Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi olet matalastikoulutettu?

Vierailija
17.07.2020 |

Kouluttautuminen on Suomessa ilmaista. Mikset käytä oikeuttasi kouluttautua?

Kommentit (146)

141/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt mihinkään lukion jälkeen. Olin siihen aikaan masentunut ja kärsin paniikkihäiriöstä. Pidin välivuoden ja nyt niitä on kertynyt vähän liikaa. Päädyin matalasti koulutetulle alalle ja sillä tiellä ollaan. Olin kyllä hyvä koulussa. Kiinnostaisi lähteä opiskelemaan, mutta tuntuu vaikealta näin pitkän tauon jälkeen. Haluaisin mennä korottamaan lukion arvosanojani, mutta pelkään pettyväni ja luovuttavani. En edes tiedä, mitä haluaisin opiskella eniten tai mikä minusta tulee isona.

Vierailija
142/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska äly ei riitä.

Oletko varma? Itsekin luulin itseäni liian tyhmäksi kunnes lähdin kokeilemaan rajojani.

Kai se nyt jotain kertoo kun ei saa edes merkonomin papereita.

En ole tuo kommentoimasi henkilö, mutta ainakaan mä en edes haluaisi merkonomin tutkintoa. Vttuiletko jollekin tutullesi tarkoituksella? Mistä sä tiedät jonkun tuttusi koulutuksen tai sen puutteen ja mitä sillä on edes väliä? Miksi et sano sille ihmiselle suoraan sitä, mitä ajattelet?

Mitä ihmettä? Minä itse en saanut merkonomin papereita. Laitoshuoltajan paperit sentään sain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, hyvä kysymys. Olisihan se hienoa, jos kaikki suomalaiset olisivat korkeakoulutettuja. Ei olisi ollenkaan roskakuskeja, lähihoitajia tai automekaanikkoja. Saisivat korkeakoulutetut hoitaa nämäkin asiat itse, ja varmasti paremmin! LOL!

Vierailija
144/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otollisimpina opiskeluvuosina en tiennyt mitä haluan tehdä työkseni ja miksi kouluttautua. Nyt perhe perustettu joka lisää haasteita (opiskelu ruuhkavuosina)

Vierailija
145/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska halusin töihin tienaamaan rahaa enkä vuosiksi loisimaan valtion tuilla. Nyt 28-vuotiaana pian 10 vuotta työuraa takana eikä päivääkään työttömänä. 

Hanttihommilla harvemmin pääsee kunnollisille ansioille. Jos sinä olet niitä harvoja jotka siihen pystyy niin hyvät sinulle. Silloin sinun ei tarvitse kouluttautua ellet halua.

Aika moni amis tienaa paljon enemmän kuin akateemiset. Lisäksi saavat kerrytettyä paremmin eläkettä, kun ovat vuosia kauemmin töissä. 

Tämä on aivan totta. - On ollut päiviä, jolloin olen saanu niellä kateuteni veljeäni kohtaan. Hän on ammatikoulusa valmistunut ja elelee hyvällä alueella puolisonsa ja lastensa kanssa palkka (brutto) noin 4500€.

Minä nyhjöän työttömänä miasterina (itsemurha)yksiössäni ja yritän löyää työtä ja haaveksin omasta kumppanista...en tiedä uskallanko enää edes haaveilla omista lapsista... Mutta onhan se kiva, että on hieno titteli. - ai no oikeasaan aika tavallinen, kun nuoremisa ikäluokista taitanee olla tarkoius ainakin puolelle mahdollistaa. korkeakoulutus; ihan kaikki eivät sentään päässe, ainakaan 1. hakukerralla "oman alansa" opiskelupaikkaan.    

0/5. Provosi on liian ilmeinen.

Onko sulle uusi asia korkeasikoulutetumpien työttömyys? - Onko sulle myös ihan uutta se, että moni matalammin koulutettu voi yltää verraten hyviin ansioihin? - Usein kyllä varmasti monta kertaa ihan perusellusta syystä. Sanosinkin, että koulutuksesta on tullu yhä useammin "riskisijoitus." - Enkä todella tiedä, että jos nyt olisin valinnan edessä ja saattaisin tehdä koulutusvalintani puhtaalta pöydälä, niin mitä valitsisin. - Onhan sekin tosiasia,että tilastollisesti korkeampi koulutus on pääsäänöisesti kannattavampaa kuin vähäisempi koulutus. Mutta ei pidä luulla, että "tavis maisterina" voisi paukuella henkseleiäsi ja olla varma työllisymisestäsi, vaikka hakualueenasi e. maantieteellisesti paikat, joissa olisit ainakin periaatteessa valmis työskentelemään olisi koko maa (Suomi). 

