Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Humanisti työttömänä, mitä tekisitte tilanteessani?

Vierailija
27.05.2013 |

Olen opiskellut monen mielestä ns. huuhaayleissivistäviä maisterin tutkinnon verran, ollut töissä hallintotehtävissä muutaman vuoden ja nyt työnsaanti tuntuu täysin toivottomalta. On lainaa, tuloni 400e/kk lähinnä itkettää ja miten aivokuollut olo muutenkin, toivotonta tehdä vain työhakemuksia eikä mikään tärppää. Olen hakenut opistotason työtehtäviin, lähihoitajan sijaisuuksia yms. mutta eihän niihinkään oteta tietenkään ilman koulutusta. Jos olisin perheetön, lähtisin opiskelemaan kokonaan uuden kunnotusn tutkinnon, mutta nyt ei voi käyttää montaa vuotta opiskeluun. Mitä tekisitte tilanteessani?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tulleista neuvoista. Olen hakenut pariin eri koulutusohjelmaan ja hyväksytty, mutta tyssää harjoituspaikan löytymiseen. Henkilöstöpuolella ei ole mitään tilaisuuksia. Työvoimakoulutuksena tuntuu olevan muuten vaan lähihoitajaa, niitäkin jo kyselin.. Vai mitä kautta hakeuduitte noihin työharjoitteluihin? ap

Vierailija
2/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

38 jatkaa vielä, että ei sinun tarvitse työvoimakoulutukseen mennä, vaan voit mennä opiskelmaan ihan omaehtoisestikin (esim. AMK:uun tai yliopistoon), jos TE-toimisto hyväksyy koulutuksen omaehtoiseksi koulutukseksi. Ei ole myöskään välttämätöntä opiskella kokonaista tutkintoa, jos löytyy järkevä "lisäpalikka", joka edistäisi työllistymistäsi, esim. pedagogiset opinnot.

Mitä ap oikein tarkoitat tuolla, että sinut on hyväksytty "pariin eri koulutusohjelmaan ja hyväksytty, mutta tyssää harjoituspaikan löytymiseen"? Viittaatko näillä työvoimapoliittisiin koulutuksiin vai mihin? 

Opintoihin kuuluvien harjoittelupaikkojen löytymisessä ei ainakaan itselläni ole ollut ongelmia, ja oppilaitokset yleensä avustavat tarvittaessa tuossa asiassa.

38

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin noita työvoimapoliittisia koulutuksia tarkoitin. Myöhäistä enää tänä keväänä hakea AMK- tai pedagogisiin tms. Toivoin niin löytäväni edes noiden työvoimapoliittisten kautta jotain. Mutta nyt paniikki iskee, mitä ensi syksynä jos töitä vaan ei löydy. ap

Vierailija
4/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun vaikea vastata kysymykseen mitä puoluetta äänestät

Vierailija
5/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInkä takia esittäydyit työttömäksi humanistiksi jos siis oletkin työtön valtiotieteilijä? Itse humanistina koen tuon aika ihmeelliseksi.

t. humanisti vakituisessa työpaikassa

Vierailija
6/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 21:10"]

MInkä takia esittäydyit työttömäksi humanistiksi jos siis oletkin työtön valtiotieteilijä? Itse humanistina koen tuon aika ihmeelliseksi.

t. humanisti vakituisessa työpaikassa

[/quote]

Siksi etten olisi halunnut tänne niin tarkasti tietoja itsestäni, mutta lopulta laitoin kuitenkin mitä aineita opiskellut kun joku tiedusteli, että olisi helpompi antaa vinkkejä. Monesti saan kuulla kommentin että olen humanisti kertoessani mitä kaikkea olen opiskellut, siksi näin kirjoitin.

Ja ei ole selkeää puoluekantaa. Viimeksi taisin äänestää kokoomusta. ap

Vierailija
7/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kuulostaa siltä, että olet ap aika hukassa. Hanki ennemmin se lisäkoulutus "oikeasta maailmasta" (yliopistosta, AMK:sta tms.) kuin työvoimapoliittisesta koulutuksesta. 

