Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinasuvat naiset ja ruokahävikki

Vierailija
22.07.2020 |

Vinkkejä tähän? Olen kyllästynyt siihen, ettei missään voi ostaa säästöpakkauksia koska en ehdi syömään mitään. Juustopaketteja ei koskaan ehdi syödä loppuun ennen pilaantumista, maitoa pitää ostaa minipakkauksessa ja kasviksetkin usein liian isoissa paketeissa.

Pitääkö vain tottua siihen että kaikki on ostettava irtona ja pienessä koossa? Pakastinkin todella pieni, eli ruuan pakastaminen ei oikein onnistu. Lihoin ihan mielettömästi ekan vuoden aikana kun asuin yksin, juurikin pakkauskokojen takia. Sitten tajusin, etten voi vaan syödä kaikkea loppuun. Tarpeeni energialle on pienempi kuin pakkauskokojen mitat.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustot saa viipaleina 150-400g paketeissa ja säilyvät monta kuukautta. Ruoka säilyy jääkaapissa 3-7 vuorokautta joten sitä voi syödä useammassakin erässä.

Juustoa saa irtotiskistä tasan senkokoisen palan kuin haluaa.

Niitä juustonkaltaisia umpioviipaleita en antaisi kuin anopille.

Vierailija
22/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoosittomat maitojuomat säilyy hyvin ja maistuu ihan tavalliselta maidolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä pieniäkin pakkauksia, lähes kaikista ruoka-aineista. Ei muuta kuin etsimään hyllyistä. Maitoakin voi ostaa laktoosittomana juomana niin säilyy jopa viikkoja avattunakin. Juustoa saa pieninä paketteina tai voit ostaa sulatejuustoa, joka käy hyvin myös ruoanlaittoon. Ruokakermat on pieniä purkkeja. Jogurtit pikkupurkeissa. Lihaakin saa 400g ja pienemmissä paketeissa, kyllä se viikossa tulee syötyä, ja säilyy kun paistaa. Leivän tilalle voit ostaa näkkäriä tai riisikakkuja, säilyy kuukausikaupalla. Hevit saat kappaleittain ostettua. Pullaa ei kukaan tarvitse, mutta niitäkin saa yksitellen. Karkkeja on pieniä patukoita ja pusseja. Makaroonit ja riisit myydään isoina pakkauksian mutta nekin säilyy vuosikausia jos säilyttää oikein. En näe tuossa mitään ongelmaa, vaikka söisit kuin hiiri. Biojätettä ei tule kun osaa ostaa oikeita määriä ja syöt sen mitä ostat, eli suunnittelet viikon ruokalistan sen mukaan mitä kaapeista jo löytyy.

Vierailija
24/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kahvin mustana, mutta minulla on aina kaapissa UHT-maitoa vierasvaraksi ja sen varalta, että ruoanvalmistuksessa tarvitaan maitoa. Se säilyy ainakin viikon jääkaapissa, luulisi, että kahvimaidon käyttäjä saisi sen siinä ajassa kulumaan. En pidä maidon mausta yhtään, muuten voisi juoda sen sellaisenaan tai tehdä vaikka kaakaota. Saanpa tekosyyn tehdä pannareita tai lettuja jos joku maidonkäyttäjä on ollut kylässä. Harvinaista.

Vierailija
25/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinasuva mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö yksinasuvilla miehillä ole sitten tätä ongelmaa...?  Mutta Apetit Tuorekset on mun mielestä tosi käteviä. Sopiva määrä kasviksia 1-2 hengelle syötäväksi.

On.

Ostan juustoportin maitoa (pitkä päiväys), hyvin säilyviä juustoja, metwurstia, ruisleipää jne. Vain vähän hedelmiä kerralla. Ei tämä nyt vaikeaa ole.

Juustoportin maitoon en koskisi pitkällä kepilläkään, siinä ei ole mitään terveellistä eikä elävää juuri pitkän päiväyksen vuoksi. Osta ennemmin laktoositonta maitoa, vaikka ei sekään mikään terveysjuoma ole. 

26/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia vähän isompi pakastin. Minä teen ruokaa yleensä 2-3 päivälle kerralla, toisen päivän annoksen laitan jääkaappiin, kolmannen pakastan.

Jauhelihan (400g) leikkaan heti tuoreeltaan 2-3 osaan, jotka pakastan omissa pusseissaan. En koskaan joudu heittämään sitä pois.

Syön parina päivänä viikossa valmisruokia, yleensä pakasteaterian.

Syön paljon kananmunia, koska ne kestävät kauan hyvinä eli niitä ei joudu heittämään menemään.

Tuoreista vihanneksista ja hedelmistä jää minulla harvoin hävikkiä, koska teen niistä isoja vihersmoothieita.

Todennäköisimmin joudun heittämään pois leivänpäällisjuustoa, maitoa sekä joitain valmissalaattikastikkeita yms, jos joskus harvoin sellaista erehdyn ostamaan. 