Matalammin koulutettu voi tienata enemmän kuin korkeasti koulutettu. Mutta se että mahdutetaan yhteen viestiin tarina jossa korkeasti koulutettu on työtön ja matalasti koulutettu tienaa rahaa kuin politiikot ja vieläpä samalla kun ollaan palstalla missä kuka hyvänsä pystyy keksimään omia tarinoitaan nimettömänä. Minä en ainakaan usko kaikkea minkä ihmiset suoltavat internetiin nimettömänä.

Vierailija
146/146 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska halusin töihin tienaamaan rahaa enkä vuosiksi loisimaan valtion tuilla. Nyt 28-vuotiaana pian 10 vuotta työuraa takana eikä päivääkään työttömänä. 

Hanttihommilla harvemmin pääsee kunnollisille ansioille. Jos sinä olet niitä harvoja jotka siihen pystyy niin hyvät sinulle. Silloin sinun ei tarvitse kouluttautua ellet halua.

Aika moni amis tienaa paljon enemmän kuin akateemiset. Lisäksi saavat kerrytettyä paremmin eläkettä, kun ovat vuosia kauemmin töissä. 

Tämä on aivan totta. - On ollut päiviä, jolloin olen saanu niellä kateuteni veljeäni kohtaan. Hän on ammatikoulusa valmistunut ja elelee hyvällä alueella puolisonsa ja lastensa kanssa palkka (brutto) noin 4500€.

Minä nyhjöän työttömänä miasterina (itsemurha)yksiössäni ja yritän löyää työtä ja haaveksin omasta kumppanista...en tiedä uskallanko enää edes haaveilla omista lapsista... Mutta onhan se kiva, että on hieno titteli. - ai no oikeasaan aika tavallinen, kun nuoremisa ikäluokista taitanee olla tarkoius ainakin puolelle mahdollistaa. korkeakoulutus; ihan kaikki eivät sentään päässe, ainakaan 1. hakukerralla "oman alansa" opiskelupaikkaan.    

0/5. Provosi on liian ilmeinen.

Onko sulle uusi asia korkeasikoulutetumpien työttömyys? - Onko sulle myös ihan uutta se, että moni matalammin koulutettu voi yltää verraten hyviin ansioihin? - Usein kyllä varmasti monta kertaa ihan perusellusta syystä. Sanosinkin, että koulutuksesta on tullu yhä useammin "riskisijoitus." - Enkä todella tiedä, että jos nyt olisin valinnan edessä ja saattaisin tehdä koulutusvalintani puhtaalta pöydälä, niin mitä valitsisin. - Onhan sekin tosiasia,että tilastollisesti korkeampi koulutus on pääsäänöisesti kannattavampaa kuin vähäisempi koulutus. Mutta ei pidä luulla, että "tavis maisterina" voisi paukuella henkseleiäsi ja olla varma työllisymisestäsi, vaikka hakualueenasi e. maantieteellisesti paikat, joissa olisit ainakin periaatteessa valmis työskentelemään olisi koko maa (Suomi). 

Matalammin koulutettu voi tienata enemmän kuin korkeasti koulutettu. Mutta se että mahdutetaan yhteen viestiin tarina jossa korkeasti koulutettu on työtön ja matalasti koulutettu tienaa rahaa kuin politiikot ja vieläpä samalla kun ollaan palstalla missä kuka hyvänsä pystyy keksimään omia tarinoitaan nimettömänä. Minä en ainakaan usko kaikkea minkä ihmiset suoltavat internetiin nimettömänä.

En minäkään usko kaikkea, miä interneistä saati tältä palstalta saa lukea. Mutta ei minulla ole myöskään hokkus-pokkus konstia jolla voisin ny osoittaa edellä esittämäni todeksi. Ei vaikka en myöskään usko, että oma kokemukseni on mitenkään erityisen ainulaatuinen.

Olen kyllä laittanut merkille senkin, että vanhempien korkea­koulutusaste lisää lasten kouluttautumista korkeakouluissa. (Vanhemmisamme kumpikin on valmistunut yliopistosta 1970-luvulla). 

Minä seurasin siis tavallaan vanhempieni esimerkkiä oinen meistä lapsista ei.