Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tahdo enää jatkaa hoitoalalla :(

Vierailija
14.06.2013 |

Vuoden verran ehdin tehdä lähihoitajan töitä, ja olen aika puhki :( 3-vuorotyö menee jotenkin, mutta viime kuukausina on alannut tulla muutamia tuplavuorojakin (joita ei tietysti tarvitse tehdä, mutta ei halua jättää työkavereita pulaan!) Sijaisista niin kova pula, ne harvatkin ovat jo meillä töissä. Joku sairastuu niin sijainen pitäisi löytää heti muutamaksi päiväksi, ja kun sijaisia ei löydy meidän vakkarien täytyy sopia kuka tekee minäkin päivänä 2 vuoroa peräkkäin, tai esim. aamun,menee kotiin ja tulee sitten yöhön. Nuoriso ei tahdo käyttää vapaita viikonloppujaan (minkä kyllä ymmärrän!) niin se tahtoo kasaantua ne työt meille vanhemmille hoitajille. Kai täällä on lähäreitä, onko teillä nyt kova pula sijaisista? Taitaa olla muutaman vuoden päästä koko maassa nimittäin.. :(

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 23:07"]

Jos et sinä pidä huolta itsestäsi niin miten voit pitää huolta muista? Esimieheltäsi todella ala-arvoista toimintaa syyllistää sua sovituista vapaista. Ymmärrän, että 3pv vapaa putkeen saldoista on vaikea toteuttaa, mutta esim. pe tai ma vapaa (jolloin saat pitkän viikonlopun) on pakko onnistua.

Ei se ole sinun syy, jos resurssit on alhaalla. Oikeesti, jos KAIKKI tän maan hoitajat lakkais tekemästä ylitöitä niin kunnat joutuisi vihdoin tekemään asialle jotain. Mutta kun aina löytyy Se Joku, joka joustaa. Haloo, Suomi ei ole köyhä maa. Yksi rikkaimmista. Huonosti vaan organisoitu ja jos johonkin Himasen Humpuukkitutkimukseen oli tosta vaan 700 000 euroa heittää valtion rahoja niin ei ole kuulkaa hoitsut tiukkaa. Mutta teidän pitää vaan lakata joustamasta. Sitten teidän esimies joutuu kuseen ja kun se joutuu kuseen niin se alkaa vaatimaan muutosta ja sitten ne asiat muuttuu.

Mutta tuplavuoroja tekemällä, ymmärtämällä, hyväksymällä jne. saatte tehdä niitä tuplavuoroja hautaan(tai saikkuun) asti. Ihan sama on asiantuntijatöissä, mitä itse teen. Yli 10v olen tehnyt markkinoinnin asiantuntijatehtäviä useammassa firmassa ja koskaan en ole potkuja saanut, enkä koskaan itseäni työllä uuvuttanut. Sitten ne projektit vaan siirtyvät. Töitä on tälläkin hetkellä niin paljon, että yhdessä viikossa pitäisi tehdä 3 viikon duunit. Silti saldo pysyy siinä nollan kieppeillä (pari tuntia miinuksella). Mä vaan priorisoin kiireisimmät ja muut sitten odottaa -toki on poikkeustilanteita, jolloin on joustettava esim. mun työssä joku tapahtuma tms. mutta ne on poikkeuksia ja se tarkoittaa alle 5krt/vuosi

[/quote]

Hyvä kirjoitus. Muista ettet tee niillä rahoilla mitä ylitöistä saat, yhtään mitään jos väsyt ja jäät saikulle burnoutin vuoksi.Tee ihmeessä asialle jotain. Tsemppiä! 

Vierailija
62/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 00:13"]

No ei sinne kaikki spurguja voi ottaa töihin. Me ainakin joudutaan itse soitella sijaisia paikalle, miksei yritettäis, siksikö, että korvauksetta halutaan tehdä monen ihmisen työt?

[/quote]No eipä ne tulijat yleensä mitään spurguja olis. Taitaa pikemminkin nää vakkarit olla spurguja. Ja jos ei löydy saman henkistä porukkaa sinne sijaisiksi, niin niitä ei sitten soiteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä teitä!

Työlaki jo sanoo että lista pitää olla 2 viikkoa ennen työvuoroa valmiina. Ei se ole mitään "erikseen hoitoala koska on niin tärkeää ettei ole vajetta!"

Pomot on vastuussa siitä että työvuoroon TULEE tarvittava määrä osaavia ihmisiä ja niitä haetaan vaikka ulkopuolisista sijaisista. Ravintolatkin tekee näin. Ei ravintolatkaan pyöri ilman miehitystä.. Mikä teitä vaivaa?

Jos pomo soittaa 2 h ennenkö pitäisi olla muka töissä ihan vaan peruakseen lomasi niin sanot että teet siitä poliisille ilmoituksen ja homma lähtee siitä syyttäjille.

Ei sinun tarvitse edes vastata tuollaiselle "pomolle" joka on noin törkeä.

Jos työvuorosi ei sano että olet töissä 2 viikon päästä perjantaina niin sinä pidät siitä kiinni. SE ON LAKI!

Se että teillä on täysiä kusipäitä johdossa jotka käyttää teitä alaisia hyväkseen niin sinä mahdollistat omalla käytökselläsi tuon jatkumisen ja väsytät vaan itseäsi lisää.

Tottakai on ihan kiva jos menet töihin 2 h varoituksella, joku toinen sanoisi että on hälyytysvuorossa ja saa siitä hyvästä enempi rahaa. Koska tuo on ihan oikeasti järkyttävää. Lyöt luurin kiinni. Se työvuoro on tiedettävä 2 viikkoa ennen. Piste.

Ja kaikki se roska että nuoret ei menisi viikonloppuisin töihin ja muuta soopaa. Miten se liittyy mitenkään mihinkään? Ei se kuulu sinulle!

Käsittämätöntä. Ihan oikeasti, tuo vaan on.

Missä on sinun ammattiylpeys ja moraali työhösi? Ymmärrän että tahdot vaan pelastaa ne "uhrit" joita kutsut hoidokeiksi mutta samaan aikaan sinä et vaan tajua ettei tuo kuulu sinulle. Ei niin mitenkään! Pomoilla ei ole oikeutta soittaa 2 h ennen lomasi alkua ettei sitä nyt tulekaan. Tuo on jotain niin käsittämätöntä ettei voi käsittää: meillä on Suomessa työsuojelulaki ja se koskee nimenomaan SINUA!!!!!!!!!!!!!!!! Minä en vaan voi ymmärtää miten tämä ei mene sinulle ymmärrykseen!

Vierailija
64/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:11"]

Onko liian hyvä palkka kun lisätyö ei kelpaa

[/quote]

Kai ymmärrät, ettei kaikkea voi rahassa mitata ? Omaa jaksamistaan ja yleensä meillä on omakin elämä eikä pelkkä työ..

Vierailija
65/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:54"]

Voi te luottamusmiehistä sun muista höpäjävät. Luuletteko, etteivät he asiasta tiedä, mutta minkäs teet? Mitä luulette, että hoitoalaala tehdään, jos esim. yövuorolainen sairastuu. Ei siinä luottamusmiehen sana paina, jonkun se vuoro on tehtävä, kun sijaista ei saada. Siinä on pian pää pölkyllä, kun osasto on ilman hoitajaa, luottamusmiehen takia.

[/quote]

Juuri näin. Kun taloon tulee yksi yökkö, joka sairastuu. Jos iltalainen lähtee kotiin kun vuoro loppuu ja talo jää yksin, olisi aavemammat huutamassa heti, että hoitajat on hirveitä kun ei ota vastuuta potilaista.

Taloa ja potilaita nyt ei vain voi jättää yksin. Siksi yökkökin tulee monesti kipeänä töihin.

Asiasta toiseen. Minä en tee lisävuoroja, ellen saa häläriä ja sitä makseta lisätöinä.

Vierailija
66/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 23:07"]

Jos et sinä pidä huolta itsestäsi niin miten voit pitää huolta muista? Esimieheltäsi todella ala-arvoista toimintaa syyllistää sua sovituista vapaista. Ymmärrän, että 3pv vapaa putkeen saldoista on vaikea toteuttaa, mutta esim. pe tai ma vapaa (jolloin saat pitkän viikonlopun) on pakko onnistua.

Ei se ole sinun syy, jos resurssit on alhaalla. Oikeesti, jos KAIKKI tän maan hoitajat lakkais tekemästä ylitöitä niin kunnat joutuisi vihdoin tekemään asialle jotain. Mutta kun aina löytyy Se Joku, joka joustaa. Haloo, Suomi ei ole köyhä maa. Yksi rikkaimmista. Huonosti vaan organisoitu ja jos johonkin Himasen Humpuukkitutkimukseen oli tosta vaan 700 000 euroa heittää valtion rahoja niin ei ole kuulkaa hoitsut tiukkaa. Mutta teidän pitää vaan lakata joustamasta. Sitten teidän esimies joutuu kuseen ja kun se joutuu kuseen niin se alkaa vaatimaan muutosta ja sitten ne asiat muuttuu.

Mutta tuplavuoroja tekemällä, ymmärtämällä, hyväksymällä jne. saatte tehdä niitä tuplavuoroja hautaan(tai saikkuun) asti. Ihan sama on asiantuntijatöissä, mitä itse teen. Yli 10v olen tehnyt markkinoinnin asiantuntijatehtäviä useammassa firmassa ja koskaan en ole potkuja saanut, enkä koskaan itseäni työllä uuvuttanut. Sitten ne projektit vaan siirtyvät. Töitä on tälläkin hetkellä niin paljon, että yhdessä viikossa pitäisi tehdä 3 viikon duunit. Silti saldo pysyy siinä nollan kieppeillä (pari tuntia miinuksella). Mä vaan priorisoin kiireisimmät ja muut sitten odottaa -toki on poikkeustilanteita, jolloin on joustettava esim. mun työssä joku tapahtuma tms. mutta ne on poikkeuksia ja se tarkoittaa alle 5krt/vuosi

[/quote]

Kun iltavuorolainen soittaa, että on 5 päivää saikulla, aloitan sijaisetsinnän. Olen pahimmillaan omien töiden sivussa soitellut 4 tuntia kaikki mahdolliset, joita vain on sijaislistoilla. Kaikki varattuina, ketään ei saa.

Jos iltavuoroon jättää sitten vain yhden hoitajan, joka ei kykene tekemään yksin oikein mitään, vain siksi, että kyllä hoitajien täytyy lopettaa joustaminen, miten potilaiden käy.

Haluaisin teidän asiantuntijatöissä olevien vastaavan siihen, että jos teidän omainen: lapsi tai tuttu on hoidossa ja hoitajat vain kieltäytyvät tekemästä tuplavuoroa siksi, että ne vain pitää lopettaa, koska parannusta ei muuten tule, olet valmis siihen, että lapsesi ei saa hoitoa sinä iltana.

Vierailija
67/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 23:30"]

Mikähän se syy on, että sijaisia ei saada? Pitäisiköhän työyhteisön itse katsoa peiliin? Se on kumma juttu, että ollaan aina esimiehiä syyttämässä kaikesta p*skasta, mitä työpaikalla tapahtuu tai on tapahtumatta, mutta ei yhtään nähdä sitä omaa toimintaa. Itse tiedän tapauksia, missä sijaiset ovat kieltäytyneet tulemasta töihin huonon työilmapiirin takia. Ei siinä hirveästi pomon soittelut auta. Ja ennenkuin kukaan sanoo, että pomon pitäisi pelastaa työilmapiiri, niin ei se pomokaan ihmeisiin yksin pysty. Kun akkavaltaisella alallahan kaikki ovat syyttömiä.

Kukaan ei voi tosiaan pakottaa ylitöihin. Mutta siinä vaiheessa, kun ajattelet vain toisten hoitajien jaksamista, etkä niitä hoidettavia, niin peli on jo menetetty.

[/quote]

Siksi että sijaisia ei vain aina saa. Esim kesällä kaikki vakkarisijaiset tekee kesälomituksia. Saikkusijaisia ei ole reservissä. Sillä kukaan ei todellakaan jää kesäksi lojumaan ja huvin vuoksi tekemään saikkuja. Kaikki ottaa pitkän kesälomasijaisuuden vastaan.

Meitä on sitten, jotka hiukan pelastamme tilannetta, eli olen vakkaripaikassa a ja heitän vapaapäivinä keikkaa paikkaan b. Töitä saisi tehdä niin paljon kuin ehtisi, mutta ei voi, kun on jo kokoaikatöissä paikassa a

Vierailija
68/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 00:10"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 00:05"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 00:02"]

kyllä työ maistuu jos sitä tarjotaan. Taitaa vaan olla niin, että niitä työpaikkoja pantataan, koska ei haluta antaa muille mahdollisuuksia. Se on sitä kateutta

[/quote]

Täysin päätön kommentti.

