Neuvola vituttaa.
Olen päihteetön ja terveellä ruokavaliolla varustettu nuori nainen. Niskaturvotukset oli ekassa ultrassa okei, rakenneultrassa kaikki on muotoutunut hyvin ja raskaus on sujunut loistavasti, jos omia turhautumisia ei oteta huomioon (turvotus, krooninen nälkä ja siitä johtuva vitutus). Minua turhauttaa käydä äitiysneuvolassa, kun saman informaation löydän internetistä ja verenpaineet ja hemoglobiinit on aina ollut priimaluokkaa. Periaatteessa ainoa asia, mitä siellä tehdään on verenpaine tsekkaus ja painokatsaus. Sikiön sykettä ei melkein ikinä kuule, kun tyyppi vilistää takaseinälle istukan luo pakoon ja potkii terkkaria niin, että koivet näkyy mahan läpi. Turhauttaa mennä paikalle kuulemaan, että olen hienosti lihonut. Onko muilla vastaavanlaisia oloja neuvolan suhteen vai olenko vain poikkeuksellisen ärtyisä tamma?
Kommentit (181)
No mun mielestä kuulostaa hoitovirheeltä jos vauvan sydänääniä ei saada kuulumaan eikä asialle tehdä mitään. Vähintä on uusi aika, mutta kyllä yleensä lähetetään synnärille kohtukuolemaepäilynä jos ei sydänääniä saada kuuluviin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 18:38"]
No mun mielestä kuulostaa hoitovirheeltä jos vauvan sydänääniä ei saada kuulumaan eikä asialle tehdä mitään. Vähintä on uusi aika, mutta kyllä yleensä lähetetään synnärille kohtukuolemaepäilynä jos ei sydänääniä saada kuuluviin.
[/quote]
Jep. Näistä syistä vaihdoin välittömästi asemaa. Itse en tällä kertaa huolestunut, koska tunsin pojan riehuvan ja ihan hetkeä aikaisemmin koko maha oli hytkähdellyt mojovista potkuista, mutta th:lta täysin avutonta toimintaa. -AP
ikävä kyllä monessa neuvolassa on nykyisin tosi ammattitaidottomia terkkareita. aika menee kyselyjen täyttämiseen, ja sit kun ne hälyttää, ei tehdäkään mitään, kun siitä on liikaa vaivaa. vastapainoisesti, on erittäin osaaviakin terkkareita ja jossakin kätilöitäkin neuvoloissa. ei mee tasan nallekarkit.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 17:20"]
Ole onnellinen, että kaikki on mennyt tähän mennessä hyvin! Se ei kuitenkaan takaa, etteikö esim. raskausmyrkytys voisi puhjeta koska vaan. Mm. siksi niitä punnituksia ja virtsatestejä tehdään, että voitaisiin sitten reagoida tarpeeksi aikaisin, eikä vauvasi olisi vaarassa.
Vaikutat aika yksinkertaiselta, jos et tätä tajua. Tai sitten vain provoilet...
Joo joo riskiryhmille seurantaa, mutta millä todennäköisyydellä juuri sinä aamuna, kun olen neuvolassa tapahtuu juuri se ratkaiseva muutos, josta ei ole oireita vielä ollut? Raskausmyrkytys kehittyy loppupeleissä aika nopeasti ja voihan se puhjeta kukkaan heti seuraavana päivänä, kun vasta on pissinyt neuvolassa okei tulokset. Olen jo useammin sanonut ketjussa, että olen tallentanut omaan puhelimeeni neuvolan neuvontapuhelimen, johon soitan, jos en ole varma oireistani ja kyselen. Mikäli neuvontapuhelin sanoo, että tuleppa kuselle/verikokeisiin, minä tulen. Se raskausmyrkytys voi nimenomaan puhjeta koska vaan ja seuraavaan neuvola-aikaan saattaa olla se kolme viikkoa ellei ylikin. Siksi tuo on niin kummallista tuo mittarointi mielestäni. Ei kai kukaan odottele kummallisten oireiden kanssa kahta viikkoa kotona, että "neuvolan terkkarilla sitten katsotaan ensiviikolla"? -AP
