Ollaan avomiehen kanssa ostamassa taloa
Miehellä ennestään peritty kaksio, joka pitäisi myydä ja siitä saataisiin pesämuna, lainaa tarvittaisiin ihan inhimillisesti. Pankissa kuitenkin sanottiin, että miehen kannattaa miettiä, ottaako lainaa ollenkaan, jos jo maksaa yli puolet asunnosta ja tarkoitus on omistaa se puoliksi. Minä siis joutuisin ottamaan koko lainan ja mies saisi asua talossa ilmaiseksi. Ei oikein mene jakeluun, että joutuisin maksamaan yksin siksi, että pankin talousneuvoja noin menee miehelle sanomaan. Yhdessä on tarkoitus olla ja elää ja kaikki jakaa eikä erotella sulle ja mulle.
Kommentit (39)
Ihan samoin sitä voidaan käsitellä lahjoituksena myös aviopuolisoiden kesken. Laki ei tee tässä mitään eroa avo- ja aviopuolisoiden kesken.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:06"]
Huomioi sekin, että kun ette ole naimisissa, niin jos miehesi käyttää kaksiosta saatavaa rahaa eli pesämunaa sun hyväksesi eli antaa rahaa sullekin, niin sitä käsitellään lahjoituksena josta sun on maksettava lahjavero.
[/quote]
Asuuhan se mies ilmaiseksi, jos yhdessä omistetaan, mutta vain minä joudun ottamaan lainaa ja maksamaan sen asunnon! Pankissa sanottiin, että ei sillä ole merkitystä, ollaanko naimisissa vai ei. Kun asunto on peritty ja testamentti määrää, että ei avio.oikeutta, niin se ei puolisolle millään tule.
Nyt mies saa pitää oman omaisuutensa ja minä joudun talon maksajaksi. Ei ole reilua!
Juu, omistussuhde sen mukaan mitä on varaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:42"]
Asuuhan se mies ilmaiseksi, jos yhdessä omistetaan, mutta vain minä joudun ottamaan lainaa ja maksamaan sen asunnon! Pankissa sanottiin, että ei sillä ole merkitystä, ollaanko naimisissa vai ei. Kun asunto on peritty ja testamentti määrää, että ei avio.oikeutta, niin se ei puolisolle millään tule.
Nyt mies saa pitää oman omaisuutensa ja minä joudun talon maksajaksi. Ei ole reilua!
[/quote]
Huoh. Eli miehen kuuluu mielestäsi antaa perinnöstään puolet tuosta vaan sinulle? Ei kuulu.
Tekisi kyllä mieli sanoa ap:n miehelle jotain sellaista että JSAÄ.
[/quote]
No, toki, jos tilanne on se, että mies ei maksa mitään sillä perinnöllä vaan sinä maksat koko lainan talon koko hinnasta, ja samaan aikaan miehellä on sitten vaikka se vuokra-asunto, josta tuloja tulee hänelle. tällainen tilanne on toki epäreilu. Aloituksessa kuinteknin sanottiin, että mies olisi maksanut yli puolet talon ostohinnasta sillä perinnöllä.
Niin ap, selitä nyt; myykö mies asunnon ja maksaa saamillaan rahoilla osan talosta vai otetaanko koko kauppasumman verran lainaa?
Jos mies jättää asunnon omistukseensa ja vaikka vuokraa sen, silloin laina kummankin nimiin tai kummalekin oma laina omistussuhteen mukaan.
Jos mies myy asunnon ja maksaa sillä esim. 60 % kauppahinnasta, hän myös omistaa 60 % ja sinä otat lainaa sen oman osuutesi eli 40 % verran. Jos toinen maksaa osuutensa käteisellä ja toinen joutuu ottamaan lainaa, ei se käteisellä maksanut suinkaa asu ilmaiseksi, pöljä!
Täh? Kai tämä on vitsi! Ap et VOI olla noin pihalla?
Totuus on jo monessa kommentissa sanottu. Sinä et joudu talon maksajaksi, jos otat puolikkaan edestä lainaa. Sinä joudut talon puolikkaan maksajaksi.
Rautalankaa: Jos tarkoitus on, että sinä otat lainaa koko summan ja mies pitää asuntonsa, silloin tilanne on epäreilu ja mies asuu ilmaiseksi. Jos taas mies myy asunnon ja maksaa sillä osuudella puolet asunnosta ja sinä otat lainaa, jolla maksat toisen puolen tilanne on täysin tasapuolinen. Jos mielestäsi miehesi asuu silti ilmaiseksi vaikka on jo puolet maksanut koko talosta, niin sitten sinä olet ahne eukko.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:06"]
Höh, kyllä minä ostin perinnölläni meille auton, jonka omistaja minä olen, mutta mieheni on sitten toisena omistajana. Samoin olen ostanut mm. huonekaluja, joita molemmat käytämme. Ei tulisi mieleenkään olla erottelemassa, että "nyt tämä on sitten minun sohvani, kun minä tämän perinnölläni ostin, istu sinä siihen lattialle". Tai "sinun täytyy aina kysyä minulta lupa, kun autolla haluat lähteä". Todella outoa ajattelua!
