Miten päästä eroon kateudesta (sisaruksen suosiminen)
Tiedän jo valmiiksi että olen pikkumainen ja lapsellinen joten tätä ei tarvi hieroa naamaan, mutta onko jotain keinoa miten selvitä kateudesta?
Kyseessä sisarukseni joka jo lapsuudessa oli vanhempien suosikki. Äitimme on lievästi narsisti, ei väkivaltainen tms mutta juurikin törkeästi suosiva.
Minä en ole saanut kotoa muuttamisen jälkeen mitään, en siis mitään apua, tukea, lahjoja, rahaa, tai oikeastaan huomiota.
Sisarus taas on saanut jatkuvasti rahaa, apua, tukea. Sisarukselle ostettu matkoja, kodinkoneita, autoja ja asunto.
Nyt kuulin että on ostettu uusi isompi asunto. Olen joo lapsellinen mutta kiukuttaa ja itkettää.
Tätä se on ollut aina. Mä jään ilman aina, sisarukselle kohdennetaan kaikki. Jo lapsena kuvio oli sama.
Ja joo tiedän, vanhemmat saa antaa rahansa kelle haluaa, mutta silti tää tuntuu musta pahalta. Puhuminen ei auta, muutaman kerran kokeiltu, äiti vain nauroi ja ilkkui mulle ja aina keksi jonkun syyn miksi sisarusta kuuluu auttaa (”se nyt on vaan tarvitsevampi”, ”se nyt niin haluaa uuden auton”, ”se on herkkäuninen joten siksi pitää ostaa sille osakehuoneisto”). Aina siis on joku syy. Enää en jaksa kyseenalaistaa.
Oli ihan riittävän julmaa lapsena katsoa sisaruksenä vierestä, ja nyt aikuisena on mulle kova pala kun itse ahkerasti yritän säästää kaikkeen ja hankki asioita itse, kun samalla sitten sisarus saa kaiken ilmaiseksi meidän vanhemmilta.
Nämä on vielä siis lahjoja, eli niistä on tehty lahjakirjat, eli en saa mitään perinnönjakohyvitystä.
Olenko kohtuuton? suuttuisitko tällaisesta itse? En oikein osaa erottaa sitäkään olenko aiheesta vai aiheetta kade. Auttaako joku mielenhallinta tai keskustelu jonkun ulkopuolisen kanssa?
Vanhemmille on turha puhua, olen ollut aina se epäsuosittu ja hyljeksitty, ja heitä ei kiinnosta pätkän vertaa mun paha mieli.
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaise välit niin et tiedä. Mun miehellä samanlaista eikä olla tekemisissä.
Yrittikö miehesi korjata asiaa?
Meillä tuo ”älä ole tekemisissä” ei ole mikään rangaistus mum vanhemmille, sillä he eivät välitä siitä vaikken soittaisi tai kävisi (olen ”se ja sama”). Haluaisin pitää sisarukseni elämässä joten siksi en ole vielä uskaltanut välejä katkoa. Kohta on varmaan pakko sillä nyt on jo niin isoja asioita että ahdistaa.
Tähän liittyy myös se että vanhemmat ”mitätöi” mun tekemisiä...vähän vaikea avata mutta jos esim olen säästänyt kolme vuotta ja ostan auton, vanhemmat ostaa heti seuraavalla viikolle sisarukselle tuplasti kalliimman auton. Jos säästän ja käyn esim etelässä, vanhemmat ostaa heti perään tuplasti kalliimman etelänmatkan siarukselle. He ikäänkuin näpäyttää tai näyttää paikan kaikesta, tekemällä sen suurieleisemmin sisarukselle.Onkohan tää oikeasti jotain kiusaamista? Ap
Aikamme katselimme. Siinä viheessa kun meiltäkin alettiin vaatia rahaa niille suosikeille niin riitti.
Ei idea ole rangaista vaan suojella itseään.
En olisi missään yhteydessä keneenkään heistä. Sen sijaan olisin kyllä yhteydessä verottajaan ja antaisin luettelon kaikesta mitä sisarus on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat olla tuollaisiin vanhempiin yhteydessä. Katkaise täysin välit heihin. Miksi haluat pitää siskoosi yhteyttä jos hän hermostuu kun otat tätä asiaa puheeksi?
No olen ollut liian nynny ja miellyttämishaluinen varmaan, ehkä tää juontaa lapsuudesta kun yritin olla kiltti/hyvä koulussa/kunnollinen ja tulla hyväksytyksi (no en tullut). Meillä on pieni suku ja tuntuu että noiden myötä sitten menisi kaikki... mutta ehkä sitten taas itse jaksaisin paremmin kun ei niin hierottaisi naamaan sitä mitä sisarukselle taas ostettiin, annettiin jne. Hyvä kysymys, mun pitää miettiä tätä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaise välit niin et tiedä. Mun miehellä samanlaista eikä olla tekemisissä.
