/)/)/)/) HELMET loppuviikko (to-su) (\(\(\(\
Kommentit (70)
Olen taaaas reissussa Lapissa Linnean kans, tultiin yö junalla ja hyvin meni matka! Meillä on kiinteiden alotuksen jälkeen alkanut aivan uusi aukakausi! Linnea nukkuu todella hyvin niin päivällä kuin yöllä (eikai se ole ollut nälissään koko pientä ikää?) puuroa annetaan illalla ja aamulla ja sitte päivällä joku kasvis liha sose ja viel iltäpäivällä joku hedelmä sose jos on nälkäisen oloinen ja maitoa menee kovasti! Ja meidän tyttöön nuo ruuat tuntuu uppoavan!
Mä en sitten enää imetä ollenkaan! Itse asiassa imetys loppui jo juhannuskena....mutta en oo viel tänne päässy ilmoittamaan tätä isoa asiaa kun se on niiiiiiin iso asia. Oikeesti alkuksi tuntui vähän pahalta mutta nyt mä oon jo sinut sen kanssa että pullosta maito juodaan.
linnea itse kieltäytyi kokonaan tissistä, varmaan muutto ressi tai jotain. meillä oli just muutto sinä päivänä ja kun tissin vaan kaivoikin esille niin ihan hirveen raivarin sai..ei ees yrittäny imeä siitä. no ei sitte siinä hässäkässä muuta jaksanu ku pullon antaa että lapsi ruuan saa. no sen jälkeen ei ole ollenkaan suostunut rinnasta imemäänkään. ja nyt on maito kokonaan loppunu. se sitte siitä ilosta.
juu, aluksi tuli vähän semmoinen huono äiti fiilis, mutta linnea ei näy ite siitä näköjään kärsivän ollenkaan niin mitäs minä sitten itkemään sen perään...
en tiedä mitä oikein haluat että sulle vastataan lapanen?
tuli vähäm semmoinen olo taas että nyt mua syyllistetään kun annan lapselle ruokaa. varmaan parempi kun en vastaa mitään. sen verran vaan että meidän tyttö tuntuu tarvitsevan tuon kiinteän ruuan, on ainakin todella tyytyväinen ollut sen aloittamisen jälkeem!! :) ja tuosta imetyksestä niin en voi mitään jos lapsi ei enää halua rintaa. ei voi pakottaa!
lapanen:
miksi te syötätte 5kk vauvoille jo lihaa ja jugurttia? täysimetystä suositellaan 6kk asti, korvikevauvoilla jos yli litran menee päivässä niin voi aloittaa kiinteät mutta milläs tiiät meneekö rintamaidolla yli litran päivässä?Meillä menee yli litra äidinmaitoa vuorokaudessa. Pakkaseen oli varattu 1,5 litraa maitoa kun olin polttareissa niin mies oli syöttäny yli litran ÄM:ää päivällä.
Lapanen tule meille valvomaan 2 viikon ajaksi ja tarjoamaan herralle tissiä tunnin välein yötä päivää ???
Murr minkki ja Osku 4kk3vko
Että meillä mennään sen mukaan mitä tarve vaatii eli jos herralle ei kelpaa sose niin sit pelkkää tissiä ja taas toisinpäinä. Kyllä meidän Osku jo osaa näyttää mitä haluaa.
Sitäpaitsi meidän kasvunkin vuoksi aloiteltiin kiinteät/ jotta yöt rauhottuis...
Pisti murisemaan sorry ... ei saa ottaa itseensä
Minkki edelleen ( huono aamu -viime yö taas tissillä tunnin välein )
lapanen:
mikä siitä kiinteästä ruuasta tekee sen että sitä aletaan antamaan vaikka maidolla pärjäisi ihan hyvin vielä muutaman kuukauden?
Tähän kysymykseen osaat varmasti itsekin vastata, olet aloittanut jo kiinteän ruoan omalle lapsellesi. Jos et tykkää lykätä perunaa lapsellesi, älä anna.
Kiinteän ruoan voi aloittaa 4-6 kk:n iässä, oli lapsi täysimetyksellä tahi ei.
miksi vauvat ei saa olla vauvoja? miksi pitää antaa soseita vaikka vauva pärjäisi ihan hyvin maidolla vielä kuukausia. minä en nyt ymmärrä alkuunkaan tätä juttua että on hienoa kun vauva on maistellu jo soseita ja syö jo LIHAAKIN? missä on se täysimetyksen ihanuus/suositus? eihän sitä heti silloinkaan nautaa suuhun tuupata kun imetys vähenee? miten on korvikevauvojen laita, kaikkiko syö jo 5kk sekaruokaa?
