Pöytätavat tai ruokailutottumukset, jotka vievät ruokahalun
Mulla on maiskutuksen lisäksi yksi todella iso ällötys:
Tiedättekö aikuisia, jotka syödessään pyörittelevät ruokaa lautasella? En nyt siis tarkoita sellaista syömishäiriöistä sottaamista, jossa ruoka levitellään, jotta näyttäisi, että sitä olisi syöty enemmän, vaan ihan sellaista päättämättömyyttä, että "mitähän tuohon seuraavaan haarukalliseen ottaisin?"
Eli hartaasti kootaan siihen haarukkaan se kananpala, yksi herne, pala tomaattia ja perunaa. Sitten vatkutetaan sitä haarukkaa vähän kastikkeessa, että saadaan soosi imeytymään. Sitten tarkastelleen haarukkaa hetki ja todetaan, että se perunanpala oli vähän liian iso, joten vedetään se veitsellä pois siitä haarukasta ja pienennetään hieman. Kun haarukka on vihdoin matkalla kohti suuta, huomataan, että tähän voisi vielä laittaa palasen tuota suolakurkkua mukaan. Lopulta haarukka löytää tiensä suuhun ja ääntä kohti, ja samalla voikin jo kiinteästi lautasta tuijottaen alkaa suunnitella seuraavan täydellisen haarukallisen sisältöä.
Luulen, että ällötykseni johtuu kertakaikkiaan siitä, että lapsena opetettiin, että ruoalla ei saa leikkiä. Tähän kuului, että ruokaa otetaan suunnilleen siitä lautasen reunalta järjestyksessä, eikä sotketa sen kanssa ympäriinsä.
Oh dear... mulla taitaa olla ongelmia :D Kohtalotovereita?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku rupeais mulle inisemään siitä, että nuolen lautasen, niin sais imbesilli kuulla kovaa huutoa!
No jos sulla ei ole elämässä mitään ongelmia siitä, että nuolet lautasen, eikä se lähipiiriäsi haittaa (tai lähipiirisi pelkää sua niin paljon, etteivät sano mitään), sittenhän sulla ei ole asian kanssa ongelmaa. Jatka samaan malliin!
Ööö... Lautasen nuoleminen on ihan normaalia tai täysin neutraalia. Pelkääminen ei normolle kuulu ollenkaan asiaan. Miksi ihmeessä edes kommentoit noin?
Jos se on ihan normaalia ja täysin neutraalia, varmaan nuolet lautasen ravintolassakin?
Mitä ihmettä? Totta kai nuolen!
:D Kerrotko vakipaikkasi, ja koska olet siellä nuolemassa lautasia, tämä täytyy nähdä.
Veitsien ja haarukoiden kilistely ja kolistelu ruokaillessa, sellaista ylimääräistä kipustelua lautasta vasten. Onko se sitten jotenkin syöjästä juhlallista kun on veitsi ja haarukka siinä, tiedä häntä mutta minulla se ottaa hermoon. Keiton lärppiminen äänekkäästi lusikasta, ei ole mikään selitys että keitto on kuumaa. Ryyysstt ääni laukaisee raivon päässäni, jätän ruokani siihen. Joudun todella hillitsemään itseni etten käy huutamassa asiasta ryystäjälle. En tiedä miksi koen näin vahvasti jotkut äänet, onneksi mulla ei ole käsiasetta, en tiedä mitä tapahtuisi!
Teoriassa, kyllä, käytännössä en ole törmännyt häissäkään hattupäihin.[/quote]
Etiketin mukaan sekä sulhasen että morsiamen äidin juhla-asuun kuuluu hattu. Myös muut naimisissa olevat naiset voivat käyttää hattua. (Tämä ohi varsinaisen otsikon.)
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa, kyllä, käytännössä en ole törmännyt häissäkään hattupäihin.
