En tahdo enää jatkaa hoitoalalla :(
Vuoden verran ehdin tehdä lähihoitajan töitä, ja olen aika puhki :( 3-vuorotyö menee jotenkin, mutta viime kuukausina on alannut tulla muutamia tuplavuorojakin (joita ei tietysti tarvitse tehdä, mutta ei halua jättää työkavereita pulaan!) Sijaisista niin kova pula, ne harvatkin ovat jo meillä töissä. Joku sairastuu niin sijainen pitäisi löytää heti muutamaksi päiväksi, ja kun sijaisia ei löydy meidän vakkarien täytyy sopia kuka tekee minäkin päivänä 2 vuoroa peräkkäin, tai esim. aamun,menee kotiin ja tulee sitten yöhön. Nuoriso ei tahdo käyttää vapaita viikonloppujaan (minkä kyllä ymmärrän!) niin se tahtoo kasaantua ne työt meille vanhemmille hoitajille. Kai täällä on lähäreitä, onko teillä nyt kova pula sijaisista? Taitaa olla muutaman vuoden päästä koko maassa nimittäin.. :(
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:31"]
Tuli mieleen eräästä ketjusta täällä, missä nainen oli huolissaan kun hänen miehensä lähestyy juurikin tälläisessä asiantuntijatyössään burnouttia, niin täällä kehotettiin vaan sitkeästi kieltäytymään tekemästä tiettyä tuntimäärää enempää, että ei siitä kuulemma potkuja saa. Eikö tälläisellä alalla siis voi vaan mennä kotiin ja jatkaa siitä mihin jäi? Vaikkakin myöhässä, ja jos joku naputtaa niin vedota siihen omaan jaksamiseen? Hoitoalalla vaan täytyy hoitoa toteuttaa jonkun 24/7, muuten potilaat on heitteillä, mahdollisesti vaarassa, se on vaan tavallaan enemmän "pakko" jäädä kun ne potilaat on lääkittävä ja hoidettava, ja yksi hoitaja ei siihen yksinään kykene. Ja kun kaikki on muutenkin ylityöllistettyjä, sitä vain huokaa että "no, minä voin jäädä ylitöihin" kun tietää ettei siitä hoidosta vain tule mitään jos jäät yksin, eikä saisikaan!
ap
[/quote]
Ei siitä varmaan HETI potkuja saa, mutta meidänkin firmassa on yt-neuvotteluja harva se vuosi, niin kyllä siinä on selvästi "muistettu" heti vähänkin "heikommat" työntekijät... eli ennemmin tai myöhemmin kostautuu. Ja nykyään kun uutta paikkaa hake,e pitää aina olla vähintään 2 suosittelijaa, ja vaikea sitten jos ei nykypaikasta oikein voi pyytää ketään suosittelijaa.
Ja onhan sekin vähän tylsää jos kotona joutuu tehdä illat vaan töitä- ilman mitään korvausta - tiuskimaan lapsille "älkää häiritkö" yms.
Ja kaikilla tässä yrityksessä ei ole edes etäyhteyksiä, niillä joilla varsinkin sitä työtä on paljon. Eli vaatisi kunnon koneet ja muut, että töitä voisi jatkaa kotona.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:17"]
Vaivat, anteeksi hassu kirjoitusvirhe! :D ja nro 5 ehdotus: täytyypä alkaa miettiä ideaasi!!
ap
[/quote] Mieti ihan kunnolla, osaavalle ja hyvälle tekijälle on varmasti töitä ja kaiken lisäksi tämä on mukavaa! Saat itse vaalita asiakkaasi, työaikasi ja sen mitä teet. Oletko pääkaupunkiseudulta? Jos olet täältä, niin voin auttaa alkuun, olen auttanut noin 4 yrittäjää täyteen vauhtiin ja teemme yhteistyötä muutenkin paljon.
Starttirahaa eka vuosi, työvälineenä auto ja tarvittaessa muutakin työnkuvasi mukaan, mutta hankinnat eivät ole suuria. Toiminimi on helpoin tässä. :-) t. 5
Varmaan olisi työsuojelun aika tarkastella teidän työoloja.
