/)/)/)/) HELMET loppuviikko (to-su) (\(\(\(\
Kommentit (70)
no sitä saa mitä tilaa, heti täytyy mainita etten imetä, enää, imetin vain kaksi kuukautta antaen korviketta samalla, imetys ei meillä onnistunut pahan repeämän ym. jälkiseurauksen ansiosta, siitä olen kirjoitellut synnytyspuolelle enempi.
jokainen toki antakoot vauvalle juuri sitä ruokaa mikä parhaaksi tuntuu, en minä ketään syyllistä, tarkoitin vain että kun vauvat tulee juuri ja juuri johonkin tiettyyn ikään, aletaan antamaan tuhtia ruokaa, vaikka periaatteessa maidolla pärjäisi ihan hyvin, jos kiinteät on aloitettu 4 kk, niin heti kuukauden päästä lisätään jo lihat ja viljat mukaan, aika nopeaa tahtia? täysimetyksellä soseet aloitetaan 6kk ja siinä on 2kk ero, minusta aika iso ero, vauva on kuitenkin niin pieni vielä.
meillä syödään vasta kasvista ja hedelmää, ja niitäkin tosi vähän, vauva kasvaa ihan kivasti enkä näe mitään syytä lisätä makuja vielä, ja jos tuntuu että vauva on nälkäinen, annan maitoa. yleensä meillä nukutaan öisin, täydet yöunet, mutta jos vauva on herännyt yöllä, kuten teki tässä helteiden aikana, olen antanut maitoa ja sitten on jatkettu unia.
varsinkin tämän hellejakson aikana olen syöttänyt enempi maitoa, koska kuumallahan pitäisi juoda paljon ettei kuiva. enkä ole huolissani vaikka menisi yli litran päivässä, parempi että meneekin paljon, maitohan se on tärkein ruoka tässä vaiheessa, oli sitten äm tai korviketta.
Oltiin koko päivä Lintsillä, ukko duunissa aamuun saakka. Iskän juttuja on nämä yöunille menot, äitille sit kiukutellaan..nyt pitää kirjottaa hiljaa ettei vaan herää näpyttelyyn. Ihan hirveet raivarit sai kyllä, mä kun en oo tainnut ku pari kertaa hoitaa nää yöunet.
Kyllä mä siellä Lintsillä ajattelin kuinka helppoo olis jos imettäis vielä, tissi suuhun vaan eikä tarviis lotrata pullojen kanssa, siinä imettämisessä vaan olis se etten kuulu siihen ihmisryhmään joka voi kaivella tissin esille missä vaan. Mä en ole koskaan imettänyt julkisella paikalla, aina on pitänyt joku nurkkaus etsiä, en tiiä miksi.
Apua, nyt kuuluu ähinää!!! No kuitenkin maidot tuli lotrattua ja käveltyä muutama askel, sit vielä kävelin Pasilaan ja junalla kotiin.
Voiko miehet liittyä siihen " vuoden huonoin äiti" -kerhoon?? Meillä eilen nimittäin mies laski tytön sängylle, laittoi jalan reunalle esteeksi, tyttö sekunnissa kääntyi mahalleen, otti jalasta kiinni ja kiepautti itsensä sen yli. Onneks on sen verran rehevät reidet et mies kerkes ottaa toisesta reidestä kiinni ja polla vaan hipo lattiaa, kuulu kyllä kiva poksaus silti. Mies sai kunnon shokin, panikoi enemmän ku lapsi,sit tietty tyttö itkee hysteerisenä kun ukko panikoi, koululainen rupes itkemään kun ei tajunnut mitä tapahtui mutta panikoi kun muut panikoi ..Kauhee kaaos päällä, sit piti äkkiä rauhottaa koulukas, ukko ja sit lapsi, ukon pulssi oli varmaan 1200!!!!! Varmaan ajatteli vielä et mä raivoon kun pääs tippumaan, mut eihän siitä nyt voi raivota, tuskin kukaan lastaan tahalleen tipputtelee. Mies oli pitkään siitä ihan shokissa, mä vaan rauhottelin et kuule ei tuu olemaan viimenen kerta toi muksaus, eikä tyttö sitä enää päivän päästä muista. Eikä tytölle tullut mitään, ei kuhmun kuhmua, onneksi.