No katsos kun ne käynnit on oikeastaan aika pakko sopia tietyin väliäjoin. Jos homma jätetään naisten oman aktiivisuuden varaan niin useimmat jättää käymättä siellä neuvolassa. Aika vaan hurahtaa ohi, varsinkin jos olo on ihan hyvä. Kuitenkin siellä voi olla joku ongelma kytemässä. Useimmat ei edes tikuttais sitä pissaa vaikka se helppoa onkin, korkeintaan vasta sitten jos olis todella jotain todettu. Verenpainetta ei mittailtais vaikka se olis kuinka kätevä merkitä netissä. Joten mä en usko, että mikään "omaseuranta" olis mikään ratkaisu tähän. Ja kun sitä riskiäkin on aika vaikea arvioida alkuraskaudessa, sulle on jo moneen kertaan sanottu että raskaus voi yllättäen muuttua riskiraskaudeksi vaikka äiti olis kuinka hyvässä kunnossa. Vois siis käydä niin että riskiodottaja ei seurais raskauttaan, ei neuvolassa eikä kotona. Sekö sitten olis hyvä homma? Ja kun nyt oikeesti miettii, ettei siellä neuvolassa kovin usein tarvi ravata normiraskaudessa niin ei tämä nyt kovin iso ongelma ole :) Kyllähän se välillä kyrsi, mutta tulipahan homma hoidettua, kaikkien kolmen raskauden kohdalla. Kaikkien kohdalla olen myös kotona mittaillut verenpainetta ja pakko myöntää, että kyllä se välillä oli melkoisen huteraa. Ei sitä muistanut eikä ehtinyt. Nyt olen nuorimalle ollut jo kuukauden soittamassa neuvola-aikaa, mutta enpä ole saanut aikaiseksi. Toki jotkut on tomeria ja varman hoitais seurannan esimerkillisesti, mutta luulen että monet olis kuten minä. Homma menis neuvolaakin huonommaksi.
No katsos kun ne käynnit on oikeastaan aika pakko sopia tietyin väliäjoin. Jos homma jätetään naisten oman aktiivisuuden varaan niin useimmat jättää käymättä siellä neuvolassa. Aika vaan hurahtaa ohi, varsinkin jos olo on ihan hyvä. Kuitenkin siellä voi olla joku ongelma kytemässä. Useimmat ei edes tikuttais sitä pissaa vaikka se helppoa onkin, korkeintaan vasta sitten jos olis todella jotain todettu. Verenpainetta ei mittailtais vaikka se olis kuinka kätevä merkitä netissä. Joten mä en usko, että mikään "omaseuranta" olis mikään ratkaisu tähän. Ja kun sitä riskiäkin on aika vaikea arvioida alkuraskaudessa, sulle on jo moneen kertaan sanottu että raskaus voi yllättäen muuttua riskiraskaudeksi vaikka äiti olis kuinka hyvässä kunnossa. Vois siis käydä niin että riskiodottaja ei seurais raskauttaan, ei neuvolassa eikä kotona. Sekö sitten olis hyvä homma? Ja kun nyt oikeesti miettii, ettei siellä neuvolassa kovin usein tarvi ravata normiraskaudessa niin ei tämä nyt kovin iso ongelma ole :) Kyllähän se välillä kyrsi, mutta tulipahan homma hoidettua, kaikkien kolmen raskauden kohdalla. Kaikkien kohdalla olen myös kotona mittaillut verenpainetta ja pakko myöntää, että kyllä se välillä oli melkoisen huteraa. Ei sitä muistanut eikä ehtinyt. Nyt olen nuorimalle ollut jo kuukauden soittamassa neuvola-aikaa, mutta enpä ole saanut aikaiseksi. Toki jotkut on tomeria ja varman hoitais seurannan esimerkillisesti, mutta luulen että monet olis kuten minä. Homma menis neuvolaakin huonommaksi.
