Meillä oli vieraita ja grillattiin taloyhtiön pihassa...
olimme kutsuneet vieraita ja ostaneet herkkuja. grillasimme taloyhtiön yhteisessä grillikatoksessa. pihalla leikki kaksi lasta, sisarukset, joista toisen kanssa yksi lapsistani tykkää leikkiä. toinen näistä lapsista (12-vuotias) ärsyttää ja yrittää aina kiusata lastani. lapseni pitää siis vain toisesta ja minä myös.
he juoksivat ympärillä ja ampuivat toisiaan vesipyssyillä. pyysin etteivät ampuisi meihin päin (tämä ilkeämpi lapsi yritti juostessaan osua lapseeni) sillä meillä on juhlat.
lapset katosivat jonnekin ja aloimme syödä herkkuja.
yhtäkkiä lapset tulivat takaisin, istuivat alas ja sanoivat: "me käytiin kysymässä vanhemmilta, me saadaan syödä mukana!"
olin ihan sanaton. emme me heitä kutsuneet. emme halua varsinkaan tätä ilkeilijää pöytäämme.
olimme ostaneet herkkuja mukaville vieraillemme.
sanoin että "no, katsotaan nyt, katsotaan nyt...öh."
lapset istuivat paikallaan ja tuijottivat. yksi vieraista sanoi "kyllähän tätä kaikille riittää" hän ei tunne näitä lapsia.
oma lapseni sanoi heille: "me on kyllä tarkoitettu nämä ruoat vaan meidän vieraille."
lapset istuivat siinä hetken ja lähtivät sitten pois. kiehnäsivät koko ajan lähellä ja ampuivat vesipyssyillään.
sitten mieheni ojensi molemmille makkaran. yritti laittaa ne lautaselle mutta sanoin että ei, kääri ne serviettiin. en halunnut, että he tulevat anomaan lisää sen tyhjän lautasen kanssa.
lapset ottivat makkarat ja ketsuppia ja menivät vähän kauemmas syömään. isompi heistä, tämä ilkeä, käveli monta kertaa ohi ja yritti ilmeisesti telepaattisesti vaatia lisää. onneksi ei kuulunut ääntä.
sitten he katosivat taas.
kun söimme jälkiruokaa,jäätelöä, lapset tulivat taas jäätelön jakaja, yksi vieraista, tämä jonka mielestä ruokaa riittää kaikille,myös kuokkavieraille, ojensi kupit myös näille lapsille ja nämä lapset pyysivät koko ajan lisää. koko jäätelö loppui. minä en saanut lusikallistakaan. no ei se mitään. sitten isompi, se ilkeä katosi ja kiltti jäi. lapseni leikki hänen kanssaan jotain ja tarjosin limsaa kiltille lapselle ja kakkua vähän myöhemmin.
mitä mieltä olette, antaisitteko lastenne mennä kuokkavierailemaan toisten grillijuhliin?
minusta tuo isompi, ilkeä lapsi, on todella hävytön.
minua ärsyttää, että he kutsuivat itse itsensä meidän juhliimme. ensi kerralla emme kyllä juhli pihalla!
Kommentit (100)
Minä olisin varmaan vieraana ollut vaivautunut, koska emäntä ei saanut ruinaavia kakaroita pois. *En vieraana olisi viitsinyt ärähtää, että suksikaa vittuun siitä kerjäämästä.
Tuskin tulisin ap.n juhlille toista kertaa, jos hän antaisi naapurin kakaroiden pilata juhlat.
Se on emännän tehtävä sanoa naapurin kakaroille, että painukaa vittuun siitä kerjäämästä
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 00:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 23:57"]
- Taloyhtiön grillipaikka ei ole yksin teidän eli pitäisin tilannetta törkeänä jos olisitte olleet omalla pihalla mutta olitte yhteisellä alueella.
[/quote]
Kyllä yhteisellä grillipaikallakin voi vieraitaan kestitä, eikä se anna naapurin kakaroille oikeutta tulla kuokkimaan, tai kenellekään lupaa häiritä. Grillipaikka on sen käytössä joka se on varannut tai sitä käyttää, mikä nyt taloyhtiön tapana onkin.