Vierailija
27/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla tule ruokahävikkiä muun kuin jääkaappiin unohtamisen takia. No ei tietenkään säästöpakkauksia voi ostaa, yksinasuva säästää sillä että ostaa ruokaa vähemmän kuin perheellinen! Litran (rasvaton) maitotölkki ja litran maustamaton jugurtti minulla menevät äkkiä, kun olen hulluna itsemaustettuun juotavaan jugurttiin. Kasviksia kannattaa vetää kaksin käsin, mieluummin tuoreita kuin pakastettuja. No pakastettuja voi joskus jäädä syömättä, kun eivät maistu juuri miltään. Lihaa en juuri syö muuta kuin kanaa ja kalaa, kun heti kypsentää niin säilyy monta päivää vaikka ei pakastaisikaan. Kasvisproteiinipakkauksista syö pari kolme kertaa, ei ehdi pilaantua. - No ehkä, jos on vähäruokainen ja syö pääruuan töissä, ongelmaa voi tulla.

Vierailija
28/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei jää mitään hävikkiä. Käytän pakastinta ja syön aina kaapit ja pakastimen melkoisen tyhjäksi ennen kuin ostan lisää ruokaa. 

Purkkien pohjat käytän jatkeeksi uusiin ruokiin. 

Jos tarvitset maitoa vain kahvimaidoksi niin voit myös korvata maidon maitojauheella. Ja jos siltikin haluat tuoretta maitoa kahvin ja se meinaa vanheta niin osta Hyla-maitoa. Avaamattomana säilyy huoneen lämmössä ja avattuna viikon jääkaapissa. Jos meinaa siltikin vanheta niin tee maidon lopusta lettuja. Ja muistathan, että myös valmiiksi tehdyn lettutaikinan voi pakastaa.

Vierailija
29/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ihan ymmärrä mikä tässä oli se ongelma. Sekö että pitää ostaa pienempiä pakkauksia mahdollisesti säästöpakkauksia korkeammalla hinnalla, vaiko ihan oikea ruokahävikki? Itse ostan usein pienempiä pakkauksia nimenomaan välttääkseni ruokahävikkiä, mutta en ole koskaan mieltänyt sitä ongelmaksi. Nykyisin kuitenkin pieniäkin kokoja eri tuotteista on ihan hyvin saatavilla.

Kasviksia mun mielestä taas voikin ostaa isommissakin tai ainakin normaalikokoisissa pakkauksissa, koska niitä voi syödä huolettomammin. Ostan monesti tarjouksista irtokasviksiakin runsaasti ja käytän niitä ahkerasti muutamana seuraavana päivänä. Juustoa mulla kuluu puolen kilon paketti alle 2 viikossa eikä ole koskaan ehtinyt pilaantumaan. Käytän tosin juustoa silloin tällöin myös ruuan valmistuksessa. Maitoa kulutan n. litran viikossa. Sen aikaa on yleensä minusta jääkaapissa purkki käyttökelpoisena säilynytkin. Jos uhkaa pilaantua, käytän loput ruuanvalmistuksessa.

Lihoja pakastan. Samoin tiettyjä ruokia, joita laitan niin paljon kerrallaan, että riittää annosaterioiksi pakkaseen asti. Pakastimeni on siis sellainen jenkkikaapin pieni pakastin. Lisäksi pakastimeen ostan välillä pakastevihanneksia ja -marjoja, mutta aika pian käytän nekin pois. Olen onneksi aika laiska käymään kaupassa, eli en kärsi yhtään siitä, vaikka välillä käyttelen muutaman päivän vain jämiä kaappien pohjalta ruuakseni. Sillä torjuu hyvin ruokahävikkiä ainakin, kun pitää "en osta mitään" -päiviä niin pitkään kun on saanut kaiken mahdollisesti kohta huonoksi menevän syötyä pois.

Vierailija
30/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin laitan esim leivät pakastimeen sellaisissa paketeissa, että paketti riittää päivän tai pari.

Isoista juustoista sopivan kokoisia annoksia raasteena pakastimeen, helppo heittää ruokien päälle. Valmissiivut on petollisia, ne on tosi paksuja ja isoja ja helposti tulee laitettua liikaa leivälle kun on niin helppoa.

Täysmaidosta ja kermasta, oon tehnyt jääpaloja esim jääkahviin. Viinin tai mehun jämätkin voi pakastaa jääpaloiksi, eivät laimenna drinksuja sulaessaan.

Luhta ja leikkeleet, pakastimeen vaan.

Myös hedelmiä voi pakastaa, blenderin kautta pirtelöksi tai jäätelöksi. Isommat satsit juureksia ja vihanneksia ryöppäyksen kautta pakastimeen ja teet keittoja niistä. Yrtitkin voi pakastaa.

Ärsytystä vihannesten pakkauskoosta en ymmärtänyt, vai ostatko aina valmiita sekoituksia?