Juu no en nyt tarkoittanutkaan, että kaikki mammat vaan omin nokkineen tonne mittailemaan! Meitähän on moneen eri junaan ja jokuhan saattaisi ryypätä lapsen ulos kohtukodistaankin siinä välissä. Itse olen vähän ylineuroottinenkin kroppani seurailun kanssa ja tunnistan salmiakkiakin syödessä omat rajani, olen ilmeisesti aika suorassa linjassa luolamies ;) Tiedän, mikäli kroppani kaipaa jotain jo ilman raskauttakin. Rupeaa esim himottamaan tuskasesti hedelmät vitamiinivajauksissa tai vaihtoehtoisesti puhdas riistaliha, jos proteiinista on pulaa. Kaikilla sitäkään refleksiä ei ole. Henkilökohtainen ja neuroottinen seurantani kyllä pitää minut hyvin ajantasalla ja osaan arvioida, että onko verenpaine matalana ja hemoglobiini kohdillaan silleen rujosti " no ei mulla hätää taida olla", enkä ota nokkiini mittailusta. Systeemiin vaan pitäisi saada jonkin verran joustomahdollisuuttakin. Mun liksa on kiinni siitä, olenko koneella online ja työnantajaa ei kiinnosta, missä olen. Jos en ole logattuna sisään, en ole töissä. Pyrin sopimaan työvuorot sun muut siihen suuntaan, etten niin sanotusti ole tuhannessa paikassa kerralla, mutta valitettavasti työni ei ole hirveän joustavaa. Viime käynti oli kaikkea muuta kuin antoisa ja olen patoutumastani pääsemässä yli. En ole ristiinnaulinnut hoitovirheistä th:ta saati polttanut terveysasemaani maan tasalle. Enkä aio. Vien persuukseni potentiaalisesti paremmalle paikalle ja toivon, ettei minulla olisi yhtä huono tuuri siellä th:n kanssa. Eihän siellä usein tarvikkaan käydä, mutta turhauttavaa se silti on, kun ihan jo siviilinä tunnistaa hoitovirheitä ja joutuu epäilemään ammattitaitoisuutta plus sitten tämä, että käynnin sisällön olisi voinut ahtaa alle varttiin, mutta menetin 3 h työaikaa bussien, jonottelujen ja th:n karkailuun. Samoin teki mieheni, joka haluttiin nähdä, koska varmasti hulttio huorapukki. Juuri siis vaihdoin tälle neuvolatädille, kun kaupunkiin muutin ja heti sai vaihtaa uudestaan. Menee maku tähän vekslaamiseen. Ja ei, en ole niin vajavainen, etten tajuaisi raskauden riskejä tai miten nopeasti ne eskaloituu. Tiedän vaan sen, että ei se neuvolankaan seuranta ole yhtään pommin varmempi (th-seuranta, ultra ja tohtorit ovat mielestäni silti hyödyllisiä), kuin joku sotkamolainen sienitrippishamaanikaan. Mielipiteeni perustuu omiin kokemuksiin ja on muutettavissa paremmilla kokemuksilla.
Mun kehon seurailu on siksi niin neuroottisella tasolla, koska kärsin IBSästä ja olen tottunut kuuntelemaan kroppaani, että onko nyt oikeasti hyvä aika syödä jotain nuudelipussukkaa. En siis kuvittele olevani mikään supersensei kehonkuuntelijaguru, vaan olen kantapään kautta oppinut rajani muinoin. -AP
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 15:36"]
Ajatuksia neuvolajärjestelmän parantamiseksi:
1) sähköiset lomakkeet täytettäväksi ensikäyntiä varten, ihan järjetöntä niitä paperilappusia kanniskella mukanaan ja ilmeisesti ne sitten kuitenkin skannataan järjestelmään sisään tai joku sieltä käsin poimii tarvittavat tiedot
2) Äitiyskortti sähköiseksi
3) Samalla kun nuo sähköiset lomakkeet täyttäisi, niin saisi ladattua itselleen tietopaketin ruokavaliosta, tulevista tutkimuksista, neuvolakäynneistä ylipäätään jne. Samalla voisi tarjota linkit tarvittaviin paikkoihin äitiyspakkauksesta, Kelan tuista ja vaikka siitä isyydenkin tunnustamisesta
4) Ensimmäisellä neuvolakäynnillä jäisi sitten aikaa jollekin ihan muulle kun paperisodalle ja ihan tuttujen asioiden läpikäymiseen
5) Mulle ei mene jakeluun, että neuvolan työntekijät eivät ole kätilöitä. Sillä oli eroa kuin yöllä ja päivällä, kun neuvolakäyntiä terveydenhoitajan kanssa vertasi esim. niskaturvotusultran tekijään, joka ainakin esitteli itsensä kätilöksi
6) mittauksia pitäisi voida tehdä esim. työterveydenhuollossa, josta tulokset siirtyisivät sähköisesti neuvolan työntekijän nähtäväksi, joka voisi ottaa yhteyttä jos tuloksissa on jotain hälyttävää
Odotan ensimmäistä lastani ja kokemukset neuvolakäynneistä on vähäisiä, mutta tällaisia tuli mieleen.