Vauvat on toki vauvoja, vaikka söisivätkin kiinteää ruokaa.
Lihaa tai vaihtoehtoisesti viljoja voi tarjota 5 kk:n iässä. En nyt oikein ymmärrä, mitä tässä ajat takaa? Sinua ottaa aivoon se, että syötämme lapsillemme LIHAA suositusten mukaisesti? Onko sun mielestä vähemmän paha asia tarjoilla vain kasviksia ja hedelmiä, kuten itse teet?
Ja juu, Silva syö jo lihaa. Viljat aloitan vasta puolen vuoden iässä.
ja sitte ihmetellään tuleeko hampaita vai mitä ihmettä kitisee?
Tarkoitatko tällä, että ne on ne kiinteät jotka aiheuttavat kitinöitä?
älkää suuttuko, piti vain päästä ääneen ihmettelemään.
Kyllä tää mun mielestä vaikutti ihan klassiselta koo ottassa -purkaukselta :).
KL.
Eetu nukkuu, joten minä käytän tilaisuutta hyväkseni ja tulin tänne koneelle. Meillä mies kun on " potilas" niin ei juuri minnekään olla lähdetty, torstaina poistettiin kynsi siitä varpaasta, minkä joskus keväällä potkaisi tuoliin (tosin tuo samainen varvas on vioittunut jo yhdeksän vuotta sitten kun hän oli armeijassa, jäi panssarivaunun luukun alle! ja ei siihen ikinä tule kunnollista kynttä...) Joten ollaan nyt oltu torstaista saakka kotosalla, mutta huomenna lähdetään Kirkkonummelle sukuloimaan (ja mä joudun ajamaan!!! Ei sillä ettenkö ajamisesta tykkää, ahdistaa vaan tuo Helsingin liikenne! Anteeksi vaan kaikille pääkaupunkiseudulla asuville!)
Meillä on kanssa rauhoittuneet nuo yöt takaisin sinne yhden-kahden syötön öihin, kun aloitettiin kolmisen viikkoo sitten kiinteet. Ja meille terkka sanoi että meette vaan Eetun määräämässä tahdissa (täytti 10.päivä 5kk) ja voitte aloitella lihat kun siltä tuntuu. Mutta nyt tuntuu että Eetu on päättänytkin aloittaa soselakon! No, ajattelin pitää nyt parin päivän " soseenantamattomuus" -kokeilun (" pelkkää" tissiä) ja sitten katsotaan ja ihmetellään uudestaan kiinteitä... Meillä ei mene kuin hyvä jos puoli purkkia kerrallaan! ja sitten ruvetaan leikkimään! Mutta nyt mennään ihan Eetun tahdissa! Eikä meillä muutenkaan olla vasta kuin peruna-porkkana-maissi-parsakaali ja hedelmistä päärynä-mango- maistelut takana.
Niin oli sillon alkuviikosta noista syöntiajoista kyse... Meillä menee näin
7.30 tissiä
9.00 tissiä (ekat päikkärit nukkuu n 11 saakka)
11.30 sosetta+tissiä (tokat päikkärit nukkuu n 16 saakka)
16 tissiä
17 tissiä (½tunnin tirsat)
18 tissiä
20 tissiä
21-22 tissiä (jolloin herra simahtaa yöunille)
ja yleensä yöllä noin klo 4-6 tissiä
Olipas ihanaa oli eilen Eetun kummisetä kylässä (tuli vasta puol ysi illalla!) mutta sitten menikin puoli kahteen höpistessä ja juorutessa ja pelatessa korttia! Oli tosi kiva pelata pitkästä aikaa, tuli oikein lapsuus mieleen!!! ja sovittiin että aloitetaan " peli-illat" kerran kuussa. No, saa nähä miten onnistuu...
Mutta jospa nyt menis katsastamaan tuon Eetun kaapin sisällön ja kaivais sieltä kaikki 62kokoiset vaatteet pois, kun ei ne enää tuolle ukkelille mene! Nyyh! Ja pääsepä sitten ostelemaan uusia vaatteita... Minä fiksuna ostin kevään aleista Eetulle toppahaalarin (halvalla sain 20e maksoin lassien puvusta) kokoa 74! No, taitaapi mennä käyttämättömänä kaapin perukoille!!! Sillä nyt jo on osa 74senttisii käytössä! No, tyhmästä päästä kärsii koko ruumis!!!
Mites jokos joku on uskaltautunut uimaan vauvan kanssa? Me ollaan kasteltu varpaita... En ole Eetua sen enempää uskaltanut vedessä lirutella. Vaikka Eetu vettä yli kaiken rakastaa! Tekis mieli kyllä kokeilla, mutten taida vielä tänä vuonna uskaltaa... Vaikko?