Vierailija
31/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Todennäköisimmin joudun heittämään pois leivänpäällisjuustoa, maitoa sekä joitain valmissalaattikastikkeita yms, jos joskus harvoin sellaista erehdyn ostamaan. 

Vinkkinä, että myös juustoa voi pakastaa, mutta se kannattaa raastaa ennen pakastamista, jotta juuston koostumus säilyy. Pakastettu ja sulatettu juustoraaste sopii vaikka pizzan tai lasagnen päälle.

Maidostakin voi tehdä vaikka pienen lettutaikinan ja sitten sen lettutaikinan voi pakastaa myöhempää letunpaistoa varten.

Vierailija
32/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuu hävikkiä, jos jua vaan kaljaa.

Vierailija
33/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paleleeko ap toimistossa? Onko älypuhelin liian suuri pieneen  käteesi? Etkö ole päässyt läääketestaajaksi? 

Vierailija
34/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui ruokahävikkiongelmat kokonaan kun jäin työttömäksi. En ehtinyt olla työttömänä kuin reilu 3 kk, mutta sinäkin aikana taloudellinen tilanne ehti romahtaa niin hyvin, että oli pakko opetella muutama asia:

A) Syömiset pitää suunnitella muutamaksi päiväksi eteenpäin ja tehdä kauppalista kun menee kauppaan.

B) Ei voi ostaa ja syödä joka päivä just sitä mitä haluaa, vaan pitää syödä sitä mitä kaapissa on. Kaupassa ei kannata käydä alvariinsa vaan sen muutaman päivän välein vain.

C) Jos jotain tulee ostettua reilusti, sen voi pakastaa ja/tai käyttää eri tavoilla sovellettuna nopeasti pois.

D) Kannattaa panostaa hyvin säilyvään kuivatavara puoleen, josta löytyy helposti jatketta vaikka niille pilaantumisvaarassa oleville kasviksille. (Esim. vähän jo nahjuiseksi päässeet kasvikset pilkottuna pannulle, sekaan tomaattimurskapurkki ja mausteita. Pastaa ja juustonjämä raastettuna kaveriksi ja ääntä kohden.)

Sitten kun taas sain töitä ja rahatilanne normalisoitui, pystyin taas ostamaan laadukkaampia ja kalliimpia raaka-aineita, mutta noista perusjutuista, millä ruokahävikin olin saanut poistettua, en ole koskaan luopunut. Eli etukäteen suunnitteleminen ja sen syöminen mitä kaapissa on.

Vierailija
35/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa Lidlistä Milbonan maitoa. En tiedä mikä siinä on (varmaan eri tavalla valmistettu?), mutta se kestää hyvänä pitempään kuin suomalaiset versiot. Juon siis maitoa vain kahvin kanssa. Pari kuppia ja pari lurausta maitoa per päivä. Ei ole silti ehtinyt mennä tuolla käytöllä huonoksi. Juustoa kannattaa ostaa se iso mötikkä ja raastaa osa pakkaseen, niin ei mene hukkaan. Hedelmiä olen myös pakastanut, jos pelkään, että en ehdi muutoin syömään. Sieltä sitten voi ottaa smoothieiden ja puuron sekaan. 

Vierailija
36/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette voi ottaa tasoistanne miestä, muuttaa yhteen, ja huomata kuinka elintarvikepakkauskoot alkaa olla sopivia?

M/40

Vierailija
37/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap. Pakastin.

Vierailija
38/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö yksinasuvilla miehillä ole sitten tätä ongelmaa...?  Mutta Apetit Tuorekset on mun mielestä tosi käteviä. Sopiva määrä kasviksia 1-2 hengelle syötäväksi.

Miehet syö enemmän, valot päälle. Oma tarpeeni on vähemmän kuin 1500kcal päivä.

Hienoa, että te olette täydellisiä! Kuitenkin ihan tutkitusti hävikkiä tulee eniten yksin eläviltä naisilta.

Kumpi on kannattavampaa, ostaa 700kg avokadoja vai yksittäisiä? Kilohinta on aina halvempi, mitä enemmän ostaa tai suosii säästöpakkauksia.

Eipä tullut akoilta ymmärrystä. Ei ihme ettei perheellinen noita tajua toisten elämästä mitään.

Olet saanut kaksi sivullista erittäin hyviä neuvoja useilta eri ihmisiltä ja akottelet kiitokseksi?!? Jestas sentään...

Vierailija
39/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi ap. Pakastin.

Osaatko lukea? Sitä pakastinta ei ole, eikä sitä noin vain hankita esimerkiksi 17 neliöiseen yksiöön joka on opiskelija-asunto.

Vierailija
40/52 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoisen ja ikäisen naisen energiantarve on n. 1500 kcal vai onko kyse laihdutuskuurista? Kyllä mulle ravitsemusterapeutti sanoi energiantarpeeksi n. 2000 kcal päivässä ja sopivaksi määräksi laihdutukseen n. 1800 kcal, kun myös liikun. En kyllä ole mikään lyhyt ja hento.