Mökkivierailulle pihistelijöiden luo; never
Meillä on tuttavapariskunta, joiden kanssa vierailut menee sillain, että he käyvät talvisin meillä usein iltaa istumassa ja syömässä ja me sitten käydään vastavierailuilla niiden mökillä kun niillä semmoinen on. Meillä ei ole mökkiä, mutta kaupunkiasuntomme on iso ja viihtyisä näihin talvi-illallisiin.
Sanomattakin on selvää, että meidän tarjoilut ovat aina hyvät, laadukkaat ja runsaat. Niihin satsataan aikaa ja rahaa. Juomat ovat hyvässä osassa myös, ja meillä juodaan hyviä viinejä sekä aina snapsit, ja konjakit ja viskit ruuan jälkeen.
Mennäänpä sitten mökkikylään. Viedään mennessämme taas kunnon patteri konjakkeja ja muita campareja ja juomia. Sekä juustotarjotin ja patonkeja ja leikkeleitä aamiaiseksi jne.
Mökkitarjoilu meillepäin on: olutta (haettu Tallinnanristelyltä). Ja naisille KOTIVIINIÄ. En ole juonu kotiviiniä 90-luvun laman jälkeen. Sittemmin on meidän ikäisissä jo ollut senverran vakituisia työpaikkoja ja rahaa, että viini olisi vara ostaa. Eikun nyt mä muistin väärin, olihan tarjottavana myös jonku tonkkaviini. Valkkarit oli omaa tuotantoa, punkku tonkasta.
Ruokaa oli kyllä, kysyin jossain vaiheessa iltaa, että eikös laiteta se juustobrikka esille, kun tuotiin niitä juustoja. Näin kuinka isännän naama vääntyi tuskasta: no joo, käyppäs akka laittamassa vähän juustoja ja keksejä esille. Pienenpieni tarjoilu tulikin. Kaikkia sortteja ei näkynyt.
Mies meni kaivolta hakemaan kylmää vetta. Kaivossa oli juomavarasto viileässä. Kaikki ne juomat, mitä me oltiin tuotu mielestämme yhteiseen tarjoiluun oli upotettu sinne. Myös ne pullot, mitä aikaisemmin oli tuotu. Talolla ja jääkaapissa oli siis kotiviiniä ja kaljaa. Mies kyseli naureskellen, että eikös tässä joku viksimoukku olisi paikallaan. Tarkoitti sitä hyvää viskiä, minkä oli tänne tuonut. Isäntä pitikitti pitkään ja lähti sitten vaivalloisesti hakemaan kaapista moukut: VanaTallin-pottu. Tässä on tosi hyvä tuo prosentti-ja -hinta-suhde. Että halvalla paljon vatteja, joo.
Tämän pariskunnan elämä ei ole mitenkään tiukkaa, eikä niillä ole sen enempää velkaa tai mitään vaikeuksia muutenkaan. Samassa työpaikassa miehet keskenään, lapsettomia pariskuntia ollaan. Niiden mökki ei suinkaan ole mikään ylikallis loma-asunto, vaan vain kesäkäytössä oleva vanha mökki. < Eli mikään niiden elämässä ei pakota niitä pihistämään taikka kärsimään mitenkään.
Kun vieraita kutsutaan, niin minut on kasvatettu siten, että niille vieraille sitten tarjotaan hyvin ja hyvää ja vähintään samanlaista tarjottavaa kuin mitä me ollaan saatu niillä. Kun on nämä vastavierailut kyseessä. Että jos niitä on pidetty meillä hyvissä ruuissa ja juomissa, niin voishan nekin tarjota meille muuta kuin karvasta kotiviiniä eikä jemmailla meidän tuomia, kalliimpia ja hyviä tarjottavia jonnekin kaivoon.
Tulee semmoinen olo, että ne niinkuin yrittäisi hyötyä meistä. Haluaisin, että he kokisivat että meidän vierailut on niin kivoja ,että hyöty tulisi siitä. Että olis hauskaa. Ajatus siitä, että kalliimmat tuliaiset ja tarjottvat haudataan katakombeihin, että voi myöhemmin itse niitä nauttia, eikä tarjoa vierailleen, on minusta pikkumaista pihtaamista.
Ei täsä mittään, en ole meidän camparipulloja vailla. Tiedänpähän vaan tästä eteenpäin että tarjoilu pitää olla tasoltaan vaatimatonta. Viemisiksi seuraavalle mökkivieralulle tulee makkaraa ja mäyräkoira.