[/quote]Miten niin päätön? Miksi sitten nämä sijaisten etsijät soittaa vain omille kavereilleen? Kuitenkin kunta olisi täynnä mahdollisia muita halukkaita.

[/quote]

Kerropa mikä kunta. Minä esim toukokuun ja kesäkuun alun soittelin sijaisia sijaisten jälkeen ja kunnassamme ei ollut vapaita sijaisia. Lisäksi massatekstarilistalla on kymmeniä sijaisia ja kaikki olivat kiinni.

Vierailija
69/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sinne kaikki spurguja voi ottaa töihin. Me ainakin joudutaan itse soitella sijaisia paikalle, miksei yritettäis, siksikö, että korvauksetta halutaan tehdä monen ihmisen työt?

[/quote]

Juuri näin. Ei siellä esimies ole iltaisin, öisin ja viikonloppuisin soittelemassa sijaisia. kyllä me itse hoitajat yritämme hädissään löytää kenet tahansa töihin, että pääsisi itse kotiin.

Koska lisätyö maksetaan vain tunti tunnista, ei todellakaan ole intoa paahtaa kaikkea vapaa-aikaa tuplavuoroina. Totta helvetissä sitä soittelee kaikki, ketä vain on sijaislistoilla. Mutta kun ovat jo varattuina, ei voi mitään.

Moni sijainen on ilmoittanut nimemsä moneen paikkaan ja töitä on kyllä riittänyt niin, ettei tarvise odottaa.

Toimin itsekin opiskeluaikana saikkusijaisena ja sen jälkeenkin ja työkeikkaa olisi ollut joka viikonlopulle ja viikolla illoille ja lomat tein kaikki töitä.

Vierailija
70/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuinka totta on tämä jousto ja työvoimapula hoitoalalla. Lisää pitäisi olla työvakansseja jo ihan vakkarivuoroihin saati jos tulee sairaslomia, ja tuleehan niitä tällä tyylillä ja aina vain enemmän kun työtekijöistä puristetaan kaikki irti (toki töissähän sitä ollaankin,mutta liika on liikaa).

Jos vähänkin sellainen yksikkö, jossa tarvitaan erityisosaamista, aina vain pahempi, tilanne on todella haavoittuva jo yhdenkin tekijän puuttuessa, eikä tilalle tosiaankaan voi ottaa ketä tahansa, vaikka hoitoalan koulutus olisikin. Kuka ottaa vastuun, kun vahinko tapahtuu?

Rahahan tässäkin on se, joka ratkaisee ja yhä tiukemmalle ollaan hoitoalaakin laittamassa, tosiaan, edelleen kysyn, kuka sen vastuun ottaa vahingon sattuessa?

Kyyti on kylmää ...

Eikä koske vain hoitoalaa, kaikilla työpaikoilla, ainakin julkisilla aloilla, ruuvi kiristyy. Hoitoalalla vain on kysymys ihmisten hyvinvoinnista ja hengestäkin, jolloin virheisiin ei ole varaa..

Vierailija
71/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 09:58"]

Voi kuinka totta on tämä jousto ja työvoimapula hoitoalalla. Lisää pitäisi olla työvakansseja jo ihan vakkarivuoroihin saati jos tulee sairaslomia, ja tuleehan niitä tällä tyylillä ja aina vain enemmän kun työtekijöistä puristetaan kaikki irti (toki töissähän sitä ollaankin,mutta liika on liikaa).

Jos vähänkin sellainen yksikkö, jossa tarvitaan erityisosaamista, aina vain pahempi, tilanne on todella haavoittuva jo yhdenkin tekijän puuttuessa, eikä tilalle tosiaankaan voi ottaa ketä tahansa, vaikka hoitoalan koulutus olisikin. Kuka ottaa vastuun, kun vahinko tapahtuu?

Rahahan tässäkin on se, joka ratkaisee ja yhä tiukemmalle ollaan hoitoalaakin laittamassa, tosiaan, edelleen kysyn, kuka sen vastuun ottaa vahingon sattuessa?

Kyyti on kylmää ...

