Köyhillä lapsiperheillä ei selkeästi ole oikeutta käydä huvipuistoissa ja kotimaan matkailuub
Surullista lukea uutisista miten esimerkiksi huvipuistojen lippuhinnat ovat kaksinkertaistuneet. Sama kotimaan ravintoloussa, hotelleissa ja muissa nähtävyyksissä. Yrittäjät koittavat ottaa nyt kaiken hyödyn irti koronasta, mutta se tarjoittaa että heikoimmat jäävät jalkoihin. Köyhät lapsiperheet on tuomittu viettämään lomansa kotona neljän seinän sisällä ja lähimarketissa kun kaiken huipuksi uimarannat ja puistotkin on tupaten täynnä ihmisiä niin ettei sekaan enää mahdu. Ja vaikka sinne uimarannalle pääsisi niin on se uimarannan kioskin 2 euron jäätelötuutti nykyään jo 5 euroa.
Kommentit (473)
Vierailija kirjoitti:
Menköön köyhät töihin. Marjatilat palkaa lapsiakin.
Ja mainosten jakeluun pääsee jo sinä vuonna, kun täyttää 14v. Minun lapseni tienasivat puhelimen ja huvipuistorahat ym. ihan itse jakamalla mainoksia kaksi kertaa viikossa. Minä äitinä autoin heitä. kun lajittelin mainokset sinä aikana, kun olivat koulussa. Kävin yötöissä itse.
Tämä ainainen köyhyysvalitus jo v--ttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan miettinyt lapsena, ettei minulla ollut oikeutta mennä jonnekin. Perheemme oli pienituloinen, joten äti vei meitä edullisiin tai ilmaisiin tapahtumiin, joista pidin. Esimerkiksi museoihin.
Huvipuistoissa voi vierailla vaikka kolmen vuoden välein ja niihin voi säästää rahaa tinkimällä arjen turhista menoista, esimerkiksi kammottavista tekokynsistä tai irtoripsistä, alkoholista tai tupakasta.
Museot eivät ole mitään ilmaisia/halpoja. Esimerkiksi Helsingin luonnontieteelliseen museoon maksaa 15€/aikuinen ja lapset 7-17v 7€. Neljähenkinen perhe 2 aikuista ja 2 lasta pääsee 38€:lla. Mielestäni tuo on kallista, kun ottaa huomioon bensat ja ruokailut ym. jos kauempaa tulee.
Riippuu tietysti, kuinka alhaisesta tulotasosta on kyse, mutta monelle on kallis varsinkin, jos haluaisi tehdä useampia samantapaisia juttuja, jotka kaikki maksavat sen 50€/reissu.
Tämä vain huomautuksena.
Niin ja tottakai niistä museoistakin pitää päästä juuri siihen suurimpaan ja kalleimpaan. Suomi on pullollaan ihan ilmaisiakin museoita tai sellaisia joihin pääseen parilla eurolla.
Jaa missä on museoita 2€:lla? Yleensä museoihin mennään sinne, mikä kiinnostaa.
Asumme Turussa ja täällä onneksi pääsee museoihin ilmaiseksi Turun päivänä, mikä on tosi kiva juttu. En tosiaan puhunut edes itsestäni, koska meillä on ihan ok tulotaso, mutta turha viljellä tuollaista, että museot yms olisivat halpoja.
TUO MUSEO OLI TUOSSA ALKUPERÄISESSÄ VIESTISSÄ VAIN ESIMERKKI, ÄLÄ TAKERRU SIIHEN. Jos lähelläsi ei ole tarpeeksi edullista museota, joka sinua kiinnostaa, älä mene museoon. Muita edullisia tai maksuttomia tekemisiä kesälle on esimerkiksi retket uimarannalle, eväsretket metsään, yöpyminen teltassa lähimetsässä/omassa pihassa/olohuoneessa/parvekkeella, pyöräretki kauppaan jäätelölle, pyöräretki oikeastaan mihin vaan, ystävien tapaaminen, leffailta kotona(kirjastosta voi lainata maksutta), marjaretki metsään jne. Näistä voi valita itselle sopivimman tai vaikka käyttää myös omaa päätään ja keksiä muuta sopivaa tekemistä, joten älä kommentoi tähän, että sinulla ei esimerkiksi ole pyörää.
Siis en itse ole niin vähävarainen, että en missään maksullisessa jutussa voisi käydä, enkä puhunut edelleenkään itsestäni, mutta ärsyttää nämä ”käy rannalla” ja ”mene retkelle”. KAI NY KAIKKI TUOLLAISET TAJUAA. Vai luuletko, että köyhät ovat niin tyhmiä, ettei itse tajua mennä rannalle, jos sellainen on vieressä???? Myös tuo luonnontieteellinen museo oli esimerkki, koska omassa kaupungissa (ei helsinki) ei ole mitään ilmaisia museoita.
