Ikää nyt 44. Vielä muutama vuosi työelämää ja
sitten on sen verran omaisuuutta ja säästöjä, että voi joko alkaa tekemään osa-aikaisuutta tai ehkä jäädä poisbkokonaan työelämästä. Ihanaa!
Kommentit (45)
Me ei edes tavoitella sitä, että tulot olisivat samat kuin työssäollessa. Ollaan laskeskeltu sitä, että kyllähän menotkin laskevat jonkin verran. Meillä ajatukseni oli siis se, että eläisimme sijoitusten tuotoilla (tästä siis suurin osa vuokratuloja) ja että elämän ehtoopuolella myisimme ainakin osan asunnoista pois, sijoittaisimme osan rahasta ja osa menisi elämiseen. Ollaan jo nyt huomattu, että niinkin simppeli asia kun vuokraisäntänä toimiminen vaatii kyllä jonkin verran työtä enkä ajattele että sitä voisi ulkomailta käsin tehdä tai ainakin pitäisi olla luotettava asioidenhoitaja täällä. En ole varma toteutuuko tämä unelmani, mutta ei tunnu hassummalta sekään että palkkatulojen päälle pääomatulot tuovat vähän extraa. Täytyy tunnustaa, etten ole perehtynyt siitä kuinka pieni eläke näillä valinnoilla (pois työelämästä 50-vuotiaana) kertyisikään, mutta kuka tietää mikä on eläkejärjestelmä muutenkaan vuosikymmenien päästä... T: 15
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 09:58"]
MIkä on se summa, joka turvaa palkkatyöllä saatavan elintason pysymisen? Vaikka olen keskipalkkainen nainen (brutto vähän yli 4000 e/kk), en ole vielä saanut kerättyä sellaista omaisuusmassaa, joka tuottaisi minulle saman verran. Sijoitusasuntoja on 5 kpl, metsää ja mökkejä myös, mutta todellinen tuotto jää edelleen alle palkkatulojen. Lisäksi omaisuudenhoito on sen verran aktiivista tekemistä, että en voisi kuvitellakaan reissaavani paria vuotta ulkomailla olettaen, että pelkkä omistaminen riittää.
[/quote]
Joo...uskon että olet niitä ihmisiÄ, jotka kuolevat saappaat jalassa kun koskaan mikään ei ole kylliksi :)
Laskin vasta ekaa kertaa itsekin, että nykyisen elintason ylläpitämiseen meidän perheellä pitäisi olla säästössä huimat 1,5 miljoonaa euroa jos oletetaan, että elämme miehen kanssa 80 vuotiaaksi. Tosin asumiskulut pienenevät huomattavasti jos muuttaisimme rivi- tai kerrostaloon. Myös lapset asuvat silloin jo omillaan. Miehen kanssa kaksin emme siis kuluttaisi kovinkaan paljon. Mutta puoletkin tuosta eli 750 000 e ei meidän palkoista saataisi kasaan 15 vuodessa. Lottoa siis tekemään ;)
t. 20
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 10:09"]
MIkä on se summa, joka turvaa palkkatyöllä saatavan elintason pysymisen? Vaikka olen keskipalkkainen nainen (brutto vähän yli 4000 e/kk), en ole vielä saanut kerättyä sellaista omaisuusmassaa, joka tuottaisi minulle saman verran. Sijoitusasuntoja on 5 kpl, metsää ja mökkejä myös, mutta todellinen tuotto jää edelleen alle palkkatulojen. Lisäksi omaisuudenhoito on sen verran aktiivista tekemistä, että en voisi kuvitellakaan reissaavani paria vuotta ulkomailla olettaen, että pelkkä omistaminen riittää.
[/quote]
Joo...uskon että olet niitä ihmisiÄ, jotka kuolevat saappaat jalassa kun koskaan mikään ei ole kylliksi :)
[/quote]
Miten niin mikään ei ole kylliksi? Halusin tietää,paljonko pitää olla omaisuutta, jotta se tuottaa saman kuin palkkatyö eikä siihen kukaan ole toistaiseksi vastannut. Huomaatko: keskipalkkaisena naisena tienaan työtä tekemällä enemmän kuin omistamalla eli edelleenkin työnteko on kannattavampaa kuin omistaminen, jos tuottoa katsotaan. Omaisuuteni on sama kuin eläkkeeni eli kun jään eläkkeelle, saan kuukaudessa noin 1000 e brutto. Voidakseni säilyttää nykyisen elintasoni joudun myymään omaisuuttani toivoen, etä tuoni korjaa ennen kuin täytän 85 v.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 08:12"]
sitten on sen verran omaisuuutta ja säästöjä, että voi joko alkaa tekemään osa-aikaisuutta tai ehkä jäädä poisbkokonaan työelämästä. Ihanaa!
