Pöytätavat tai ruokailutottumukset, jotka vievät ruokahalun
Mulla on maiskutuksen lisäksi yksi todella iso ällötys:
Tiedättekö aikuisia, jotka syödessään pyörittelevät ruokaa lautasella? En nyt siis tarkoita sellaista syömishäiriöistä sottaamista, jossa ruoka levitellään, jotta näyttäisi, että sitä olisi syöty enemmän, vaan ihan sellaista päättämättömyyttä, että "mitähän tuohon seuraavaan haarukalliseen ottaisin?"
Eli hartaasti kootaan siihen haarukkaan se kananpala, yksi herne, pala tomaattia ja perunaa. Sitten vatkutetaan sitä haarukkaa vähän kastikkeessa, että saadaan soosi imeytymään. Sitten tarkastelleen haarukkaa hetki ja todetaan, että se perunanpala oli vähän liian iso, joten vedetään se veitsellä pois siitä haarukasta ja pienennetään hieman. Kun haarukka on vihdoin matkalla kohti suuta, huomataan, että tähän voisi vielä laittaa palasen tuota suolakurkkua mukaan. Lopulta haarukka löytää tiensä suuhun ja ääntä kohti, ja samalla voikin jo kiinteästi lautasta tuijottaen alkaa suunnitella seuraavan täydellisen haarukallisen sisältöä.
Luulen, että ällötykseni johtuu kertakaikkiaan siitä, että lapsena opetettiin, että ruoalla ei saa leikkiä. Tähän kuului, että ruokaa otetaan suunnilleen siitä lautasen reunalta järjestyksessä, eikä sotketa sen kanssa ympäriinsä.
Oh dear... mulla taitaa olla ongelmia :D Kohtalotovereita?
Kommentit (113)
Siedän paljon, mutta pari asiaa nostaa karvat pystyyn:
- likaiset kynnenaluset
- ketsupin tunkeminen joka paikkaan
- maiskuttelu
Mielenkiintoista, että monia häiritsee esim. ketsupin laittaminen ruokaan, johon se ei heidän mielestään kuulu. Olen syönyt läskisoosia, jonka päällä oli mansikkahilloa, ja hyvää oli, vaikka sangen erikoista. :)
Vierailija kirjoitti:
Tuo haarukallisen kokoaminen ueimmiten johtuu siitä että hyvin tehty annos on enemmän kuin osiensa summa. On usein monipuolisempi makuelämys jos haarukallisessa on useita yhteensoveltuvia makuja, jotka kokki on sommitellut sen sijaan että maut syödään erikseen.
Kuvauksesi oli aika överiksi vedetty mutta esim pihvi, kastike ja gratiini samassa haarukallisessa on aivan normaalia. Yleensä ravintola-annoksessa ei lautasella edes ole kovinkaan montaa eri ainesta, joten niiden yhteismaku on vähän niinkuin se pointti.
Miksi niitä ei siis voi sekoittaa keskenään jo lautasella eikä vaivalloisesti nyppiä joka osasta erikseen samaan "kuormaan"?
Ällöttää äitini tapa nuolla paistinlastaa, soppakauhaa tms. ruoanlaitossa käytettävää välinettä ja että nuolaisun jälkeen se sama lasta menee takaisin pannulle. Edelleen sillä samalla nuolaistulla lastalla nostellaan ruoat lautasille. Ei ehkä ihan pöytätapa, vaan enemmän epähygieenisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että monia häiritsee esim. ketsupin laittaminen ruokaan, johon se ei heidän mielestään kuulu. Olen syönyt läskisoosia, jonka päällä oli mansikkahilloa, ja hyvää oli, vaikka sangen erikoista. :)
Joo, tosi "mielenkiintoista", että toisia ällöttää, kun syödään kuin siat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku rupeais mulle inisemään siitä, että nuolen lautasen, niin sais imbesilli kuulla kovaa huutoa!
No jos sulla ei ole elämässä mitään ongelmia siitä, että nuolet lautasen, eikä se lähipiiriäsi haittaa (tai lähipiirisi pelkää sua niin paljon, etteivät sano mitään), sittenhän sulla ei ole asian kanssa ongelmaa. Jatka samaan malliin!
