En tahdo enää jatkaa hoitoalalla :(
Vuoden verran ehdin tehdä lähihoitajan töitä, ja olen aika puhki :( 3-vuorotyö menee jotenkin, mutta viime kuukausina on alannut tulla muutamia tuplavuorojakin (joita ei tietysti tarvitse tehdä, mutta ei halua jättää työkavereita pulaan!) Sijaisista niin kova pula, ne harvatkin ovat jo meillä töissä. Joku sairastuu niin sijainen pitäisi löytää heti muutamaksi päiväksi, ja kun sijaisia ei löydy meidän vakkarien täytyy sopia kuka tekee minäkin päivänä 2 vuoroa peräkkäin, tai esim. aamun,menee kotiin ja tulee sitten yöhön. Nuoriso ei tahdo käyttää vapaita viikonloppujaan (minkä kyllä ymmärrän!) niin se tahtoo kasaantua ne työt meille vanhemmille hoitajille. Kai täällä on lähäreitä, onko teillä nyt kova pula sijaisista? Taitaa olla muutaman vuoden päästä koko maassa nimittäin.. :(
Kommentit (99)
Hyvä esimerkki on täysin normaalista sunnuntai aamuvuorosta. Joku soittaa olevansa sairas, kannattaako minun istua 4 tuntia puhelimessa (yleensä turhaa) ja soitella sijaista, kun miehitys on muutenkin minimissä. vai lähdenkö suoraan töihin ja tehdään sen puuttuvan työt ja ehditään jotenkuten 11.00 valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 13:48"]
Hyvä esimerkki on täysin normaalista sunnuntai aamuvuorosta. Joku soittaa olevansa sairas, kannattaako minun istua 4 tuntia puhelimessa (yleensä turhaa) ja soitella sijaista, kun miehitys on muutenkin minimissä. vai lähdenkö suoraan töihin ja tehdään sen puuttuvan työt ja ehditään jotenkuten 11.00 valmiiksi.
[/quote]
Soitat tietenkin esimiehelle ja käsket hänen hommata siihen työntekijän ja lähdet töistä pois, kun työvuoro loppuu.
Voi höpön löpön, ei se esimies sunnuntai aamuna vastaa. Vastuu on vastaavalla sairaanhoitajalla. Oikeesti, ette te ymmärrä hoitotyön arjesta yhtään mitään. Siksihän sen arvostus näköjään nollassa onkin, kun maalta huudellaan miten merellä tulisi toimia.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 13:54"]
Voi höpön löpön, ei se esimies sunnuntai aamuna vastaa. Vastuu on vastaavalla sairaanhoitajalla. Oikeesti, ette te ymmärrä hoitotyön arjesta yhtään mitään. Siksihän sen arvostus näköjään nollassa onkin, kun maalta huudellaan miten merellä tulisi toimia.
[/quote]
Ette kai te muka itse joudu sijaisia soittelemaan :O Soitat esimiehelle kotiin ja käsket hänet töihin. Ei ihme, että te olette niin alistettuja, kun nöyrrytte koko ajan.
No meneekö sinne kaaliin, ei se esimies viikonloppuna vastaa. Miksi se esimies joutuisi palkatonta työtä tekemään. Oikeesti älkää antako näitä idioottivastauksia. Ei sillä ole edes kotona niitä sijaisten numeroita.
Tietäisittepä paljonko hoitotyösta on pois se kun me sijaisia soitellaan.
Offtopic: viimeksi kun lapseni jäi Lastenklinikalle hoitoon, sinne piti nimenomaan vanhemmankin jäädä hänen kanssaan (vaikka perheessä muita lapsia jne.). Ei juuri näkynyt hoitsuja!
kesäisin muuten on paljon näitä juttuja, ettei kellään osastolla työskentelevällä ole edes iv-lupaa. Silloinkin on jonkun jäätävä vähintäänkin ylitöihin.
Ei näiden kanssa kannata vääntää. Ovat itse valinneet alansa ja työpaikkansa. Se, että suostuu työskentelemään surkeissa olosuhteissa tai kantamaan pomon vastuusta osan, tarkoittaa että hyväksyy työssäoloehdot. Eli nauttikaa vaan, koko TES:n edestä...