Meillä on kans rytmi mitä sattuu, ennen tyttö meni nukkumaan 21-22 ja heräs kerran yöllä ja aamulla noustiin 7-8. Nyt mennään nukkumaan 21-23, yöllä herätään ainakin 3 aikaan ja 6 aikaan aamulla, sit jatketaan unia tonne 9-11 saakka!!! No ei pitäs valittaa kun saa nukkua pitkään, mut joskus tuntuu et päivä menee hukkaan nukkuessa...ja päiväunet on mitä on, tän päivän saldo 4x½-1h.
Kaipa se rytmi ennen eka luokkaa tulee ;))) mitä tuota vielä stressaamaan.
Mä en jaksa hirveesti enää sykettä nostaa ton kiinteän aloittamisen suhteen, koska meillä se todellakin aloitettiin ihan NÄLÄN takia. En usko et tyttö olis tänne saakka pärjännyt pelkällä maidolla. Mutta vieläkin saattaa olla päivä tai pari et tyttö haluu vaan maitoo, no sillon otetaan maitoo, ei oo mikään pakko syödä mitään vielä. Meidän ruokavalioon kuuluu edelleen kasvikset,hedelmät,velli ja ensi puurot. 2 kertaa ollaan maistettu lihakasvismössöö, tuli ilmavaivoja, joten otetaan ihan lunkisti nää hommat.
Jos sitä ihmetellään et miks joku antaa kiinteitä 4-5kk iässä ni toisaalla ihmetellään et miten joku vielä ei anna kiinteitä 5-6kk iässä, mitä se kenellekkään kuuluu, tai puhun vaan omasta puolestani. Kuten johonkin ketjuun kerran kirjoitin, et pääasia on se et näitä vauvaja muistetaan syöttää, oli se sitten tissistä,pullosta,lusikalla tai vaikka lapiolla.
joo ja meillä on kans ihan vauva vielä,vaikkakin jo ryömii ja harjoittelee konttaamaan ja tänään rattaassa nosti ittensä tsiljoona kertaa istumaan. Ja vauvan annetaan olla vauva niin pitkään kun itse osaa sanoo et äiti ja iskä mä muutan nyt sitten omaan kotiin ;)))
Nyt mä lähden meikin pesuun ja koisimaan.
Öitä kaikille.
Kuumetta ja tyttöset
Aqualanin rasva keltaisessa tuubissa on myös hyvä.
onpas täällä kyllä jo aika tiukkasävyistä " keskustelua" ...
miksköhän itse vaivaudun...
tätä samaa sontaa on muissa ketjuissa, älkäämme ryhtykö jooko samaan?...too late
en usko että lapanen mitään näin pahaa kysymyksellään tarkoitti, varmasti samaa ihmettelee jokainen joskus, imetti tai ei ja omasta tahdostaan (eli kropastaan riippuen) tai ei...samaa pähkäilen itse joka halvatun päivä.
tää nyky-yhteiskunta kun tuppaa asettamaan hirmu vaatimukset, normit ja suositukset äideille ja naisille ylipäätänsä ja nää imetys ym.jutut on rankimmasta päästä.
ite haluaisin täysimettää sinne 6kk asti, mutta olenpa alottanu maistiaiset jo minäkin. meidän herra on aika pitkä ja hoikka ja tuntuu siltä että hirmunälkänen koko ajan, joten JO 4kk iässä maisteltiin perunaa, maissia ja päärynää.
lopetin ne juhannuksena, kun en mökillä alkeellisissa oloissa viittiny säätää.
ja nyt viime viikolla alotettiin taas, vai olikohan se tällä viikolla....
kun ei toi pikku mies nuku!!!!!
ite ainakin huomasin, että VAUVA oli paljon virkeämpi ja ilosempi kun sai " kiinteitä" .