Ööö... Lautasen nuoleminen on ihan normaalia tai täysin neutraalia. Pelkääminen ei normolle kuulu ollenkaan asiaan. Miksi ihmeessä edes kommentoit noin?
Jos se on ihan normaalia ja täysin neutraalia, varmaan nuolet lautasen ravintolassakin?
Kertominen siitä, miten löheinen muistissairas on siivoton, ei peseydy, miltä haisee jnee. Ei ole houkuttelevaa että puhuu siitä, kun pitäisi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nimenomaan pidän siitä, että pihvi, kastikkeet, perunat ja salaatit menevät kaikki iloisesti sekaisin. Niinhän iille kävisi myöhemmin joka tapauksessa, joten jos prosessia hieman aikaistaa, saa kylkiäisenä miellyttävämmän makujen kirjon. Siksi mössään kaiken.
Jos kutsuisin sinut syömään ja tekisit noin minun valmistamalleni aterialle, olisin todella loukkaantunut. Jos joutuisin muuten syömään kanssasi julkisesti, kokisin myötähäpeää.
No auts kun sattuu. On se kumma
Älä huoli, sellaista vaaraa ei ole. Vältän kaikin tavoin olemasta tekemisissä ihmisten kanssa, joiden sanavarastoon kuuluu sana "myötähäpeä".
No auts kun sattuu, ettet tule mössäämään huolella valmistettuja ja harkiten aseteltuja ruokiani niin kuin joku taapero.
Outoa, että ihminen, jonka mielestä muiden tulee sietää sitä, että itse syö kuin sika, ei kykene sietämään jotakin tavanomaista sanaa. Sitä paitsi se kuulunee sinunkin sanavarastoosi, kun sen kerran näköjään ymmärrät.
Mutta olisi ilman muuta hyvä, että kaltaisesi tosiaan välttäisivät muiden kanssa syömistä. Teitä valitettavasti on ruokaloissa, ravintoloissa ja työpaikoilla muussaamassa, joten vaikea on välillä itse vältellä.
Joillain on aina huulissa muruja tai muita jämiä eikä ne huomaa.
Kun hampaat huljautetaan vedellä ruokailun jälkeen, yäk yäk!
Kun vaikka suklaa liimataan kitalakeen ja sitä maiskutellen sitten imutellaan.
Kun vanhemmat napsivat lapsen lautaselta sotkuiset ruoantähteet suuhunsa, hyi yrjötys.
Joillain on tekniikka vähän metsässä. Leikataan ruokaa haarukan piikit ylöspäin ja kauhotaan sitä niin kuin lusikkaan. Sitten se ruoka putoilee siitä haarukasta koko ajan. Se häiritsee.
Piimän juominen horimalla - hyi helvata...!
Vierailija kirjoitti:
Lakki päässä syöminen. Ihan sama minkälainen ja kenen päässä, tulee mielikuva kiireisestä hotkimisesta.
Muuten olen samaa mieltä, mutta poikkeuksen tekevät hienot juhlat, kuten häät, ja nainen, jonka juhla-asuun kuuluu hattu.
Vierailija kirjoitti:
Ällöttää äitini tapa nuolla paistinlastaa, soppakauhaa tms. ruoanlaitossa käytettävää välinettä ja että nuolaisun jälkeen se sama lasta menee takaisin pannulle. Edelleen sillä samalla nuolaistulla lastalla nostellaan ruoat lautasille. Ei ehkä ihan pöytätapa, vaan enemmän epähygieenisyyttä.
Mitenkäs, kun omilla ruokailuvälineillä otetaan esim. punajuurta/maustekurkkua suoraan purkista - pahimmillaan tuote nostetaan omalle lautaselle, leikataan mieleinen pala ja se lautasella pyörinyt loppu seivästetään taas sillä omalla haarukalla ja nostetaan takaisin sinne purkkiinsa...?