Eikä koske vain hoitoalaa, kaikilla työpaikoilla, ainakin julkisilla aloilla, ruuvi kiristyy. Hoitoalalla vain on kysymys ihmisten hyvinvoinnista ja hengestäkin, jolloin virheisiin ei ole varaa..

[/quote]

Lähärin hommiahan tekee kuka tahansa ja niitä perseitä pesee. Sinnehän muutenkin pyrkii ne takarivin tytöt, jotka ei pääse muualle.

Sinne vois ihan hyvin pakottaa töihin ne kotonamakaavat työttömät. Turhaa ruikutatte työvoimapulaa. Suomi on työttömiä täynnä.

Vierailija
72/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla on asiat niin kauan perseellään kun naiset suostuvat "joustamaan" eli tekemään ylitöitä, tekemään palkattomia tunteja, tuplavuoroja...ruvetkaahan tajuamaan että ette te korvaamattomia ole. Siinä tilanteessa ehkä, kun potilas pitää elvyttää tms., mutta noin muuten pallo on kyllä ihan työnantajalla. Onko työ mielenterveyden menettämisen arvoista?

Vierailija
73/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:37"]

LOL, nro 3. Ei hoitoalalla saa yhtään enempää rahaa, vaikka tekis kuinka monta vuoroa putkeen. Sen saa vapaana ja silloinkin vain yks yhteen. Toista se on esim miehelläni, joka saa tuplavuorosta tuplapalkan..

[/quote]

No, minä saan tuplavuoroista ylityöpalkan, eli ei kannata yleistää.

t. ensihoitaja

Vierailija
74/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:15"]

No meillä kyllä soitetaan ihan oikeasti kaikki sijaiset läpi (olen ollut seuraamassa sitä soittorumbaa) Joo koitan olla vetämättä itseäni piippuun, mietityttää vain että tätäkö tämä tulee olemaan myös tulevaisuudessa?? Että joustavuus tarkoittaakin sitä että asut työmaalla,siltä nyt vaan tuntuu kun olen aina töissä :( Meillä alkaa myös henkilökunnasta suurin osa olla vähän vanhempaa porukkaa, ja kaikenlaista vaivaa on melkein jokaisen kropassa, tuleeko sitten minullekkin, sekin mietityttää :( Ei ergonomiaa vaan pysty harjoittaa joka paikassa. Siksi siis sairaslomia on,kyllä kaikki tulee vaikka kuumeessa töihin mutta kun ne vauvat alkaa olla niitä vakavempia työstä johtuvia, kuten selkäongelmia.. säälittää jotkut työkaverit :(

ap

[/quote]Pystyykö lihaksia harjoittaan että ne tukisi selkää kun nostaa? Anna kun arvaan, et ole tehnyt mitään lihasharjoittelua koskaan. Nyt sitten selkä paskana ja hoidot maksaa veronmaksajalle enemmän kuin olet koko elämäsi aikana tienannut

Vierailija
75/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 10:25"]

Hoitoalalla on asiat niin kauan perseellään kun naiset suostuvat "joustamaan" eli tekemään ylitöitä, tekemään palkattomia tunteja, tuplavuoroja...ruvetkaahan tajuamaan että ette te korvaamattomia ole. Siinä tilanteessa ehkä, kun potilas pitää elvyttää tms., mutta noin muuten pallo on kyllä ihan työnantajalla. Onko työ mielenterveyden menettämisen arvoista?

[/quote]

Tähän on helppo tulla saarnaamaan. Kyse on monesti moraalista ja siitä, että joutuu miettimään, mikä on oikein ja väärin.

Jos yökkö sairastuu ja osastolla on 18 hoidettavaa. Mitä teet? Et ole korvaamaton ja lähdet vain pois klo 21.15, kun työvuoro loppuu ja talo jää ilman hoitajaa.

Jos toinen iltalainen sairastuu ja ketään ei saa tilalle. Jäljelle jäävä on opiskelija, joka on ollut kaksi päivää töissä ja hänellä ei ole lääkelupia. Lähdetkö pois klo 15 kun työvuoro loppuu, koska et ole korvaamaton.  Yksi opiskelija ei ehdi saada kaikkia edes yövaatteisiin, saatri annettua lääkkeitä ja päivällistä ja iltapalaa.

