Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinasuvat naiset ja ruokahävikki

Vierailija
22.07.2020 |

Vinkkejä tähän? Olen kyllästynyt siihen, ettei missään voi ostaa säästöpakkauksia koska en ehdi syömään mitään. Juustopaketteja ei koskaan ehdi syödä loppuun ennen pilaantumista, maitoa pitää ostaa minipakkauksessa ja kasviksetkin usein liian isoissa paketeissa.

Pitääkö vain tottua siihen että kaikki on ostettava irtona ja pienessä koossa? Pakastinkin todella pieni, eli ruuan pakastaminen ei oikein onnistu. Lihoin ihan mielettömästi ekan vuoden aikana kun asuin yksin, juurikin pakkauskokojen takia. Sitten tajusin, etten voi vaan syödä kaikkea loppuun. Tarpeeni energialle on pienempi kuin pakkauskokojen mitat.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen lihonut ja asun yksin. Tulee syötyä ihan liikaa.

Vierailija
2/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole missään nähnyt 10kg kasvisrasioita. Kyllä sen 200g vetää sinkku kevyesti ennen kuin menee pilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten kasvikset on liian isossa, eihän ne nyt ihan heti pilaannu? Anteeksi nyt, mutta tuo kuulostaa joltain uusavuton touhulta.

Vierailija
4/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksiahan saa irtomyyntitavarana joka marketista eikä edes maksa normaalia enempää. Juustoakin saa vaikka 150 gr pakkauksessa valmiita viipaleita. Sellainen säilyy helposti 2 viikkoa jääkaapissa. Maitoa mullakin jää käyttämättä, mutta en välitä siitä kun se on suunnilleen ainoa hävikki mitä mulla tulee.

Vierailija
5/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap koskaan kuullut sellaisesta asiasta kuin pakastin? Myös pakastinlokero on näppärä, jossei pakastinta ole. Sellaisella minäkin operoin yksinasujana eikä tule ruokahävikkiä.

Vierailija
6/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nyt en itse olekaan saanut yksin asuessakaan ruokahävikkiä aikaiseksi, niin onhan se kyllä silti vähän hullua, että puhutaan kyllä kauniita ruokahävikin pienentämisestä, mutta silti sä maksat vaikka pienestä parin desin maitotölkistä suhteessa huomattavasti enemmän kuin litran tölkistä

Vierailija
7/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa maito kaurajuomaan, se säilyy jääkaapissa paremmin.

Vierailija
8/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastin. Myös esim. margariinejä usein löytyy pienemmissäkin pakkauksissa jos ei käytä paljoa.

Vierailija
9/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yksinasuvilla miehillä ole sitten tätä ongelmaa...?  Mutta Apetit Tuorekset on mun mielestä tosi käteviä. Sopiva määrä kasviksia 1-2 hengelle syötäväksi.

Vierailija
10/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin mulla kestää iso oltermannijööti ilman pilaantumista, vaikken veistele kuin ehkä 4 siivua päivässä leipien päälle.

Vierailija
11/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suunnittelen viikon ruokalistan etukäteen. Pidän usein erilaisia teemaviikkoja. Esim meksikolainen teemaviikko, jolloin kaupasta ostamani chilit, korianterit, limet, salsat, avocadot kyllä menee sen viikon aikana. Jauhelihan voi ruskistaa ja laittaa sen jälkeen vaikka kahteen osaan ja maustaa kummankin osan hieman eri tavalla. Toisesta osasta tekee vaikka tacoja (ne kuoret säilyy kyllä avaamattomassakin paketissa kuukausia) ja osasta chili con carnea. Valmiiksi ruskistetun ja masutetun jauhelihan voi hyvin pakastaa eikä tarvitse olla isokaan pakastin, kun sinne mahtuu pari pakastepussia, joissa kummassakin on noin 100 g jauhelihaa.  Jos on ostanut juustoraastetta, sitä voi käyttää meksikolaisen teemaviikon jälkeen tulevalla italialaisella teemaviikolla vaikka lasagneen tai yleensä pastan päälle. Porkkanapussillisesta voi tehdä lisukeraastetta, porkkanapihvejä ja porkkanasosekeiton. Vaatii siis vain vähän suunnitelmallisuutta, koska ei voi tehdä joka päivä jotain sellaista ruokaa, mitä just silloin sattuu tekemään mieli.