Itse ymmärsin aloittajan viestistä, että kyse on jostain extrasta, jota olisi kiva tehdä kesällä lasten kanssa ja allekirjoitan sen vaikka EI TIETENKÄÄN OLE PAKKO mennä yhtään minnekkään maksulliseen juttuun. Mutta saa köyhäkin haaveilla jostain lintseistä tms huvipuistoista, mikä nyt lähimpä Ja saa niitä hintoja ihmetellä!!!
Saa ihmetellä mutta ei se tarkoita, että yhteiskunnan tai firmojen pitäisi tarjota huvitukset ilmaiseksi. Olen itse Lapista kotoisin eikä tullut mieleenkään aikoinaan lapsuudessa alkaa vinkua Lintsille tai minnekään menoa vaan mentiin, mihin vanhemmat vei. On järjetöntä kuvitella, että koko yhteiskunta pyörisi jollain mystisellä taikarahalla, jossa itse ei tarvitse sormea liikauttaa. Ei se niin mene. Köyhä on köyhä ja tilanne on varmasti ahdistava. En sitä sano, mutta itselläkin pitää olla vastuu vähien varojen käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menoja voi ennakoida. Jos ei ole varaa laittaa rahaa yhtäkkiä huvipuistolippuihin, niin kannattaa alkaa säästää jo nyt ensi kesän lomakassaa! Sama juttu on joulun kanssa. Joillekin se tulee aina yllätyksenä janei ole rahaa ruokaan eikä vaatteisiin! Olen samaa mieltä täällä kommentoineiden kanssa, että kyse on tärkeysjärjestyksestä ja mihin laittaa rahaa. Esim.Netflux ja muut maksukanavat eivät ole pakollisia kenellekään ja niihin menevä kymppi on jo 120 e vuodessa. Itse en näe noissa mitään lisäarvoa itselle, vaikka tulot ovatkin hyvät. Pienistä puroista kasvaa isoja summia. Vaikka jollekin lemmikki tuntuu olevan tärkeämpi kuin ihminen, on hyvin tiukassa tilamteessa siinäkin priorisoitava, onko hevosharrastus, kalliit eläinlääkärikäynnit yms. välttämättömiä.[/quote
Tänä kesänä on aika monen ollut vaikea ennakoida. Me ostimme asunnon samalla viikolla, kun korona räjähti käsiin Suomessa. Matkailualalla oleva mieheni menetti hyväpalkkaisen työnsä, jonka varassa elämme toistaiseksi. Minulla on vielä kesän ajan opinnot kesken. Työttömyystukien ruuhkautumisen takia olimme melkein kolme kuukautta täysin ilman tuloja. Se söi jokaisen pennin säästöistä. En tiedä miten olisimme voineet varautua paremmin, että tänä kesänä olisi ollut varaa viedä lapsemme lintsille. Ehkä osaat kertoa?
Onnekkaita me silti olemme. Minulla on työ odottamassa ja palkka alkaa juosta syksyllä. Monella tilanne on varmasti paljon paljon pahempi.
Turha nilittää ja itkeä. Olisit ennakoinut ja varautunut yllätyksiin aiemmin. Ihmisiä on kehotettu säästänään se noin 18 000 euron puskuri mikä vastaa tavallista noin puolen vuoden palkkaa.
En oikeasti usko hetkeäkään, että näillä palstan säästämisestä paasaajilla olisi kaikilla itsellä tilillä puolen vuoden palkka. Pitää vaan päästä näpäyttämään köyhää, kun siitä tulee hyvä mieli. Aika moni hyvätuloinen on varmasti tänä vuonna pudonnut väliaikaiseen kuoppaan. Eikä heillä kaikilla varmasti ole ollut säästöjä.
Minulla kyllä ainakin on ja tiedän monia muitakin. Tuon säästöpotin eteen kituutin työurani alussa jonkin aikaa. Sieltä olen ottanut välillä yllättäviin menoihin joitain summia, mutta maksanut takaisin heti kun olen pystynyt. Arvostan taloudellista mielenrauhaa.
Minä olen työtön yh ja vein silti lapset käymään huvipuistossa. Osaan ajatella että kesäloma on joka vuosi ja säästän muutaman satasen.
Silti lasteni mielestä kesän kohokohta on päästä serkkujen maatilalle keräämään mansikoita ja nukkumaan telttaan, uimaan millon huvittaa ja tutkimaan metsiä.
