Humanisti työttömänä, mitä tekisitte tilanteessani?
Olen opiskellut monen mielestä ns. huuhaayleissivistäviä maisterin tutkinnon verran, ollut töissä hallintotehtävissä muutaman vuoden ja nyt työnsaanti tuntuu täysin toivottomalta. On lainaa, tuloni 400e/kk lähinnä itkettää ja miten aivokuollut olo muutenkin, toivotonta tehdä vain työhakemuksia eikä mikään tärppää. Olen hakenut opistotason työtehtäviin, lähihoitajan sijaisuuksia yms. mutta eihän niihinkään oteta tietenkään ilman koulutusta. Jos olisin perheetön, lähtisin opiskelemaan kokonaan uuden kunnotusn tutkinnon, mutta nyt ei voi käyttää montaa vuotta opiskeluun. Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (50)
Ap, voiko sulle kirjoittaa sähköpostia johonkin osoitteeseen? En halua julkisesti avautua.
Voiko työttömyyskassaan liittyä tässä vaiheessa? Tai kannattaako? Syksyllä jäin työttömäksi. ap
Onko mahdollisuutta minkäänlaiseen yritystoimintaan, opintoalaltasi tai harrastuksista? Jos ei muuta, niin perusta vanhustenaputoiminta, jossa maksusta käyt vanhuksille kaupassa, pidät seuraa ja teet pikku hommia.
Seuraa työkkärin koulutustarjontaa. Niissä on usein jotain lyhyempiä juttuja. Itsekin olin 8kk pituisessa koulutuksessa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 14:56"]
Ap, voiko sulle kirjoittaa sähköpostia johonkin osoitteeseen? En halua julkisesti avautua.
[/quote]
Ei ole tällä hetkellä anonyymia osoitetta, oletko vastaavassa tilanteessa vai mitä ajattelit? ap
Ansiosidonnaista saa työtulojen perusteella. Jos liityt työttömyyskassaan nyt, se ei nosta työttömyyskorvaustasi mihinkään. Mutta sinuna liittyisin heti, kun saat työpaikan.
Miksi et voisi opiskella uutta ammattia?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 15:00"]
Onko mahdollisuutta minkäänlaiseen yritystoimintaan, opintoalaltasi tai harrastuksista? Jos ei muuta, niin perusta vanhustenaputoiminta, jossa maksusta käyt vanhuksille kaupassa, pidät seuraa ja teet pikku hommia.
[/quote]
Ei ainakaan kannata perustaa yritystä! Siinä polttaa itseltään viimeisetkin mahdollisuudet sosiaaliturvaan. Tuollaisten "pikkuhommien" ja työttömyyskorvauksen yhdistäminen on myös aivan sulaa hulluutta. Työttömyyskorvauksen saaminen viivästyy pahimmassa tapauksessa jopa kuukausilla parin tunnin "pikkuhomman" takia. Kokemusta on.
Missä osassa Suomea asut? Työtilanne on toki heikkenemään päin kaikkialla, mutta esimerkiksi opetusalan sijaisuuksia on hyvin tarjolla pk-seudulla ja Uudellamaalla.
Eli siis ensisijainen tarve olisi kiireesti saada rahaa, työtä.. taloudellinen tilanne heikko kun kituutettu pitkään lähes pelkällä miehen palkalla ja talolaina painaa. Muuten siis opiskelisinkin mieluusti vaikka useamman vuoden jotta saisin mielenkiintoisen työn. ap
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 14:29"]
Pystytkö hakeutumaan jonkinlaiseksi opettajaksi?
[/quote]
Sijaisuuksia voi päästä tekemään suhteilla mutta koulutetuista opettajistakin on nykyään tarjontaa, joten voi olla vaikea saada opehommia ilman kokemusta ja suhteita.
[/quote]
Yhteyttä kouluihin vaan, aika nopeasti karttuu sekä suhteet että kokemus kun teet sijaisuuksia.
[/quote]
Sijaisuuksia voi päästä tekemään suhteilla mutta koulutetuista opettajistakin on nykyään tarjontaa, joten voi olla vaikea saada opehommia ilman kokemusta ja suhteita.
[/quote]
Yhteyttä kouluihin vaan, aika nopeasti karttuu sekä suhteet että kokemus kun teet sijaisuuksia.
[/quote]
[/quote]
Olen lukenut valtiotieteitä, taloustieteen puolelta, sosiologiaa.. eli en nyt humanisti, mutta huuhaa kuitenkin; ) ap
Harmittaa, etten lukenut esim. psykologiaa tai sosiaalityötä, nyt olisikin sitten työpaikkoja. Uuden gradun tekeminen ei millään tunnu omalta tässä elämäntilanteessa. ap
Mä olen ollut joskus samassa tilanteessa. Eli mullakin on humanistinen koulutus, jolla ei suoraan ole pätevä muualle kuin tutkijaksi. Kokeilin tutkijan uraa, mutta se ei ollut mua varten, oli töissä kaupassa ja siivosin, mutta eipä niistäkään ole maisterille oikein uraksi. Mä lähdin sitten hakemaan uutta suuntaa harjoitteluiden kautta. Olin ensin kolmessa eri paikassa harjoittelussa (työelämävalmennuksen kautta) ja sitten sieltä kolmannesta paikasta sain lyhyen palkallisen pätkän. Tuon jälkeen pääsin sitten tekemään toiseen organisaatioon sijaisuutta, sieltä projektiin ja lopulta uuteen organisaation vakkariksi. Eli olen päätynyt muutaman mutkan kautta sellaiseen työpaikkaan, johon en olisi mitenkään voinut päätyä suoraan koulun penkiltä. Tässä työssä on vaatimuksena korkeakoulututkinto ja alan työkokemus.
Miksi koulutuksen pitäisi olla yliopistotasoista? Katsele paikallisen amkin tarjontaa, löytyykö aikuislinjoja (monimuoto-opintoja, jotka mahdollistavat myös työssäkäynnin opintojen ohessa).
[/quote]