Entinen koulukiusaaja vastailee klo 18.59 saakka minkä ehtii
Kommentit (86)
Kiusaamisen määritelmään kuuluu, että se on tahallista, pahantahtoista, systemaattista ja siinä on vallan epäsuhta. Eli se kohdistuu johonkin henkilöön (tai ryhmään) pidemmällä aika välillä ja tarkoitus on tehdä toiselle pahaa. Kiusaaminen ei ole sitä, jos olet joskus huudellut jollekin joka on tehnyt pahaa sinun kaverillesi. Tai sitä että olet tappelussa joskus jonkun kanssa. Jotta se on kiusaamista, siinä pitää olla kohde ja sen pitää olla pitkäkestoista. Vallan epätasapainolla tarkoitetaan, että kiusaaja on aina jollain tavalla suuremmassa vallassa kuin kiusattu. Muuten tekoa ei katsota kiusaamisena. Esimerkiksi jos kiusaajalla on suuri joukko kannattajia (aktiivisia tai passiivisia) hänellä on ylivoima tai jos kiusatulla on piirre joka yleisesti tekee hänestä vähemmän toivotun siinä ympäristössä (voi olla mitä vaan esim. silmälasit jossain kontekstissa), niin kiusaajalla on suuempi valta. Myös pelolla voi "ansaita valtaa". Kaikki huutelu ja nimittely ei ole kiusaamista. Yleisin kiusaamisen muoto on ulkopuolelle jättäminen ja myös siihen pätee kaikki edellä mainitut kriteerit jotta sitä lasketaan kiusaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla ja/tai onko sinulla nyt mielenterveyden pulmia esimerkiksi persoonallisuushäiriötä?
Ei ole onneksi mitään ollut. Tai no yksi valmennettava kuoli ja se otti aika koville.
Ei onneksi ollut mitään? Kuka teki päätelmän (itsesi lisäksi) ettei ole? Miten kuolemaan suhtautuminen mielestäsi korreloi peroonallisuushäiriön kanssa tääs yhteydessä?
Eikö olisi parempi elää sillein fiksusti - olla asiallinen.
Tuo kiusaamisjuttu voi jatkua esim työpaikoilla.
En ymmärrä ihmisiä, joiden energia menee kiusaamiseen.
Ja kouluajoilta muistuu kyllä negatiivisesti ne ääliöt jotka kiusasi.
Eli sutkin muistetaan loppuelämäsi kiusaajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten suhtaudut siihen, että kaikki tekemäsi pahuus ja vääryys tulee kohtaamaan sinut tavalla tai toisella. Karma hoitelee sitten loput.
Siitä vaan. En ollut muita pahempi, Päinvastoin. Mutta hyväksyn karman täysin. Saisi toimia paremminkin.
On varmasti toiminutkin. Veikkaan, että olet jämähtänyt keskinkertaisuuteen. Olet aina halunnut olla parempi kuin olet ja olet kiusannut itseäsi parempia.
Jos et olisi kiusannut, olisit ehkä päässyt pidemmälle elämässä: olisit kaikin tavoin menestyneempi.
Näin minä muistan ne ihmiset, jotka kiusasivat minua. Tylsistyttävän keskinkertaisia. Nyt puurtavat perusduuneissa yhteiskunnan rattaissa. Jos sitä työpaikkaa enää kohta onkaan. Minä taas olen tehnyt jotain muuta. Olen tyytyväinen elämääni.
Uskallatko kulkea pimeällä? Jos joku kiusattu tulee vastaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusasit?
Kai se aika pitkälle oli lapsellisuutta. Peruskouluaikana tätä oli ihan yleisesti meidän koulussa. Olin monen koulukiusatun kaverikin mutta joitakin tuli kiusattua. Osasta tuli kyllä sitten omia kavereita. Osa porukasta ansaitsi kiusaamisen.
Miten perustelet sen, että osa porukasta ansaitsi kiusaamisen? Kiusaaminen on väkivaltaa, saako sinusta siis jollekin ihmiselle tehdä noin vain pahaa? Vai kiusasivatko he itse ensin muita ja saivat sitten samalla tavalla takaisin?
Lässyn lässyn lässyn lässyn lää.
_vittu_oot_vajakki_!
Kannattaa opetella keskustelemaan ihan asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet nykyään? En tiedä ikääsi, mutta jos olet työikäinen niin oletko töissä? Minkälaisen roolin olet ottanut työpaikalla ja ihmissuhteissa?
Konttorirotta periaatteessa. Olen pidetty ja minulla on paljon kavereita. Urheilussa mukana edelleen.
Mistä tiedät olevasi pidetty? Ehkä haluat vaan uskoa niin.