Talvella illallisella janssoninkiusaus ja kaalisalaatti. Olutkoppa parvekkeella jäähtymässä. Jälkiruuaksi joku kaurakeksipaketti ja suodatinkahvit. Vana Tallin tosiaan hyvää ja halpaa.
Kommentit (124)
Nyt tuli maahanmuuttajalle täällä hätä, että olenko aina toiminut väärin, koska en ole tiennyt että ilmeisesti tapana on laittaa tuliaiset heti tarjolle? En ole tiennyt tällaista ollenkaan, olen ajatellut että ne mitä tuodaan on meille, ja minä tarjoan sitä mitä olen vaivaa nähden suunnitellut ja valmistanut. Ei sen kanssa välttämättä edes sovi se mitä vieraat tuo, vaikka se hyvää sinänsä olisikin. Ei suomalainen miehenikään ole kertonut minulle ollenkaan tällaista, voi tylsä jos kaikki meillä vuosien varrella käyneet manailee, että se pihi akka pisti tuomiset jemmaan vaikka tapoihin kuuluu laittaa ne tarjolle :(
En mäkään ole ikinä tajunnut, että niitä tuliaisia sillon pitäisi tarjota. Me ollaan hommattu iltaa/viikonloppua varten jo ruuat, viinit jne oman suunnitelmamme mukaan (miellyttää se sitten vieraita tai ei) eikä siihen välttämättä sovi yhtään ne tuliaiset. Ei kai niinkään voi ajatella että se vartavasten sitä kalaa varten ostettu viini säilötäänkin kaappiin ja isketään vieraiden tuoma tuliaispullo tilalle? Ja ei kai kukaan myöskään jätä omia tarjoiluja hommaamatta ja ajattele että tarjotaan sitten mitä vieraat tuovat.
Mun mielestä tuliaiset on nimenomaan LAHJA, eikä niin että se viedään itseä varten. Ihmettelisin kovasti jos meidän vieraat rupeisivat ehdottelemaan että "tuokaa nyt se juustotarjotin meille pöytään kun me se kerta tuotiinkin!". Ja ihmettelisin myös jos isäntäväki toisi meidän tuoman tuliaislahjan pöytään meidän syötäväksi/juotavaksi. Ei ole kyse mistään nyyttäreistä että kaikki tuo jotain yhteiseksi juomiseksi/syömiseksi, eikä siitä että otetaan omat eväät mukaan. vaan LAHJASTA joka viedään ISÄNTÄVÄELLE kiitokseksi. Ja silloin isäntäväki myös nauttii lahjansa keskenään myöhemmin.
Pari kertaa olen tehnyt tässä asiassa poikkeuksen. Kerran kun sain tuliaisiksi sellaista ruokaa mistä tiesin vieraiden pitävän, ja meidän koko perheen inhoavan. Tiesin siis ettei muuten mene kaupaksi vaan menee roskiin. Laitoin pöytään vieraille. Ja kerran kun oli tuparit ja kaveri toi likooripullon ja itse sanoi, että ajatteli että se sopisi meidän booliin tosi hyvin, laitoin sen sitten sinne booliin kaverin toiveesta.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:07"]
Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että ap ei voi oikeasti noiden kavereiden rahatilannetta tietää, mutta rahaa tai ei niin luulisi nyt että tuomiset ainakin laitettaisiin tarjolle, sitä suuremmalla syyllä jos omat tarjoomukset ovat vaatimattomammat.
[/quote]
Eri puolilla Suomea ihmiset suhtautuu tuliaisiin eri tavalla. Joidenkin mielestä ei mihinkään mennä ilman (runsaita) tuliaisia ja on törkeää mennä tyhjin käsin, joidenkin mielestä tosi noloa kantaa ruokaa kylään tullessa, ihan niin kuin ei talon ruoat kelpaisi tai pitäisi tuoda omat eväät. Näinpä myös toiset emännänominaisuudessa loukkaantuu tuliaisista. Toiset tulkitsee ne henkilökohtaisiksi lahjoiksi, toisille ne on ilman muuta jaettavaksi tarkoitettu. Jotkut jopa ajattelee että vieras syö sitten itse ne omat tuomisensa. Jotkut tunkee ne tuliaiset aina tarjolle, sopivat ne muuhun tarjoiluun tai ei, jotkut ei ikinä tarjoa niitä. Ja jotkut suhtautuu tuliaisiin vaihtelevasti varmaan siksi että eri puolilta sukuaan on omaksunut erilaisia tapoja. Hyvin käyttäytyvät ihmiset tietysti osaa toimintaansa sopeuttaa, mutta ei minusta voi vetää linjoja suoriksi niin, että TOTTA KAI tuliaisiten kanssa toimitaan aina niin tai näin. Kun ei kaikkialla toimita.
