Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakkoruotsikolumni - hesarin uusin rimanalitus

Vierailija
03.06.2013 |

http://www.hs.fi/kotimaa/Olkaamme+siis+ruotsinkielisi%C3%A4/a1369966642892#kommentit

 

Kuka maksaa satoja euroja vuodessa lukeakseen jonkun toimittajan mielipiteitä? Mielipiteitä jotka on kuultu jo kymmeniä kertoja aiemmin eri versiona. Mikä näiden mielipidekolumnien tarkoitus on jos se ei ole propaganda?

 

Mitä kaikkea hesari on propagoinut aikojen saatossa:

- EU:ta.

- Ruotsinkieltä.

- Guggenheimia.

- Sionismia ja juutalaisia.

- Natoa.

 

Miksi maksaisin siitä, että minulle markkinoidaan eri hankkeita ja ideologioita?

 

Jos minulla olisi rahaa perustaisin kilpailevan lehden jonka myyntivaltti olisi puolueeton tiedonvälitys.

 

P.s. En muuten ole persu ja vaan punavihreä.

 

Kommentit (81)

Vierailija
81/81 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 10:22"]

Se mitä edellä väittettiin pakkoruotsin vastustajien epätasapuolisuudeksi johtuu vain pakkoruotsin kannattajien argumenttien epäselvyydestä. Ei eivät selitä kunnolla argumenttejaan. Ei ihme jos sekaannuksia syntyy kun pakkoruotsin vastustajat joutuvat arvailemaan mitä pakkoruotsin kannattajat yrittävät sanoa.

[/quote]

Jospa tämä selventäisi asiaa:

Suomenkielisille opetetaan ruotsia sen estämiseksi, että ruotsinkieliselle vähemmistölle muodostuisi de facto -etuoikeuksia.

Ne paljon puhutut ruotsinkielisten ns. "etuoikeudet" eivät ole syntyperään eivätkä äidinkieleen sidottuja, vaan puhutun kielen hyvään taitoon. Toisin sanoen ne ovat avoimina myös hyvin ruotsia osaaville suomenkielisille. Jotta kaikilla olisi mahdollisuus päästä sellaiseksi, ruotsia tulee opettaa suomenkielisille. 


Logiikka on seuraava: 

1)- Kansalaisten tulee olla mahdollisimman yhdenmukaisessa asemassa. 

Tästä seuraa, että: 

2)- Suomen- ja ruotsinkielisiä syntyperäisiä suomalaisia tulee kohdella tasavertaisesti. 

Tästä seuraa, että: 

3)- Suomen- ja ruotsinkielisiä suomalaisia tulee palvella itse kunkin äidinkielellä. 

Tästä seuraa, että: 

4)- Tulee kouluttaa julkisen palvelun tehtäviin ihmisiä, jotka voivat palvella molemmilla kielillä. 

Tästä (sekä suoraan yhdenmukaisuusperiaatteesta) seuraa, että: 

5)- Molempia kieliä tulee käyttää opetuskielinä. 

Tästä (sekä suoraan kohdasta 3) seuraa, että: 

6)- Maassa tulee olla oppilaitoksia ja opintolinjoja, joissa käytetään ruotsia opetuskielenä (aivan samasta syystä kuin maassa tulee olla oppilaitoksia ja opintolinjoja, joissa käytetään suomea opetuskielenä). 

Mutta koska 1) kansalaisten tulee olla mahdollisimman yhdenmukaisessa asemassa ja 2) suomen- ja ruotsinkielisiä suomalaisia tulee kohdella tasavertaisesti, niin: 

7)- Suomenkielisille tulee järjestää mahdollisuus päästä oppilaitoksiin ja opintolinjoille, joissa käytetään ruotsia opetuskielenä. Kohdan 7) toteuttamiseksi tarvitaan ns. pakkoruotsia. 

Ns. pakkoruotsin vastustajien tavoitteena on oletettavasti tilanne, jossa suomenkielisille ei opeteta pakollisena ruotsin kieltä, mutta ruotsinkielisille kylläkin pakollisena suomen kieltä. Tämä merkitsee käytännössä epäreilua kilpailuetua ruotsinkielisten hyväksi, koska tällöin ruotsinkielisillä on aina mahdollisuus hakea suomenkielisiin oppilaitoksiin (ruotsinkielisten lisäksi), mutta suomenkielisillä ei ole käytännössä vastaavaa tasa-arvoista mahdollisuutta hakea ruotsinkielisiin oppilaitoksiin (suomenkielisten lisäksi). Siispä ns. pakkoruotsin poistaminen johtaa itse asiassa uusien etuoikeuksien antamiseen ruotsinkielisille. 

Epäilemättä ns. pakkoruotsin poistaminen johtaisi tällöin myös - ei suinkaan sovintoon, vaan - kielitaistelun kärjistymiseen entisestään, koska nyt ruotsinkielisillä olisi oikeasti etuoikeuksia. (On varsin todennäköistä, että ns. pakkoruotsin käyttöönoton yhtenä perusteena oli juuri ruotsinkielisten oppilaitosten avaaminen mahdollisuuksien mukaisessa määrin suomenkielisille, eli edellämainitunlaisten de facto -etuoikeuksien vieminen ruotsinkielisiltä.) Tavoitteeksi tulisi tällöin oletettavasti erillisen ruotsinkielisen koululaitoksen lakkauttaminen. 

Mutta ilmeisesti ns. pakkoruotsin vastustajien tarkoituksenakin on nimenomaan kärjistää kieliriitaa, ei suinkaan saada oikeutta tai valinnanvapautta suomenkielisille.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla