Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi olet matalastikoulutettu?

Vierailija
17.07.2020 |

Kouluttautuminen on Suomessa ilmaista. Mikset käytä oikeuttasi kouluttautua?

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hankkia ihan oma elämä ja antaa muiden elää omaa elämäänsä myös -- eikö niin?

Minulla on elämä ja annan myös muiden elää omaa elämäänsä. Minä kysyin vain kysymyksen. Miksi tämä kysymys saa kaikki raivostumaan?

Vierailija
62/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joss jokin systeeemi jää vaivaamaaan ihmistä, niin se kertoo sen että ihminen on kokenut systeemin merkitykselliksei ja ymmärtää sitä ja alkaaa selvittämääään epäkohtia. Niiin toimii ihmisen järki. Nykymaaailma on vaaraksi nuorien aivoille sanoisin näin koska se informaation kulun nopues on sirpaloitunuttta tietoa jonka aivot kumoavat jos ei ole selkeiiitä hahmoja asioilla ja ilmiöiillä. On typeryyyttä ollla puuttumatta tähän seikkaaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hankkia ihan oma elämä ja antaa muiden elää omaa elämäänsä myös -- eikö niin?

Minulla on elämä ja annan myös muiden elää omaa elämäänsä. Minä kysyin vain kysymyksen. Miksi tämä kysymys saa kaikki raivostumaan?

Ethän sinäkään vastaa siihen, miksi kirjoitat niin huonosti. Siksikö, ettet ole nauttinut maksuttomasta suomalaisesta koulutuksesta? 

Vierailija
64/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on matala otsa.

Vierailija
65/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En välitä rahasta.

Ei koulutuksella ja palkalla ole suoraa yhteyttä. 

Minä pääsin yliopistoon ensimmäisellä yrityksellä, mutta olin niin tyhmä, etten koskaan valmistunut. Että siinä vastaus ap:lle, joka kysyy, miksi en käytä oikeuttani kouluttautua. Vein siis paikan joltain fiksummalta. Kumpi sitten on enemmän väärin? Av-mammojen mielestä varmasti molemmat. 

Minä jopa valmistuin yliopistosta. Silti amiksen käynyt veljeni tienaa noin tuplaten sen mitä minä. Eli hukkaan meni koulutukseni, jos palkan näkökulmasta katsotaan. 

Mutta joudutko sinä tekemään raskasta fyysistä työtä ja pitkää päivää saadaksesi ruokaa pöytään? Luulen että et. Jos haluaa tienata ilman koulutusta niin silloin pitää yleensä sopeutua fyysisesti ja henkisesti sellaisiin olosuhteisiin mistä akateemisesti koulutetut eivät ole nähneet vilaustakaan elämänsä aikana.

Sekä minä että veljeni istumme työksemme pääosin tietokoneen äärellä. Eli kummallakaan ei ole fyysisesti raskasta työtä eikä myöskään pitkää päivää. Ihan normi toimistoaikoina molemmat töissä. Eikä pointti ollut se, että haluaisin parempaa palkkaa. Pointti oli se, että korkea koulutus ei takaa hyvää palkkaa. 

Vierailija
66/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itse matalasti koulutettu.

Vierailija
67/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ala ei tunnu sopivalta.

Vierailija
68/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joss jokin systeeemi jää vaivaamaaan ihmistä, niin se kertoo sen että ihminen on kokenut systeemin merkitykselliksei ja ymmärtää sitä ja alkaaa selvittämääään epäkohtia. Niiin toimii ihmisen järki. Nykymaaailma on vaaraksi nuorien aivoille sanoisin näin koska se informaation kulun nopues on sirpaloitunuttta tietoa jonka aivot kumoavat jos ei ole selkeiiitä hahmoja asioilla ja ilmiöiillä. On typeryyyttä ollla puuttumatta tähän seikkaaan.

Amerikasssa tapahtuuu tällaista jossa anutiskellaan juustohampurilaisa ja ääänestetään lie ketä, ei annnetan tapahtua niin suomesssa.

Vierailija
69/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska halusin töihin tienaamaan rahaa enkä vuosiksi loisimaan valtion tuilla. Nyt 28-vuotiaana pian 10 vuotta työuraa takana eikä päivääkään työttömänä. 

Hanttihommilla harvemmin pääsee kunnollisille ansioille. Jos sinä olet niitä harvoja jotka siihen pystyy niin hyvät sinulle. Silloin sinun ei tarvitse kouluttautua ellet halua.

Okei, tiedän ja tajuan kyllä, että tää ketju on pelkkää huumoria ja provoilua, mutt anteeks nyt vaan: ne on maisterit ja lukion käyneet, jotka niitä hanttihommia joutuu tekemään. Mitä hanttihommia tekevät alansa ammattilaiset, esim. rekisteröityneet lähihoitajat, LVI-asentajat, kampaajat, puusepät jne? Et itse pystyisi tekemään päivääkään heidän työtänsä ilman koulutusta. Yhteiskunta ei myöskään toimisi ilman näitä ammattilaisia.

Vierailija
70/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinäkään vastaa siihen, miksi kirjoitat niin huonosti. Siksikö, ettet ole nauttinut maksuttomasta suomalaisesta koulutuksesta? 

Sinulla on vieläkin itku kurkussa siitä, että minulla jäi välilyönti pois. Jos jonkun niin sinun tulisi hankkia elämä.