[/quote]
No jos vieras tuo jäätelöpaketin, pullaa tai muuta vastavaa, niin eikö se ole itsestään selvää ettei sitä jäätelöpakettia ole LAHJAKSI tuotu? Eri asia jos tullaan esimerkiksi lahjakorin tms. kanssa...
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:00"]
Meillä on tuttavapariskunta, joiden kanssa vierailut menee sillain, että he käyvät talvisin meillä usein iltaa istumassa ja syömässä ja me sitten käydään vastavierailuilla niiden mökillä kun niillä semmoinen on.
[/quote]
Ap, tämän aloituksen jälkeen annat esimerkkinä yhden kerran, kun olitte vieneet tuliaisiksi viinit ja juustot. Oliko tuo kerta siis se ensimmäinen, jolloin olitte kylässä tuttavienne mökillä? Siis joskus vuosia sitten tapahtunut kokemus, jota muistelet yhä inholla? Ja sen jälkeen olette kuitenkin jatkaneet näitä vierailuja ja joka kerta vieneet runsaat ruuat ja juomat, vaikka ette saa koskaan vastavuoroisuutta asiaan?
Miksi olet toiminut jo vuosia samalla tavalla, jos siitä ensimmäisestä kerrasta on jäänyt noin isot traumat?
No jo on ap:lla ollut isännät. Vähänkö noloa jemmata tuliaisia, siinä tulee väistämättä sellainen olo, että heidän mielestään heille tulee MYÖHEMMIN jotain parempia vieraita, joille haluavat jemmata ap:n ja miehensä tuomat jalot juomat.
Ap, tuohon on vain yksi ratkaisu: lopettakaa tuliaisten vieminen tai ainakin downgreidatkaa se tasolle yksi laatikkoviini. Mitä ihmettä näette vaivaa ja käytätte rahaa, jos vastaanotto on tuollainen nolosti natku!
Sakki nyt arvatenkin tarttui tuohon alkoholin määrään, mutta se ei ollut tokikaan jutun pointti. Ihan sama, olisiko ap vienyt miehensä kanssa sisäfilettä grillattavaksi ja saanut kälyset campingit käteen...
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:00"]
No jos vieras tuo jäätelöpaketin, pullaa tai muuta vastavaa, niin eikö se ole itsestään selvää ettei sitä jäätelöpakettia ole LAHJAKSI tuotu? Eri asia jos tullaan esimerkiksi lahjakorin tms. kanssa...
[/quote]
Mutta toisaalta jos se emäntä on jo suunnitellut menun johon kuuluu ihan muuta niin pitäisikö se korvata sillä että tarjoaakin sitä tuotua jäätelöä?
fitun nuuka paska. Jättäkää menemättä sinne kylään. Olette noloja.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:07"]
Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että ap ei voi oikeasti noiden kavereiden rahatilannetta tietää, mutta rahaa tai ei niin luulisi nyt että tuomiset ainakin laitettaisiin tarjolle, sitä suuremmalla syyllä jos omat tarjoomukset ovat vaatimattomammat.
[/quote]
Eri puolilla Suomea ihmiset suhtautuu tuliaisiin eri tavalla. Joidenkin mielestä ei mihinkään mennä ilman (runsaita) tuliaisia ja on törkeää mennä tyhjin käsin, joidenkin mielestä tosi noloa kantaa ruokaa kylään tullessa, ihan niin kuin ei talon ruoat kelpaisi tai pitäisi tuoda omat eväät. Näinpä myös toiset emännänominaisuudessa loukkaantuu tuliaisista. Toiset tulkitsee ne henkilökohtaisiksi lahjoiksi, toisille ne on ilman muuta jaettavaksi tarkoitettu. Jotkut jopa ajattelee että vieras syö sitten itse ne omat tuomisensa. Jotkut tunkee ne tuliaiset aina tarjolle, sopivat ne muuhun tarjoiluun tai ei, jotkut ei ikinä tarjoa niitä. Ja jotkut suhtautuu tuliaisiin vaihtelevasti varmaan siksi että eri puolilta sukuaan on omaksunut erilaisia tapoja. Hyvin käyttäytyvät ihmiset tietysti osaa toimintaansa sopeuttaa, mutta ei minusta voi vetää linjoja suoriksi niin, että TOTTA KAI tuliaisiten kanssa toimitaan aina niin tai näin. Kun ei kaikkialla toimita.