Muista olin samaa mieltä kanssasi. Ap:n pitää opetella sanomaan EI.
[/quote]
Minä taas olen sitä mieltä, että grillipaikkaa ei voi omia. Eli jos joku toinen haluaa tulla myös grillaamaan, voi siihen tulla. Jos juhlii yhteisellä alueella, pitää olla varautunut siihen, että sillä alueella on myös ulkopuolisia. Mutta siitä olen samaa mieltä, että toisten ruokia ei tulla pummimaan kutsumatta eikä AP:lla ole mitään velvollisuuttakaan ruokkia kuin oma perheensä ja vieraansa, ei naapurinlapsia, jotka sattuvat olemaan pihalla.
mielestäni tämä on provo. miten voi sanoa lapsille, että ei ole ruokaa teille? kun on juhlaateria, ja vielä yhteisellä pihalla. hyviin käytöstapoihin ei myös kuulu sellainen, että ruokaa pyytävää käännytetään. ja miten ei voi antaa ruokaa lapselle? kun omalla suvulla on ollut ateriointi ulkona, omassa pihassa ei yhteisellä pihalla, naapureillekin jos tuli puhumaan ja onnittelemaan, itse ehdotettiin että haluaisiko syödä jotain ja annettiin mitä löytyy. emmekä ole yhtään rikkaita, juhlapöytäämme kuuluu salaatteja peruna- kala- kinkku- kasvissalaatti. itse ainakin tykkään ruokkia kun on juhla ja jos joku haluaa niin nautin itse että annan, ja jotenkin ei haitannut ketään tai kukaan ei edes huomaannut että "kun tolle antoi" niin ei riittänyt itselleen, aina on ollut että otetaan mitä on, jos joku ruoka loppuu ei haita ollenkaan, otetaan jotain muuta. ja miten voi ruokaa olla antamatta jos lapsi on kyseessä. ennen vanhaan kun oli köyhät käyneet pyytämässä talosta taloon almuja, ja oli suuri nälkä, leivottiin sellainen leipä minne lisättiin sammalta ja puujauhetta, antamaan ruuaksi ihmiselle jolla on nälkä. ei ollut itselläkään niillä perheillä riittävästi, mutta näkivät vaivaa tekemään sen leivän. koska auttaminen ja jakaminen on tärkeätä. myös toisia täytyy kohdella kuin minkä itselleen haluaa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 07:42"]
- Taloyhtiön grillipaikka ei ole yksin teidän eli pitäisin tilannetta törkeänä jos olisitte olleet omalla pihalla mutta olitte yhteisellä alueella.
[/quote]
Kyllä yhteisellä grillipaikallakin voi vieraitaan kestitä, eikä se anna naapurin kakaroille oikeutta tulla kuokkimaan, tai kenellekään lupaa häiritä. Grillipaikka on sen käytössä joka se on varannut tai sitä käyttää, mikä nyt taloyhtiön tapana onkin.
[/quote]
Minä taas olen sitä mieltä, että grillipaikkaa ei voi omia. Eli jos joku toinen haluaa tulla myös grillaamaan, voi siihen tulla. Jos juhlii yhteisellä alueella, pitää olla varautunut siihen, että sillä alueella on myös ulkopuolisia. Mutta siitä olen samaa mieltä, että toisten ruokia ei tulla pummimaan kutsumatta eikä AP:lla ole mitään velvollisuuttakaan ruokkia kuin oma perheensä ja vieraansa, ei naapurinlapsia, jotka sattuvat olemaan pihalla.
[/quote]
Grillipaikkaa voi verrata vaikka talouhtiön leikkipaikan keinuun, se on kaikkien käytettävissä, mutta jos siinä on joku keinumassa, ei siihen voi mennä.
Hyvien käytöstapojen mukaan annetaan toiselle rauha hoitaa grillaamisensa rauhassa eikä vastaavasi omita paikkaa käyttöönsä koko illaksi.
