Tutkija huolestui: osa vanhemmista ja nuorista ei enää pysty olemaan ilman kännykkään yhtään kokonaista päivää
ei edes lomalla. Riippuvuus on mennyt todella vakavaksi ja terapialle on valtava kysyntä.
Kommentit (12)
Mikä ihme tuo on, kun joka helvetin pikkuasian hoitamiseen tarvitaan nykyään erillinen äppi? T ärtynyt troglodyytti
Puhelut, viestit, lehdet, some = FB ( synttärionnittelut), Insta (tytär reissussa), pankki, mobile pay, reseptit, säätiedotukset, kamera, tiedonhaku, juna-aikataulu. Mökillä olen ja näitä olen tänään puhelimella käyttänyt. Olen myös kerännyt ja puhdistanut 5 litraa mustikoita, pessyt eiliset illallisastiat ulkotiskipaikalla ja leiponut raparperipiirakan ja nyt lähden tekemään saunavihdan. Mutta joo, aina jokaisella pikku tauolla eksyy puhelin käteen. Huolestettuvaahan se on ja ärsyttävää, olen yli 70.
Opettajille jaksamista lasten ja nuorten vieroitusoireiden kanssa, kun ensimmäinen kouluvuosi ilman älypuhelimia oppitunneilla ja/tai jopa koulupäivän aikana, on kohta alkamassa.
Kännykkää käytän pääasiassa siihen, että vastaan puheluihin kun muut soittavat minulle. Pöytätietokoneen ja tabletin suhteen olen pahasti "rappiolla". Vähän väliä pitää olla jomman kumman ääressä nettiä selaamassa.
Hallitus leikkasi tuet. Ei ole rahaa harrastaa mitään eikä lähteä kotoa mihinkään.
Ihan sama et luen paperilehden, katson televisiota, pelaan lauta/korttipeliä, jonotan pankissa, selaan bussin aikatauluvihkosta, luen mainoksia tai tuotekatalogeja, katson muiden ihmisten lomakuvia, kirjoitan kirjeitä tai postikortteja muille niin nyt teen ne vaan yhdellä laitteella.
Vaikka mulla on puhelin kädessä, kykenen silti kommunikoimaan tai en jätä mitään asiaa tekemättä sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama et luen paperilehden, katson televisiota, pelaan lauta/korttipeliä, jonotan pankissa, selaan bussin aikatauluvihkosta, luen mainoksia tai tuotekatalogeja, katson muiden ihmisten lomakuvia, kirjoitan kirjeitä tai postikortteja muille niin nyt teen ne vaan yhdellä laitteella.
Vaikka mulla on puhelin kädessä, kykenen silti kommunikoimaan tai en jätä mitään asiaa tekemättä sen vuoksi.
Noin mun poikakin sanoo. Todellisuudessahan hän ei avaa ainuttakaan keskustelua, kommentoi mitään tai lähde tekemään mitään mikä ei suoraan liity koneeseen tai kavereihin. Sinua suojaa ikäsi ja se, että persoonasi ja taitosi ovat muotoutuneet ennen kännykkäaikaa. Minä pyörin keittiössä ihmettelemässä, missä on se kaveri, jonka piti tulla tekemään kanssani sitä piirakkaa. No se nukkuu, arvatenkin meni pitkään konemaailmassa.
Parin viikon vieroitus niin onnistuu jos vanhemmat ryhtyvät toimeen. Alkoholista luopumisessa pari ensimmäistä viikkoa ohitettua huomaan eron. Pitäisikö alaikäisiltä liittymät kieltää jos vanhemmat eivät siihen pysty !
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi tuet. Ei ole rahaa harrastaa mitään eikä lähteä kotoa mihinkään.
Kävellen pääsee !
Kertoo nykyajasta ihan tarpeeksi kun Linnanmäen laitteissa ennen käynnistystä kuulutetaan että kännyköiden käyttö on kiellettyä ajon aikana.
JUu, siltä näyttää kun kahtoo ympärilleenen. Lomallakin kesämökillä koko perhe istuu vaan omien kännyköiden kimpussa aamusta iltaan. Ja sama on kaikissa naapureissakin.