[/quote]
mun neuvolani Tukhomassa täyttää kohdat 1, 2 ja 5 mutta ei sekään ole täydellinen... Suomessa esim on aika tavallista seurata itse lievästi koholla ollutta verenpainetta ja kotisokeriseuranta on rutiinia - täällä olin kummajainen kun moista ehdotin ;).
pelkällä verenpaineella ja sillä parjatulla sf-mitalla mun pre-eklampsia ja vauvan iugr saatin kiinni silti! Hieno systeemi, vaikka pelkän verenpaineen mittauksissa kerran viikossa olikin rasittavaa käydä...
AP:lle sen kummemmin holhoamatta tiedoksi: pre-eklampsia on se tavallisin raskauskomplikaatio jota äitiysneuvolassa pääasiassa etsitään ja se yleensä alkuvaiheessa on tyystin oireeton (eli vaikka kuinka olisit neuroottisen tarkka suolentoimintasi suhteen, niin sitä verenpainetta ihminen ei vain pysty aistimaan, se on mitattava). Siksi sitä verenpainetta mitataan, se kun pre-eklampsiassa ensimmäisenä nousee, proteinuria tulee vasta sen jälkeen. Tietenkin verenpaineen mittauksen voisi ulkoistaa kotiinkin, mutta Suomessa on ratkaistu, että on turvallisempaa nähdä kohde naamakkain noin kuukauden välein koko raskauden ajan, jotta myös muita mahdollisia ongelmia voitaisiin saada jo alkuvaiheessa kiinni. Eri neuvolat ja henkilöt toki tekevät tätä eri tavoin ja kaikkien kanssa se ei vain natsaa - siksi se onkin pitkälti vapaaehtoista.
Kaikille niille, jotka täällä purkavat turhautumistaan neuvolasysteemiin, hyviä uutisia: neuvolakäyntejä ollaan joka tapauksessa tulevaisuudessa vähentämässä säästösyistä. Jippiajee. Näin laajaa seurantaa saanee jatkossa vain ensisynnyttäjät, jos hekään. Ensimmäinen raskaus kun on gynekologini sanoin "testiraskaus", jossa pahimmat ongelmat tulevat yleensä ilmi. Jatkoraskauksissa riittävät sitten löysemmät seulonnat, joita kovasti toivotte.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:55"]
Ymmärrän turhautumisesi. Itse olen nauttinut neuvolakäynneistä koska olen sairastunut lievään raskaushysteriaan ja on kiva luovuttaa vastuu terveyteni seurannasta neuvolan hoitoon.
Perhevalmennuksessa kuitenkin sain hillittömät vitutushepulit siitä lässytyksestä mitä siellä piti istua kaksi tuntia kuuntelemassa. Olin luullut saavani tietoa synnytyksestä ja lapsivuoteesta alan ammattilaisilta, sen sijaan kuunneltiin hihittäviä terkkoja jauhamassa fiiliksiään ja veikkailujaan synnärin toimintatavoista.
[/quote]
Aika harva tuntuu saavan mitään irti neuvolan rutiiniseurannasta ja noista valmennuksista. Olisiko jo aika ajaa koko laitos alas?
Höpö höpö! Suurin osa hyötyy seurannasta tietenkin. Miksikö meillä Suomessa on pieni äitikuolleisuus ja imeväiskuolleisuus? Mietipä hieman. Jos kemiat eivät th:n kanssa kohtaa, vaihda terkkaa. Se on niin paljon terveydenhoitajasta ja teidän keskinäisestä kemiastanne kiinni. Ellet halua keskustella asioista, sinun täytyy jotenkin osata siitä vihjaista tai sanoa, että kiitos vaan, nämä ovat tuttuja juttuja. Turhauttavaahan se on toisellekin puhua tyhjää, jos sinä olet niin yksinkertainen, että kuvittelet olevasi kaikkitietävä...
