Yksinasuvat naiset ja ruokahävikki
Vinkkejä tähän? Olen kyllästynyt siihen, ettei missään voi ostaa säästöpakkauksia koska en ehdi syömään mitään. Juustopaketteja ei koskaan ehdi syödä loppuun ennen pilaantumista, maitoa pitää ostaa minipakkauksessa ja kasviksetkin usein liian isoissa paketeissa.
Pitääkö vain tottua siihen että kaikki on ostettava irtona ja pienessä koossa? Pakastinkin todella pieni, eli ruuan pakastaminen ei oikein onnistu. Lihoin ihan mielettömästi ekan vuoden aikana kun asuin yksin, juurikin pakkauskokojen takia. Sitten tajusin, etten voi vaan syödä kaikkea loppuun. Tarpeeni energialle on pienempi kuin pakkauskokojen mitat.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa Lidlistä Milbonan maitoa. En tiedä mikä siinä on (varmaan eri tavalla valmistettu?), mutta se kestää hyvänä pitempään kuin suomalaiset versiot. Juon siis maitoa vain kahvin kanssa. Pari kuppia ja pari lurausta maitoa per päivä. Ei ole silti ehtinyt mennä tuolla käytöllä huonoksi. Juustoa kannattaa ostaa se iso mötikkä ja raastaa osa pakkaseen, niin ei mene hukkaan. Hedelmiä olen myös pakastanut, jos pelkään, että en ehdi muutoin syömään. Sieltä sitten voi ottaa smoothieiden ja puuron sekaan.
Olipa hyviä vinkkejä, otan käyttöön ainakin tuon hedelmien pakastamiseen kun en ole tajunnut että niin voi tehdä!
Ei ap
Pakastaessa häviää vitamiinit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa Lidlistä Milbonan maitoa. En tiedä mikä siinä on (varmaan eri tavalla valmistettu?), mutta se kestää hyvänä pitempään kuin suomalaiset versiot. Juon siis maitoa vain kahvin kanssa. Pari kuppia ja pari lurausta maitoa per päivä. Ei ole silti ehtinyt mennä tuolla käytöllä huonoksi. Juustoa kannattaa ostaa se iso mötikkä ja raastaa osa pakkaseen, niin ei mene hukkaan. Hedelmiä olen myös pakastanut, jos pelkään, että en ehdi muutoin syömään. Sieltä sitten voi ottaa smoothieiden ja puuron sekaan.
Olipa hyviä vinkkejä, otan käyttöön ainakin tuon hedelmien pakastamiseen kun en ole tajunnut että niin voi tehdä!
Ei apPakastaessa häviää vitamiinit
Kuumentaessa häviää, pakastaessa ei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette voi ottaa tasoistanne miestä, muuttaa yhteen, ja huomata kuinka elintarvikepakkauskoot alkaa olla sopivia?
M/40
Loistava neuvo myös kaikille naisettomuudesta mariseville miehille! Sen kun vaan otatte tasoisenne naisen, niin ei tarvitse enää valittaa. Kiitos vinkistä. Alan käyttämään tätä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi ap. Pakastin.
Osaatko lukea? Sitä pakastinta ei ole, eikä sitä noin vain hankita esimerkiksi 17 neliöiseen yksiöön joka on opiskelija-asunto.
Sanoit aloitusviestissä että sinulla on pieni pakastin. Ei minullakaan muuta oĺe kuin pieni pakastinlokero jääkaapin yhteydessä. Kyllä sinne silti leipää, joku tarjousjauheliha, paketillinen seitiä ja jotain pakastevihanneksia mahtuu. Sitten kun olet jauhelihasta ja pakastevihanneksista tehnyt pastakastikkeen, voitkin pakastaa sitä kastiketta pari rasiallista.