Mulla oli tuo sama ongelma aikoinaan, kun lapset olivat muuttaneet jo omilleen ja jäin yksin. Ruokahävikkiä tuli, kun en suunnitellut ruokiani etukäteen. 

Vierailija
12/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jättipakkaukset on tehty isoille perheille, ei sinkuille. Sen kanssa pitää vain elää.

Vierailija
13/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jättipakkaukset on tehty isoille perheille, ei sinkuille. Sen kanssa pitää vain elää.

Tuo, jos mikä on syy perustaa suurperhe.

Vierailija
14/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustot saa viipaleina 150-400g paketeissa ja säilyvät monta kuukautta. Ruoka säilyy jääkaapissa 3-7 vuorokautta joten sitä voi syödä useammassakin erässä.

Vierailija
15/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustot saa viipaleina 150-400g paketeissa ja säilyvät monta kuukautta. Ruoka säilyy jääkaapissa 3-7 vuorokautta joten sitä voi syödä useammassakin erässä.

Vierailija
16/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin olen isotkin pakkaukset saanut käytettyä. Sitä syödään mitä kulloinkin on.

Juustonkin ostan kilon tai puolen köntissä. Tosin pitsaan se suurimmaksi osaksi menee.

Vierailija
17/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä osta niitä party size -pakkauksia!

Ja tosiaan, pakastin on keksitty.

Voi myös opetella ostamaan maltillisesti.

Vierailija
18/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä yhtään. Kaikkea  voi pakastaa sopivina annoksina tai ostaa pienempiä pakkauksia. Ei tule niin paljon kalliimmaksi kuitenkaan. Ja suuri osa säilyy kyllä jääkaapiss apitkään. Esim itse juon maitoa ruuan kanssa ja teen siitä aamupuuron niin menee helposti 2 litraa arkiviikossa, minipakkaukset ei tulisi kyseeseenkään. Jos olen lähdössä esim viikonlopuksi pois ja näyttää siltä että maitoa jäisi paljon, en osta sitä enää siinä kohtaa vaan pärjään pari päivää ilman jos tarvitsee.

Kaikesta ei tarvitse aina tehdä ongelmaa.

Vierailija
19/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen usein sellaisen neljän hengen perheannoksen ja saan siitä sitten neljä ateriaa. Esimerkiksi paistoin tänään uunilohta ja muuntelen sitten hiukan erilaisia aterioita. Tänään söin varsiparsakaalin kanssa, illalla teen salaattia, johon heittelen sekaan loput kaalit. Pakettikin oli vain 150 grammaa. Kasviksissa ei koskaan ole oikein mitään huolta, niitähän sinkullakin kuluu noin kolme kiloa viikossa, jos suositusten mukaan syö. Meal prepping -tyylillä sitten ne proteiininlähteet voi valmistaa parin päivän välein. Ihan kätevää. Pidän ruoanlaitosta, mutta en jaksaisi tehdä ruokaa ihan joka päivä. Kahvimaitoa en käytä, jos ruoanlaitosta jää maitoa yli, teen vaikka uunimunakkaan.

Vierailija
20/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö yksinasuvilla miehillä ole sitten tätä ongelmaa...?  Mutta Apetit Tuorekset on mun mielestä tosi käteviä. Sopiva määrä kasviksia 1-2 hengelle syötäväksi.

On.

Ostan juustoportin maitoa (pitkä päiväys), hyvin säilyviä juustoja, metwurstia, ruisleipää jne. Vain vähän hedelmiä kerralla. Ei tämä nyt vaikeaa ole.