Riippuu toki lasten iästä mutta usein aikuiset olettavat heidän aina haluavan hurjasti kallista ekstratekemistä. Ei kukaan lapsi varmaan hoplopille sano ei, mutta esim kun kyselin siskonpojilta viime vuonna kesän lempimuistoja niin Lintsi ja hoplop tuli vasta loppupäässä! Kivointa oli ollut rantaretket, se kerta kun pystytettiin teltta parvekkeelle ja nukuttiin siellä, kun tehtiin omia mehujätskejä, se kerta kun löydettiin siili pihalta jne. Ne teot on ne jotka jää lasten mieleen. Lintsiltäkin laitteiden sijasta paras muisto oli sellaiset vesisuihkut keskellä tietä jotka menivät välillä päälle ja niissä pystyi juoksemaan läpi ja piti yrittää olla kastumatta. Päihitti kaikki laitteet.
Älkää vanhemmat kokeko niin paljon paineita lasten takia!
Mun tuttu priorisoi lastensa huvipuistoreissuja oman elintason kustannuksella. Asuu itse vuokrahuoneessa ja hoitaa lasten huvitukset ja muut. Lasten äiti ei vie lapsia muualle kuin shoppailemaan, johon isä antaa lapsille rahat ja äiti käyttää mitä saanut säästettyä tuista ja elareista. Tuo 35 vuotias nainen ei ole ikinä ollut töissä.
Joku Suomessa mättää, että aina työtä vieroksunut äiti saa kaikki mahdolliset tuet ja isä joka hoitaa lapsiaan myös, ei saa mitään.
Ei suomalaisia oteta kun pitää maksaa kaikki lisät ja minimipalkka, en ainakaan minä päässyt täällä. Ulkomaan eläviä näyttää olevan maatiloilla ja kusikäsillä poimivat marjat ja muut, en kyllä osta mitään heidän poimimia tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön yh ja vein silti lapset käymään huvipuistossa. Osaan ajatella että kesäloma on joka vuosi ja säästän muutaman satasen.
Silti lasteni mielestä kesän kohokohta on päästä serkkujen maatilalle keräämään mansikoita ja nukkumaan telttaan, uimaan millon huvittaa ja tutkimaan metsiä.
Monille kaupunkilaislapsille on tosiaan elämys päästä maalle. Viihteeksi riittää vaikkapa majojen teko tai maitokärryillä ajelu. Tai se että saa vapaasti ulkona juosta, riehua, kiipeillä ja huutaa.
Omat jäätelöt ja eväät mukaan jos menee uimaan. TV. Sama kuin edellinen olen
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 22,2 miljoonaa hehtaaria metsää joten on turhaa itkeä jostain maksulkisista huvipuistoista. Ei lapset sellaisia kaipaa eikä halua. Ihminen kuuluu luontoon ja metsä on osa suomalaista sielua. On ollut aina ja tulee olemaan aina. Se tunti tai koko päivä hiljaa paikoillaan metsässä on parasta meditaatiota.
Ei välttämättä. Minä lapsena asuin metsän keskellä ja voi herranpieksut että vihasin jokaista metsäretkeä. Nykyään aikuisena osaa taas arvostaa, mutta ei kaikki lapset pidä metsäretkistä, kuten eivät kaikki aikuisetkaan. Varsinkin jos jo asuu maalla/metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu toki lasten iästä mutta usein aikuiset olettavat heidän aina haluavan hurjasti kallista ekstratekemistä. Ei kukaan lapsi varmaan hoplopille sano ei, mutta esim kun kyselin siskonpojilta viime vuonna kesän lempimuistoja niin Lintsi ja hoplop tuli vasta loppupäässä! Kivointa oli ollut rantaretket, se kerta kun pystytettiin teltta parvekkeelle ja nukuttiin siellä, kun tehtiin omia mehujätskejä, se kerta kun löydettiin siili pihalta jne. Ne teot on ne jotka jää lasten mieleen. Lintsiltäkin laitteiden sijasta paras muisto oli sellaiset vesisuihkut keskellä tietä jotka menivät välillä päälle ja niissä pystyi juoksemaan läpi ja piti yrittää olla kastumatta. Päihitti kaikki laitteet.
Kaveri käytti lapsensa Naantalin muumimaailmassa. Jälkeenpäin kysyttäessä lasten suurin mieleenjäävä elämys reissusta oli, että olivat nähneet ponin ,joka kakkasi tielle.
Tuntuu välillä että köyhät on ihan kädettömiä selvittämään asioita!
