Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä erottaa alemman keskiluokan ylemmästä keskiluokasta?

Vierailija
19.07.2020 |

Olen ilmeisesti pohjasakkaa, kun tarvitsee edes kysyä, mutta olen utelias!

Onko se auto? Asuinalue? Asumismuoto? Mikä?

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkästään ansiotulot. Kukaan ei varmaan kutsuisi esimerkiksi Vesa Keskistä ylempään keskiluokkaan kuuluvaksi.

Onko se sitten aatelia? Tuollaisiahan aatelikin oli täynnä ja yleensä ne loivat uraa armeijassa. Alokkaina olivat kapteeneja ja sitten ylenivät pikku hiljaa kenraaleiksi jos olivat edes joskus selvin päin.

Vierailija
22/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo siis kuuluu ylempään keskiluokkaan, kun on akateeminen ja elää pääomatuloilla. Itse kuulun alempaan keskiluokkaan, kun olen vain amk-koulutettu ja elän pääosin palkkatulolla. Käymme niin museoissa kuin keikoillakin.

Mihinkähän luokkaan tällainen hybridipariskunta kuuluu? Omaisuutta on puolitoista miljoonaa ja tulot noin 120.000€ vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkästään ansiotulot. Kukaan ei varmaan kutsuisi esimerkiksi Vesa Keskistä ylempään keskiluokkaan kuuluvaksi.

Onko se sitten aatelia? Tuollaisiahan aatelikin oli täynnä ja yleensä ne loivat uraa armeijassa. Alokkaina olivat kapteeneja ja sitten ylenivät pikku hiljaa kenraaleiksi jos olivat edes joskus selvin päin.

Täh? Vesa Keskinen ei olisi todellakaan aatelia.

Hän olisi säätyluokissa porvaristoa. Tässä keskustelussa sanoisin, että alempaa keskiluokkaa.

Vierailija
24/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hybridipariskunta kirjoitti:

Vaimo siis kuuluu ylempään keskiluokkaan, kun on akateeminen ja elää pääomatuloilla. Itse kuulun alempaan keskiluokkaan, kun olen vain amk-koulutettu ja elän pääosin palkkatulolla. Käymme niin museoissa kuin keikoillakin.

Mihinkähän luokkaan tällainen hybridipariskunta kuuluu? Omaisuutta on puolitoista miljoonaa ja tulot noin 120.000€ vuodessa.

Ootte taviksia joilla on enemmän rahaa kuin keskimäärin. Jos tuo määritelmä tuntuu ikävältä, lasken samaan kastiin Warren Buhvetit, Donald Trumpit, Brunein sulttaanit ja Elisapetti toiset.

Vierailija
25/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amk vs. yliopisto

Eli akateeminen pätkätyöläinen Alepan kassalla on ylempää keskiluokkaa ja työelämässä menestynyt ja omaisuutta kerännyt insinööri alempaa. Tämä selvä. 😊

Vierailija
26/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän olisi säätyluokissa porvaristoa. Tässä keskustelussa sanoisin, että alempaa keskiluokkaa.

Kyl sen vois aateloida ansioistaan. Seiskalle ja iltapaskoille vois antaa oikeuden myöntää aatelisarvo.

Vierailija
27/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valaistunut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amk vs. yliopisto

Eli akateeminen pätkätyöläinen Alepan kassalla on ylempää keskiluokkaa ja työelämässä menestynyt ja omaisuutta kerännyt insinööri alempaa. Tämä selvä. 😊

No niinpä, yhteiskuntaluokka on vähän  monimutkaisempi konsepti kuin pelkästään se oletko saanut kasaan yliopistotutkinnon vai amk-tutkinnon.

Vierailija
28/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaan. Sä et nouse koskaan vaimosi luokkaan, mutta voit vetää vaimosi alempaan luokkaan. Samoin lapsesi.

Vierailija
29/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootte taviksia joilla on enemmän rahaa kuin keskimäärin. Jos tuo määritelmä tuntuu ikävältä, lasken samaan kastiin Warren Buhvetit, Donald Trumpit, Brunein sulttaanit ja Elisapetti toiset.

Niin me mielestämme olemmekin. Ihmettelen vain jonkun käsienheiluttelumaisterin tarvetta kuulua ylempään keskiluokkaan. Ihminen, joka ei osaa muuttaa korkeaa koulutusta rahaksi ja asemaksi, on aika turhake yhteiskunnassa. 😂

Vierailija
30/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av mammojen luokitus on nolompi alaluokka.

Vierailija
31/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solidaarisuus vero erottaa toisistaan.

Vierailija
32/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaa pois sieltä keskiajalta, luokkayhteiskunta on aikoja sitten lakannut olemasta.

Vierailija
33/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lada ja Fiiatti.

Vierailija
34/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvariston ( vanha raha ) pienituloinen haara täällä nyrpistää nenäänsä ja sanoo nousukas rahvas, r oskasakkia.

Vierailija
35/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni on aatelista sukua. Vanha suomenruotsalainen suku. Asuvat Kauniaisissa, miljoonaomaisuus.Elämäntapataiteilija, Goan ja Ibizan hippejä. Elää pääomatuloilla. Ylä, vai ala-luokkaa?

Vierailija
36/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne pitäisi erottaa. Kaikki ovat ihmisiä.

Vierailija
37/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne pitäisi erottaa. Kaikki ovat ihmisiä.

Ihmisillä on kova tarve kuulua johonkin ryhmään. Mielellään johonkin, mikä koostuu pääosin itseään paremmista ihmisistä.

Vierailija
38/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni on aatelista sukua. Vanha suomenruotsalainen suku. Asuvat Kauniaisissa, miljoonaomaisuus.Elämäntapataiteilija, Goan ja Ibizan hippejä. Elää pääomatuloilla. Ylä, vai ala-luokkaa?

No mitä luulisit? Miksi kysyt typeriä. 

Vierailija
39/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä luulisit? Miksi kysyt typeriä. 

Alempaan keskiluokkaan, jos ei ole itse akateeminen.

Vierailija
40/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin me mielestämme olemmekin. Ihmettelen vain jonkun käsienheiluttelumaisterin tarvetta kuulua ylempään keskiluokkaan. Ihminen, joka ei osaa muuttaa korkeaa koulutusta rahaksi ja asemaksi, on aika turhake yhteiskunnassa. 😂

Jospa ihmistä esim. kiinnostaa se ala jolla käsiä heiluttelee, ja tuntee itsensä onnelliseksi saadesaan opiskella ja tehdä sitä. Jaakko Hämeen-Anttila esim. sanoi jossain haastattelussa, että eli vuosikausia miltei alimmalla tulotasolla jossa Suomessa voi elää, muttei tuntenut itseään yhtään onnettomaksi eikä huono-osaiseksi vaan päinvastoin tunsi itsensä tyytyväiseksi, koska päivät täyttyivät sellaisesta tekemisestä, josta hän oli erittäin kiinnostunut.