Itse lopettaisin tuplavuorojen tekemisen ihan täysin, jos en vapaina niitä saisi. Meillä ei edes mielellään makseta tuplavuoroista vaan ne annetaan vapaina.
Ja en siis tosiaan tarkoita sikäli vähätellä ap:n ongelmaa - on se ehkä kuitenkin kevyempää tehdä päätetyötä yms. 11h kuin tehdä raskasta hoitotyötä. (Vaikka henkisesti tämä on usein tosi raskasta ja negatiivista palautetta tulee tosi monelta sidosryhmältä.)
Mutta tuntuu olevan yleinen ongelma että ihmisiltä puristetaan yhä enemmän ja enemmän ja enemmän ja enemmän... mitenköhän pitkään tää voi jatkua. Itse aloitin kokopvtyöt 1990 ja kyllä on maailma muuttunut siitä. Aina vaan työt lisääntyy.
Esim. edellisestä työpaikastani tiedän, että vielä muutama vuosi sitten siellä oli tuplamäärä tekemässä samoja töitä kuin nyt. JOtain kai jätetään tekemättä / tehdään huonommin, mutta toisaalta byrokratian määrä lisääntyy.
Mutta oletteko huomanneet, että on välillä vaikea löytää laadukkaita tuotteita, palvelua jne. JOka paikasta on vain kiristetty.
Millähän tähän saataisi joku stoppi ja järki??
Aina vaan valitettavasti löytyy joku uusi (vähän nuorempi, vielä kokematon ja siksi niin innokas) tilalle...
11 ja 24
Voi te luottamusmiehistä sun muista höpäjävät. Luuletteko, etteivät he asiasta tiedä, mutta minkäs teet? Mitä luulette, että hoitoalaala tehdään, jos esim. yövuorolainen sairastuu. Ei siinä luottamusmiehen sana paina, jonkun se vuoro on tehtävä, kun sijaista ei saada. Siinä on pian pää pölkyllä, kun osasto on ilman hoitajaa, luottamusmiehen takia.
Voi ei kuulostaa niin tutulta. Mutta tiedätkö ap mikä tässä on todellinen ongelma? Se, että työpaikkasi on huono ja sinä olet aivan liian kiltti. Usko minua, vaihda työpaikkaa!!
Tuo on nähty niin moneen otteeseen, että työntekijöistä viedään häikäilemättä kaikki mehut. Ja hoitoalalle hakeutuu monesti sellaista porukkaa, jota on helppo käyttää hyväksi vetoamalla tunteisiin.
Itsellänikin on tuollaisesta paljon kokemusta, mutta olen oppinut vetämään rajani. Ja hakeutumaan sellaisiin paikkoihin töihin, joissa on terve asenne työntekijöitä kohtaan. Onneksi muutkin meistä nuoremman sukupolven edustajista osaa tämän. Joku voisi ehkä haluta nähdä asian niin, että nykyihmisillä ei ole enää työmoraalia. Ei se sitä ole. Nykyihmiset eivät vaan enää suostu työnantajan hyväksikäytettäviksi vaan tietävät omat oikeutensa ja arvonsa.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:54"]
Voi te luottamusmiehistä sun muista höpäjävät. Luuletteko, etteivät he asiasta tiedä, mutta minkäs teet? Mitä luulette, että hoitoalaala tehdään, jos esim. yövuorolainen sairastuu. Ei siinä luottamusmiehen sana paina, jonkun se vuoro on tehtävä, kun sijaista ei saada. Siinä on pian pää pölkyllä, kun osasto on ilman hoitajaa, luottamusmiehen takia.
[/quote]
Yövuoro tai satunnainen äkillinen poissaolo on vähän eriasia, kun teettää jatkuvasti tuplavuoroja muilla työntekijöillä.
Meillä vähän aikaa sitten kävi työsuojelu. Tehtiin kirjallinen valitus jonnekkin lautakuntaan meidän työssäjaksamisessa. Luottamusmiehet, työterveys yms. kaikki oli mukana. Ja muutoksia saatiin aikaan. Mikään ei koskaan muutu jos kiltisti kaikkeen suostutaan.
Kyllä itsekkin suostun tekemään tuplavuoroa ja jopa vapaapäivänä menemään töihin, kunhan saan siitä sitten vapaapäivän korvaukseksi. Lisäksi saadaan hälytysraha 45€. Joskus on vaan tilanteita, että on pakko joustaa. Ja kun itse joustaa niin voi odottaa työnantajankin joustavan jos itse jotain pyyttää. Mutta liika on liikaa.
ei sinne oikeasti mitään sijaisia etsitä. ne soittelee kaikki kaverit läpi ja jos niistä ei kukaan suostu ni eivät soittele muille. toi on niin nähty. tulijoita varmasti olisi mut pärstäkertoimen mukaan karsitaan pois. Varsinkin sellaiset liian kyvykkäät, jotka saattaisivat herran jumala olla vaikka parempia, jätetään pyytämättä töihin. Noi hoitoalan paikat on täynnä sellaisia työtä pakoilevia ja sairastelevia ihmisiä, jotka koko ajan etsivät aidan matalinta kohtaa. Ei ne halua sinne ketään kuka saattaisi osoittautua paremmaksi työntekijäksi.
Jos et sinä pidä huolta itsestäsi niin miten voit pitää huolta muista? Esimieheltäsi todella ala-arvoista toimintaa syyllistää sua sovituista vapaista. Ymmärrän, että 3pv vapaa putkeen saldoista on vaikea toteuttaa, mutta esim. pe tai ma vapaa (jolloin saat pitkän viikonlopun) on pakko onnistua.
Ei se ole sinun syy, jos resurssit on alhaalla. Oikeesti, jos KAIKKI tän maan hoitajat lakkais tekemästä ylitöitä niin kunnat joutuisi vihdoin tekemään asialle jotain. Mutta kun aina löytyy Se Joku, joka joustaa. Haloo, Suomi ei ole köyhä maa. Yksi rikkaimmista. Huonosti vaan organisoitu ja jos johonkin Himasen Humpuukkitutkimukseen oli tosta vaan 700 000 euroa heittää valtion rahoja niin ei ole kuulkaa hoitsut tiukkaa. Mutta teidän pitää vaan lakata joustamasta. Sitten teidän esimies joutuu kuseen ja kun se joutuu kuseen niin se alkaa vaatimaan muutosta ja sitten ne asiat muuttuu.
Mutta tuplavuoroja tekemällä, ymmärtämällä, hyväksymällä jne. saatte tehdä niitä tuplavuoroja hautaan(tai saikkuun) asti. Ihan sama on asiantuntijatöissä, mitä itse teen. Yli 10v olen tehnyt markkinoinnin asiantuntijatehtäviä useammassa firmassa ja koskaan en ole potkuja saanut, enkä koskaan itseäni työllä uuvuttanut. Sitten ne projektit vaan siirtyvät. Töitä on tälläkin hetkellä niin paljon, että yhdessä viikossa pitäisi tehdä 3 viikon duunit. Silti saldo pysyy siinä nollan kieppeillä (pari tuntia miinuksella). Mä vaan priorisoin kiireisimmät ja muut sitten odottaa -toki on poikkeustilanteita, jolloin on joustettava esim. mun työssä joku tapahtuma tms. mutta ne on poikkeuksia ja se tarkoittaa alle 5krt/vuosi
Mä olin sijaislistalla ja täytyy sanoa, että se on ihan syvältätä. Saa massa tekstiviesti että tunnin päästä pitäisi oma töissä. Hyvällä tuurilla työ rupeama on pidempi kuin yksi vuoro. Sun ei ole pakko tehdä enemmän kuin se sovittu vuoro tai tuntimäärä joka lukee sun sopimuksessa. esimies hoitaa sijaiset tai uuden systeemin jossa työntekijät jaksaa paremmin. Burnout ei ole hyväksi kenellekään. Tsemppiä!