Yrittikö miehesi korjata asiaa?
Meillä tuo ”älä ole tekemisissä” ei ole mikään rangaistus mum vanhemmille, sillä he eivät välitä siitä vaikken soittaisi tai kävisi (olen ”se ja sama”). Haluaisin pitää sisarukseni elämässä joten siksi en ole vielä uskaltanut välejä katkoa. Kohta on varmaan pakko sillä nyt on jo niin isoja asioita että ahdistaa.
Tähän liittyy myös se että vanhemmat ”mitätöi” mun tekemisiä...vähän vaikea avata mutta jos esim olen säästänyt kolme vuotta ja ostan auton, vanhemmat ostaa heti seuraavalla viikolle sisarukselle tuplasti kalliimman auton. Jos säästän ja käyn esim etelässä, vanhemmat ostaa heti perään tuplasti kalliimman etelänmatkan siarukselle. He ikäänkuin näpäyttää tai näyttää paikan kaikesta, tekemällä sen suurieleisemmin sisarukselle.Onkohan tää oikeasti jotain kiusaamista? Ap
Aikamme katselimme. Siinä viheessa kun meiltäkin alettiin vaatia rahaa niille suosikeille niin riitti.
Ei idea ole rangaista vaan suojella itseään.
Oliko teidänkin tapauksessa niin että suosittu ei nähnyt mitään vikaa tai epäreiluutta asiassa? Ap
Vierailija kirjoitti:
En olisi missään yhteydessä keneenkään heistä. Sen sijaan olisin kyllä yhteydessä verottajaan ja antaisin luettelon kaikesta mitä sisarus on saanut.
Olen aika varma että kaikki on tehty siten että se kestää päivänvalon, siis että verot maksettu ja paperit kunnossa, ne vanhemmat ei ottaisi sitä riskiä että pääsisin joskus hyötymään siitä mitä sisarus on saanut. Mutta ehkä kerään muistiin noita isoimpia juttuja kuitenkin, siis päivämäärät ja hankinnat jne. Ap
Kuulostaa törkeältä ja ymmärrän ap:n harmin hyvin, vihakin olisi oikeutettua. Muista ap kuitenkin, että sisaruksesi on tilanteeseen oikeastaan syytön tai ehkä elämän myötä alkaa kyseenalaistaa kuviota, mutta on oikeasti vaikea kyseenalaistaa sellaista, mihin on aivopesty jo lapsena. Äitisi on tässä se vikapää, ei siskosi. Voi olla, että siskosikin saa elämässään kärsiä siitä, että häntä on pidetty prinsessana. Jos katkaiset välit johonkiin, katkaise äitiisi.
Vierailija kirjoitti:
Ketään narsistin lasta paikalla? Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö ole juuri tyypillistä narsistia pitää suosikkia ja nöyryyttää epäsuosittua?
Juuri näin. Sinä olet syntipukkilapsi ja sisaresi on kultainen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään narsistin lasta paikalla? Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö ole juuri tyypillistä narsistia pitää suosikkia ja nöyryyttää epäsuosittua?
Ohis, mutta vähän samanlainen tilanne, miten sille narsistille voi antaa samalla mitalla takaisin? Niitä kun ei mikään tunnu hetkauttavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta vähän samanlainen tilanne, miten sille narsistille voi antaa samalla mitalla takaisin? Niitä kun ei mikään tunnu hetkauttavan.
Parasta on mielestäni vaan jatkaa omaa elämäänsä ilman heitä. Kun lopettaa yhteydenpidon, eivät heidän alistusyrityksensä tehoa. Kostaminen on huono juttu, koska he ovat sillon mielessä ja vaikuttavat siten edelleen. Tärkeintä olisi päästä irti ja vapaaksi niiden otteesta niin fyysisellä kuin henkiselläkin tasolla. Kannattaa myös aina huolehtia siitä ettei ajaudu millään tasolla riippuvaiseksi heistä. Jotkut tahot suosittelevat palauttamaan tai tuhoamaan jopa lahjat, joilla yrittävät saada valtaa. Netissä on paljon englanninkielistä materiaalia narsistien uhreille, esim. Youtubessa. Voimia ap:lle ja muille samassa veneessä oleville.