Muuten onkos teillä jotka repesitte synnytyksessä pahoin (mulla toisen asteen repeämät) niin vielä tuo alapää kippee? Mulla on joinain päivinä sellainen pistos, mutta sitten taas on pidemmän aikaa ettei ole mitään. No, kaippa se muistuttaa vaan että pitää ottaa " vieläkin" iisisti.
No, nyt täytyy mennä " pelastamaan" nuo ukkelit kun Eetu tais herätä jo! Ainakin huuto on sen mukaista!!!
Niin ja en nyt muista kerroinko teille jo, että Eetulla on kaksi komeaa hammasta alhaalla!!!! Eikä meillä edes huudettu niiden tulosta! saati kuume noussut, mutta kaippa sitten seuraavien hampaiden kanssa tulee nuo molemmat!!! =)
Napero ja Eetu " Tarzan" 5kk
Silppu kääntyi juuri äsken ensimmäistä kertaa vatsalleen. Ilme oli lievästi sanottuna hämmästynyt -ja muutaman minuutin kuluttua julmettu rähinä, koska eihän pukelo ole koskaan viihtynyt mahalleen.
KL ja Hämeen hitain kääntyjä Silva, 5 kk 15 pvää.
Ihanaa, miehellä alkoi eilen 4 viikon kesäloma!!! Vaikka niin kuin joku muukin joskus aiemmin kirjoitti, niin sotkeehan se vähän kuvioita, kun on tottunut päivässä tietynlaiseen rutiiniin ja rytmiin. Mutta ihanaa, kun mä saan nyt aamuisin jäädä nukkumaan (vaikka lapset nukkuukin yleensä klo 8.30 saakka) ja mies hoitaa lasten aamupesut. Meillä mies kun herää ihan pirteänä klo 8 ja mä olen tosi aamu-uninen, niin miestä ei edes haittaa, että mä jään nukkumaan. Tänään vietetään vaan kotipäivää ulkoiluineen, mutta huomenna mennään kylään ja samalla reissulla metsäretkelle.
Helmi on ollut nyt monena aamuna ihan outo. Välillä on siis herännyt ekan kerran vasta joskus 5.30-6 ja syötyään toisen tissin, on jäänyt hereille, vaikka on nukahtanut yöunille vasta klo 23, joten ei voi vielä mun mielestä nousta uuteen päivään. Ja Helmi näyttää kyllä silloin vielä väsyneeltä (välillä silmät lurpsahtaa kiinni), mutta ei vissiin vaan malttaisi nukahtaa, kun makkarissa on niin valoisaa (vaikka meillä on pimennysverhot, mutta sieltä sivusta tulee valoa). Tossa on mennyt sitten ehkä 30 min, ennen kuin Helmi on nukahtanut uudestaan ja on sitten nukkunut pari tuntia ennen " oikeaa" aamua. Välillä Helmi tekee sitten niin, että herää esim. klo 04 syömään ja nukahtaa heti uudestaan ja herää sitten vaikka klo 06, mutta ei halua syödä, eikä nukkuakaan. Mutta koska takana on silloin vasta 7 h yöunet, en usko, että Helmi on silloin kovinkaan virkeä. Se vaan on tossa hassua, kun Helmi ei silloin huoli rintaa, joten en saa häntä tainnutettua tissillä. Joskus vähän aikaa itkee, kun kyllästyy olemaan mahallaan, mutta ei halua olla selällään tai kyljellään, mutta nukahtaa sitten hetken päästä.
NIISKU: Ihmettelit, kun nukutan Helmiä vaikka 1,5 h, jos ei meinaa nukahtaa. Helmistä on aina ollut hirmu helppo huomata, milloin hän on väsynyt. Nyt Helmi ei vaan jotenkin malta nukahtaa omaan sänkyyn tai eteisessä oleviin rattaisiin, vaikka on väsynyt. En tota koko 1,5 tuntia nukuttamalla Helmiä nukuta, vaan otan välillä sängystä/rattaista syliin, annan tissiä yms. Mutta Helmi ei todellakaan halua silloin seurustella. Helmi ei yleensä halua tuolloin tuttia, vaan sylkee sen suustaan, mutta jos sen sattuu huolimaan, nukahtaa sekunnissa. Samoin nukahtaa sitten välillä peukkuaan imien. Tänään laitettiin Helmi parvekkeella rattaisiin nukkumaan (eri rattaat) ja nukahti sinne nopeasti ilman tuttia tai peukkua. Olen 100 % varma, että toisiin rattaisiin tai sänkyyn Helmi ei olisi nukahtanut ilman huutoa.