Jos olet opiskelija, saat varmaan koulussa ruuan? Iltaisin kannattaa syödäkin sitten vaikka paljon niitä vihanneksia, joita sulla uhkaa pilaantua kesken kaiken. Varsinkin jos energiantarpeesi on vain 1500kcal päivässä, niin et varmaan niiden kasvisten lisäksi enää arki-iltaisin tarvitsekaan kuin pari leipää.
Kannattaa googlettaa minipakastin. Saa alle satasella parhaimmillaan ja mahtuu pieneen tilaan. Vaikka kirjahyllyyn. Minun ystävälläni oli minipakastin 22 neliön yksiössään ihan vain eteisen lattialla. Siinä päällä oli pieni pitsiliina ja puinen tarjotin, johon hän jätti avaimensa ja kukkaronsa kotiin tullessaan. Se oli kuin pieni sivupöytä. Olen itse miettinyt minipakastimen ostamista, kun ei nyt tosiaan muuta pakastinta ole kuin se lokero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yksinasuvilla miehillä ole sitten tätä ongelmaa...? Mutta Apetit Tuorekset on mun mielestä tosi käteviä. Sopiva määrä kasviksia 1-2 hengelle syötäväksi.
Miehet syö enemmän, valot päälle. Oma tarpeeni on vähemmän kuin 1500kcal päivä.
Hienoa, että te olette täydellisiä! Kuitenkin ihan tutkitusti hävikkiä tulee eniten yksin eläviltä naisilta.
Kumpi on kannattavampaa, ostaa 700kg avokadoja vai yksittäisiä? Kilohinta on aina halvempi, mitä enemmän ostaa tai suosii säästöpakkauksia.
Eipä tullut akoilta ymmärrystä. Ei ihme ettei perheellinen noita tajua toisten elämästä mitään.
Olet saanut kaksi sivullista erittäin hyviä neuvoja useilta eri ihmisiltä ja akottelet kiitokseksi?!? Jestas sentään...
Noh, kyseessä selvästi nuori. Kyllä sitä järkeä tulee iän myötä useimmille. Tuota ruoanlaittoakin oppii iän myötä, ettei tule hävikkiäkään enää. Ehkä naisilla tulee hävikkiä enemmän koska naiset tykkää ostaa paljon erilaisia tuotteita, kuten sinulla nuo avocadot. Miehet harrastaa enemmän sitä pakastepitsa osastoa.
Mitä tulee pakastimiin, kyllä sellaisen voi opiskeluasuntoon tuoda, jos uskot välttämättä sellaisen tarvitsevasi. Niitähän saa kierrätys keskuksista todella halvalla. Jos kyttää ihmisten ilmoituksia vaikkapa tori.fi:ssä, voi saada ilmaiseksikin.
Olen silti sitä mieltä ettei sellaista tarvita vaan enemmän ennalta suunnittelua ja ruoanlaittotaitojen opettelua.
Olen asunut yksin nyt 12 vuotta, eikä multa ainakaan tule koskaan ruokahävikkiä, biojätteeseen menee vain vihannesten kannat ja banaaninkuoret. Jos en jaksa tehdä ruokaa 400 g kana-/lihapaketista niin laitan osan suoraan pakkaseen. Leivätkin menevät useimmiten paloiteltuina suoraan pakastimeen, vaikka mulla ei olekaan kuin pakastinlokero jääkaapin yläosassa. Maitoahan ei aikuinen ihminen tarvitse mihinkään, mutta jos ei millään saa litkittyä sitä litran purkkia ajoissa niin sitten on vain ostettava niitä pienempiä tai etsittävä korvattava tuote. Ei ole vaikeaa.
Juustoa voi pakastaa raastettuna ja usein niin teenkin, kun tiedän etten ehdi syömään yksin koko kiloa. Kasvisten hävikki on aika pientä. Lihat pakastan kaikki mitä en purkita, sopivina kerta-annoksina. Maitoa ei jää koskaan yli, kun siitä voi jalostaa aina jotain. Ruoka ylijäämä menee tasan kanojen, lampaiden, koirien ja kompostin kesken sen mukaan mitä kuullekin lajille voi antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yksinasuvilla miehillä ole sitten tätä ongelmaa...? Mutta Apetit Tuorekset on mun mielestä tosi käteviä. Sopiva määrä kasviksia 1-2 hengelle syötäväksi.