[/quote]
Minä olen tehnyt osa-aikaista työtä jo 10v ja kotiin voisin jäädä vaikka heti. Se on vaan kuitenkin niin, että terveen ja suht vielä nuoren ihmisen on hyvä olla työelämässä.
Kotiin jääminen voi tuntua kivalta, mutta sillä on valitettavasti myös varjopuolensa.
Mielestäni on loistavaa jäädä nuorempana eläkkeelle, jos on varaa nauttia siitä vapaudesta, itse olen ollut hyvin onnekas ja minulle on suotu mahdollisuus siirtyä eläkkeelle, melko nuorena, ja minulla on ollut varaa matkustaa paljon, harrastaa paljon ja pitää asuntoa myös etelässä. Itsensä viihdyttäminen ja virkeänä pitäminen on viennyt melko paljon rahaa. Kaikkein suurimpana asiana kuitenkin olen kokenut sen stressittömyyden, kun on aikaa, eikä ole kiirettä ollenkaan, on ollut aikaa myös ajan haaskaamiseen, ajattelemiseen, pohtimiseen, maallikko filosofointiin, olen löytänyt sellaisen minän, mitä en ehkä koskaan olisi löytänyt ilman tätä vapautta, minusta on tullut luovempi ja samalla olen ymmärtänyt kuinka tärkeitä ihmiset ovat ja se että on harmoniassa itsensä ja muiden kanssa. Eikä elämä ole ongelmatontakaan ollut, olen ollut hyvin sairaskin pitkiäkin aikoja. Kaiken kaikkiaan, olen kokenut tämän vapauden pelkästään positiivisena asiana, tylsistymaan ei saa ryhtyä, alkoholia en oikeastaan käytä. No oikeastaan sellainen haittapuoli on että kun kaikki kaverit ja ystävät ovat tietenkin työelämässä ja ovat kiireisiä, heidän seuraansa kaipaisi joskus enemmän.
Me ollaan miehen kanssa hoidettu myös raha-asiamme niin, että voidaan jäädä 50-vuotiaina pois työelämästä viettämään lokoisia aikoja! Suosittelen muillekin. Ei työssä kannata raataa jos voi jäädä pois aikaisemminkin.
Onneksi minulle työ on osa elämää, onneksi ei tarvitse hampaat irvessä kerätä omaisuutta että sitten... voisin elää. Minä elän nyt! Luojan kiitos! Onneksi koen pieni palkkaisen työni niin tärkeäksi että nautin siitä ja kuitenkin säästössä on niin paljon että voin tehdä niitä himoittuja ulkomaan matkojakin jos haluan, lomaakin on vuodessa 8 viikkoa kun oikein osaa valita sopivat päivät.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 10:24"]
[/quote]
[/quote]
Miten niin mikään ei ole kylliksi? Halusin tietää,paljonko pitää olla omaisuutta, jotta se tuottaa saman kuin palkkatyö eikä siihen kukaan ole toistaiseksi vastannut. Huomaatko: keskipalkkaisena naisena tienaan työtä tekemällä enemmän kuin omistamalla eli edelleenkin työnteko on kannattavampaa kuin omistaminen, jos tuottoa katsotaan. Omaisuuteni on sama kuin eläkkeeni eli kun jään eläkkeelle, saan kuukaudessa noin 1000 e brutto. Voidakseni säilyttää nykyisen elintasoni joudun myymään omaisuuttani toivoen, etä tuoni korjaa ennen kuin täytän 85 v.