KUMPPARI: Me pidetään Helmiä paljon ilmakylvyssä ja Helmi pissaa melkein joka kerta. Pyyhkeitä siis kuluu... Ja jos Helmi on lattialla maton päällä, niin ei tietenkään pysy minkään pyyhkeen päällä, vaan pissaa sitten matolle. Mua ei haittaa toi Helmin pissaaminen, vaan enemminkin olen iloinen, kun Helmi pissaa pyyhkeelle, niin ei sitten pissaa heti vaippaan. Vauvatkin ovat jo niin fiksuja, että pissaavat mielummin nakuna kuin vaippaansa (=housuihin). Joten iloitse vaan Onnin fiksuudesta =)
NONNU: Meillä kävi esikoisen hampaiden tulon kanssa aika samalla tavalla kuin teilläkin. Hänen ollessaan n. 3 kk ikäinen, alkoivat kaikki sanoa, että kohta tulee hampaita, kun ikenissä loisti jotain valkoista, nyrkit oli suussa koko ajan ja kuola valui. Ekat hampaat tuli sitten 8 kk ikäisenä... Moni on nyt sanonut Helmistä samalla tavalla, että kohta tulee hampaita, mutta mä en usko, että vielä pariin kuukauteen tulee (toivottavasti ei, koska on kivempi imettää hampaatonta lasta).
NAPERO: Mekin pelattiin aina lapsena korttia! Kotona siskon ja vanhempien kanssa ja usein, kun meille tuli vieraita sekä molempien isovanhempien luona serkkujen kanssa. Se oli tosi kivaa! Harmi, kun en enää muista niitä parhaita korttipelejä.
Kiva kiva, Helmi nukkui taas sen 45 min ja huutaa nyt tuolla partissa. Mies on sitä yrittänyt varmaan 10 min saada jatkamaan uniaan, mutta ei näköjään onnistu. Helmi on ihan väsynyt, mutta aina häntä ei saa jatkamaan uniaan. Tylsää =( No, menenpä päästämään miehen partsilta muihin hommiin.
T:Fassiloora ja Helmi (huomenna 5 kk)
Eikös se nyt niin ole, että juuri nimenomaan liian suuret korvikemäärät voi kuormittaa munuaisia, siis jos menee yli litra päivässä..? Ja tätä ei käsittääkseni äidinmaito tee..? Korjatkaa nyt jos olen väärässä! Meillä neuvolalääkäri suositteli aloittelemaan kiinteät 3kk ikäisenä, koska syöntivälit oli tiheät ja korviketta meni enimmillään melkein 1,5 litraa/päivä! (Tissiä meillä syötiin 2 kk, jonka jälkeen oli pakko antaa lisämaitoa koska tyttö ei pelkällä rinnalla kasvanut.) Vellillä aloitettiin ja tyttö oli n. 3,5 kk kun ekan kerran maisteltiin perunaa. Toki olisin mielelläni imettänyt ja pelkästään imettänyt, mutta minkäs teet jos maito ei riitä! Ihan tarpeeksi asiasta silloin itseäni soimasin ja itku kurkussa lisämaitoa annoin, mutta pääasia kai on, että lapsi on tyytyväinen..? Kiinteät aloitettiin meillä myös koska tilanne niin vaati. Hölmöltä tuntui antaa lapselle korviketta litra tolkulla päivässä, kun selvästi tarvittiin topakampaa evästä.
Tällä hetkellä neiti on siis 4,5 kk ja syö päivässä yhden kasvis- ja yhden hedelmäaterian sekä iltavellin ja tottakai maitoa. Viiden kuukauden iässä ruokavalioon lisätään liha ja kala tai viljat. Kiinteät uppoaa meillä todella hyvin enkä koe, että lapseni olisi sen vähempää vauva kuin samanikäiset täysimetetyt vauvat. En myöskään usko, että viime aikojen yökitinät johtuisivat kiinteistä.
Minua ärsyttää tämä kiinteidenantamiskeskustelu kun se tämmöseksi menee. Eiköhän jokaisessa perheessä toimita tilanteen vaatimalla tavalla. Ei minulla ainakaan ollut ennen lapsen syntymää mitään suunnitelmaa, että näin pitkään imetän ja tässä vaiheessa aloitan kiinteät. Koskaanhan ei voi tietää mitä tapahtuu, varsinkin kun meillä on esikoisesta kysymys. Eikähän me koskaan voida toisten elämästä ja tilanteista olla täysin perillä, vai mitä lapanen?
-elmiina (edelleen mielestään hyvä äiti, vaikka kiinteitä lapselleen syöttääkin) sekä Iita (joka tyytyväisenä niitä syö!)