Olen 50 ja kavereita on jokaisesta koulusta, opiskelupaikasta, armeijasta, urheiluseurasta, työpaikalta ja muualtakin. Osa näistä peruskoulukavereista on entisiä koulukiusattuja joita puolustin. Ulkomailta olen saanut kavereita kaikista muista maista paitsi Ruotsista ja Saksasta. Siis niistä joissa olen lomaillut.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on jättänyt minulle rohkeuden tehdä elämässä täyskäännöksiä. Kun on nöyryytetty ja haukuttu maan rakoon, lakkaa välittämästä muiden mielipiteistä. Tulee vahvaksi. Olen tehnyt valintoja, joista monet ovat kateellisia. ”Kuinka uskallan jättäytyä tyhjän päälle? ” Se on helppoa. Luotan itseeni tavattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen määritelmään kuuluu, että se on tahallista, pahantahtoista, systemaattista ja siinä on vallan epäsuhta. Eli se kohdistuu johonkin henkilöön (tai ryhmään) pidemmällä aika välillä ja tarkoitus on tehdä toiselle pahaa. Kiusaaminen ei ole sitä, jos olet joskus huudellut jollekin joka on tehnyt pahaa sinun kaverillesi. Tai sitä että olet tappelussa joskus jonkun kanssa. Jotta se on kiusaamista, siinä pitää olla kohde ja sen pitää olla pitkäkestoista. Vallan epätasapainolla tarkoitetaan, että kiusaaja on aina jollain tavalla suuremmassa vallassa kuin kiusattu. Muuten tekoa ei katsota kiusaamisena. Esimerkiksi jos kiusaajalla on suuri joukko kannattajia (aktiivisia tai passiivisia) hänellä on ylivoima tai jos kiusatulla on piirre joka yleisesti tekee hänestä vähemmän toivotun siinä ympäristössä (voi olla mitä vaan esim. silmälasit jossain kontekstissa), niin kiusaajalla on suuempi valta. Myös pelolla voi "ansaita valtaa". Kaikki huutelu ja nimittely ei ole kiusaamista. Yleisin kiusaamisen muoto on ulkopuolelle jättäminen ja myös siihen pätee kaikki edellä mainitut kriteerit jotta sitä lasketaan kiusaamiseksi.
Jaa no en taida sitten olla kummoinen kiusaaja. Kiitän ja kuittaan.
Epäilen, että et ole ollut oikea koulukiusaaja. Perustelut: 1. sanot ettei sinua muisteta kiusaajana, 2. sanot ettet ollut muita pahempi, 3. "kiusasit" lähinnä jekutusmielessä tai antaaksesi takaisin pahikselle
Et siis ollut millään tavalla vallassa tai toimintasi poikennut muusta yleisestä häröilystä. Et hakenut systemaattisesti pahaa jollekin tietylle henkilölle. Silloin et ole ollut varsinainen koulukiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten suhtaudut siihen, että kaikki tekemäsi pahuus ja vääryys tulee kohtaamaan sinut tavalla tai toisella. Karma hoitelee sitten loput.
Siitä vaan. En ollut muita pahempi, Päinvastoin. Mutta hyväksyn karman täysin. Saisi toimia paremminkin.
On varmasti toiminutkin. Veikkaan, että olet jämähtänyt keskinkertaisuuteen. Olet aina halunnut olla parempi kuin olet ja olet kiusannut itseäsi parempia.
Jos et olisi kiusannut, olisit ehkä päässyt pidemmälle elämässä: olisit kaikin tavoin menestyneempi.
Näin minä muistan ne ihmiset, jotka kiusasivat minua. Tylsistyttävän keskinkertaisia. Nyt puurtavat perusduuneissa yhteiskunnan rattaissa. Jos sitä työpaikkaa enää kohta onkaan. Minä taas olen tehnyt jotain muuta. Olen tyytyväinen elämääni.
Olet katkera luuseri joka ansaitsi kaiken kiusaamisen koska olet mulkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla vaikea lapsuus?
Ei. Mulla oli tosi hyvä lapsuus.
En usko, tai sitten sinulla on erikoinen käsitys hyvästä. :D Miksi olisit pahoinvoiva, jos sinua olisi rakastettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet nykyään? En tiedä ikääsi, mutta jos olet työikäinen niin oletko töissä? Minkälaisen roolin olet ottanut työpaikalla ja ihmissuhteissa?
Konttorirotta periaatteessa. Olen pidetty ja minulla on paljon kavereita. Urheilussa mukana edelleen.
Mistä tiedät olevasi pidetty? Ehkä haluat vaan uskoa niin.
Olen 50 ja kavereita on jokaisesta koulusta, opiskelupaikasta, armeijasta, urheiluseurasta, työpaikalta ja muualtakin. Osa näistä peruskoulukavereista on entisiä koulukiusattuja joita puolustin. Ulkomailta olen saanut kavereita kaikista muista maista paitsi Ruotsista ja Saksasta. Siis niistä joissa olen lomaillut.