Mikähän se syy on, että sijaisia ei saada? Pitäisiköhän työyhteisön itse katsoa peiliin? Se on kumma juttu, että ollaan aina esimiehiä syyttämässä kaikesta p*skasta, mitä työpaikalla tapahtuu tai on tapahtumatta, mutta ei yhtään nähdä sitä omaa toimintaa. Itse tiedän tapauksia, missä sijaiset ovat kieltäytyneet tulemasta töihin huonon työilmapiirin takia. Ei siinä hirveästi pomon soittelut auta. Ja ennenkuin kukaan sanoo, että pomon pitäisi pelastaa työilmapiiri, niin ei se pomokaan ihmeisiin yksin pysty. Kun akkavaltaisella alallahan kaikki ovat syyttömiä.
Kukaan ei voi tosiaan pakottaa ylitöihin. Mutta siinä vaiheessa, kun ajattelet vain toisten hoitajien jaksamista, etkä niitä hoidettavia, niin peli on jo menetetty.
Just näin, pitäisi ensi miettiä potilaita. Suomessa on paljon työttömiä ja samaan aikaan ei löydy sijaisia. Monelle ei työ maistu.Jokaisen pitäisi katsoa peiliiin ja miettiä onko itse hyvä työntekijä vai tyyppi joka kannattaisi irtisanoa.
Harva näkee omassa toiminnassaan mitään parannettavaa.
kyllä työ maistuu jos sitä tarjotaan. Taitaa vaan olla niin, että niitä työpaikkoja pantataan, koska ei haluta antaa muille mahdollisuuksia. Se on sitä kateutta
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 00:02"]
kyllä työ maistuu jos sitä tarjotaan. Taitaa vaan olla niin, että niitä työpaikkoja pantataan, koska ei haluta antaa muille mahdollisuuksia. Se on sitä kateutta
[/quote]
Täysin päätön kommentti.
Itse en tee tuntiakaan ylitöitä vaan otan kaikki vapaana tunti tunnilta eli pidän säännöllisesti ylimääräisiä vapaapäiviä. Olen hoitoalalla mutta työnkuvani on eri, en siis työskentele osastolla. Työt venyvät, potilaat kärsivät mutta itseä on ajateltava ensin. Jos resurssit on mitoitettu väärin niin se on johdon ongelma, ei työntekijän.
Voisin tehdä ylityötä jos siitä saisi kunnon korvauksen, mutta koska kvtes: n mukaan lisätyöstä ei makseta extraa niin ei kiinnosta. Mieheni saa ylitöistä 50% kahdelta ensimmäiseltä tunnilta ja sen jälkeen 100%! Miksi hoitoalan ylityöt menevät lisätyönä normaalilla tuntipalkalla? Viihtyvyys ja työmotivaatio syntyvät pienistä asioista ja niihin vaikuttaa toki moni muukin kuin raha mutta senkään vaikutusta ei pidä aliarvioida.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 00:05"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 00:02"]
[/quote]
Täysin päätön kommentti.
[/quote]Miten niin päätön? Miksi sitten nämä sijaisten etsijät soittaa vain omille kavereilleen? Kuitenkin kunta olisi täynnä mahdollisia muita halukkaita.
No ei sinne kaikki spurguja voi ottaa töihin. Me ainakin joudutaan itse soitella sijaisia paikalle, miksei yritettäis, siksikö, että korvauksetta halutaan tehdä monen ihmisen työt?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:37"]
LOL, nro 3. Ei hoitoalalla saa yhtään enempää rahaa, vaikka tekis kuinka monta vuoroa putkeen. Sen saa vapaana ja silloinkin vain yks yhteen. Toista se on esim miehelläni, joka saa tuplavuorosta tuplapalkan..
[/quote]
Miksi sä noin luulet. Kyllä mä ainakin otan rahana.