Näiden kanssa hoitajana joutuu tekemisiin viikottain. Kun ei ole työntekijöitä, ei ole. Toinen toki on se, että aletaan maksamaan sen verran hyvää palkkaa, että alalle tulee lisää ihmisiä. Mutta sitten te alatte valittamaan, että menee liikaa veroja.

Vierailija
76/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:15"]

No meillä kyllä soitetaan ihan oikeasti kaikki sijaiset läpi (olen ollut seuraamassa sitä soittorumbaa) Joo koitan olla vetämättä itseäni piippuun, mietityttää vain että tätäkö tämä tulee olemaan myös tulevaisuudessa?? Että joustavuus tarkoittaakin sitä että asut työmaalla,siltä nyt vaan tuntuu kun olen aina töissä :( Meillä alkaa myös henkilökunnasta suurin osa olla vähän vanhempaa porukkaa, ja kaikenlaista vaivaa on melkein jokaisen kropassa, tuleeko sitten minullekkin, sekin mietityttää :( Ei ergonomiaa vaan pysty harjoittaa joka paikassa. Siksi siis sairaslomia on,kyllä kaikki tulee vaikka kuumeessa töihin mutta kun ne vauvat alkaa olla niitä vakavempia työstä johtuvia, kuten selkäongelmia.. säälittää jotkut työkaverit :(

ap

[/quote]Pystyykö lihaksia harjoittaan että ne tukisi selkää kun nostaa? Anna kun arvaan, et ole tehnyt mitään lihasharjoittelua koskaan. Nyt sitten selkä paskana ja hoidot maksaa veronmaksajalle enemmän kuin olet koko elämäsi aikana tienannut

[/quote]

Minä olen harrastanut liikuntaa ikäni, mutta siitä huolimatta tulee iän myötä kulumia.

Taas lähdetään sille linjalle, että haukutaan kaikki hoitajat. Ehkä se tosiaan on parasta, että hoitoalalle ei lähde ihmisiä opiskelemaan. Miksi lähtisi. Paska homma ja paska hoitajia ja paskasti tekevät työn.

Hoitakoot omaiset omat mielenterveysongelmaisensa, kehitysvammaisensa, vanhuksensa, alkoholistinsa, lapsensa.

Mieti esim- päiväkotia. Jatkuvaa kontaamista pukien kurapukuja yms. huonoja työasentoja. Pienissä tuoleissa istumista.

Vaikka kuinka olisi timmit lihakset, huonot työasennot kuormittavat elimistöä.

Vierailija
77/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

57, en minä saarnaa. Tiedän että tilanteesta ei kävellä pois, jos ketään ei saada tilalle. MUTTA: niin kauan kun kaikkia suostuvat jäämään ja hyväksymään sen, ettei tilalle tule välttämättä ketään, ei myöskään työehtoihin tule muutosta! Työnantaja, ainakin kuntapuolella, menee aina sieltä mistä aita on matalin. Pitävät kyllä huolen että ihan eivät lakia riko, mutta harmaalla alueella toimitaan jatkuvasti. JA SE EI LOPU, ENNENKUIN TE HOITAJAT SEN LOPETATTE, OLEMALLA SUOSTUMATTA ORJATYÖHÖN!

Harvemmin asioita on historiassa saatu kuntoon sillä, että on juteltu nätisti. Ehei, kyllä se vähintään lakkoa tai vallankumousta on vaatinut.

Vierailija
78/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai silloin jos yökkö sairastuu niin joku jää tekemään yövuoron. Jos kukaan ei halua jäädä voi esimies määrätä jonkun jäämään, koska eihän niitä potilaita voi yksin jättää. Tämä nyt on ihan selvää. Eihän ketjussa tästä ollutkaan kyse. Vaan siitä, että tuplavuoroa pitää tehdä jatkuvasti, ei saa vapaita tehdyistä ylitöistä yms.

Se ettei sijaisia saa ei vaan ole työntekijöiden ongelma! Esimiehen on pakko niitä jostain hankkia tai sitten pulju kiinni. Palkkaisivat sitten vaikka yhden henkilön lisää niin että olisi aina esim. Välivuorolainen joka voisi hypätä tarvittaessa aamuun tai iltaan. 

Mitä järkeä on joustaa ja joustaa ja sitten uupua. Ei se alanvaihtokaan ihan helppoa ole.