Kyllä minä olisin noille kerjäläisille sanonut että menkääpä kotiinne syömään tai hakekaa siltä omat grillattavat. Jäätelöä en taatusti olisi antanut jos sitä oli vain omalle porukalle.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 07:54"]ennen vanhaan kun oli köyhät käyneet pyytämässä talosta taloon almuja, ja oli suuri nälkä, leivottiin sellainen leipä minne lisättiin sammalta ja puujauhetta, antamaan ruuaksi ihmiselle jolla on nälkä.
[/quote]
Saisinko reseptin?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Grillipaikkaa voi verrata vaikka talouhtiön leikkipaikan keinuun, se on kaikkien käytettävissä, mutta jos siinä on joku keinumassa, ei siihen voi mennä.
Hyvien käytöstapojen mukaan annetaan toiselle rauha hoitaa grillaamisensa rauhassa eikä vastaavasi omita paikkaa käyttöönsä koko illaksi.
Kyllä minä olisin noille kerjäläisille sanonut että menkääpä kotiinne syömään tai hakekaa siltä omat grillattavat. Jäätelöä en taatusti olisi antanut jos sitä oli vain omalle porukalle.
[/quote]
Keinuunkin voi tulla, jos tilaa on (esim. toinen keinu vapaa). Toista ei lähdetä häätämään keinusta. Minusta ennemminkin voisi verrata hiekkalaatikkoon. Sitäkään ei voi omia täysin itselleen, mutta jälkimmäisenä tuleva ei voi häätää aiemmin hiekkiksellä ollutta pois.
AP on munaton nainen. Voi sanoa kohteliaasti, että nyt ei käy. Ihan oikein sulle ja nyt uudestaan sinne grillille juhlimaan ja opettelet sanomaan EI.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Keinuunkin voi tulla, jos tilaa on (esim. toinen keinu vapaa). Toista ei lähdetä häätämään keinusta. Minusta ennemminkin voisi verrata hiekkalaatikkoon. Sitäkään ei voi omia täysin itselleen, mutta jälkimmäisenä tuleva ei voi häätää aiemmin hiekkiksellä ollutta pois.
[/quote]
Eli heti kun näet jonkun seurueen olevan grillipaikalla, hyökkäät sinne kuokkimaan ja kerjäämään?
Toisilla ei ole tosiaan tapoja
Yhteisellä pihalla ei voi kieltää muitakin olemasta, vaikka itsellä olisi vieraita mukana tai olisi grillaamassa siinä. Mutta muille ei ole pakko alkaa jakaa ruokaa. Ap:n tekemä virhe oli se, ettei hän HETI sanonut "ylimääräiselle" lapselle, että ruuat ovat vain heille ja heidän vierailleen.
"Meillä ei nyt ole teille ruokaa tarjolla, joku toinen kerta sitten. " Noin yksinkertaista. Ihme nynnyilyä, jos ei lapsille osaa sanoa noin. Turha sitä on jälkikäteen itkeä ja valittaa, jos ei osaa itse toimia.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 07:54"]
mielestäni tämä on provo. miten voi sanoa lapsille, että ei ole ruokaa teille? kun on juhlaateria, ja vielä yhteisellä pihalla. hyviin käytöstapoihin ei myös kuulu sellainen, että ruokaa pyytävää käännytetään. ja miten ei voi antaa ruokaa lapselle?
[/quote]
Et ole tosissasi?! Mietipä sitä tilannetta, että grillaat kerrostalon pihalla ja koko 100-päinen talon asujaimisto tulee siihen kerjäämään ruokaa. Sinäkö olet varautunut sellaisilla makkaramäärillä ja se olisi sinusta ihan okei? Käyt tyhjäämässä jääkaappisi ja pakastimesi, jotta saadaan kaikille ruokaa? Ehkä jossain maaseudun tuppukylässä, josta sinä ilmeisesti olet kotoisin, tämä voi olla tapana, mutta ei ole kaupungissa taloyhtiöiden pihoilla.