Itse hoitavapaalla olevana jäin pois koko sijaisringistä, kun puhelin jatkuvasti pärisi kello kuusi aamulla! Yököt soittelivat, kun ensimmäinen sairaslomalainen ilmoittautui.
Soitellaanko jossain vielä sijaisia??? Samat selitykset jokaiselle ja jokainen selittelee miksei juuri nyt pääse. OTTAKAA RYHMÄTEKSTARIT/SIJAISTENHAKUOHJELMA KÄYTTÖÖN!!!
Soitteluun käytettävällä ajalla tekisi jo sitä hoitotyötäkin paljon.
Minusta hoitoalan ongelma on siinä, että sinne hakeutuu ns. "kilttejä tyttöjä". Useimmilla muilla aloilla joukossa on aina myös ns. "vihaisia miehiä" jotka pitävät huolen siitä että mennään säädösten mukaan. Ja noissa esimerkeissäni en painota niinkään tuota sukupuolta vaan "ihmistyyppiä" joita noin voi kuvata, ovat sitten naisia/miehiä.
Jos ei omista oikeuksista pidetä kiinni, ei muutoksia tapahdu. Hyvä esimerkki on tuo palkkaus: YLITÖISTÄ PITÄÄ MAKSAA KORVAUS! Miten ihmeessä tuo on juttu mikä toimii KAIKILLA MUILLA aloilla?!? Nyt vaan pitää VATTIA että ylityöt maksetaan joko rahana (vähintään puolitoista kertaisena) tai annetaan vapaana (vähintään 1,5h vapaa aina yhdestä ylityötunnista).
Lisäksi jos sijaisten tarve on ns. kokoaikainen, pitäisi esimiehen järjestää vakituisia sijaisia. Tarkoittaa sitä, että olisi ihan kuukausipalkalla hoitaja (tai useampiakin, tarpeesta riippuen) joka vakituisessa työsuhteessa ja tekee aina sijaisuuksia sen mukaan miten tarvetta on. Palkka voisi olla hieman parempi mitä normaali palkka, koska sijaisen tarvehan aina hieman vaihtelee, eli se mihin vuoroon tarvitaan ja minä päivinä jne.
Ja yksi suuri asia on myös se, että kaikilla muilla aloilla vuorotyösysteemi toimii hyvin. Eli on ns. säännöllinen kierto vaikka kolmea aamua+vapaa, sitten kolme iltaa+vapaa, ja kaksi yötä+kolme vapaata ym. SÄÄNNÖLLISIÄ vuorolistoja. Tuo onnistuisi hoitoalallakin jos tahtoa olisi. Toki se vaatinee jörjestelmän uusiksi muokkaamista, koska tietyissä paikoissa on enemmän päiväsaikaan tarvetta mitä yöllä jne. Mutta olisi mahdollista luoda sellainen systeemi mitä muillakin aloilla on, että esim. 50% henkilökunnasta tekee ns. kiertävää vuoroa, 30% pelkkaa päivävuoroa, 10% pelkkää iltaa ja 10% pelkkää yötä jne. jolloin saataisiin se vuorolista toimimaan kunnolla (eli töiden määrä ja henkilökunnan määrä eri vuorokaudenaikoina kohtaavat ja työt tulevat tehdyiksi).
Mutta niin kauan kun hoitajat eivät osaa vaatia, eivät he mitään saavuta.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:11"]
Onko liian hyvä palkka kun lisätyö ei kelpaa
[/quote]
Pidä sinä vaan perkele se turpasi tukossa, kun et mistään mitään tiedä! Sulla ei tunnu olevan käsitystäkään siitä, miten raskasta on nostella lähes jalattomia mummoja 8 tunnin ajan päivittäin. Kuuttatoista tuntia putkeen ei vaan yksinkertaisesti jaksa.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 14:27"]
Soitellaanko jossain vielä sijaisia??? Samat selitykset jokaiselle ja jokainen selittelee miksei juuri nyt pääse. OTTAKAA RYHMÄTEKSTARIT/SIJAISTENHAKUOHJELMA KÄYTTÖÖN!!!
Soitteluun käytettävällä ajalla tekisi jo sitä hoitotyötäkin paljon.
[/quote]
On käytössä, silti joutu soittelemaan, koska vastauksia ei saa.