mulla on ainakin niin hemmetin rankka kevät takana, että nää tunnin välein syömiset rupee kiristään hermoa...on tässä parisuhdekin jo aika kovilla mun kiukuttelun takia, joka johtuu väsymyksestä.
että ihan itsekkäästi ajattelen, neuvolan kannustamana, ja yritän totuttaa miestä tuhdimpaan ruokaan.jotta äiti sais joskus nukkua.
ja pliis, kaikki ei haluista huolimatta pysty imettämään, joten...
mutta, ihmeiden aika ei ole ohi, meidän herra H meni maate kl.22 ja nukkuu vieläkin!!!!!tää on eka kerta, meillä mennään nukkumaan n.00 tienoilla, vaikka yrittäisin saada miehen petiin kl.21 lähtien.
ja ollaan leikitty, ja seurusteltu ja ulkoiltu ja vaikka mitä, niin juu ei.
en tiiä vaivaako vielä kuumuus (onneksi jo helpottanut täällä hesassa) vai jatkuvasti puskevat hampaat vai ne uudet taidot, mutta tyyppi nukkuu hirmu huonosti. nukkuu sinne 2.30-3.30, syö tissiä, nukkuu 2 tuntia ja sit herää n.tunnin välein. ei kiva, sympatiat muiden samaa kokevien puolella.
miten ihmeessä te muut saatte bebet nukkumaan???? (huom.ei ole piilovit...lua)
meillä herra kääntyi eilen mahalta selälleen pitkästä aikaa ja yritys päästä eteenpäin on kova, muttei vielä onnistu. akselin ympäri mennään kyllä.
ja jep, meillä pissataan varsinkin, jos otetaan ilmakylpyjä.
tässä yks päivä oli mahallaan leikkimatolla ja yht´äkkiä rupes piereskelemään...siinä sitten tuli kakka ja pissakin ;) onneks oli semmonen kertakäyttönen muumialusta alla:)
ja yhtenä päivänä oli pieni nokare kakkaa vaipassa ja kun rupesin vaihtamaan, tyyppi pungersi lisää...huvittavaa!
kelläs se oli se kenties maitoallergia?
mulla itellä on se, ja saa kyllä olla hemmetin tarkkana ihan kaiken kanssa.kandee kattoa niitä piltti-purkkeja, sillä melkein kaikissa on rasvaton maitojauhe ainesosana, joten se saattaa aiheuttaa ihottumaa, kutinaa ja vatsavaivoja. anna vaan selkeästi maidottomia valmisteita ja tarkkaile, paraneeko tilanne (oliko se nyt Leo vai kuka pikkunen?)
eikä nyt ole tarkotus syyllistää, mutta eikö suositella maitovalmisteita vasta n.vuoden ikäiselle?
se on musta hassua, kun hyllyssä on joitain 5-6kk ikäisille tarkotettuja marja-hedelmä-jugurttisoseita? ja logiikkahan oli....
kun eikö niitä jugurtteja ja hapanmaitovalmisteitakin suositella vasta n.7kk lähtien tai jotain?
ja totta, korvikehan on tehty maidosta, joten siinä meni ainakin mun logiikka nyt sekasin...
nyt painuu tää mamma petiin, jos vielä tunnin toi napero nukkuis, ni hyvä.ei paljo kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa jää, ei.
jäitä hattuun kaikille, itseni mukaanlukien, täällä on ollu aina niin hyvä henki, ei pilata sitä, eihän?
kauniita unia meille yökyöpeleille;)
sakura ja pikkupöllö
Jos valittaa toisten syöttämisistä, turha keksiä itselle tekosyitä, jos joku on sattunut huomaamaan sun kirjoituksia muualla, elikä jäitkin kiinni tekopyhyydessäsi.
Älkää muuten oikeesti antako varmuudenvuoksi lapselle suppoa, kuten viljaakin ehdotti. Se on kuitenkin lääkettä ja mitä vährmmän niitä käyttää sitä terveempänä pysyy ja vastustuskyky säilyy. En todellakaan tarkoita etteikö niitä käytettäisi kun on tarvis, mutta varmuudenvuoksi, huh.