[/quote]
[/quote]
Ei ole itsestäänselvää. Jos on kutsuttu vieraita kahville, niin tottakai on suunniteltu myös kahvipöytätarjottavat. Jos on jäätelöä, kakkua tai pullaa jo ennestään, niin itse en ainakaan laita tuomisiksi saatuja jäätelöjä turhaan sulamaan tai pullia kuivumaan.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:58"]
En mäkään ole ikinä tajunnut, että niitä tuliaisia sillon pitäisi tarjota. Me ollaan hommattu iltaa/viikonloppua varten jo ruuat, viinit jne oman suunnitelmamme mukaan (miellyttää se sitten vieraita tai ei) eikä siihen välttämättä sovi yhtään ne tuliaiset. Ei kai niinkään voi ajatella että se vartavasten sitä kalaa varten ostettu viini säilötäänkin kaappiin ja isketään vieraiden tuoma tuliaispullo tilalle? Ja ei kai kukaan myöskään jätä omia tarjoiluja hommaamatta ja ajattele että tarjotaan sitten mitä vieraat tuovat.
Mun mielestä tuliaiset on nimenomaan LAHJA, eikä niin että se viedään itseä varten. Ihmettelisin kovasti jos meidän vieraat rupeisivat ehdottelemaan että "tuokaa nyt se juustotarjotin meille pöytään kun me se kerta tuotiinkin!". Ja ihmettelisin myös jos isäntäväki toisi meidän tuoman tuliaislahjan pöytään meidän syötäväksi/juotavaksi. Ei ole kyse mistään nyyttäreistä että kaikki tuo jotain yhteiseksi juomiseksi/syömiseksi, eikä siitä että otetaan omat eväät mukaan. vaan LAHJASTA joka viedään ISÄNTÄVÄELLE kiitokseksi. Ja silloin isäntäväki myös nauttii lahjansa keskenään myöhemmin.
Pari kertaa olen tehnyt tässä asiassa poikkeuksen. Kerran kun sain tuliaisiksi sellaista ruokaa mistä tiesin vieraiden pitävän, ja meidän koko perheen inhoavan. Tiesin siis ettei muuten mene kaupaksi vaan menee roskiin. Laitoin pöytään vieraille. Ja kerran kun oli tuparit ja kaveri toi likooripullon ja itse sanoi, että ajatteli että se sopisi meidän booliin tosi hyvin, laitoin sen sitten sinne booliin kaverin toiveesta.
[/quote]
Luitko sinä ap:n aloitusta ollenkaan, vai pitikö vaan päästä vaahtoamaan ihan eri asiasta?
Ap:han kertoi, että siellä oli juomat ihan kälyiset, jotain hiivanmakuista kotiviiniä. Ei mitään ruuan kanssa yhteensopimaan hankittua, harkittua viiniä.
Lisäksi mökkibileet on aina vähän eri asia: jos sinne viedään mennessä ruokaa ja juomaa, ne on tosiaan tarkoitettu vierailun aikana esillepantavaksi. Mökille mennään siis kuin nyyttikesteille, tilanne mielletään ihan yleisesti erilaiseksi kuin kotona järjestetyt illalliset.
Ei, ei tarvitse kaikkia juomia dokata, mutta edes tarjota. Sitä paitsi ap:n mies oli vartavasiten pyytänyt viskiä, jota olivat tuoneet tullessaan - ja isäntä oli malttanut tarjota vain Tallinnasta halvalla ostamaansa VanaTallinnaa...
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:38"]
Tuohan on vain APn oma näkemys aiheeesta. Eikä välttämättä mikään järin puolueeton, kun on oikein naamanilmeetkin jaksanut analysoida.
Mua henk koht vituttaa APn tapaset ihmiset, jotka odottavat aina muiden järkkäävän vastaavat tarjoilut mitä heillä on. Jos alkoholisoitunut idiootti tarvii ryyppyseuraa, niin maksakoon muiden juomiset. Mutta turha sitä on odottaa, että kaikki muut alkavat ostamaan viinaa ton takia samaan tahtiin kuis se itse.
[/quote]
No voi herran jestas AP:han toi mukanaan ruoat ja juomat, mutta ei saanut niitä syödä tai juoda!