Ei suututa ei, mutta ääneempä minäkin ihmettelen, että mitä se sulle kuuluu mitä kukin vauvalleen antaa??? Minä annan jo lihaa sekä viljoja ja silti vauvani saa olla vauva ihan rauhassa. Mikä hemmetin ainoa oikea se tissimaito on??? Minä annan lapselleni mikä minusta parhaalta tuntuu eikä mua kiinnosta mitkään suositukset sun muut kun on se omakin pää mikä osaa ajatella. Esikoisen kanssa toimin ihan samalla tavalla ja oikein onnellinen lapsi on edelleen. Miullakin on omat mielipiteeni täysimetyksestä ja vähän muustakin, mutta en niitä tule tänne ihmettelemään ja kyselemään.
Suoraan sanottunu on alkanut nyppiin todella kovasti se, että täällä puututaan toisten asioihin ja ihmetellään niitä sitten kovasti!! Eipä paljoa kiinnosta täällä enää pinoilla.
Birdy (jolta nousee savu korvista)
Meidän vauva EI KITISE vaikka saa jo vähän kaikenlaista. Nukkuu myös yönsä erittäin hyvin ja on muutenkin erittäin hyväntuulinen VAUVA.
Birdy
Sama pää kesät talvet täällä....
Piti kysymäni Mann@lta että miten bumbo-penkki toimii? Mä olen kanssa miettinyt sen hommaamista... Mutta kun se on aikas tyyris kuitenkin... Niin en nyt sitten tiedä.
Mann@ ja Larvanto: Meillä peruuntu pari menoa tuolta elokuun ekalta viikolta, joten mites olis tapaaminen? Sopisiko vaikka ma tai ti? ja klo 13? (ettei vaan pääse laiskistumaan...)
Napero
Sanonpa minäkin, että taasko täällä on sama rumba menossa... Minäkin niin mielelläni olisin imettänyt poikaani niin pitkään kuin mahdollista ja podin siitä niin huonoa omaatuntoa, ettei olo ainakaan tällaisesta parane!!! Soimasin itseäni huonoksi äidiksi kun en pelkällä rintamaidolla pärjännyt, mutta onneksi neuvolassa sanottiin, että älä kanna huolta, pääasia, että vauva kasvaa ja on tyytyväinen. Vetää vain pikkuisen mielen matalaksi kun välillä tulee näitä tällaisia juttuja.
Minäkään en kiinteitä aloittanut ihan huvikseni, poika joi vähintään 1200 ml maitoa päivässä ja lisäksi yöt alkoivat olla niin katkonaisia, että päätin aloitella perunalla 4kk:n iässä neuvolan suostumuksella. Lihaa nyt päätin sitten kokeilla kun poika tuli 5kk, mutta iho ärsyyntyi siitä (tai mistä nyt sitten ärtyikin) niin, että olemme sitten pärjäilleet porkkana-perunasoseella jota poika on syönyt yli kuukauden ihon/massun oireilematta. Sitä jukurttiakin ollaan välillä syöty, mutta nyt ajattelin antaa vain pp -sosetta kunnes päästään sinne lääkärille (allergologille) ja aletaan purkamaan tätä allergiahommaa.
Mielestäni itse ainakin teen kaikkeni lapseni hyvinvoinnin eteen ja uskon niin tekevän muidenkin. En pidä asianani puuttua toisten ruokkimisiin koska en pidä itseäni niin asiantuntijana voidakseni tehdä niin. Esikoinen on siis meillä kyseessä ja ihmettelemistä riittää joka päivälle :) Tämä palsta on antanut mulle moneen kysymykseen vastauksen, siis ihan asiallisen ja hyvän vastauksen eikä mitään moralisointia sen takia kun en nyt itse ole älynnyt asiaa tajuta. Itse olen vetänyt niin kamalan stressin pojan ihon vuoksi, että huumorintajuni alkaa olemaan aika loppu muutenkin. Jos joku tekisi selvästi " väärin" lapsensa hoidon kanssa, niin sitten ymmärtäisin asian, mutta valitettavasti tässä en.
Tässä oli mun rehellinen mielipiteeni, pannaan se nyt pinoon muiden joukkoon.
Hymyillen kuitenkin eteenpäin!!!!
Sasuliini ja Eetu 5,5 kk
Sain lopultakin perjantaina haettua salasanakorttini : ) ja nyt on yhteydet ulkomaailmaan kunnossa! Mutta mitä ihmettä vanhat silmäni näkevätkään..TAASKO on menossa joku ihme syyllistämiskeskustelu.
