuisi syntymään alakautta ilman suuria riskejä) eikä ylitsepääsemätön synnytyspelko, vaan ei olla valmiita kohtaamaan normaaleja alatiesynnytyksen riskejä (kipu, esteettiset haitat, repeämät jne.).
t. ei ap
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:30"]
Mikä on mukavuussektio?
[/quote]
Itse käsitän sen niin, että kyseessä ei ole lääketieteellisesti perusteltu toimenpide (vauva mahtuisi syntymään alakautta ilman suuria riskejä) eikä ylitsepääsemätön synnytyspelko, vaan ei olla valmiita kohtaamaan normaaleja alatiesynnytyksen riskejä (kipu, esteettiset haitat, repeämät jne.).
t. ei ap
[/quote]
jokuhan voi pelätä tuota kipuakin ja muista noita aivan kamalasti, onkohan se sitten hyvä että äiti on kamalassa stressipaniikissa sen 9kk
Kerrotko ap, mikä sun mielestäsi siinä sektiossa on "mukavaa"?
No sen kivun kannalta ei välttämättä sektiokaan sen parempi vaihtoehto ole, mutta kyllä ymmärrän, että joku haluaa sektioon kipujen takia.
Onhan se oikeasti inhottavaa kipua molemmissa tavoissa. Yksilöllistä, mutta ei sitä kannata kaunistella. Alatiesynnytyksessä voi olla niin kipeänä, että oksentaa. Sektionkin jälkeen ei välttämättä helpolla pääse, jollakin ne kivut silloinkin voi olla karmeat.
Molemmat kokeneena voin sanoa, että jos haluaa selvitä ilman kipuja, älä tee lapsia vaan adoptoi :) Olen kokenut kauhean alatiesynnytyksen, vieläkin se kipu mielessä. On myös ollut todella helppo alatiesynnytys. Sellaisen kun saisi niin tekisin uudestaan lapsen :D
Ja myös sektiokin on koettu :) Helppo toimenpiteenä, mutta ne jälkisupistukset tuntuivat kahta kauheammilta sen jälkeen! yyh, ei enää koskaan. Plus ne muut kivut siihen päälle. Jotenkin ärsyttävämmän tuntuista kipua kuin alatiesynnytyksen aikaan. Ja kun se kesti päiviä eikä tunteja.
Että kyllä, ihmisille vapaus valita kiitos! :)
Kaipa se todellinen syy mukavuussektioon on kuitenkin yleensä se, että pipari pysyy kireänä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:58"]
Kaipa se todellinen syy mukavuussektioon on kuitenkin yleensä se, että pipari pysyy kireänä.
[/quote]
Kait nyt nykyään ihmiset tietävät, ettei sektio tuolta pelasta? :)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:59"]
[/quote]
[/quote]
Miksei (itse en tiedä)?
No eipä siinä mitään mukavaa ole joten en ymmärrä jos joku vapaa ehtoisesti oikein haluaa sektion.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:43"]
[/quote]
Luokittelen tuon mukavuussektioksi, jos siihen ei ole mitään muuta syytä kuin se, että "mä haluun". Minusta hyviä syitä sektioon ovat fysiologiset syyt ja tottakai myös ylitsepääsemätön synnytyspelko. Mutta kyllä kirugisen operaation perusteena pitäisi olla asiantuntijan näkemys eikä kenentahansa kaduntallaajan halu.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:59"]
[/quote]
[/quote]
Miksei (itse en tiedä)?
[/quote]
Jo pelkkä raskaus löysyttää paikkoja :)
Tuon nyt pitäisi olla jokaisen tiedossa :)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:07"]
[/quote]
Luokittelen tuon mukavuussektioksi, jos siihen ei ole mitään muuta syytä kuin se, että "mä haluun". Minusta hyviä syitä sektioon ovat fysiologiset syyt ja tottakai myös ylitsepääsemätön synnytyspelko. Mutta kyllä kirugisen operaation perusteena pitäisi olla asiantuntijan näkemys eikä kenentahansa kaduntallaajan halu.
ap
[/quote] Ei ole nk mukavuussektioita, se maksaa paljon.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:07"]
[/quote]
ap
[/quote]
Eli sä OLETAT että sektio on mukavaa? Niin vähän arveliinkin. Käyppäs yksi sektio kokemassa ja tule tekemään tää avaus sitten uudelleen. Luulen, että jää tekemättä. Nimim. kolme sektiota, joista yksikään ei ollut mistään kohtaa mukava
No, mielestäni jos ei ole lääketieteellistä syytä sektioon, niin ei sektiota. Jos ei kestä/osaa synnyttää ihan sillä luonnon luomalla tavalla, niin sitten ei lapsia vain kannata hankkia.
No mä ainakin kannatan sitä, että saa itse valita. Ilman tappelua.
Ja vaikka itse kannatankin että saa valita, en siihen sektioon itse menisi :)
Eivätkä nuo minun mielestäni ole sama asia.Mieluummin minä verorahojani tuollaiseen laittaisin kuin.... En laita tähän koska siitä tulee vain sanomista ;)