Hienoa, että te olette täydellisiä! Kuitenkin ihan tutkitusti hävikkiä tulee eniten yksin eläviltä naisilta.
Kumpi on kannattavampaa, ostaa 700kg avokadoja vai yksittäisiä? Kilohinta on aina halvempi, mitä enemmän ostaa tai suosii säästöpakkauksia.
Eipä tullut akoilta ymmärrystä. Ei ihme ettei perheellinen noita tajua toisten elämästä mitään.
Olet saanut kaksi sivullista erittäin hyviä neuvoja useilta eri ihmisiltä ja akottelet kiitokseksi?!? Jestas sentään...
Noh, kyseessä selvästi nuori. Kyllä sitä järkeä tulee iän myötä useimmille. Tuota ruoanlaittoakin oppii iän myötä, ettei tule hävikkiäkään enää. Ehkä naisilla tulee hävikkiä enemmän koska naiset tykkää ostaa paljon erilaisia tuotteita, kuten sinulla nuo avocadot. Miehet harrastaa enemmän sitä pakastepitsa osastoa.
Mitä tulee pakastimiin, kyllä sellaisen voi opiskeluasuntoon tuoda, jos uskot välttämättä sellaisen tarvitsevasi. Niitähän saa kierrätys keskuksista todella halvalla. Jos kyttää ihmisten ilmoituksia vaikkapa tori.fi:ssä, voi saada ilmaiseksikin.
Olen silti sitä mieltä ettei sellaista tarvita vaan enemmän ennalta suunnittelua ja ruoanlaittotaitojen opettelua.
Avokadoista sen verran, että mun mielestä niitä ei yksinasuvan juuri edes kannata ostaa mitään isoa säästöpussia, ellei sitten ole etukäteen miettinyt miten saa ne kulutettua. Ne kun menevät pilalle nopeasti ja ihan huomaamatta. Mulla on ainakin monta kertaa käynyt niin, että kun olen kuvitellut pari päivää aiemmin ostetun avokadon olevan nyt hyvä syötäväksi, niin se onkin jo ihan musta sisältä. Halvemmaksi loppujen lopuksi tulee ostaa 1-2 irtoavokadoa kuin iso säästöpakkaus, josta ei ehdi käyttämään kuin sen pari kpl.
Mä käytän avokadoa lähinnä salaateissa ja ihan leivän päälle haarukalla muussattuna. Pari avokadoa ostan kerralla ja melkein samana iltana ja seuraavana päivänä käytän pois. Se ei ole sen enempää hinnaltaan kuin säilyvyydeltäänkään pienituloisen sinkun jokapäiväistä ruokaa. Kaupassa käyn vain pari kertaa viikossa, koska haluan välttyä heräteostoshoukutuksilta. Kerran viikossa käyn pyörällä tai bussilla 7 km päässä Prismassa ja/tai Cittarissa ja kerran viikossa lähi S-marketissa ihan vaan jotain pientä mitä tarvitsee.
Ei mulla yksineläjänä ollut ruokahävikkiä oikeastaan yhtään. Tietenkään en ostanut mitään jättipakkauksia. Vaan pienet määrät kaikkea. Paljon enemmän nyt on ison perheen myötä hävikkiä, kun täytyy varata runsaasti ruokaa ja sitten sitä kaikkea ei aina tulekaan syödyksi. Lapset eivät aina jaksa syödä loppuun tai ei maistu kaikki tms. Yksineläjänä on paljon helpompi ennustaa minkä verran ruokaa tarvitsee ja menee. Pitää huomioida vaan yksi ihminen eikä viittä muutakin.