Itse en kerta kaikkiaan jaksa ymmärtää mihin moisella väittelyllä on tarkoitus tähdätä. Eikös nämä kiinteät vs imetys, imetys vs korvike yms jutut ole jo keskusteltu miljoonaan kertaan? Itse olen satavarma, että jokainen tekee niin kuin parhaaksi ajattelee. Jokainen meistä tuntee oman vauvansa parhaiten. Ihmettelempä nyt minäkin ääneen seuraavan: Mikä lie motiivi jos keskustelu alkaa älkää suuttuko eikös silloin jo ole tiedossa, että toiset pahoittavat mielensä? Hmm mitenkähän kävisi jos kysäisisin naapureiltani, että älkää nyt pahastuko mutta olen tässä ajatellut...Miten ihmeessä olette voineet kaikista värikartan väreistä valita noin helv....ruman värin, tietäisi aika monta parempaa.
No mutta sitten muihin asioihin....
Meillä neiti on alkanut ryömimään, hitaasti mutta varmasti. Aika jännä (kaikessa kun tulee verrattua isosisokoon) neiti oli siskoaan hitaampi kääntyjä mutta heti kun oppi kääntymään alkoi myös etenemään. Sisko puolestaan eteni ensiksi taaksepäin ja jätti oikeastaan ryömimisen väliin ja alko konttaamaan. Tulipas taas sekavasti mutta yritän vain sanoa, että ihan samassa vauhdissa etenee tuo liikkuminen siskoilla nyt. Apua enää 5 kuukautta niin minun vauvani lähtee kävelemään.
Täytyy tunnustaa, että olen vähän kateellinen teille muille. Mikä vika minussa on kun tuo vauvan rytmi on niin hakusassa. Nyt kun molemmat neidit ovat kotona niin tuntuu, ettei meillä ole mitään muuta rytmiä kuin kello 22 nukkumaan ja herääminen kello 8. Helle laittoi meidän päivät ihan sekaisin, päivällä nukuttiin noin puolen tunnin pätkiä. Nyt kun on viileämpiä päiviä niin nukkuu kahdet pidemmät päikkärit ja iltasella vielä torkahtaa. Nuo päikkärit vaan ei osu mihinkään tiettyynn kellon aikaan.
Meillä mennään vielä lähes täysimetyksellä, tunnustan syynä oma laiskuuteni. En jaksa sotkea noiden soseiden kanssa. Kerran päivässä olen yrittänyt antaa jotain kiinteämpää kasvis tai hedelmäsosetta. Puurot, vellit, lihat & jugurtit odottavat vielä syöjäänsä, niitä kaikkia olen kyllä jo tuonne valmiiksi ostellut.
Mun piti kommentoida vaikka mitä mutta tuo isompi kitisijä tuli häiritsenään. Tai menikin näköjään jo tahallaan herättämään Juliannan kun en reagoinut tarpeeksi nopeasti, voi helvetti. Olisi kuulemma parempi jos vauva olisi hereillä, anna mun kaikki kestää.
Palaillaaan, toivottavasti tas rauhallisemmissa merkeissä..
Marcel
p.s. olisiko kukaan tamperelaisista kiinnostunut treffaamaan ensi viikolla ma, ti tai ke?
Eli kävin itse tänään lääkärissä ja sain kurkkukipuun (neljäs päivä menossa) antibioottikuurin. Hoidetaan kuulema angiinana.
Luin netistä, että angiina tarttuu pisara/kosketus-tartuntana. Mietin nyt, että pitäiskö tuo Onnikin varulta käyttää lääkärilä, että katsoisivat senkin korvat, nielun ym. Kysyin siltä nuorelta lääkärityttöseltä ja se sanoi vaan ympäripyöreesti, että voithan sä käyttää jos haluat...
Tänään Onni on syönyt taas paremmin, eikä ole mitenkään kiukkuinen tai itkuinen. Vasenta korvaa se on pidellyt jo pidemmän aikaa mutta en oikein tiedä olisko se vaan semmoinen tapa, kun sitä nukuttaa... Mutta yskäähän sillä on ja meillä on sekä minun että miehen sukulaisissa tätä kurkkukipua... Plääh!
Olishan se varmempi jos käyttäis niin se ois sillä selvä. Mies vaan taitaa olla sitä mieltä, että ei tarviis käyttää... Meillä on kyllä torstaina neuvolakin, että voisko sitä odottaa siihen asti?
Jotenkin muakin hieman ahdistaa mennä päivystykseen, kun silloin keväällä raahasin Onnin pari kertaa sinne ja aina se oli lääkäreistä ihan terve ja virkeä poika.... Varmaan kohta ajattelevat, että taas se tuo luulosairas eukko raahaa tuota tervettä kakaraa tänne... ;)
Kamalaa jaarittelua... Harmi, kun en hoksannut ottaa Onskaa mukaan silloin kun itse kävin lääkärissä. Siinä samallahan se ois senkin tsekannut...