Napero, meilläkin on käyty kastelemassa varpaita ja vielä kylmässä isossa järvessä. Kunhan keretään saunarantaan taas uimaan ja saunomaan kastellaan lisää. Kumppari miksi jopa ensi kesän uinnit on teillä kielletty? Kyllä uimarannoilla vaan reilu vuoden ikäiset tassuttelee horjuvin askelin rantaveteen, siitä se uimaanopettelu alkaa ja suomen kesistä nauttiminen.
Naperoko se kyseli missä vaatteissa vauvat nukkuu. Nyt on t-paita ja pikkarit, ei peittoa. Kovimmilla helteillä kun yöllä ulkonakin oli 24 astetta, otin paidankin pois, ikkunaa ei ole vauvan huoneessa pidetty auki kun silloin kuumimmilla ilmoilla, kun pari yötä sitten oli ainakin meillä ulkona vaan 10 astetta niin sisälle ois tullu aika viilee.
niisku
on tullut vähän purettua mailiruuhkaa. Kaiken järjen mukaan nyt kannattaisi mennä nukkumaan...mut en mä vaan malta. Isäntä tissuttelee naapurin miehen kanssa tuossa terassilla whiskyä, olutta& punaviiniä. Kohta on varmaan konjakin vuoro. Huomenna on sitten minun vuoroni nauttia kun sekakäyttäjät valittavat huonoa oloaan : )
Fassilooralle noista rasvoista, se sibicort on tosi hyvä. Jos ja kun menette sinne lääkärille niin me saatiin esikoiselle aikoinaan resepti FUCIDIN:iin on myös kortisoni pohjainen rasva, oli todella ihme salvaa. Tai siis meillä katosi " ihan silmissä" kaikki laikut. Perusrasvoja mitä meillä on käytetty on ollut mm Lipolan, Basan 3, Ceralan, Essex jne. Tuo kirjo on siis käyty esikoisen kanssa, vauvan kanssa olen nyt käyttänyt suihkun jälkeen Lipolania ja se on toistaiseksi riittänyt.
KL: mä tilasin sen Kodin kuvalehden. Ja arvaas harmittaako kun mulla olisi ollut merkkejä omien laskujeni mukaan myös Me Naisiin, mutta armas mieheni oli heittänyt merkkejä menemään. Oli ihmettellyt, että miksi tällaisia roskia säilytetään.
Ai niin siitä ensi viikon meetingistä, toivottavasti muitakin ilmaantuu mukaan. Missä nähdään, joudun ottamaan esikoisen mukaan? Meillekin tietty voi tulla, meillä vaan on keskiviikkon asti raksamies hommmissa. Me saadaan lopultakin tuo talli " valmiiksi" .
Nyt täytynee painua nukkumaan, hyviä öitä kaikille.
Marcel
Siis se oli lähinnä huumoria, että ensi kesänkin uinnit on kielletty! Olen vaan jo alustavasti niin sanonut, kun anoppi (ja mieskin) tahtoo olla turhankin innokas kaiken semmoisen suhteen. Varmaan ois nytkin liottanut tuota muksua monta tuntia järvessä jos ei jotain rotia yrittäis pitää! ;) Siksi semmoinen " kielto" . Ja etten ihan kauhee olis niin lupasin, että kahluualtaassa saa Onnikin ensi kesänä uida. Ja anoppi lupasi semmoisen ostaa! ;)
Eiköhän se Onska kuitenkin jo ensi kesänä järvessäkin polskuttele, kun asutaan järven rannalla.
Mutta nyt nukkumaan!
-kumppari-
Ei meillä varmuuden vuoksi suppoa anneta. Luulin, että poika on oikeasti kipeä hampaiden takia. Ja kun ehdotin supon käyttöä, tarkoitin, että jos tuntuu että lapsi on kipeä, voi kokeilla, että auttaako suppo. Meillä on annettu suppoja erittäin harvoin lapsille, sillon vaan kun tuntuu, että mikään muu ei auta ja tätä suosittelen kyllä muillekin. Minä uskoisin, että meidän lapsi on ainakin ihan hyvässä hoidossa, kiitos vaan huolenpidostasi.