[/quote]
Kuka on sanonut, että pitää kuukaudessa tulla saman verran kuin saa palkkaa??? Jos noin ajattelee, niin on paras kun et jää pois työelämästä. Sen menetetyn tulon tilalle saa kuitenkin jotain paljon parempaa-vapautta, mutta sun viesti kyllä antaa ymmärtää, että e oisi sellaisesta nauttia, kun rahaa piää olla niin paljon....vähän oikeasti säälittää sun kaltaise ihmiset :(
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 11:07"]
Onneksi minulle työ on osa elämää, onneksi ei tarvitse hampaat irvessä kerätä omaisuutta että sitten... voisin elää. Minä elän nyt! Luojan kiitos! Onneksi koen pieni palkkaisen työni niin tärkeäksi että nautin siitä ja kuitenkin säästössä on niin paljon että voin tehdä niitä himoittuja ulkomaan matkojakin jos haluan, lomaakin on vuodessa 8 viikkoa kun oikein osaa valita sopivat päivät.
[/quote]
Ok. Se on hyvä, että olet tyytyväinen elämääsi.
Ei tarvitse olla tulot sama kuin palkkatyössä. Maailmalla on halvempaa aika monessa paikassa. En hae täysin samaa elintasoa vaan elämänLAATUA:). Ja olemme siinä mielessä onnellisessa asemassa, että rahaa kyllä riittää. Myymme metsää, jonka hoito ei kiinnosta, on sijoitusasuntoja, perintöä, säästettyä omaisuutta, muita sijoituksia jne.
Joku viittasi, että matkusteluun kyllästyy. Voi olla. Mutta eihän sitä tarvitse turistina tehdä. Voi tehdä vaikka vapaaehtoistyötä ja nauttia siitä mitä tekee. Ja jos kyllästyy voi palata Suomeen.
Joillekin se tärkein asia on työ, ja kaikki kunnia sille. Suurelle osalle pakkokin. Mutta me pidämme itseämme etuoikeutettuina, kun voimme valita. Laatuaikaa lasten ja lastenlapsien kanssa ja ennen kaikkea toistemme kanssa hamaan hautaan:). t. se joka jäämässä viisikymppisenä.
En halua avata koko omaisuuttamme, mutta kerrottakoon, että koulutukseni on KTM ja olen finanssialalla.
Suvussani on naisten ollut tapana elää yli 100-vuotiaiksi jo isoäitini sukupolvessa. Äitini yltää sinne ihan varmasti, on lähes 80-vuotiaana täysin terve ja reipas. Todennäköisesti siis itsekin elän sinne asti. Jos olisin jäänyt 50-vuotiaana eläkkelle, minun olisi pitänyt kerryttää 25 vuodessa niin paljon omaisuutta, että sen tuotolla eläisi 50 vuoden ajan (ja tietenkin myös sen 25 vuotta, mikä kerryttämiseen olisi mennyt eli yhteensä 75 vuotta).
Vaikea kuvitella, miten se olisi onnistunut. Palkansaajana ei mitenkään. Yrittäjänkin tosi nokkela ja melkoinen verenimijä olisi pitänyt olla. Ja mistä alkupääoma yritykselle?
Haaveiksi taitaa jäädä aika monelle, mutta saahan sitä unelmoida.
Onnea Ap:lle. Noin minäkin tekisin, jos elämä olisi kulkenut toisin. Täytän pian 54 vuotta. Eläkeikäni on 63 vuotta, eli pitäisi vielä 9 vuotta jaksaa. En kuitenkaan usko, ettei tuota eläkeikärajaa nostettaisi ennenkuin tulen siihen ikään. Varmaan 68-vuotiaaksi joudun puurtamaan, jos ei kuolo sitä ennen korjaa. Työ on kyllä ihan siedettävää, mutta terveys alkanut heikkenemään. Ei ole varallisuutta eikä säästöjä. Vuokralla asun. Aika ilotonta puurtamista siis päivästä toiseen ;(
Aika moni myös tajuaa, että se "ei elintason tarvi olla sama" on täyttä skeidaa eikä vapaa-ajasta ole paljonkaan iloa jos sen joutuu käyttämään miettimällä, mihin olisi varaa vai onko edes makkarapakettiin lähilaavulle. Usein sitä joutuu kuitenkin pitämään jotain asuntoa kotimaasssa ja maksamaan siitä, vaikka kuinka lähtisi johonkin halvempaan maahan. Ja monen halvemman maan halpius hävisi viime talvena.
mut ei siiä silti mitään. Yrittää kannattaa ja aina se joillain onnistuukin. Siitä ei kannata välittää, että täkäläinen yhteiskunta kaatuu kun me(kin) jäämme alle kuusikymppisinä veronmaksupuuhien ulkopuolelle.