Tuskinpa tuokaan 12-vuotias oli nälkään nääntymäisillään, joten muka-vetoavat argumenttisi köyhistä ja nälkäänäkevistä eivät oikein sovi tähän. Itse en ainakaan edes pidä siitä, jos lapseni ovat syöneet jollain kaverillaan ja kotona ei sitten ruoka kelpaa. Meillä ainakin on yhteiset ruoka-ajat, eikä silloin ruokailla toisten pöydissä, vaan yhdessä kotona, ja lapsetkin ymmärtävät sen, ettei toisten pöytiin mennä kerjäämään.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli heti kun näet jonkun seurueen olevan grillipaikalla, hyökkäät sinne kuokkimaan ja kerjäämään?
Toisilla ei ole tosiaan tapoja
[/quote]
No tätähän en tarkoittanut. Ei tietenkään ehdoin tahdoin tarvitse mennä tunkemaan grillipaikalle jos siellä on jo joku toinen porukka. Mutta jos olisin itsekin suunnitellut, että tänä iltana grillaan taloyhtiön grillipaikalla, niin varmasti kävisin kysymässä, että sopiiko meidän grillattavat myös grilliin.
Noh, onneksi asun omakotitalossa niin ei tarvitse päätään vaivata oikeasti näillä asioilla...
Herkut = makkara ja jäätelö??? Juhlat taloyhtiön grillipaikalla??? No käsityksensä juhlista ja herkuista kullakin...
Tuollaiseen ap:n kuvaamaan nyt vaan joutuu sopeutumaan, jos asuu taloyhtiössä ja haluaa käyttää yhteistä grillipaikkaa.
Mä olin joskus 12 v eikä meillä ollut ruokaa kotona. Muistan kun kaverin porukat pisti mut aina olkkariin illallisen ajaks ja lähdin sillä välin kotiin koska hävetti. Ei 12v sano että haluan ruokaa koska mul ei kotona ole,rohkeet pyytää tai ujommat lähtee pois. Minusta nyt itsekin vanhempana ja äitinä mulla on velvollisuus aikuisena huolehtia lapsista ja meillä saa syyä kaikki ja jätskiä ei syö kukaan jos kaikille ei riitä. Ihan järkyttävää lukee edelleen miten paljon itsekkäitä ihmisiä täällä on,jostaki helvetin makkarasta nipotetaa. Ja aloittaja jäit ilman jäätelöä voi hemmett... Aika pienen lapsen tasolla itsekkyydessänne olette. Tiiättekö muute mikä erottaa mut ja tän kaverin jonka porukat ei antanu mulle pienenä ruokaa ? se että mun kaverikaa ei jaa omistaan aikuisena mutta minä jätän mieluummi ite syömättä kun jätän lapset ilman. Jaan makkarat vaikka pikku palasiin et kaikille riittää tai sit käyn kaupasta lisää. Varsinkaa taloyhtiön pihaan en ees kehtais mennä nenä pystyssä omistajan elkein lesoomaan grilliherkuillani jos tiiän ettei muille riitä. Ja se et aikuinen sanoo 12vuotiasta ilkeeks,ja siks ei anna ruokaa sille... Huh huh. Mietipä miks laps on ilkee? Lapsen tehtävä ei ole ymmärtää miksei se saa ruokaa,sä käytökselläs varmistat sen ettei sil 12 vuotiaalla oo syytäkää olla kiltti kellekää. Ja se et annoit kitsaasti sille makkaran,niinku koiralle pitkin hampain annetaa armonpala et häipys tiehensä.. Huh huh tää ihmiskunta on NIIN tekopyhä. :'(
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:50"]
Herkut = makkara ja jäätelö??? Juhlat taloyhtiön grillipaikalla??? No käsityksensä juhlista ja herkuista kullakin...
Tuollaiseen ap:n kuvaamaan nyt vaan joutuu sopeutumaan, jos asuu taloyhtiössä ja haluaa käyttää yhteistä grillipaikkaa.