Kyllä voi elämä olla vaikeaa josw yhdestä camparipullosta on kiinni. Tuollaisien pihien ap:n kaltaisten ei meille tarvitsisi kylään tulla - tosin me tarjotaan vieraillemme kaikki mutta ap tuskin mitään kun on vastavierailu.
Ymmärrän ap:n ärtymyksen. Mökki-isäntäväeltä tuntuu puuttuvan käytöstavat. Ja niin tuntuu puuttuvan aika monelta muultakin suomalaiselta, kun tätä ketjua lukee.
Yleensä on tapana, että isäntäväki nauttii vieraiden kanssa vieraiden tuomat tuliaiset.
Muistan vieläkin, kuinka nolona olin, kun jostakin syystä huomasin vieraiden tuliaiset vasta heidän lähdettyään. Muistelen, että toinen vieraista antoi minulle pikkupussukan käteen ja olin laskenut sen jonnekin auttaessani vieraita riisuumaan ulkovaatteensa. Jälkeenpäin pussukasta paljastui viinipullo. Sehän olisi pitänyt korkata ja juoda yhdessä vieraiden kanssa. Tietysti selvitin väärinkäsityksen vieraiden kanssa ja lopulta meillä oli oikein hauskaa, kun nauroimme kömmähdyksellemme.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:39"]
Ymmärrän ap:n ärtymyksen. Mökki-isäntäväeltä tuntuu puuttuvan käytöstavat. Ja niin tuntuu puuttuvan aika monelta muultakin suomalaiselta, kun tätä ketjua lukee.
Yleensä on tapana, että isäntäväki nauttii vieraiden kanssa vieraiden tuomat tuliaiset.
Muistan vieläkin, kuinka nolona olin, kun jostakin syystä huomasin vieraiden tuliaiset vasta heidän lähdettyään. Muistelen, että toinen vieraista antoi minulle pikkupussukan käteen ja olin laskenut sen jonnekin auttaessani vieraita riisuumaan ulkovaatteensa. Jälkeenpäin pussukasta paljastui viinipullo. Sehän olisi pitänyt korkata ja juoda yhdessä vieraiden kanssa. Tietysti selvitin väärinkäsityksen vieraiden kanssa ja lopulta meillä oli oikein hauskaa, kun nauroimme kömmähdyksellemme.
[/quote]
Ei ole noin yksiselitteistä. Esim. yksi tuttava pariskunta tuo meille monesti kahvipaketin kun tulevat. Olis aika tyhmää aukaista se kahvipaketti väljähtymään ja keittää siitä nyt vieraita varten kahvit, vaikka olis omakin kahvipaketti vielä puolillaan. Eli riippuu kyllä ihan tuliaisen luonteesta. Jos on tuotu suoraan leipomosta uunituoretta pullaa, niin sitten voisin laittaa samantien pöytään tarjottavaksi.
Mutta niin kauan, kun vieras ei tee itse selväksi, että tarkoitti nämä nyt tässä ja nyt syötäviksi/juotaviksi, niin sitten mielestäni täytyy hyväksyä se, että jotkut tulkitsee tuliaiset lahjoiksi, jotka isäntäväen on tarkoitus käyttää sitten kun haluaa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:52"]
Tuomiset ja tuliaiset on vähän vaikeita joskus, varsinkin kun on kyse ruuasta. Ne eivät ole ihan puhtaasti lahjoja, mutteivät eväitäkään. Itse en aina laita esim. tuomisiksi saatua jäätelöä kahvipöytään, jos pöydässä on jo yllin kyllin muuta tarjottavaa. Joskus taas laitan pöytään, jos sopii muuhun tarjoiluun.
[/quote]
No, itse ainakin käyn keskustelua asiasta jäätelön tuojan kanssa, tyyliin: tuossa nyt on tuota ja tuota, luuletko, että tulee syötyä jos laitan tän jätskin vielä? Silloin on vieraalla ainakin tilaisuus sanoa, että laita vaikka vähän, meidän Maija valitsi sen jäätelön kun tykkää siitä nii paljon. Tms. Pointti siis siinä, että ei ainakaan hiljaisesti vaan laita jätskiä pakkaseen, jolloin vieraalle jää hiukan outo tunne.
[/quote]
Tässälin ketjussa on moneen otteeseen todettu, ettei mitään yhtä oikeaa etikettiä ole olemassakaan. Tapoja on erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:47"]
[/quote]
Tässälin ketjussa on moneen otteeseen todettu, ettei mitään yhtä oikeaa etikettiä ole olemassakaan. Tapoja on erilaisia.