Onko kellään teistä kokemusta miten nuo angiinat ym. oireilee vauvoilla? Help me!
Napero79 : Meillä ei olla uskallettu edes kastaa pojan varpaita järviveteen. Tai kyllä kai muut olis senkin jo tehneet jos minä en olis sitä ehdottomasto kieltänyt! =) Hysteerinen äippä, kun oon... Ja ensi kesänkin uimiset olen jo valmiiksi kieltänyt ;)
Fassiloora : Joo, täytyy tosiaan iloita pojan älykkyydestä, kun hoksaa itse säästellä vaippoja! =) Ja tuleepahan vietyä useammin pesulaan tuo olkkarin villamatto (jota ENNEN niin hartaasti varjelin sotkeentumiselta)!
Meillä Onnilla on ollut myös semmoisia kausia, että se oikein taistelee sitä unta vastaan vaikka kuinka väsyttäis! Se ei vaan kertakaikkiaan halua/malta/pysty nukahtaa! Miehen kanssa kerran vitsailtiinkin, että olis pitänyt kastaa Onni sittenkin Taistoksi! =)
Olen sitten suosiolla luovuttanut ja ottanut oikein " tehokuurin" leikkiä ja naurattamista niin, että Onni väsyy ihan kokonaan mutta ei kuitenkaan itke. Sitten, kun sen tällää vaunuun ja vähän hyssyttää niin uni tulee hetkessä! Meillä tuo umpiväsyksiin asti leikittäminen on kylläl toistaiseksi toiminut ihan kivasti! kop kop...
Pare nyt lopettaa ettei tule kilometrin mittainen kirjoitus...
-kumppari&onska-
Marcel, minä olen ainakin valmis tapaamiseen! Just tänään taas mietin että mitä sulle kuuluu. Kiva kuulla että maito on riittänyt. Niin ja kiitos päivän piristyksestä -vähänkö repesin sun värikarttavertaukseen... :D.
Birdy, älä välitä näistä kiinteät vs. imetys -jutuista, en mäkään niistä perusta. Tuohon lapasen juttuun oli pakko kirjoittaa, kun en aivan ymmärtänyt mitä siinä loppujen lopuksi oikein haettiin.
Asiaa sivuten -kiitos Kotiuunin valmiiden pakasteiden, meille tulee nykyään Me Naiset (marcel, minkä lehden te valitsitte?) ja siellä oli juttu Taru Valkeapään superhelposta vauvasta. Jutussa mainittiin, että tällä kertaa poika saa maitoa pullosta, koska Tarulla on päällään vaikeasti riisuttava toppi... Siinä samassa pistin pitkävedon pystyyn siitä, kuinka nopeasti ja kuka flamettaa artikkelista täällä Vauvat-palstalla ;).
Pukelo riekkuu sylissä, joten maitoa nassuun ja iltapäikkäreille ->
KL.
Piti tulla kysymään teiltä, joiden vauvoilla on/on ollut pahaa ihottumaa, että mitäs rasvoja te niihin käytittekään? Helmin iho on nyt tosi ärtynyt ja jalat ja kädet on täynnä punaisia ihottumalänttejä. Poskissa on myös tänään ollut ekan kerran sellaista " lehahduspunaista" . Tääkin on yksi syy, miksi mennään täysimetyksellä, koska sitten kun aloitetaan soseet, niin tosi hankala tietää, jos joku ruoka aiheuttaa ihottumaa, kun sitä on jo valmiiksi =( Yksi ongelma on myös se, että Helmi on innostunut imemään peukkuja (vaikka tutti on kyllä käytössä, mutta se ei aina kelpaa) ja iho on molemmista peukuista ihankamalan näköinen. Millä estän Helmiä imemästä peukkuja???
Ja Marcelille siitä rytmistä. Meillä siis ennen oli joku rytmi Helmillä (kellonajat kyllä vaihteli päivittäin), mutta esim. tänään nukkui vain 3 x 45 min eli rytmit menee vaan koko ajan sekaisimmiksi...
Nyt pitää mennä antamaan esikoiselle iltapalaa.
T:Fassiloora ja Helmi (huomenna 5 kk)
Isäntä viritti meille langattoman verkon ja tämä kirjoittelu on liiankin helppoa -katson telkkua läppäri sohvapöydällä ja vähän väliä kurkin onko joku teistä vielä koneen ääressä.