Asun yksin, eikä minulla tule ruokahävikkiä juuri yhtään. Itselläni auttaa pakastin, mutta ymmärrän kyllä, että pieneen asuntoon voi olla vaikea saada mahtumaan pakastinta.
Käyn kaupassa yleensä kerran viikossa. Suunnitelmallisuus auttaa. Yritän suunnitella ruoat niin, että voin hyödyntää samoja aineita seuraavissakin ruoissa. Teen ruokia monesti isomman annoksen ja syön samaa ruokaa monta päivää. Ruoka kyllä säilyy jääkaapissa. Kannattaa lämmittää kerralla vain yksi annos. Välillä pakastan kerta-annoksia tai teen miniannoksia. Pakastan esim. jauhelihan pienissä erissä miniannoksia varten.
Kasvikset ja hedelmät säilyy pitkään jääkaapissa. Juustoa saa pienemmissäkin pakkauksissa. Välillä ostan kaupan lihatiskiltä kalaa tai lihaa juuri tarvitsemani määrän.
Ei kannata ostaa säästöpakkauksia, jos ei ole pakastinta tai joutuu heittämään osan roskiin. Ei siinä silloin tule säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokadoista sen verran, että mun mielestä niitä ei yksinasuvan juuri edes kannata ostaa mitään isoa säästöpussia, ellei sitten ole etukäteen miettinyt miten saa ne kulutettua. Ne kun menevät pilalle nopeasti ja ihan huomaamatta. Mulla on ainakin monta kertaa käynyt niin, että kun olen kuvitellut pari päivää aiemmin ostetun avokadon olevan nyt hyvä syötäväksi, niin se onkin jo ihan musta sisältä. Halvemmaksi loppujen lopuksi tulee ostaa 1-2 irtoavokadoa kuin iso säästöpakkaus, josta ei ehdi käyttämään kuin sen pari kpl.
Mä käytän avokadoa lähinnä salaateissa ja ihan leivän päälle haarukalla muussattuna. Pari avokadoa ostan kerralla ja melkein samana iltana ja seuraavana päivänä käytän pois. Se ei ole sen enempää hinnaltaan kuin säilyvyydeltäänkään pienituloisen sinkun jokapäiväistä ruokaa. Kaupassa käyn vain pari kertaa viikossa, koska haluan välttyä heräteostoshoukutuksilta. Kerran viikossa käyn pyörällä tai bussilla 7 km päässä Prismassa ja/tai Cittarissa ja kerran viikossa lähi S-marketissa ihan vaan jotain pientä mitä tarvitsee.
Näinhän se on. Tietysti se harmittaa, että isoja määriä myydään halvemmalla kilohinnalla. Mutta sille ei vaan mitään voi. Tuotteet on nopeampaa pakkausvaiheessa pakata isoihin pakkauksiin kuin pieniin ja pienissä kuluu pakkausmateriaalia sekä työtunteja enemmän. Tässäkin asiassa voi sopia opiskelijakaverien tai esimerkiksi perheenjäsenten kanssa, että ostetaanko yhdessä isoja pakkauksia ja jaetaan ne. Itse esimerkiksi ostan äitini ja tätini kanssa isoja marjalaatikoita ja jaamme ne. Ulkomaalaiset ystäväni ostavat etnisistä kaupoista esimerkiksi isoja riisisäkkejä ja jakavat ne perheiden kesken.
Ei tästä asiasta tarvitse tehdä mitään tasa-arvo asiaa, vaan kyseessä on oman arjenhallinnan ja yhteisöllisyyden opettelu. Mutta ymmärrän, että se on nuorena haasteellista, AP:lla on vielä paljon opittavaa elämästä. Kyllä minäkin muistan tuskailleeni samojen asioiden kanssa nuorena likkana. Silloin kaikki oli niin dramaattista.
Ei ap