Kaikki hörppiminen. Yleensä nielen harmitukseni, mutta hörppimisestä kivahdan vaistomaisesti heti. Isäni sanoo aina huomautettaessa, että "no kun on niin kuumaa". No ihme juttu, kun pöydässä muut syövät ihan samaa keittoa tai juovat samaa kahvia, eikä kenenkään muun silti tarvitse hörppiä.
Yllättävän moni muuten hörppii kahvia juodessaan. Voihan kuvotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakki päässä syöminen. Ihan sama minkälainen ja kenen päässä, tulee mielikuva kiireisestä hotkimisesta.
Muuten olen samaa mieltä, mutta poikkeuksen tekevät hienot juhlat, kuten häät, ja nainen, jonka juhla-asuun kuuluu hattu.
Teoriassa, kyllä, käytännössä en ole törmännyt häissäkään hattupäihin.
Kahvin ryystäminen. Ruuan syöminen suu auki. Ennen kuin työntää haarukalla ruokaa suuhun, avaa suun todella isoksi ja työntää kielen aivan ulos niin että ruoka työnnetään kielen takaosaan, tämä on todella vastenmielistä. Jotkut miehet syödessään vetää räkää kurkulla niin että kuuluu sian röhäys. Olen niin pahasti misofoninen että minun on poistuttava pöydästä. Julkisilla liikkuessa joudun jäämään pois esim bussista, en kestä maiskutusta, purkan syönnin ääniä. Pelkään että käyn murhaamassa äänen tuottajan, pistää niin hermoon purkan mässytys tai karkin maiskuttelu.
Mulla ei ennen tehnyt niin pahaa mässytysäänet, joskaan en niistä pitänytkään. Sitten tulin pari vuotta sitten bussissa töistä kotiin, ja oli yhtäkkiä todella huono olo. Takana istui papparainen, joka mässytti todella äänekkäästi jotain koko matkan. Minä pidättelin oksennusta. Taisi sitten olla norovirus, ja siitä toivuttiin, mutta mässytysäänet oksettavat nykyään niin paljon, että kivahdan heti, jos joku mässyttää. En pysty enää edes nukkumaan koirani kanssa samassa tilassa, koska se alkaa aamuyöstä aina nuoleskelemaan huuliaan kun ruoka-aika lähestyy. Jos joku mässyttäisi samassa ruokapöydässä, eikä olisi niin tuttu, että kehtaisin huomauttaa, joutuisin varmaan poistumaan. Että siinä mielessä sama kuin 77.
Mentiin kylään ja vietiin kahvipöytään kakkugallerian 3 suklaan kakku 12 henkilölle. Ihan siksi ettei tädin tarvitse ostaa kahviherkkuja. Tätipä kaivoi pakastetut luumut ja pisti ne mikroon ja muussasi ne kakun päälle. Herran pieksut miten pilasi sen koristellun hienon kakun, kuin yrjöä olisi valeltu hienon kakun päälle. Kuka tekee noin? Olin tilanteessa niin pöyristynyt etten osannut kuin tuijottaa. Enää ei helmiä sioille. Mässytti sitten itse puolet kakusta ja hoki kyllä nyt tuli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku rupeais mulle inisemään siitä, että nuolen lautasen, niin sais imbesilli kuulla kovaa huutoa!
No jos sulla ei ole elämässä mitään ongelmia siitä, että nuolet lautasen, eikä se lähipiiriäsi haittaa (tai lähipiirisi pelkää sua niin paljon, etteivät sano mitään), sittenhän sulla ei ole asian kanssa ongelmaa. Jatka samaan malliin!
Ööö... Lautasen nuoleminen on ihan normaalia tai täysin neutraalia. Pelkääminen ei normolle kuulu ollenkaan asiaan. Miksi ihmeessä edes kommentoit noin?
Jos se on ihan normaalia ja täysin neutraalia, varmaan nuolet lautasen ravintolassakin?
Mitä ihmettä? Totta kai nuolen!
Älä huoli, sellaista vaaraa ei ole. Vältän kaikin tavoin olemasta tekemisissä ihmisten kanssa, joiden sanavarastoon kuuluu sana "myötähäpeä".