Elmiina80 ja Sasuliini72, lopettakaa se itsenne soimaaminen :). En minäkään koskaan ole tuntenut itseäni sen huonommaksi kuin muutkaan äidit vaikken pystynyt kunnolla imettämään. On se toki kova paikka, jos etukäteen on ajatellut täysimettävänsä kuusi kuukautta eikä siihen pysty. Mutta jos maitoa ei yrityksistä huolimatta tule tarpeeksi tai se on liian lirua, niin sille te ette voi mitään. Vaikka muut väittäisivät mitä. Ei korvikemaidon antaminen tee äideistä eikä lapsista yhtään huonompia, tai äidinmaito sen parempia.
Birdy, meillä taisi olla osastolla juuri tästä aiheesta keskustelua, ennen kuin nappasit sitä kuuluisaa rohtoa ja nukahdit :P.
Elmiinalle vielä -se maaginen " litra korviketta päivässä" -raja ei kai enää nykypäivänä pidä paikkaansa. Alunperin sääntö taisi perustua siihen, että vauvan munuaiset eivät pysty käsittelemään korvikemaidon suurta proteiinimäärää. Muistaakseni korvikkeiden koostumusta muutettiin vuosia sitten juuri tämän takia. Ikävä kyllä vedän tämän ihan hatusta, en enää muista lukemaani lähdettä :-/. Jos jollakulla on pätevää tietoa, vinkatkaa.
Oli langaton verkko tai ei, Selviytyjät alkaa ->
KL.
Kaalilaatikko: Juu, en mä enää itseäni sillä imetysasialla kiusaa. Meidän kohdalla se ei koskaan oikein onnistunu ja piste. Olihan se aluksi rankkaa, kun olisin niin kovasti halunnu imettää ja kaikille muille se tuntu olevan niin helppoa. Tosin hyvin nopeesti korvikkeen antamisen jälkeen tajusin, että se oli oikein. Neiti oli paljon tyytyväisempi kun sai masunsa täyteen eikä koko elämä ollu yhtä syömistä. No, se siitä..
viljaa: Mä voin kirjotella sulle sähköpostia noista puutarhurikuvioista kunhan ehdin. Nyt pitää kiirettä kun mies viettää raksalla kaikki vapaa-aikansa ja sille ja muille työmiehille täytyy värkkäillä ruokaa yms.. Mutta koitan saada tässä joku päivä aikaiseksi..
Nonnii, Iita huutaa isille, täytyy lähtee henkiseksi tueksi.. :)
-elmiina ja Iita
Meillä täällä maalla on tuollainen lampi, missä on jo pidemmän aikaa ollut sellainen 26-27 asteinen vesi, joten siinä olen uskaltanut kastaa Eetun varpaita... Kokoa lammella on vissiin 50m X 100m, joten on myös tosi lämmin eikä se ole syvimmältäkään kohdalta kuin varmaan sellaisen 10m syvä, ja todella puhdas!!! (ei ole mitään tehtaita tai teitä pilaamassa vettä) Niin siis tuo lampi löytyy täältä meiltä noin kymmenen kilsan päästä, joten päästään sinne tosi usein ja kun siellä sattuu olemaan vielä Eetun kummisedän mökki niin ei paremmasta ole väliä...
Sellaista piti kysyä, että millälailla puette vauvanne nukkumaan? Kun oli ne hirmu helteet niin Eetulla oli päällä vaan vaippa... (ja ikkuna auki ja tuuletin päällä...) mutta eipä ole ainakaan tullut kipeeksikään...
Mutta nyt jos menis syömään, mies grillas äskön lihoja, njam!!! Ja sitten täydellä mahalla nukkumaan!!! Öitä kaikille helmille ja heidän perheille!
Napero ja Eetu-tarzan
miksi te syötätte 5kk vauvoille jo lihaa ja jugurttia? täysimetystä suositellaan 6kk asti, korvikevauvoilla jos yli litran menee päivässä niin voi aloittaa kiinteät mutta milläs tiiät meneekö rintamaidolla yli litran päivässä?
mikä siitä kiinteästä ruuasta tekee sen että sitä aletaan antamaan vaikka maidolla pärjäisi ihan hyvin vielä muutaman kuukauden?
miksi vauvat ei saa olla vauvoja? miksi pitää antaa soseita vaikka vauva pärjäisi ihan hyvin maidolla vielä kuukausia. minä en nyt ymmärrä alkuunkaan tätä juttua että on hienoa kun vauva on maistellu jo soseita ja syö jo LIHAAKIN? missä on se täysimetyksen ihanuus/suositus? eihän sitä heti silloinkaan nautaa suuhun tuupata kun imetys vähenee? miten on korvikevauvojen laita, kaikkiko syö jo 5kk sekaruokaa?
ja sitte ihmetellään tuleeko hampaita vai mitä ihmettä kitisee?
älkää suuttuko, piti vain päästä ääneen ihmettelemään.