Itse olen keskituloinen, mutta tiedän silti
- museoilla on ilmaispäiviä
- asukaspuistoissa on ilmaisohjelmaa kesällä ja halpaa/ilmaista lounasta
- kirjastot pk-seudulla lainaa myös ulkopelejä, urheiluvälineitä, lautapelejä, pleikkapelejä
- Espoon kaupungilla on halpoja soutuveneitä
- HSLn lippuhinnalla pääsee saaristoveneellä vaikka minne
- Pk-seutu on täynnä uusia hienoja leikkipuistoja, voi käydä joukkoliikenteellä eri puistoretkellä joka päivä eikä lopu puistot kesken.
- Myös eri rantoja löytyt vaihtelun vuoksi
- Halvalla bussilla pääsee päiväretkelle esim Porvooseen tai Inkooseen. Vaihtelu virkistää.
- Lintsillekin sisäänpääsy on ilmainen ja pikkulapsille löytyt yllättävän paljon ilmaislaitteita. Vanhemmille lapsille taas ei.
En sitten tiedä onko keskituloisuuteni kiinni siitä että osaan hyödyntää näitä asioita ja selvittää, enkä käytä rahaa esim jokavuotisiin lintsirannekkeisiin ja kalliisiin reissuihin. Ja vaikka esimerkit nyt ovat pk-seudulta, niin kyllä muuallakin Suomessa on samanlaisia juttuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 22,2 miljoonaa hehtaaria metsää joten on turhaa itkeä jostain maksulkisista huvipuistoista. Ei lapset sellaisia kaipaa eikä halua. Ihminen kuuluu luontoon ja metsä on osa suomalaista sielua. On ollut aina ja tulee olemaan aina. Se tunti tai koko päivä hiljaa paikoillaan metsässä on parasta meditaatiota.
Ei välttämättä. Minä lapsena asuin metsän keskellä ja voi herranpieksut että vihasin jokaista metsäretkeä. Nykyään aikuisena osaa taas arvostaa, mutta ei kaikki lapset pidä metsäretkistä, kuten eivät kaikki aikuisetkaan. Varsinkin jos jo asuu maalla/metsässä.
Tässä tapauksessa se edullinen reissu lähikaupunkiin voi olla se juttu. Kävellään kaupungilla ja käydään leikkipuistossa. Ostetaan jätslit jne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Paras kojemus lapselle on kun vie lapset metsään. Keräätte yhdessä marjoja ja sieniä. Lapset eivät halua eivätkä kaipaa mitään huvipuistoja, hoplopoeja, uimarantoja ja jäätelökioskeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat riittää kyllä vanhempien viinoihin ja tupakkaan sekä tatuointeihin ja lävistyksiin? Lintsiranneke kerran kesässä liian kallis, anna mun nauraa.
Rannekkeet 168e ja matkat ja yöpymiset päälle. Ei naurata.
Tuolla hinnalla ei taida saada vielä edes tribaalia persposkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri käytti lapsensa Naantalin muumimaailmassa. Jälkeenpäin kysyttäessä lasten suurin mieleenjäävä elämys reissusta oli, että olivat nähneet ponin ,joka kakkasi tielle.
Juurikin näin! Ruotsinristeilyn paras kohokohta ei ollut edes pallomeri, vaan se kun sai juoda väkkyräpillillä mehua laivan yökerhossa!
Pallomerestä tuli mieleen, että Tampereen Ikealla on tunnin ilmainen leikkipaikka 3-7v lapsille jossa iso pallomeri.
https://www.myhelsinki.fi/fi/n%C3%A4e-ja-koe/n%C3%A4ht%C3%A4vyydet/muse…
Siinä on helsinsingin museoiden ilmaispäivät listattuna. Näin ollen sinne pääsee köyhäkin, kun tietää milloin menee ja suunnittelee etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan miettinyt lapsena, ettei minulla ollut oikeutta mennä jonnekin. Perheemme oli pienituloinen, joten äti vei meitä edullisiin tai ilmaisiin tapahtumiin, joista pidin. Esimerkiksi museoihin.
Huvipuistoissa voi vierailla vaikka kolmen vuoden välein ja niihin voi säästää rahaa tinkimällä arjen turhista menoista, esimerkiksi kammottavista tekokynsistä tai irtoripsistä, alkoholista tai tupakasta.
Museot eivät ole mitään ilmaisia/halpoja. Esimerkiksi Helsingin luonnontieteelliseen museoon maksaa 15€/aikuinen ja lapset 7-17v 7€. Neljähenkinen perhe 2 aikuista ja 2 lasta pääsee 38€:lla. Mielestäni tuo on kallista, kun ottaa huomioon bensat ja ruokailut ym. jos kauempaa tulee.