Mä elän tässä hetkessä kun lähtö voi tulla milloin vain. Ja työ on sen verran kivaa että en voisi kuvitella olevani kokonaan ilman. Onneksi on mahdollisuus hyväpalkkaiseen keikkatyöhön jos joskus haluaa enemmän vapaa-aikaa. Ja rahan takia ei töitä tarvi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 08:34"]
Mun suunitelma on jäädä "eläkkeelle" 50-vuotiaana. Vielä olisi 4 vuotta siihen, jos luoja suo. Olen ollut säästäjä ihan pienestä alkaen. Olen myös onnistunut sijoituksissa hyvin. Nyt meillä on mm. 4 sijoitusasuntoa. Olen myös perinyt aika paljon, jotka nyt hyvin sijoitettuina tuovat säännöllistä tuloa.
Mieheni kanssa lähdetään maailmaa katsastamaan ainakin pariksi vuodeksi. Jos viihdytään, niin sitten pidempään. Työni on ollut tosi ihanaa ja antoisaa, mutta aikansa kutakin. Voihan sitä palata siihen, jos tulee sellainen fiilis.
Rahojahan ei hautaan saa, joten meinaamme nauttia todella elämästä, toisistamme ja lapsistamme ja lastenlapsista. Ja kyllä heillekin jää vielä mukava perintö:). Mutta ennen kaikkea aikaa olla yhdessä.
[/quote]
Itse kyllä mielummin matkustin nuorena kun vanhemapana alkaa olemaan kaikenlaista kremppaa kropassa ja terveyskin heikkenee. Myöskään ruokaa ei voi syödä samoja määriä kuin nuorena kun aineenvaihdunta hidastuu ja kaikenlaiset seikkalutkin jäävät kokematta kun on liian vanha. Mutta kukin tavallaan :)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 11:11"]
Ei tarvitse olla tulot sama kuin palkkatyössä. Maailmalla on halvempaa aika monessa paikassa. En hae täysin samaa elintasoa vaan elämänLAATUA:). Ja olemme siinä mielessä onnellisessa asemassa, että rahaa kyllä riittää. Myymme metsää, jonka hoito ei kiinnosta, on sijoitusasuntoja, perintöä, säästettyä omaisuutta, muita sijoituksia jne.
Joku viittasi, että matkusteluun kyllästyy. Voi olla. Mutta eihän sitä tarvitse turistina tehdä. Voi tehdä vaikka vapaaehtoistyötä ja nauttia siitä mitä tekee. Ja jos kyllästyy voi palata Suomeen.
Joillekin se tärkein asia on työ, ja kaikki kunnia sille. Suurelle osalle pakkokin. Mutta me pidämme itseämme etuoikeutettuina, kun voimme valita. Laatuaikaa lasten ja lastenlapsien kanssa ja ennen kaikkea toistemme kanssa hamaan hautaan:). t. se joka jäämässä viisikymppisenä.
En halua avata koko omaisuuttamme, mutta kerrottakoon, että koulutukseni on KTM ja olen finanssialalla.
[/quote]
Ja mitä sinulle on laatu elämässä sellaisessa maassa, jossa keskimääräinen elintaso on huomattavan alhainen ja juuri siksi raha riittää hyvin.
Hoitamattoman metsän myynnistä ei kovin isoja eurokasoja rahaa saa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 10:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuka on sanonut, että pitää kuukaudessa tulla saman verran kuin saa palkkaa??? Jos noin ajattelee, niin on paras kun et jää pois työelämästä. Sen menetetyn tulon tilalle saa kuitenkin jotain paljon parempaa-vapautta, mutta sun viesti kyllä antaa ymmärtää, että e oisi sellaisesta nauttia, kun rahaa piää olla niin paljon....vähän oikeasti säälittää sun kaltaise ihmiset :(
[/quote]
Mitä sinä teet sillä vapaudella, jos ei ole enää rahaa matkustaa? Ja kun ihan itse joudut maksamaan kaikki lääkärit, nettiyhteydet jne. (jotka monella on työn puolesta ja sitten vapaalla tajutaan, että ilmaista työterveyslääkäriä ei enää ole ja vakuutus on aika kallis tulottomalle).
Keskipalkasta käteen jäävä summa on noin 2500 - 2800 e/kk. Jos saat sen tilalle pääomatuloja enää 1000 - 1500 e/kk, niin oletatko, että kulutustasosi pysyy sellaisena, että voit vapaudestasi nauttia? Edes rannalla Goalla?