Vierailija
79/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 09:09"]

[/quote]

Juuri näin. Ei siellä esimies ole iltaisin, öisin ja viikonloppuisin soittelemassa sijaisia. kyllä me itse hoitajat yritämme hädissään löytää kenet tahansa töihin, että pääsisi itse kotiin.

Koska lisätyö maksetaan vain tunti tunnista, ei todellakaan ole intoa paahtaa kaikkea vapaa-aikaa tuplavuoroina. Totta helvetissä sitä soittelee kaikki, ketä vain on sijaislistoilla. Mutta kun ovat jo varattuina, ei voi mitään.

Moni sijainen on ilmoittanut nimemsä moneen paikkaan ja töitä on kyllä riittänyt niin, ettei tarvise odottaa.

Toimin itsekin opiskeluaikana saikkusijaisena ja sen jälkeenkin ja työkeikkaa olisi ollut joka viikonlopulle ja viikolla illoille ja lomat tein kaikki töitä.

[/quote]

Voi teitä naisia! Ei varmaan kuulu teille järjestellä työvuoroja! Soitatte esimiehelle että hoitaa homman ja lähette kotiin kun työvuoro loppuu ja seuraavaan työvuoroon takasin. Mitään ekstroja ei kannata tehdö, siis nollatoleranssi, jos joustot tai raha kulje myös VÄHINTÄÄN yhtä suurena takaisin päin.

Vierailija
80/99 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 11:37"]

57, en minä saarnaa. Tiedän että tilanteesta ei kävellä pois, jos ketään ei saada tilalle. MUTTA: niin kauan kun kaikkia suostuvat jäämään ja hyväksymään sen, ettei tilalle tule välttämättä ketään, ei myöskään työehtoihin tule muutosta! Työnantaja, ainakin kuntapuolella, menee aina sieltä mistä aita on matalin. Pitävät kyllä huolen että ihan eivät lakia riko, mutta harmaalla alueella toimitaan jatkuvasti. JA SE EI LOPU, ENNENKUIN TE HOITAJAT SEN LOPETATTE, OLEMALLA SUOSTUMATTA ORJATYÖHÖN!

Harvemmin asioita on historiassa saatu kuntoon sillä, että on juteltu nätisti. Ehei, kyllä se vähintään lakkoa tai vallankumousta on vaatinut.

[/quote]

Minä en ole tällaisia tilanteita nähnyt oikeassa elämässä, vaikka olen tehnyt hoitotyötä 30 vuotta.

Nämä tuplavuorot ovat äkillisten saikkujen takia. Ikinä ei ole tarvinnut tehdä tuplavuoroja jonkun kesäloman takia tms.

Siksi siis turhaan syyllistät hoitajia.

Se nyt on vain oltava ympäri vuorokauden siellä joku ja joku sinne sitten jää ja tekee sen tuplavuoron. Koska jos oikein tiukille mennään ja kaikki lähtee, niin siitä napsahtaa syyte perään heitteillejätöstä. Et voi lähteä ja sulkea osaston ovea ja jättää asukkaita yksin, jos heillä on yövalvonta.

Ei kuntatyönantaja oikeasti käytä mitään hyväkseen, vaan kyse on oikeasti siitä, että nykyään on hoitajista niin käsittämätön pula kesällä, ettei tosikaan. Osastoja sulketaan, leikkureita suljetaan, Magneettikuvauslaite on pois käytöstä kesän. Kaikki nämä siksi, että työpaikkoka kesäksi ei ole hakenut tarpeeksi hoitajia. Tähän päälle pitäisi löytyä sairauslomalojittajat pikaisesti.

Siksi en ymmärrä, miksi paasaat aiheesta, jos kerta et käytännössä ole siellä osastolla tekemässä töitä ja miettimässä klo 14, että mitä vittua teen, kun klo 15 jää valmistumaton hoitaja iltavuoroon yksin. Ei siinä jaksa miettiä, että jos lopetan nyt joustamisen, niin yhtäkkiä meillä on ens viikolla kahdenkymmenen sairauslomalomittajan nimi tiedossa. Sellaista nyt ei vain ole.

Joten siksi en vain jaksa tätä jatkuvaa hoitajien syyllistämistä. Sekin tuntuu olevan meidän syy, että hoitajia ei ole työttömänä.