[/quote]
Hehee joo tosi juhlat. Esiintykö teillä ihan Tauski siellä? Sambaa!!!!?? Saitha aloittaja nyt varmasti makkaraa syödäkses kuitenki,onhan makkara kallis kurmeeruoka ja sitä ei kelle tahansa tarjota! Ja JÄÄTELÖ!!! Se se kallist on ku alv nous ! Kyllä kun tuollasia sembaloita järkkää TALOYHTIÖN parkkiksella pitäs rahvaan ymmärtää pysyä poissa!!! Junttia kerjätä,sama ku ois tupannu Madeleinen häihin!! Hyvä pidä toi tyyli,älä anna vähästäsi ja anna vaan kivoille lapsille makkaraa. Ja niilleki vaa armosta!:D
Täällä näkyy vastailevan juuri ne palstamammat, jotka työntää kakaransa kylään syömään, että säästäisivät itselle kaljarahaa.
Mikä sen näppärämpää, kuin panna kakarat syömään naapureiden eväät. Riittää kaljaan ja tupakkaan enemmän rahaa.
Minulle itselle ei tulisi kyllä mieleenkään. Mutta toisaalta ehkä se on kasvatusjuttukin. Minut on kasvatettu sillä tavalla, että sanoisin lapsille, että antakaa heidän juhlia rauhassa ja ei saa mennä kerjäämään.
Meitä on moneksi. Toiset oikein usuttavat, että menkää kerjäämään ilmaista ruokaa, niin äipälle jää bisserahaa enemmän
Ymmärrät varmaan itsekin, että oikeasti nuo nälkäänäkevät kaksitoistavuotiaat ovat hyvin pieni osa kaikista makkaraa ja jäätelöä ja muita herkkuja kerjäävistä lapsista. Suurin osa on vain jäänyt kasvatusta tai opastusta vaille.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:58"]
Mä olin joskus 12 v eikä meillä ollut ruokaa kotona. Muistan kun kaverin porukat pisti mut aina olkkariin illallisen ajaks ja lähdin sillä välin kotiin koska hävetti. Ei 12v sano että haluan ruokaa koska mul ei kotona ole,rohkeet pyytää tai ujommat lähtee pois. Minusta nyt itsekin vanhempana ja äitinä mulla on velvollisuus aikuisena huolehtia lapsista ja meillä saa syyä kaikki ja jätskiä ei syö kukaan jos kaikille ei riitä. Ihan järkyttävää lukee edelleen miten paljon itsekkäitä ihmisiä täällä on,jostaki helvetin makkarasta nipotetaa. Ja aloittaja jäit ilman jäätelöä voi hemmett... Aika pienen lapsen tasolla itsekkyydessänne olette. Tiiättekö muute mikä erottaa mut ja tän kaverin jonka porukat ei antanu mulle pienenä ruokaa ? se että mun kaverikaa ei jaa omistaan aikuisena mutta minä jätän mieluummi ite syömättä kun jätän lapset ilman. Jaan makkarat vaikka pikku palasiin et kaikille riittää tai sit käyn kaupasta lisää. Varsinkaa taloyhtiön pihaan en ees kehtais mennä nenä pystyssä omistajan elkein lesoomaan grilliherkuillani jos tiiän ettei muille riitä. Ja se et aikuinen sanoo 12vuotiasta ilkeeks,ja siks ei anna ruokaa sille... Huh huh. Mietipä miks laps on ilkee? Lapsen tehtävä ei ole ymmärtää miksei se saa ruokaa,sä käytökselläs varmistat sen ettei sil 12 vuotiaalla oo syytäkää olla kiltti kellekää. Ja se et annoit kitsaasti sille makkaran,niinku koiralle pitkin hampain annetaa armonpala et häipys tiehensä.. Huh huh tää ihmiskunta on NIIN tekopyhä. :'(
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 07:54"]
mielestäni tämä on provo. miten voi sanoa lapsille, että ei ole ruokaa teille? kun on juhlaateria, ja vielä yhteisellä pihalla. hyviin käytöstapoihin ei myös kuulu sellainen, että ruokaa pyytävää käännytetään. ja miten ei voi antaa ruokaa lapselle?