Mä oon sitä mieltä, että tällä henkilökunnalla ne mummot jätetään sänkyyn pyjamissaan. ei nostella mihinkään, antaa omaisten hoitaa valitus ja huolehtia siitä, että lisää henkilökuntaa saadaan.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 14:33"]
Minusta hoitoalan ongelma on siinä, että sinne hakeutuu ns. "kilttejä tyttöjä". Useimmilla muilla aloilla joukossa on aina myös ns. "vihaisia miehiä" jotka pitävät huolen siitä että mennään säädösten mukaan. Ja noissa esimerkeissäni en painota niinkään tuota sukupuolta vaan "ihmistyyppiä" joita noin voi kuvata, ovat sitten naisia/miehiä.
Jos ei omista oikeuksista pidetä kiinni, ei muutoksia tapahdu. Hyvä esimerkki on tuo palkkaus: YLITÖISTÄ PITÄÄ MAKSAA KORVAUS! Miten ihmeessä tuo on juttu mikä toimii KAIKILLA MUILLA aloilla?!? Nyt vaan pitää VATTIA että ylityöt maksetaan joko rahana (vähintään puolitoista kertaisena) tai annetaan vapaana (vähintään 1,5h vapaa aina yhdestä ylityötunnista).
Lisäksi jos sijaisten tarve on ns. kokoaikainen, pitäisi esimiehen järjestää vakituisia sijaisia. Tarkoittaa sitä, että olisi ihan kuukausipalkalla hoitaja (tai useampiakin, tarpeesta riippuen) joka vakituisessa työsuhteessa ja tekee aina sijaisuuksia sen mukaan miten tarvetta on. Palkka voisi olla hieman parempi mitä normaali palkka, koska sijaisen tarvehan aina hieman vaihtelee, eli se mihin vuoroon tarvitaan ja minä päivinä jne.
Ja yksi suuri asia on myös se, että kaikilla muilla aloilla vuorotyösysteemi toimii hyvin. Eli on ns. säännöllinen kierto vaikka kolmea aamua+vapaa, sitten kolme iltaa+vapaa, ja kaksi yötä+kolme vapaata ym. SÄÄNNÖLLISIÄ vuorolistoja. Tuo onnistuisi hoitoalallakin jos tahtoa olisi. Toki se vaatinee jörjestelmän uusiksi muokkaamista, koska tietyissä paikoissa on enemmän päiväsaikaan tarvetta mitä yöllä jne. Mutta olisi mahdollista luoda sellainen systeemi mitä muillakin aloilla on, että esim. 50% henkilökunnasta tekee ns. kiertävää vuoroa, 30% pelkkaa päivävuoroa, 10% pelkkää iltaa ja 10% pelkkää yötä jne. jolloin saataisiin se vuorolista toimimaan kunnolla (eli töiden määrä ja henkilökunnan määrä eri vuorokaudenaikoina kohtaavat ja työt tulevat tehdyiksi).
Mutta niin kauan kun hoitajat eivät osaa vaatia, eivät he mitään saavuta.
[/quote]
Eli polkisit lisää hoitajien oikeuksia lyömällä heille kiertävän listan eteen. Ottamatta huomioon osaston tarvetta ja sitä, että sillä hoitajalla voi olla myös omia tarpeita.
Vain kiltti tyttö suostuu kiertävään listaan ilman työvuorotoiveita.
Vihaisia miehiä on hoitoalalla, mutta heitä koskee samat tessit ja muut kuin naisiakin.
Toisaalta, kun hoitajat yrittivät saada palkkojaan nousemaan ja uhkasivat irtisanomisella, mammat määkyi, että kuinka itsekkäitä hoitajat ovat ja jättävät lapset kuolemaan sairaaloihin.
Mihin se silloin loppui se vaatimus, että hoitajan pitää olla itsekäs.
Lisäksi, jos hoitajien palkat nousee ja palkataan hurjasti sitä varahenkilöstöä (meillä esim varahenkilöitä 12 talossa. Palvelukodillamme sijaisia kesällä nyt 8 ja päälle pitäisi löytyä sairauslomasijaisia ja ls-sijaisia. Varahenkilöt ovat koko ajan varattuina.), heitä pitäisi palkata meillekin n. 50, että homma pyörisi koko ajan heillä. Sinä veronmaksajana nostaisit älämölön kyllä tästä, koska se merkitsisi, että kunnalta rahat loppuisi.