Kiva, Elmiina, kiitos jo etukäteen. Voin arvata että teillä on kiirettä siellä, voit kirjottaa vaikka ihan ajatuksenvirtaa muistiinpanotyylillä, ei väliä.
Ei se Aarokaan sitten taida hampaita tehdä, kuolasta huolimatta. (Esikoiselle tuli ekat hampaat nelikuisena.) Annoin nimittäin viime yönä supon kun ajattelin, että kokeillaan onko se kipeä. Ei auttanut yhtään. Vähäväliä kitisee. Voi olla, että menee vaan vartti joskus, joskus kolme. Minäkin oon nyt aika ryde. Mietittiin miehen kanssa, että jos sillä on joku eroahdistus tai nuo uudet taidot tekee öistä levottomia. Se on nyt viikon aikana selkeesti tullu ' isommaksi vauvaksi' , tykkää kutitusleikeistä ja haluaa räplätä kaikkee, ja vahtii mua hirmu tarkkaan. Mä saan kokatakin ihan rauhassa jos asetan sen lattialle niin että se näkee mut. Ei tartte olla edes mitään tekemistä, siinä se makaa ihan rauhassa ja väläyttää ihanan hymyn aina kun katon sinne päin. Jos laittaa jumppamatolle, alkaa kitiseen jos ei nää mua lelujen takaa. Sitten yöllä haluaa pitää tissiä suussa. Ei edes syö kun parit imut ja sitten vaan silitellään tissiä. Siitä oon ihan varma että nälkä sillä ei oo. No, pitää vaan odotella että tämä vaihe menee taas ohi omia aikojaan.
Kaalilaatikko: näkeekö jostain ketä kaikkia täällä on kirjautuneena? Vai tarkotitko vaan että käyt kattomassa kuka on viimeksi kirjotellu...?
Marcel: Kyllä se on meilläkin sen rytmin kanssa niin, että minä haluan vaan kovasti uskoa että meillä semmonen on. Teoriaa siis. Käytännössä joka päivä alotetaan ryhdikkäästi, mutta viimestään kymmenen aikaan aamupäivällä alkaa se säveltäminen. Aarokin on nukkunut tosi huonosti nyt ja päikkäreitä ei meinaa saada nukkumaan ollenkaan. Oisko tuota samaa eroahdistus/uudet taidot -ongelmaa...?
Fassiloora: osta apteekista Sibicortia. Se on hyvä rasva. Pitää varoa vaan ettei mene silmiin (sano lääkäri). Toivottavasti Helmi paranee pian.
Kumppari: pikaista paranemista teillekin. Voithan sä kokeilla kans suppoa ja katsoa että onko Onni sen jälkeen paremmalla tuulella. Käytä ihmeessä lääkärissä jos epäilet yhtään. Meillä mies aina jarruttelee ja minä hoputan pikkuasioistaki käymään. Esikoisen kohdalla se lääkäri taisi kysyä kolmella ensimmäisellä kerralla että " onko tämä teidän ensimmäinen lapsi?" huvittunut hymy suupielissä. Naurakoot vaan, mulle ihan sama, käytän kyllä lasta lääkärissä jos huolettaa. Pari päivää sitten pakotin miehen viemään esikoisen lääkäriin kun meni tosi iso tikku jalkaan ja syvälle. Lääkäri oli sanonu että ei siellä mitään oo. (Noloa.) Ilmeisesti mies sai sen kaiken pois, vaikka jalassa näky vielä tummaa ihon alla. Mutta ajattele jos ois ollu ja se ois alkanu siellä muhimaan ja sitten ois tullu joku leikkaus ja antibiootit. Kyllä saa lapsistansa huolehtia. Yks mitä voit tehdä, niin soita vaikka puhelinaikana sinne neuvolaan ja kysy kannattaako käydä lääkärissä ennen torstaita.
Jees, nyt lähden nukkumaan. On kyllä kivat univelat taas. No, me äipät nukutaan sitten kun lapset muuttaa pois kotoa. argh