Etkö ymmärtänyt kysymystä vai mitä? Luettelemasi asiat eivät kerro mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi parempi elää sillein fiksusti - olla asialline
n.Tuo kiusaamisjuttu voi jatkua esim työpaikoilla.
Kiusaaminen on jättänyt minulle rohkeuden tehdä elämässä täyskäännöksiä. Kun on nöyryytetty ja haukuttu maan rakoon, lakkaa välittämästä muiden mielipiteistä. Tulee vahvaksi. Olen tehnyt valintoja, joista monet ovat kateellisia. ”Kuinka uskallan jättäytyä tyhjän päälle? ” Se on helppoa. Luotan itseeni tavattomasti.
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ihmiset ovat liian arkoja seuratakseen unelmiaan ja jämähtävät elämässä paikoilleen. Kiusattuna minun on helppo vain hypätä. Se kipu, kun miettii, miten jaksaisi koulupäivän, haukkumisen. Miettii miten jaksaa pidätellä kyyneleitä ja olla reipas. Irtaantuminen tapahtui silloin ensimmäistä kertaa. Sen jälkeen useita kertoja. Jokainen kerta on helpompi.
Oletko ikinä katunut sitä että olet tietyllä tapaa tuhonnut kiusatun elämän? Ajatteletko ikinä miltä tuntuisi kun yhä 15 vuotta kiusaamisen jälkeen toisen ihmisen sydän lyö tuhatta ja sataa kun tietää että joutuu 15min kuluttua tervehtimään jotakuta ja sanomaan ehkä muutakin toiselle ihmiselle (vaikka on menneisyydessään esiintynyt satapäisille yleisöille)? Olen siinä käsityksessä että valitettavan usein virheellisesti ajatellaan että kiusatut vellovat menneissä eivätkä tee töitä sen eteen että voisivat jatkaa "normaalia" elämää. Lienee tarpeetonta mainita että et voi kontrolloida autonomista hermostoa. Sos. tilanteiden pelon myötä monet saavat sanoa heipat opinnoille, uralle, perhehaaveille, tavalliselle sosiaaliselle elämälle ja lukuisille muille asioille traumojen vakavuudesta riippuen. Ei kukaan täysijärkinen palkkaa ihmistä joka on paniikkitilassa haastattelussa eikä sellainen mielentila ole otollinen ihmissuhteiden luomiselle. Voitte varmasti kuvitella miltä pohjimmiltaan sosiaalisesta ihmisestä tuntuu enemmän tai vähemmän päivittäin kohdata halveksuntaa ja nöyryytystä omasta olemuksesta, jota ei voi tahdonalaisesti kontrolloida. Olo on yhtä voimaton kun ihmisen jonka pitäisi juosta maraton kun jalka on poikki eikä yksinkertaisesti toimi. Tarkoitus ei ole kerätä sääliä vaan antaa realistinen käsitys siitä millaista on elää sosiaalisten tilanteiden pelon kanssa n. 15 vuotta kiusaamisen päättymisen jälkeen. Töitä tilanteen kehittämiseksi on tehty uskomattoman paljon ja periksi ei anneta, mutta vaikeaa on.
Jos saa esittää kaksi muuta kysymystä niin ne kuuluvat:
Koetko myötätuntoa ihmisiä kohtaan jotka eivät kuulu sinun tuttavapiiriin?
Onko sinulla diagnosoituja sairauksia?
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla ja/tai onko sinulla nyt mielenterveyden pulmia esimerkiksi persoonallisuushäiriötä?
Ei ole onneksi mitään ollut. Tai no yksi valmennettava kuoli ja se otti aika koville.
Kiusasitko myös häntä? Oliko sinulla osuutta asiassa?
Olet hyvä tyyppi ja annamme sinulle kollektiivisesti anteeksi! Märehtimisen aika on ohi, on aika katsoa eteenpäin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusasit?
Kai se aika pitkälle oli lapsellisuutta. Peruskouluaikana tätä oli ihan yleisesti meidän koulussa. Olin monen koulukiusatun kaverikin mutta joitakin tuli kiusattua. Osasta tuli kyllä sitten omia kavereita. Osa porukasta ansaitsi kiusaamisen.
Miten kukaan voi ansaita kiusaamisen?
Esimerkiksi olemalla rotta.
Tuossa samaa mieltä. Rotat ansaitsevat aina koston ja kaiken pahan.
En kulje. Kiusaaminen pistettiin aisoihin porukalla koulussa jos oli aihetta ja sama tapahtuu kyllä työelämässäkin jos on oikea porukka.