sun ei kannata hakea lähihoitajan sijaisuuksia, jos sulla ei ole mitään terveydenhuoltoalan koulutusta tai työkokemusta. Tuhlaat vaan aikaasi ja saat pahan mielen, kun et saa sieltä töitä. Mutta ne lähärin hommatkin vaativat osaamista: kuinka steriloida instrumentteja, ylläpitää aseptiikkaa, jotain osaamista lääkkeistä ja niiden vaikutuksista jne. Jokainen normijärkinen voi kyllä oppia nuo asiat, mutta ei niitä ihan pystymetsästä (tai sosiologian osaamisella) kukaan osaa. :)

mitä opistotason duuneja olet hakenut? Oletko pätevä niihin? Osaatko kirjanpitoa? Siltä alalta olisi töitä tarjolla. Oletko sujuvasanainen kirjoittaja eli toimittaja- tai tiedottaja-ainesta? Osaatko valokuvata? Siitäkin voisi em. hommissa olla hyötyä.

Vierailija
8/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle tehty työkkärissä työllistymissuunnitelma? Sellainen oli joskus muinoin tehtävä kun olin työtön ja siinä sai tietoa uusista mahdollisuuksista, mitä ei muuten tiennyt. Itse sain töitä työllisyystyön kautta, sen loputtua sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia, lopulta vakituisen paikan. Työllisyyskurssien kautta en töihin päässyt, vaikka erityisesti atk-kursseista oli kyllä paljon hyötyä myöhemmin töissä.

Vierailija
9/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen minäkin työkkärin kursseja ja työkokeilua.

Vierailija
10/50 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on samankaltaisessa tilanteessa, paitsi vastavalmistunut, ja myös mietitään mistä löytyisi töitä. Ärsyttää kun ei ole oikein kunnon pätevyyttä mihinkään tällä tutkinnolla, paitsi tutkijaksi joka ei kuulemma kiinnosta.

Vierailija
11/50 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä toimittajan hommia ensisijaisesti AP:lle suosittelisi, varsinkaan jos aiempaa kokemusta ei ole. Katsokaa uutisia, niin tiedätte miksi. Eli ei ole nykyisillekään töitä ja alan tulevaisuus vaikeuksissa.

Opettajia on paljon vailla työtä, joten ilman kunnollista erityisosaamista sekin aika tuhoontuomittu ajatus.

Suosittelisin sitä terveydenhuolto- ja sosiaalialaa. Jos opiskelet vaikkapa lähihoitajaksi, ei sun välttämättä tarvitse tehdä samaa koko loppuikää. Tai entä lastentarhanopettajaksi? Varmasti alaa tuntevana voi lopulta aueta mahdollisuuksia esim.alan hallinnossa, kun sulla on kuitenkin myös maisterin koulutus.

Vierailija
12/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudu enemmän filosofisesti.

Vierailija
13/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sun tulot voi olla 400 euroa kuussa, etkö saa ansiosidonnaista?

Vierailija
14/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkaisin työnhakua ja yrittäisin hyödyntää sukulaisia ym. verkostoja. Harkitsisin myös jotakin mahdollisimman nopeaa, työllistävää lisäkoulutusta. Vaikka joutuisitkin niiden myötä akateemista tutkintoasi vastaamattomiin hommiin, olisi ainakin hommia. Lisäkoulutuksen sisällöstä en osaa antaa parempia vinkkejä sinua tuntematta, mutta vinkkejä saanee googlaamalla tai työkkärin akateemisten palveluista kysymällä.

Vierailija
15/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 14:26"]

Miten sun tulot voi olla 400 euroa kuussa, etkö saa ansiosidonnaista?

[/quote]

En. En kuulunut liittoon. ap

Vierailija
16/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö hakeutumaan jonkinlaiseksi opettajaksi?

Vierailija
17/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtaisin alaa, ei tuossakaan tilanteessa ole perheellisenä järkeä, jos töitä ei vain löydy ja kituutat 400 eurolla. Esimerkiksi lähihoitajakoulutus ei kestä monia vuosia, töitä löytyy varmasti ja varmasti ajatteleville, fiksuille lähihoitajille löytyy tarvetta. Tai selvitä mahdollisuutta lukea sosiaalityötä sosiaalityöntekijän pätevyyden hankkimiseksi.

Vierailija
18/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt vähän tarkemmin että mikä aine.

Vierailija
19/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liittoon tarvitse kuulua, miksi et liittynyt työttömyyskassaan? Satanen vuodessa.

Vierailija
20/50 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisikö noilla aineyhdiatelmillä opettamaan koulussa/ammattiopistossa tms. jos hankkisit pedagogisen pätevyyden, siis tekisit pedag.opinnot?