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 21:53"]
AP:lle sen kummemmin holhoamatta tiedoksi: pre-eklampsia on se tavallisin raskauskomplikaatio jota äitiysneuvolassa pääasiassa etsitään ja se yleensä alkuvaiheessa on tyystin oireeton (eli vaikka kuinka olisit neuroottisen tarkka suolentoimintasi suhteen, niin sitä verenpainetta ihminen ei vain pysty aistimaan, se on mitattava). Siksi sitä verenpainetta mitataan, se kun pre-eklampsiassa ensimmäisenä nousee, proteinuria tulee vasta sen jälkeen. Tietenkin verenpaineen mittauksen voisi ulkoistaa kotiinkin, mutta Suomessa on ratkaistu, että on turvallisempaa nähdä kohde naamakkain noin kuukauden välein koko raskauden ajan, jotta myös muita mahdollisia ongelmia voitaisiin saada jo alkuvaiheessa kiinni. Eri neuvolat ja henkilöt toki tekevät tätä eri tavoin ja kaikkien kanssa se ei vain natsaa - siksi se onkin pitkälti vapaaehtoista.
Kaikille niille, jotka täällä purkavat turhautumistaan neuvolasysteemiin, hyviä uutisia: neuvolakäyntejä ollaan joka tapauksessa tulevaisuudessa vähentämässä säästösyistä. Jippiajee. Näin laajaa seurantaa saanee jatkossa vain ensisynnyttäjät, jos hekään. Ensimmäinen raskaus kun on gynekologini sanoin "testiraskaus", jossa pahimmat ongelmat tulevat yleensä ilmi. Jatkoraskauksissa riittävät sitten löysemmät seulonnat, joita kovasti toivotte.
[/quote]
Juu alun "kaikki menee pieleen" pakokauhussa luin kaikki mahdolliset kauhutarinat. Kyllä verenpainettakin pystyy vähän aistimaan, jos yhtään on kokemusta, miltä pelottava verenpaine tuntuu ja tosi neuroottinen on. Mulla on aina ollut tolkuttoman matala paine ja tulee välillä outo olo jo ihan siksi, että paine nousee hetkeksi normaalille tasolle. En mä nyt silti jättäisi sen seurantaa sille mututuntuma-asteelle ja omien arvailujen varaan tietenkään.
Neuvolaa en laitoksena vihaa. Tämä oli spontaani purkaus, joka johtui th-sta ja olen asiasta toipunut. with love, AP
Olen pahoillani, että sinun kokemuksesi ovat sellaiset. Terveydenhoitajien koulutus kestää vähintään 4 vuotta. Työkokemuksen myötä oppii paljon. Osa kysymyksistänne on sellaisia, ettei niihin ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Jotkut kysyvät mitä kummallisimpia asioita, joihin ei voi vastata kyllä- tai ei. Ne ovat perheen omia valintoja, eikä välttämättä niissä voi tehdä oikein tai väärin, koska sellaista vaihtoehtoa ei ole. Kun vauvoissa ei ole sitä nappia, josta painamalla ne saisi hiljaiseksi. Eikä kukaan pysty takaamaan sitä hyvää synnytystä. Joskus nuo asiat/omat pelot, ahdistukset tulevat todeksi sen terveydenhoitajan kautta.
Kannatta miettiä: miksi neuvola ahdistaa niin paljon? Mikä siinä ahdistaa? Kontrolli vai sen menettämisen tunne? Etkö tunne tulevasi kohdatuksi oikein? Käyttäydytkö itse miellyttävästi/ tavallisesti terveydenhoitajaasi kohtaan vai provosoitko itse tahallaan käyttäytymällä huonosti? Oletko sinut itsesi ja raskautesi ja parisuhteesi kanssa? Sinulla on oikeus nauttia raskaudestasi. Hae apua neuvolan psykologilta ahdistukseesi ja mieti todella itsesi kanssa, johtuuko se neuvolasta vai jostain muusta.
Neuvolakäynnit ovat erilaisia: ensimmäisen käyntikerran jälkeen ei kannata heittää rukkasia naulaan. Ensimmäinen tapaaminen voi olla terkkarillekin toisinaan jännittävä ja monista tekijöistä riippuvainen, millaisen kontaktin teihin perheenä saa. Kyselyt voivat olla turhauttavia, mutta ne eivät ole terveydenhoitajia varten, vaan perheitä varten.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 22:01"]
Ymmärrän turhautumisesi. Itse olen nauttinut neuvolakäynneistä koska olen sairastunut lievään raskaushysteriaan ja on kiva luovuttaa vastuu terveyteni seurannasta neuvolan hoitoon.