T. narsistien aikuinen lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta on mielestäni vaan jatkaa omaa elämäänsä ilman heitä. Kun lopettaa yhteydenpidon, eivät heidän alistusyrityksensä tehoa. Kostaminen on huono juttu, koska he ovat sillon mielessä ja vaikuttavat siten edelleen. Tärkeintä olisi päästä irti ja vapaaksi niiden otteesta niin fyysisellä kuin henkiselläkin tasolla. Kannattaa myös aina huolehtia siitä ettei ajaudu millään tasolla riippuvaiseksi heistä. Jotkut tahot suosittelevat palauttamaan tai tuhoamaan jopa lahjat, joilla yrittävät saada valtaa. Netissä on paljon englanninkielistä materiaalia narsistien uhreille, esim. Youtubessa. Voimia ap:lle ja muille samassa veneessä oleville.
Ap tässä, mietin juuri tuota välien katkomista, mutta tajusin että se ei auta kun siltä sisarukselta saan kuulla hehkutusta uudesta asunnosta jne hankinnoista mitä vanhemmat sille ostaa. Vanhemmat voisin ulkoistaa mutta sisarustani en oikein haluaisi (vaikka ymmärrän että hän on tässä mukana myös ja tekee hänkin väärin kun sallii asiat).
Vaikea paikka... mulla ei ole hirveän laajaa ihmissuhdepiiriä ja vähän pelkään että jään yksin jos lapsuudenperheeseen menee välit. Ymmärrän että tää kuulostaa nyhveröltä, mutta kun on kasvanut epäterveeseen vuorovaikutukseen, ei vaan osaa pitää puoliaan. Vaikeaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten onnistuit pääsemään irti ja vapaaksi? Mitä se vaati?
Youtube on kultakaivos narsistin uhrille.
Minun mielestäni sisaruskin on tässä kummallinen. En luottaisi tuollaiseen sisarukseen. Meidän suvussa myös yksi sai eniten ja myöhemmin kävi ilmi, että juuri hän oli ruinannut rahaa ja mustamaalannut minua ja saanut valheilla vanhempani minua vastaan. En olisi ikinä uskonut!
Ap:lle vinkiksi, että äänitä kaikki puhelut. Voit vielä joskus tarvita niitä. Muutoin pidä etäisyyttä.
Olet se vahvempi/parempi lapsi jota ei tarvitse auttaa. Pärjäät ilman vanhempien niskaan hengittämistä.
No jos lahjaverot on maksettu, niin asunnon kohdalla esim puhutaan jo aika isosta summasta. Lisäksi lahjan antaja päättää millainen asunto ja missä se sijaitsee. Eli vaikka tuo kuulostaa kateutta herättävältä, niin tilanne ei ehkä ole niin yksioikoinen. Sama juttu kaikella tavaralla, joka hankitaan toisen kotiin. Minä ainakaan en haluaisi asua sellaisten kamppeiden keskellä, jotka mamma olisi hankkinut. Missä itsenäisyys ja aikuisuus? Riippumattomuus ja valta omiin asioihin? Kaikesta tuosta luopuu, kun ottaa narskuvanhemmaltaan materiaa vastaan. Kannattaa ap miettiä asiaa myös tältä kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Leijonan luolasta opin lauseen "She/he is dead to me." Tätä hoin mielessäni.
Ei noin kalliit hankinnat voi olla lahjoja, ennakkoperintöä nuo on, pidä puolesi!! Omat vanhemmat suosivat nuorempaa veljeäni, mutta ei läheskään noin törkeästi. Ilmaiseksi asuu ja sai metsäpalstan leikkilainainalla.
Mun miehellä sama juttu. Katkaisi välit eivätkä ole puhuneet viiteen vuoteen. Miehelläni menee hyvin ja paljon onnellisempi kun ei ole perheensä kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Olet se vahvempi/parempi lapsi jota ei tarvitse auttaa. Pärjäät ilman vanhempien niskaan hengittämistä.
Tämä ei mielestäni ole oikea selitys. Lapsena olimme molemmat yhtä avuttomia, yhtä pieniä, ja jo silloin sisarus sai kaiken ja minä jäin ilman (en ollut ”pärjäävämpi”).
Joskus voi ollakin noin että pärjäävää ei auteta, mutta silloin se ei nyt ole tällaista, siis että toinen saa 250000e asunnon ja toinen ei mitään. Tuo on ihan tahallista julmaa nöyryyttämistä.
Miksi haluat olla tuollaisiin vanhempiin yhteydessä. Katkaise täysin välit heihin. Miksi haluat pitää siskoosi yhteyttä jos hän hermostuu kun otat tätä asiaa puheeksi?