Riippuu tietysti, kuinka alhaisesta tulotasosta on kyse, mutta monelle on kallis varsinkin, jos haluaisi tehdä useampia samantapaisia juttuja, jotka kaikki maksavat sen 50€/reissu.
Tämä vain huomautuksena.
Niin ja tottakai niistä museoistakin pitää päästä juuri siihen suurimpaan ja kalleimpaan. Suomi on pullollaan ihan ilmaisiakin museoita tai sellaisia joihin pääseen parilla eurolla.
Jaa missä on museoita 2€:lla? Yleensä museoihin mennään sinne, mikä kiinnostaa.
Asumme Turussa ja täällä onneksi pääsee museoihin ilmaiseksi Turun päivänä, mikä on tosi kiva juttu. En tosiaan puhunut edes itsestäni, koska meillä on ihan ok tulotaso, mutta turha viljellä tuollaista, että museot yms olisivat halpoja.
TUO MUSEO OLI TUOSSA ALKUPERÄISESSÄ VIESTISSÄ VAIN ESIMERKKI, ÄLÄ TAKERRU SIIHEN. Jos lähelläsi ei ole tarpeeksi edullista museota, joka sinua kiinnostaa, älä mene museoon. Muita edullisia tai maksuttomia tekemisiä kesälle on esimerkiksi retket uimarannalle, eväsretket metsään, yöpyminen teltassa lähimetsässä/omassa pihassa/olohuoneessa/parvekkeella, pyöräretki kauppaan jäätelölle, pyöräretki oikeastaan mihin vaan, ystävien tapaaminen, leffailta kotona(kirjastosta voi lainata maksutta), marjaretki metsään jne. Näistä voi valita itselle sopivimman tai vaikka käyttää myös omaa päätään ja keksiä muuta sopivaa tekemistä, joten älä kommentoi tähän, että sinulla ei esimerkiksi ole pyörää.
Siis en itse ole niin vähävarainen, että en missään maksullisessa jutussa voisi käydä, enkä puhunut edelleenkään itsestäni, mutta ärsyttää nämä ”käy rannalla” ja ”mene retkelle”. KAI NY KAIKKI TUOLLAISET TAJUAA. Vai luuletko, että köyhät ovat niin tyhmiä, ettei itse tajua mennä rannalle, jos sellainen on vieressä???? Myös tuo luonnontieteellinen museo oli esimerkki, koska omassa kaupungissa (ei helsinki) ei ole mitään ilmaisia museoita.
Itse ymmärsin aloittajan viestistä, että kyse on jostain extrasta, jota olisi kiva tehdä kesällä lasten kanssa ja allekirjoitan sen vaikka EI TIETENKÄÄN OLE PAKKO mennä yhtään minnekkään maksulliseen juttuun. Mutta saa köyhäkin haaveilla jostain lintseistä tms huvipuistoista, mikä nyt lähimpänä itseään on!! Ja saa niitä hintoja ihmetellä!!!
Eli koska omalla paikkakunnalla ei ole ilmaisia museoita, on pakko mennä Helsinkiin sinne luonnontieteelliseen museoon?
Mentiin viime vuonna Helsingistä junalla Särkänniemeen (Koiramäki etenkin!). Reissun kohokohta meidän 3 ja 5 vuotiaille oli junan leikkipaikka ja lasten omat junaliput. Tänä vuonna säästettiin ja mentiin vain Hämeenlinnaan junalla edes takaisin. Lapset oli aivan innoissaan kun pääsivät junaan, eivät edes kyselleet Koiramäen tai muun perään!
Parhaiden marjametsien äärellä.
Taidemuseo maksuton. Joka viikko, useana päivänä torilla maksuttomia musiikkikonsertteja, vieressä lapsille leikkipaikka ja marketti josta halvat Pirkka-eväät. Rantareittiä retkeillen uimaan kesäniemeen, eväät mukaan halvalla Prismasta.
Kajaanista löytyy jopa liikennepuisto jonka vieressä mahtava ulkoliikunta-alue skeittiparkkeineen ja uimapaikka jos uskaltaa uida kaupunginlammessa. Hyviä kirjastoja ympäri kaupunkia ja erilaisia uimapaikkoja myös joka asuntoalueella, joten voi joka viikonpäivä pyöräillä eri lammelle, joelle, järvelle. Myös monia hyviä leikkipuistoja joille voi tehdä retkiä. Monelta löytyy köysirata.