Perhevalmennuksessa kuitenkin sain hillittömät vitutushepulit siitä lässytyksestä mitä siellä piti istua kaksi tuntia kuuntelemassa. Olin luullut saavani tietoa synnytyksestä ja lapsivuoteesta alan ammattilaisilta, sen sijaan kuunneltiin hihittäviä terkkoja jauhamassa fiiliksiään ja veikkailujaan synnärin toimintatavoista.
[/quote]
Aika harva tuntuu saavan mitään irti neuvolan rutiiniseurannasta ja noista valmennuksista. Olisiko jo aika ajaa koko laitos alas?
Höpö höpö! Suurin osa hyötyy seurannasta tietenkin. Miksikö meillä Suomessa on pieni äitikuolleisuus ja imeväiskuolleisuus? Mietipä hieman. Jos kemiat eivät th:n kanssa kohtaa, vaihda terkkaa. Se on niin paljon terveydenhoitajasta ja teidän keskinäisestä kemiastanne kiinni. Ellet halua keskustella asioista, sinun täytyy jotenkin osata siitä vihjaista tai sanoa, että kiitos vaan, nämä ovat tuttuja juttuja. Turhauttavaahan se on toisellekin puhua tyhjää, jos sinä olet niin yksinkertainen, että kuvittelet olevasi kaikkitietävä...
[/quote]
Hei palstan terkka! :-D Pieni äitikuolleisuus johtuu hyvistä synnäreistä ja imeväiskuolleisuus on pienentynyt merkittävästi kun ollaan siirrytty 1950-luvulta nykypäivään - monta syytä eikä pelkästään kyllä neuvola tuota ansiota saa. Nykyisin ei enää synnytetä saunoissa, vaan sairaaloissa, jolloin hätäsektio on vaihtoehtona silloin kun sellaista tarvitaan. Sitähän sä kysyit?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 22:15"]
Olen pahoillani, että sinun kokemuksesi ovat sellaiset. Terveydenhoitajien koulutus kestää vähintään 4 vuotta. Työkokemuksen myötä oppii paljon. Osa kysymyksistänne on sellaisia, ettei niihin ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Jotkut kysyvät mitä kummallisimpia asioita, joihin ei voi vastata kyllä- tai ei. Ne ovat perheen omia valintoja, eikä välttämättä niissä voi tehdä oikein tai väärin, koska sellaista vaihtoehtoa ei ole. Kun vauvoissa ei ole sitä nappia, josta painamalla ne saisi hiljaiseksi. Eikä kukaan pysty takaamaan sitä hyvää synnytystä. Joskus nuo asiat/omat pelot, ahdistukset tulevat todeksi sen terveydenhoitajan kautta.
Kannatta miettiä: miksi neuvola ahdistaa niin paljon? Mikä siinä ahdistaa? Kontrolli vai sen menettämisen tunne? Etkö tunne tulevasi kohdatuksi oikein? Käyttäydytkö itse miellyttävästi/ tavallisesti terveydenhoitajaasi kohtaan vai provosoitko itse tahallaan käyttäytymällä huonosti? Oletko sinut itsesi ja raskautesi ja parisuhteesi kanssa? Sinulla on oikeus nauttia raskaudestasi. Hae apua neuvolan psykologilta ahdistukseesi ja mieti todella itsesi kanssa, johtuuko se neuvolasta vai jostain muusta.
Neuvolakäynnit ovat erilaisia: ensimmäisen käyntikerran jälkeen ei kannata heittää rukkasia naulaan. Ensimmäinen tapaaminen voi olla terkkarillekin toisinaan jännittävä ja monista tekijöistä riippuvainen, millaisen kontaktin teihin perheenä saa. Kyselyt voivat olla turhauttavia, mutta ne eivät ole terveydenhoitajia varten, vaan perheitä varten.
[/quote]
Puhut asiaa, mutta unohdit toisen puolen. Miehelläni on edellisestä avioliitosta jo 5 lasta ja nyt odotettu on meidän kolmas yhteinen. Olemme olleet yhdessä jo 20 vuotta.
Jos se terkanturhake ei suostu kuuntelemaan, että ei: emme halua perhevalmennukseen, synnytysvalmennukseen, emmekä ruotia seksielämäämme tai muuta turhaa parisuhde-voimavara-kartoitusta, niin mitä sellaiselle tyypille voi sanoa? Jos tämä vaan jankuttaa, että "nämä laput on nyt kyllä täytettävä, ei muu auta"? Ei kiitos, äänestämme jaloillamme ja maksamme mieluummin yksityisellä puolella sellaiselle ihmiselle, joka kuuntelee.