Vierailija
71/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon itse kysynyt joskus samaa ihan aidosta mielenkiinnosta ja sain ihan saman reaktion aikaan. :D

Ihan oikeasti kiinnostaa tietää, miksi ihmiset tekevät erilaisia ratkaisuja. Koulutus on mulle ollut elämäni tärkein valinta, joka on vienyt juuri tälle tietylle polulle, jolta on löytynyt ystävät, puoliso ja tietenkin se työ.

Ja koska koulutus on minulle niin tärkeää, tietysti kiinnostaa, miksi jollekin toiselle ei ole. Ei se ole mikään syytös, vaan halua ymmärtää. :)

Vierailija
72/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan tehdä työtä, josta nautin, ja joka tuntuu omalta. Miksi kouluttautuisin mihinkään ammattiin, jota en halua työkseni tehdä?

Vierailija
73/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska halusin töihin tienaamaan rahaa enkä vuosiksi loisimaan valtion tuilla. Nyt 28-vuotiaana pian 10 vuotta työuraa takana eikä päivääkään työttömänä. 

Keskiverto korkeakoulutettu tuo kuitenkin valtiolle enemmän verotuloja työuransa aikan kuin matalasti koulutettu, vaikka siitä vähennetään opintotuki. Eli nimenomaan korkeakoulutetut ei loisi vaan ovat suurimpia nettomaksajia.

Itse laskin että maksoin 5v opintotuen + opiskelijan asumislisän takaisin 2,1 vuodessa tuloveroina sen jälkeen kun valmistuin.

Vierailija
74/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vieläkin itku kurkussa siitä, että minulla jäi välilyönti pois. Jos jonkun niin sinun tulisi hankkia elämä.

Ei mulla ole itku kurkussa, enkä nyt viittaa pelkkään yhdyssanavirheeseen, vaan myös ylipäätään siihen, miten kirjoitat. Ja sen perusteella olen aika varma, että kuvittelit, että "matalastikoulutettu" on yhdyssana.) Etkä edes vastaa kysymykseen, vaan kiertelet ja kaartelet.

Vierailija
75/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sekavaa tekstiä. Kysymyksiä:

1. Miksi et osaa ottaa kritiikkiä vastaan?

2. Mitä pahaa on itkemisessä? Onko se mielestäsi "noloa"? Kirjoitat siihen tapaan, että se olisi muka "noloa" itkemisessä ei oikeasti ole yhtään mitään noloa, joten kyseinen sanavalinta ei sovi tuohon lyttäävään kommenttiisi.

-en ole tuo kommentoimasi

Vierailija
76/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, nyt ap sitten tykittää typoja ketjun täyteen. Valitettavasti koulutuksen puute näkyy kirjoittamastasi. Eikä se tietenkään mikään iso juttu, ellei satu aloittamaan provokatiivisesti ihmetellen, miksi muut eivät ole hyödyntäneet mahdollisuutta.

Oletko kestoprovoilija täällä? Ainakin todella ilkeä ja aggressioista kärsivä tämän perusteella.

Vierailija
77/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole itku kurkussa, enkä nyt viittaa pelkkään yhdyssanavirheeseen, vaan myös ylipäätään siihen, miten kirjoitat. Ja sen perusteella olen aika varma, että kuvittelit, että "matalastikoulutettu" on yhdyssana.) Etkä edes vastaa kysymykseen, vaan kiertelet ja kaartelet.

Näin juuri. Ihmeellinen asenne, kun ei osaa ottaa kritiikkiä vastaan aikuismaisesti.

Vierailija
78/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha, nyt ap sitten tykittää typoja ketjun täyteen. Valitettavasti koulutuksen puute näkyy kirjoittamastasi. Eikä se tietenkään mikään iso juttu, ellei satu aloittamaan provokatiivisesti ihmetellen, miksi muut eivät ole hyödyntäneet mahdollisuutta.

Oletko kestoprovoilija täällä? Ainakin todella ilkeä ja aggressioista kärsivä tämän perusteella.

Aamen. *huh huh*

Vierailija
79/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon itse kysynyt joskus samaa ihan aidosta mielenkiinnosta ja sain ihan saman reaktion aikaan. :D

Ihan oikeasti kiinnostaa tietää, miksi ihmiset tekevät erilaisia ratkaisuja. Koulutus on mulle ollut elämäni tärkein valinta, joka on vienyt juuri tälle tietylle polulle, jolta on löytynyt ystävät, puoliso ja tietenkin se työ.

Ja koska koulutus on minulle niin tärkeää, tietysti kiinnostaa, miksi jollekin toiselle ei ole. Ei se ole mikään syytös, vaan halua ymmärtää. :)

Näin tämä tuntuu menevän. Tiettyjä asioita ei saa sanoa ja tiettyjä kysymyksiä ei saa esittää. Vaikuttaa siltä, että matalasti koulutetut salaa häpeävät koulutuksensa tasoa ja siksi purkavat kiukkunsa kaikkiin jotka ovat heitä korkeammin koulutettuja.

Vierailija
80/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin lukion kesken, kun tuli hinku lähteä ulkomaille töihin. Sitten tulin parin vuoden kuluttua takaisin Suomeen ja kouluttauduin merkonomiksi. Enempää koulutusta en tarvinnut kun sain unelmieni työpaikan. Matkustan paljon työssäni ja palkkanikin on ihan hyvä suhteessa ”matalaan” koulutustasooni. Vapaa-ajallani olen opiskellut lisää kieliä ja matkustaessani olen oppinut paljon muista kulttuureista.