[/quote]
No oikeastaan ei ole, kun kyse on mökkivierailusta. Mökille mennään kuin nyyttikesteille.
Ja hei: ap oli miehensä kanssa kyllä pyytäneet niitä tuomisiaan syötäväksi ja juotavaksi, mutta edes pyytämällä eivät olleet saaneet. Vaan jotain kälyistä kotiviinin kuraa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:52"]
Tuomiset ja tuliaiset on vähän vaikeita joskus, varsinkin kun on kyse ruuasta. Ne eivät ole ihan puhtaasti lahjoja, mutteivät eväitäkään. Itse en aina laita esim. tuomisiksi saatua jäätelöä kahvipöytään, jos pöydässä on jo yllin kyllin muuta tarjottavaa. Joskus taas laitan pöytään, jos sopii muuhun tarjoiluun.
[/quote]
No, itse ainakin käyn keskustelua asiasta jäätelön tuojan kanssa, tyyliin: tuossa nyt on tuota ja tuota, luuletko, että tulee syötyä jos laitan tän jätskin vielä? Silloin on vieraalla ainakin tilaisuus sanoa, että laita vaikka vähän, meidän Maija valitsi sen jäätelön kun tykkää siitä nii paljon. Tms. Pointti siis siinä, että ei ainakaan hiljaisesti vaan laita jätskiä pakkaseen, jolloin vieraalle jää hiukan outo tunne.
[/quote]
En ymmärrä, miksi vieraalle jäisi outo tunne. Kai se nyt huomaa, että pöydässä on tarjoilut valmiina. Itselleni tulisi outo tunne, jos vieras söisi vain omaa jäätelöään kahvipöydässä.
Miksi ihmeessä kukaan valitsisi lahjan isäntäväelle sillä perusteella, mistä oma kakara tykkää???
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:47"]
[/quote]
[/quote]
No oikeastaan ei ole, kun kyse on mökkivierailusta. Mökille mennään kuin nyyttikesteille.
Ja hei: ap oli miehensä kanssa kyllä pyytäneet niitä tuomisiaan syötäväksi ja juotavaksi, mutta edes pyytämällä eivät olleet saaneet. Vaan jotain kälyistä kotiviinin kuraa.
[/quote]
Hoh hoh, no on mökkejäkin ja mökkeilijöiden tapoja on monenlaisia. Ei kaikilla mökkipuitteet ole mitään telttailua vastaavia. Toki ap kertoi vähän siitä ystäviensä mökistä, ettei mikään luxus-mökki ollut. Jos meidän mökille aka kesäpaikalle joku kutsuttu vieras tulisi valtavien ruoka- ja juomamäärien kanssa, ilman että on sovittu tuomisista ja ruokien jaoista, niin en osaa sanoa miten niille tuomisille kävisi. Tuoretavarat toki yritettäisiin ottaa käyttöön, ainakin jos vierailu on sen verran pitkä (pari päivää), että pilaantuisivat sinä aikana, mutta ei välttämättä todellakaan kaikkia hyvin säilyviä avata sen takia että vieraat on ne tuoneet. Ne varmasti kyllä menee, mutta ei välttämättä sen viikonlopun aikana. Ihan hyvin voisin ajatella, että joku tuo viinipullon jotta sitten mökin väki voi sen korkata joskus ja vaikka muistella vierasta. Ihan niin kuin voi tuoda vaikka öö... saunahunajan tai jotain, muistoksi käynnistään. Yleensä, mieluummin kuin että tuo ruokia, toivoisin että jos haluaa jotenkin osallistua niin auttelee sitten vaikka tiskeissä tai antaa ihan rahana sen haluamansa osuuden ruokamenoista. Tapana on ollut tarjota kuitenkin, mutta oudolta tuntuisi nyyttäriperiaate.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:37"]
Kyllä voi elämä olla vaikeaa josw yhdestä camparipullosta on kiinni. Tuollaisien pihien ap:n kaltaisten ei meille tarvitsisi kylään tulla - tosin me tarjotaan vieraillemme kaikki mutta ap tuskin mitään kun on vastavierailu.
[/quote]
Eihän ap tässä pihi ole. Hänhän toi juomat hyvänen aika. Itse en saa mitään kotiviinejä kurkusta alas, joten olisin varmaan pyytänyt pokkana muta viiniä.
Mä soittaisin lähtiessä ja kysyisin, pitääkö tuoda kaupasta jotain. Tuskin mitään mahdottomia kehtaavat pyytää siinä tapauksessa.