Ja ei, meillä ei ole mitään salattavaa, kun sitä seuraavaksi ehdotetaan. Yksikään lapsistamme ei käytä julkista terveydenhuoltoa, ei edes sitä kouluterveydenhuoltoa, ja vain siksi, että emme koe sen täyttävän tarpeitamme. Jääpähän enemmän palveluaikaa ja -rahaa muille jotka tuota palvelua tarvitsevat.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 22:01"]
[/quote]
[/quote]
Hei palstan terkka! :-D Pieni äitikuolleisuus johtuu hyvistä synnäreistä ja imeväiskuolleisuus on pienentynyt merkittävästi kun ollaan siirrytty 1950-luvulta nykypäivään - monta syytä eikä pelkästään kyllä neuvola tuota ansiota saa. Nykyisin ei enää synnytetä saunoissa, vaan sairaaloissa, jolloin hätäsektio on vaihtoehtona silloin kun sellaista tarvitaan. Sitähän sä kysyit?
:) Kyllä aika monta äitiä olen lähettänyt sairaalaan, jotka ovat apua tarvinneet ja sitä saaneetkin. Joten äläpäs käy mulle... :) Myös sinä myönnät, että osittain neuvolasta SAATTAA siis olla jopa hyötyäkin? Kyllä 50-luvulla synnytettiin jo sairaaloissa isoissa kaupungeissa ja myös sektiot olivat silloin käytössä tarvittaessa. Riskit toki suuremmat ja kokeneempia osaajia vähemmän. t. pidetty, ammattitaitoaan kunnioittava aikuinen th
[/quote]
Palstan terkka vielä vastaa:
Meidän neuvolassamme ei pakoteta ketään täyttämään mitään lappuja, vaan asia esitetään niin, ne ovat perhettä varten. Jos joku ei halua esitellä/edes ottaa papereita, se on hänen asiansa. En ota sitä henkilökohtaisesti. Ajattelen niin, että perhe voi lapun avulla käsitellä tiettyjä teemoja, joista heidän on hyvä keskustella. Jos he kokevat aiheet liian henkilökohtaisina, ei niistä pakko ole keskustella. Tai sitten aiheista voidaan kevyemmin keskustella ilman papereita.
Perhevalmennuksia ollaan kehittämässä ja osa niistä voi olla samalla tavalla, kuin neuvolakäynneistäkin turhauttavia, mutta seuraava osuus voi olla tyystin erilainen. Valmennuksiin ei ole välttämätön osallistua.
Ja hyvät äidit, pyytäisin vielä, että jos jokin asia tai teema tuntuu keskustelussa turhauttavana, voi tästä ihan kohteliaasti huomauttaa, vaikkapa näin: Kiitos, tämä asia onkin entuudestaan minulle tuttu. Tai kiitos, olen tutustunut näihin asioihin jo kotona. Tai näistä voin lukea vaikka kotona lisää. Neuvolassa pyritään palvelemaan teidän ehdoillanne. On tiettyjä mittauksia, joita on hyvä tehdä. Kuitenkin keskustelua voi ohjata itse haluaamansa suuntaan.
Tai voimavara - kaavakkeista voi kieltäytyä sanomalla vaikkapa, että " Jaksamme aivan hyvin, joten meillä ei ole tarvetta näille papereille.
Sitten meille jää aikaa enemmän jutella juuri niistä asioista, joista te itse toivotte! Mukavia käyntejä neuvolaan!
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 22:51"]
Ja hyvät äidit, pyytäisin vielä, että jos jokin asia tai teema tuntuu keskustelussa turhauttavana, voi tästä ihan kohteliaasti huomauttaa, vaikkapa näin: Kiitos, tämä asia onkin entuudestaan minulle tuttu. Tai kiitos, olen tutustunut näihin asioihin jo kotona. Tai näistä voin lukea vaikka kotona lisää. Neuvolassa pyritään palvelemaan teidän ehdoillanne. On tiettyjä mittauksia, joita on hyvä tehdä. Kuitenkin keskustelua voi ohjata itse haluaamansa suuntaan.