[/quote]
Et ole tosissasi?! Mietipä sitä tilannetta, että grillaat kerrostalon pihalla ja koko 100-päinen talon asujaimisto tulee siihen kerjäämään ruokaa. Sinäkö olet varautunut sellaisilla makkaramäärillä ja se olisi sinusta ihan okei? Käyt tyhjäämässä jääkaappisi ja pakastimesi, jotta saadaan kaikille ruokaa? Ehkä jossain maaseudun tuppukylässä, josta sinä ilmeisesti olet kotoisin, tämä voi olla tapana, mutta ei ole kaupungissa taloyhtiöiden pihoilla.
Tuskinpa tuokaan 12-vuotias oli nälkään nääntymäisillään, joten muka-vetoavat argumenttisi köyhistä ja nälkäänäkevistä eivät oikein sovi tähän. Itse en ainakaan edes pidä siitä, jos lapseni ovat syöneet jollain kaverillaan ja kotona ei sitten ruoka kelpaa. Meillä ainakin on yhteiset ruoka-ajat, eikä silloin ruokailla toisten pöydissä, vaan yhdessä kotona, ja lapsetkin ymmärtävät sen, ettei toisten pöytiin mennä kerjäämään.
[/quote]
joo ja asteroidi voi iskeä! Ja kun yks sospummaa nii mietipä jos kaikki?? Missä helvetin aavikolla sä luulet alottajan juhlineen kun edes teoriassa vois SATAPÄINEN porukka tulla ruinaa jotai hikistä makkaraa?? Suurin osa varmasti katto ikkunasta että ei vittu juntit grillaa taloyhtiön pihalla,ja ne ketkä ilkee pyytää on nälissään tai muuten makkarasta tykkäävät nälkäset,yleensä lapset kehtaa pyytää mikä on lapselta ymmärrettävää. Vittu että voi olla makkara tiukassa. Sanokaa ees ens kerralla lapsille jotka kerjää,että en anna ku oma perse ei oo vielä tarpeeks lihava syön ite!!!
Ja kyllä jos kehtaa mennä syömään julkiselle paikalle on valmistauduttava et joku nälkänen pyytää. Minä annan vaik omani pois ennemmi ku evään toiselta ja paskalta maistuu se sämpylä minkä jättäsin jakamatta.
Voi luoja miten itsekkäitä ämmiä täällä on!!!
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:09"]
Täällä näkyy vastailevan juuri ne palstamammat, jotka työntää kakaransa kylään syömään, että säästäisivät itselle kaljarahaa.
Mikä sen näppärämpää, kuin panna kakarat syömään naapureiden eväät. Riittää kaljaan ja tupakkaan enemmän rahaa.
Minulle itselle ei tulisi kyllä mieleenkään. Mutta toisaalta ehkä se on kasvatusjuttukin. Minut on kasvatettu sillä tavalla, että sanoisin lapsille, että antakaa heidän juhlia rauhassa ja ei saa mennä kerjäämään.
Meitä on moneksi. Toiset oikein usuttavat, että menkää kerjäämään ilmaista ruokaa, niin äipälle jää bisserahaa enemmän
[/quote]
Mein porukat ei dokannu. Me oltiin vaa köyhiä. Opetettii et omista annetaan ja meillä kävi syömässä meitäki köyhemmät,isä hoivas kunnan vähäosasia.
Säälin sua ja ahtaita näkemyksiäs,mutta mitäpä sä välität mitä muut aattelee,kunha itellä on kaikki hyvin eiks niin.:)
No, minun mielestä olisi nimenomaan AP:n tehtävä sanoa vieraille lapsille ei. Tottakai jos emäntä ei saa sanaa suustaan, niin joku alkaa paikkaamaan ap:n saamattomuutta. Tässä tapauksessa vieras, joka kohteliaasti yritti sovitella tilannetta.
Ja tuo toinen sisarus on luultavasti vaan mustis leikkikaverista. Ei ole kivaa jäädä yksin eikä tuon ikäiset osaa vielä oikein mitenkään rakentavasti käsitellä moista tilannetta. Siinä tartteis aikuisten apua ja opastusta.