Toisaalta me olemmekin naimisissa, henkikirjoittajan vihkimiä, että me olemme nuo myötä- ja vastamäet tosissamme jo 21 vuotta ottaneet. Avoparilla on sitten asiat ehkä toisin. Kannattaisi siinä tapauksessa virallistaa liitto?
[/quote]
Auton, huonekalujen yms arvo laskee nopeasti. Talon arvo taas vaihtelee.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 23:08"]
Auton, huonekalujen yms arvo laskee nopeasti. Talon arvo taas vaihtelee.
[/quote]
Ahaa, siis kaikkea tavaraa arvotetaan siis kurssinousujen mukaan? No, en enää ihmettele, että avio/avoeroja tulee niin paljon!
Miksi yleensä menette yhteen, ihmiset? Kun kaiken laskette rahassa eikä tunteilla ja yhteenkuuluvuudella ole enää mitään merkitystä? Asuisitte sitten ihan yksinänne rahoinenne ja tavaroidenne keskellä!
Siperia opettaa!
Kun kerran olet joutunut läpi käymään riitaisan eron, missä toinen osapuoli lähes sekosi rahanahneuksissaan ja olet palkannut asanajajan ja rikastuttanut häntä oman henkisen hyvinvointisi takia, tiedät ettet halua sitä toiste läpi käydä.
Toisekseen, en pystyisi kuuna päivänä elämään toisen siivellä, ei ikinä. Haluan seistä tukevasti omilla jaloillani kuten ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
T. Se, jolla oma asuntolaina ja miehellä omansa jne
Kantsii siis odottaa sitä hyvää miestä. Minä odotin. :)
Tottakai sinä maksat puolet ja mieshän on jo maksanut kun saanut kaksiosta rahat. Muut kulut panette sitten puoleksi.
Meillä kutakuinkin sama tilanne. Mies pisti asuntonsa myynnistä saadut rahat taloomme ja loppusummalle otettiin yhteinen laina. Asunnon omistussuhde laitettiin sitten sen mukaan, eli tässä tapauksessa mies omistaa noin 60 prosentti ja minä 40. Mielestäni tässä ei ole mitään epäreilua.
Toki olisi voitu tehdä niinkin, että minä olisin ottanut isomman osan lainasta ja saanut isomman omistusprosentin, mutta se olisi vetänyt talouteni liian tiukille.
Ennen avioliittoa kannattaa avioehto tehdä jos omistaa esim asunnon jne. Ei voi taata että liitto kestää. Se on niin.
Vaikeeta on jos toinen persaukinen ja toisella on.
Ehdotan ettette muuta yhteen. Näin ei sitten kumpikaan asu ilmaiseksi.
Minun isälläni saatua perintöä, joka on suljettu aviopuolisolta pois jo ennen kuin hän tapasi äitini.
Omistavat kodin ym. yhdessä hankitun puoliksi. Isä sitten omistaa muutaman vuokra-asunnon. Meille kaikille on ihan selvää, että ne ovat pelkästään isän. Karsastaisin äitiäni, jos hän olisi pyrkinyt samanlaiseen ratkaisuun esim. asuntojen ostossa kuin ap pyrkii.
Toisaalta en arvostaisi isääni, jos hän ei olisi antanut noita vuokratulojaan koko perheen käyttöön. Itse asiassa se on äitini, joka päättää noiden tulojen käytöstä. Samoin silloin, kun äitini oli kotiäitinä, maksettiin hänelle vapaaehtoista eläkettä ja isän palkkarahat olivat yhteisiä.
[/quote]
Painu nyt takaisin sinne matikan tunnille. Jos mies ostaa käteisellä talon arvosta " oman osansa" niin hän on yhtälailla maksanut talosta kuin sinä sillä lainarahallasi.
Taidat olla aika bimbo, tyhmä, laskelmoiva vai mikä????? Pirullinen pankin työntekijä kun meni tuollaista puhumaan:(. Onko sun kumpani myös lian sinisilmäinen. Tutustukaa erotilastoihin. Tietty sun kannattaa lypsää ukosta kaikki irti. Onko sillä moraalin kanssa mitään tekemistä? EI.