Tai voimavara - kaavakkeista voi kieltäytyä sanomalla vaikkapa, että " Jaksamme aivan hyvin, joten meillä ei ole tarvetta näille papereille.
Sitten meille jää aikaa enemmän jutella juuri niistä asioista, joista te itse toivotte! Mukavia käyntejä neuvolaan!
[/quote]
Ihanaa jos oliskin tuollainen neuvolanterkka, mutta kun se on sieltä ihan päinvastaisesta päästä koko asteikkoa. Älä koskaan muutu, olet todella, todella arvokas neuvolantäti!
Jos et omasta parhaasta piittaa, niin muista että on myös vauvan voinnin tarkkailua. Etköhän sen verran jaksa vaivautua paikalle. =)
Itse olen työskennellyt neuvolassa osana jatkokoulutustani. Homma oli minustakin tylsää pakkopullaa pääosi, ihan hemmetin tylsää lässyttää jostain parisuhteen kuulumisista ja blaablaablaa, mutta ehkä yllättävänkin paljon oli kaikenlaista poikkeavaa. Oli näitä perusterveitä hyvävointisia, jotka lähtivät lanssilla yliopistolliseen keskussairaalaan pillit päällä, oli rypäleraskauksia ja raskaana olevalta huomaamatta jääneitä keskenmenoja, oli niitä narkkareita jotka pahimmillaan tulivat paikalle selkeästi aineissa, oli näitä jotka halusivat itkeä kun mies lähtikin kävelemään kun rv 36, kerran lähti yksi nainen lääkärin paikalle kutsumisen jälkeen pakkohoitolähetteellä laitokeen kun olikin paukahtanut psykoosiin, hämmästyttävää tässäkin ettei lähipiiri muka ollut huomannut mitään..Eli pääasiassa neuvola tietysti yrittää löytää näitä ongelmaperheitä ja heille sitten järkätään ylimärääisiä aikoja ja ohjataan jatkohoitopaikkoihin ja sossun tuen piiriin jne.
Pääosinhan se oli uskomattoman tylsää lässytystä ja juuri sitä holhoamista, kyllä järkevä ihminen osaa lukea netistä ja vauvalehdistä ne tarvittavat asiat ja nykyään jokainen ei-heikkolahjainen tietää jo ettei viinaa pitäisi litkiä tolkttomasti kun on paksuna ja rööki olisi hyvä lopettaa ja niin edelleen. Mutta neuvola on yksi harvoja paikkoja, joissa tosiaan tsekataan kansakuntaa läpi ja kyllä sieltä löytyy kaikkea aivan uskomatonta, 90%:lla tietty asiat alusta loppuun aika hyvin.
Sama turha neuvolassa ravaaminen jatkuu lapsen syntymän jälkeen. Mitataan ja punnitaan ja etsitään vauvasta vikaa. Jos ei oikeaa vikaa ole, niin vähintään vauva on liian laiha tai lihava, syö liikaa tai liian vähän, nukkuu liikaa tai liian vähän. Kyllä ne aina jotain keksii, että saavat äidin pahalle mielelle. Ja mitään sieltä neuvolasta ei jää käteen, muuta ketutus. Helpotti kummasti, kun tajusin lopettaa neuvolassa käymisen. Oli ihana 7 vuoden tauko ennen kuin kolmannella luokalla koulussa tuli seuraava terveystarkastus. Suosittelen lämpimästi!
Noh, toinen yllättävä uutisisku sinne päin. Av-palstalle voi tehdä myös aloituksia ilman rabiesvaahtoa. En missään vaiheessa ole ollut viemässä ketään käräjille, roviolle tai mestaukseen. Asia ei minua riivaisi, jos ei olisi "parempiakin" paikkoja, joissa viettää se tunti odotushuoneessa. Ja ei, tuokaan ei ollut väliinpitämättömyyttä terveyttäni tai lastani kohtaan, vaan ihan puhdas huomautus, että asian voisi hoitaa näppärämminkin. Tarviiko mun oikeasti olla odotushuoneissa fyysisesti paikalla, että voin kuulla ureani olevan laadukasta? Enkö voisi ohimennen tulla aamukuselle työmatkalla ja jatkaa ilman päälle 20 min odottelua ja sitten tunnin istuntoa viiden minuutin sisällöllä? Huom. Rauhaisaa pohdiskelua, ei rabiesvaahtousta ;) :D -AP