Itse en tee lisätöitä. Lähden pois, vaikka tilanne olisi kuinka katastrofaalinen ja iltaan ei jäisi lääkeluvallista hoitajaa. Ei ole minun ongelma. Minä teen vain työtäni. Mutta en ymmärrä, miksi pitää koko ajan syyllistää hoitajia, koska kyllä viimeisen hoitajien palkankorotuksen vaatimuksen aikana näki, mikä viha hoitajia vastaan nousi, kun tajusitte, että se oma omaisenne jää ilman hoitoa, jos hoitajat sanovat itsensä irti.
Yksi luku sinänsä on nää ulkomaanelävät, sori vaan. Soittelevat aina pyhisin, eikä edes nimeä tajua kuka soittaa. Ovat "sairastuneet". Ou jee.
Lisätyöstä ei ole mitään rahallista hyötyä. Vetää vaan itsensä loppuun ja kaikki aika on poissa omilta lapsilta ja muulta perheeltä.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 00:13"]
No ei sinne kaikki spurguja voi ottaa töihin. Me ainakin joudutaan itse soitella sijaisia paikalle, miksei yritettäis, siksikö, että korvauksetta halutaan tehdä monen ihmisen työt?
[/quote]
Juuri näin. Ei siellä esimies ole iltaisin, öisin ja viikonloppuisin soittelemassa sijaisia. kyllä me itse hoitajat yritämme hädissään löytää kenet tahansa töihin, että pääsisi itse kotiin.
Koska lisätyö maksetaan vain tunti tunnista, ei todellakaan ole intoa paahtaa kaikkea vapaa-aikaa tuplavuoroina. Totta helvetissä sitä soittelee kaikki, ketä vain on sijaislistoilla. Mutta kun ovat jo varattuina, ei voi mitään.
Moni sijainen on ilmoittanut nimemsä moneen paikkaan ja töitä on kyllä riittänyt niin, ettei tarvise odottaa.
Toimin itsekin opiskeluaikana saikkusijaisena ja sen jälkeenkin ja työkeikkaa olisi ollut joka viikonlopulle ja viikolla illoille ja lomat tein kaikki töitä.
[/quote]
Voi teitä naisia! Ei varmaan kuulu teille järjestellä työvuoroja! Soitatte esimiehelle että hoitaa homman ja lähette kotiin kun työvuoro loppuu ja seuraavaan työvuoroon takasin. Mitään ekstroja ei kannata tehdö, siis nollatoleranssi, jos joustot tai raha kulje myös VÄHINTÄÄN yhtä suurena takaisin päin.
[/quote]
Edelleen kysyn, että olisitko samaa mieltä, jos lapsesi olisi sairaalassa ja minä lähtisin kotiin klo 21.15 ja kukaan ei jäisi lastasi yöllä hoitamaan?
Voi meitä naisia, kun me tunnollisesti yritämme pitää huolta niistä teidän omaisista. Mielisairaistanne, kehitysvammaisistanne, lapsistanne, vanhuksistanne.
Kieltämättä joskus omaisten haukkuja kuunnellessa tulee mieleen, että jos vain tosiaan lähtisikin, vaikka juuri se sinun erityislapsesi istuu vielä pyörätuolissa ja pec-letkutus on vielä kesken. Jättäisin vain siihen hänet yöksi ja tulisin seuraavaan vuorooni aamulla.
Voi meitä naisia. Sillä vaikka kuinka minua haukkuisit erityislapsesi äitinä, minä silti saatan tykätä siitä sinun lapsestasi niin paljon, että jatkan vuoroa ja otan letkun pois ja puhdistan ja putsaan ja pesen lapsesi ja vien hänet sänkyyn ja laitan asentohoitotyynyt paikalleen ja pään alaspäin, että hänellä valuu lima pois. Ja vahdin yön, että jos hän saa epileptisen kohtauksen, annan hänelle diapamia.
Ei vain sielu siedä ajatusta, että jättäisin ihmisen lapsen siihen yöksi letku kiinni pecnapissa.