Miksi K-marketeissa myyjät ovat ystävällisempiä kuin S-marketeissa?
Esimerkiksi lähimmässä K-supermarketissa kaikki myyjät tervehtivät kaupassa sisälläkin iloisesti, kun taas S-marketissa tervehditään vain kassalla ja muutoin myyjät koittavat vältellä asiakkaiden katseita.
Tämä sama ilmiö myös pienissä K-kaupoissa - myyjät ovat iloisia ja huomaavaisia. Mistä johtuu tämä ero?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
K,ssa aina kauppakohtainen kauppias, joka omistaa siivun kaupasta. Eli pitää hommat ruodussa.
S,ssä taas iso ketju jossa kaikki on ns "perus bulkkia".
Täällä eräällä pikkukunnalla taasen k-kaupan työntekijät ihan hirveitä. Kohtelevat meitä mökkiläisiä kuin alinta kastia, sanomattakin selvää, että vien rahani nykyään toiseen kauppaan.
minulla on päinvastainen kokemus pk-seudulta: Smarketeissa myyjät hymyilee ja on ystävällisiä, kmarketeissa hymyilee jos jaksavat mutta yksi päivä (ilmeisesti työhön pakotettu) uusi myyjä kehtasi kysyä henkilöpapereita vessapaperi ja ruokaostosten takia. Olen sitä mieltä ettei tarvitse purkaa huonoa oloa pakkotyönsä takia asiakkaisiin, menisi sinne te-toimistoon valittamaan että hän ei sovellu asiakaspalvelualalle.
Minulla on vähän vaihtelevat kokemukset. Paikkakunnalla jossa asun k-ketjun asiakas-kohtaamiset vähän vaihtelevaa. Osa tervehtii ja on ystävällisiä. Osa taas niitä sitruunan nielleitä. Helsingissä taas k-ketjun kaupoissa olen aina saanut mukavaa iloista palvelua.
S-ketjun kaupoissa taas fiilis on aina mielestäni melkein poikkeuksetta parempi ollut kuin k-kaupassa asioidessa.
Tampereella toiste päin. Salessa tervehditään joskus käytävillä mutta vain kerran vuoden aikana on tervehditty k marketissa.
Riippuu myyjistä. Aiemmin S oli kivat, nyt viileitä parit. K:ssa aiemmin kylmät, nyt pari ok. Vaihtelee kauheasti.
Ainakin täällä (pk-seutu) alkaa ässän ja prisman henkilökunta lähestyä lidlin tympeää ja epäasiallista asennetta asiakkaita kohtaan.
Enkä toisaalta ihmettele yhtään, melkoisen asiatonta asiakaskuntakin on näissä edellä mainituissa ja koko ajan enenevissä määrin.
Just esim äsken todistin kahden naisseurueen melkoista mekastamista kun vissiin oli erimielisyyttä siitä kumpi heimo siinä kaupassa saa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella toiste päin. Salessa tervehditään joskus käytävillä mutta vain kerran vuoden aikana on tervehditty k marketissa.
On säikäyttävää jos myyjä karjaisee (K tai S liikkeessä) Huomenta kovaa. Jospa ei sitä tehtäisi.
Sama havainto on tullut tehtyä. S-ryhmällä ei enää kaikki kassalla olevat myyjätkään vastaa tervehdykseen ja tosi usein ne hölöttää johonkin itkuhälyttimeen eikä keskity asiakaskohtaamisiin.
Ne lidlin luuripäät on vielä pykälän ynseämpiä asiakkaita kohtaan. K-kaupoissa on eniten sellaiset normaalit myyjät jollaisia oli vielä 10 vuotta sitten ihan kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Minua kans ärsyttää tuo hyllyjen välissä tervehtiminen.
ynseys. on suomijunttilas ystävä?
Vierailija kirjoitti:
Koska K-kaupan perehdytys. Kaikki ohjeistetaan tervehtimään asiakasta. Kaikki.
Amerikassa jo, 1800-luvun lopulla, lanseerattiin Slogan, millä saatiin myyntiä lisää:
ASIAKAS ON KUNINGAS
(Täällä, metsästäjapuustapudonneittenmaassa, sen koviinkalloihin iskostaminen, voi viedä sen..
.. h e t k e n aikaa, tovin. - (n.100-200 vuotta. Ehkä..;)
S-ryhmässä pomoiksi pääsee pahimmat perzeennuolijat ja duunareita vtuttaa mättää sianpaloja hyllyyn kympillä. Ei hymyilytä.
Täällä Porissa en ole huomannut mitään eroa K- ja S- kauppojen henkilökunnissa. Molemmat on ihan yhtä mukavia ja ystävällisiä ja tervehtivät aina iloisesti asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
minulla on päinvastainen kokemus pk-seudulta: Smarketeissa myyjät hymyilee ja on ystävällisiä, kmarketeissa hymyilee jos jaksavat mutta yksi päivä (ilmeisesti työhön pakotettu) uusi myyjä kehtasi kysyä henkilöpapereita vessapaperi ja ruokaostosten takia. Olen sitä mieltä ettei tarvitse purkaa huonoa oloa pakkotyönsä takia asiakkaisiin, menisi sinne te-toimistoon valittamaan että hän ei sovellu asiakaspalvelualalle.
Eipä sieltä työkkäristä tarjota kuin karenssia vaihtoehdoksi. Ykseksällä eurolla päivä saa yhdeksän euron palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Minua kans ärsyttää tuo hyllyjen välissä tervehtiminen.
Pikkukaupassa sen ymmärtää paremmin,
mut isommassa marketissa jossa tuhat myyjää moikkaa.
Vierailija kirjoitti:
No Helsingissä ovat ainaki yhtä tympeitä molemmissa ketjuissa.
jes jotain huonoo-listalle heillä/teillä siellä
K-marketteihin pääsee myös näteimmät myyjät. Ainakin täällä.
No enpä ole huomannut eroa näiden kauppojen tervehtimiskulttuurissa. Alepassa tervehtivät niin kuin K-marketissakin.
No Helsingissä ovat ainaki yhtä tympeitä molemmissa ketjuissa.