Humanisti työttömänä, mitä tekisitte tilanteessani?
Olen opiskellut monen mielestä ns. huuhaayleissivistäviä maisterin tutkinnon verran, ollut töissä hallintotehtävissä muutaman vuoden ja nyt työnsaanti tuntuu täysin toivottomalta. On lainaa, tuloni 400e/kk lähinnä itkettää ja miten aivokuollut olo muutenkin, toivotonta tehdä vain työhakemuksia eikä mikään tärppää. Olen hakenut opistotason työtehtäviin, lähihoitajan sijaisuuksia yms. mutta eihän niihinkään oteta tietenkään ilman koulutusta. Jos olisin perheetön, lähtisin opiskelemaan kokonaan uuden kunnotusn tutkinnon, mutta nyt ei voi käyttää montaa vuotta opiskeluun. Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (50)
Jos kävisit ne pedagogiset opinnot niin sinulla olisi opettajan pätevyys. Ei kai niissä kovin kauan kestä...?
Hae aktiivisesti tavallisten työpaikkojen lisäksi tukitöihin ja työllisyyskoulutuksiin. Aikuisopiskelut on usein monimuoto-opiskelua eli onnistuvat myös työn ohessa eli jos saat jotain lyhyitäkin pätkätöitä voit silti jatkaa pätevöitymistä. Miksi ihmeessä et kuulunut liittoon? Tai edes työttömyyskassaan? Liity heti, kun alat saada palkkaa!
Minä pääsin työn syrjään työelämävalmennuksen kautta. Sieltä suositukset toiseen määräaikaiseen paikkaan, kolme pätkätyösuhdetta siellä, sitten paluu pidempiaikaiseksi sijaiseksi sinne te-valmennuspaikkaan, vielä pidempi määräaikaisuus kolmannessa paikassa, neljännessä paikassa vakituinen virka ja nyt vaihdan sieltä määräaikaiseen paikkaan. Vaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto, mutta työkokemuksen ja tuttuuden vuoksi päihitin haussa useita kauppa- ja oikeustieteen maistereita.
Jos nyt saat vain 400 e/kk, harjoittelussa saat sen saman ja olemattoman päivärahan päälle. Orjatyötä, mutta minulle tuottoisa sijoitus ja pitkällä tähtäimellä edullisempi kuin toisen tutkinnon hankkiminen.
Tuumaile vaikka yhtenä vaihtoehtona, mihin ammattiin voisit kouluttautua omalla taustallasi yhdessä vuodessa? Vuodessa voi kouluttautua vaikkapa kiinteistönvälittäjäksi tai isännöitsijäksi. olisko susta toimittajaksi, jos vaikka lukisit tutkintoosi perusopintojen verran jotain aiheeseen sopivaa? Vuodessa saattaisit saada tehtyä kasvatustiedettä: perusopinnot kesäyliopistossa ja jatkaa syksyllä aineopintoja. Olisiko susta sitten opettajaksi, olisko sun juttusi? Tai sama sosiaalipolitiikkaa? Sitten pääsisit jo tekemään sijaisuuksia, ja voisit opiskella loppuun työn ohessa.
Kyllähän tuo sun aineyhdistelmäsi on vähän sellainen, että sen lisäksi pitäisi olla joko jotain erityistä osaamista tai sitten johonkin suuntaan laajennettava opintoja. Tai sit tietty voit hakea koulutusta vaatimattomiin töihin, mutta mahtaako se moppaaminen olla vähän maisteriopintojen väärinkäyttöä. mutta mikäpä ettei sitäkin, jos olet silleen onnellinen. :) Jotain aktiviteettia sun varmaan kannattaa harrastaa, ei se kotona oleminen tulevaa työllistymistä ainakaan todennäköisemmäksi tee. :)
Et sinä tuolla aineyhdistelmällä sijaisuuksia saa. Tai jos saat, on se väärin. Kortistossa on paljon täysin päteviä opettajia. Sinuna keskittäisin tarmoni hallinnon alalle. Kuulostaa, että voisit ihan menestyä siellä. Sulla on koulutusta ja halua työllistyä, joten työkkäri voinee auttaa. Ole myös tarvittaessa yhteydessä yliopistosi rekrytointipalveluihin.
Minä olin vähän samanlaisessa tilanteessa, ja nyt opiskelen AMK-tutkintoa (sosionomiksi) työttömän omaehtoisena opiskeluna. Työttömyyskorvauksen lisäksi saan jokaiselta arkipäivältä verottomat 9 eur eli parisensataa kuussa käteen ansisidonnaisen lisäksikin. Jos et saa ansidonnaista, sitten saa työmarkkintuen tuolla 9 eur/ arkipvä lisällä.
AMK-opinnot saa muuten tehtyä hyvin kolmessakin vuodessa, etenkin kun yliopistotaustalla saa joitain hyväksilukuja yleisistä kursseista + opiskelu muutenkin helpompaa.
Selvitä mahdollisuutesi omaehtoisiin opintoihin, esim. opettajan pedagogisten opintojen suorittamiseen myös mahdollinen, mutta TE-toimiston pitää pääsääntöisesti hyväksyä opinnot ennen opiskelupaikan vastaanottamista.
Vaikka tämä onkin vanha ketjus, niin painiskelen tällä hetkellä saman asian parissa. Valmistun viikon päästä eikä töitä ole.
Missä sun opiskelukaverit on töissä? Kysy niiltä, löytyisikö jotain sullekin.