Etiketin mukaan sekä sulhasen että morsiamen äidin juhla-asuun kuuluu hattu. Myös muut naimisissa olevat naiset voivat käyttää hattua. (Tämä ohi varsinaisen otsikon.)
Kylläkyllä. Käytännössä ei vaan ole tullut vastaan. Minäkin olen avioitunut kahdesti (äidillä tai anopeilla ei hattua) ja kohta morsiamen äiti -iässä, en lämpene hatuille itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku rupeais mulle inisemään siitä, että nuolen lautasen, niin sais imbesilli kuulla kovaa huutoa!
No jos sulla ei ole elämässä mitään ongelmia siitä, että nuolet lautasen, eikä se lähipiiriäsi haittaa (tai lähipiirisi pelkää sua niin paljon, etteivät sano mitään), sittenhän sulla ei ole asian kanssa ongelmaa. Jatka samaan malliin!
Ööö... Lautasen nuoleminen on ihan normaalia tai täysin neutraalia. Pelkääminen ei normolle kuulu ollenkaan asiaan. Miksi ihmeessä edes kommentoit noin?
Jos se on ihan normaalia ja täysin neutraalia, varmaan nuolet lautasen ravintolassakin?
:D Kerrotko vakipaikkasi, ja koska olet siellä nuolemassa lautasia, tämä täytyy nähdä.
Varmaan joku Käyhtävän Teboil.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla mitään vakipaikkaa ole! Ja köyhänä käyn harvoin raflassa. Mutta viimeksi taisin olla Lahden Santa fessä. Mitä ihmeen kummaa mielestäsi on lautasen nuolemisessa, loput hyvät ruuat nassuun vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että monia häiritsee esim. ketsupin laittaminen ruokaan, johon se ei heidän mielestään kuulu. Olen syönyt läskisoosia, jonka päällä oli mansikkahilloa, ja hyvää oli, vaikka sangen erikoista. :)
Joo, tosi "mielenkiintoista", että toisia ällöttää, kun syödään kuin siat...
Täytyyhän sikojenkin syödä, jotta voisimme syödä niitä kuin siat.
Hygienia on totta kai asia erikseen, mutta noin muuten minua ei voisi vähempää kiinnostaa, laittaako joku ketsuppia kaurapuuroonsa tai pippuria teehensä. Mutta niinhän se on, että toisilla meistä on tarve kokea ällötystä ja tarve traumatisoitua aiheesta kuin aiheesta – jos ei muuten, niin luodaan se aihe itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla mitään vakipaikkaa ole! Ja köyhänä käyn harvoin raflassa. Mutta viimeksi taisin olla Lahden Santa fessä. Mitä ihmeen kummaa mielestäsi on lautasen nuolemisessa, loput hyvät ruuat nassuun vaan?
Ei kuulu hyviin pöytätapoihin. Toistaiseksi en ole nähnyt muiden kuin pikkulasten tekevän noin, enkä heidänkään ravintolassa. Olisi hauska nähdä esim. tarjoilija, etsiikö piilokameraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu hyviin pöytätapoihin. Toistaiseksi en ole nähnyt muiden kuin pikkulasten tekevän noin, enkä heidänkään ravintolassa. Olisi hauska nähdä esim. tarjoilija, etsiikö piilokameraa.
Ja just sullekin tää sama:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että monia häiritsee esim. ketsupin laittaminen ruokaan, johon se ei heidän mielestään kuulu. Olen syönyt läskisoosia, jonka päällä oli mansikkahilloa, ja hyvää oli, vaikka sangen erikoista. :)
Joo, tosi "mielenkiintoista", että toisia ällöttää, kun syödään kuin siat...
Täytyyhän sikojenkin syödä, jotta voisimme syödä niitä kuin siat.
Hygienia on totta kai asia erikseen, mutta noin muuten minua ei voisi vähempää kiinnostaa, laittaako joku ketsuppia kaurapuuroonsa tai pippuria teehensä. Mutta niinhän se on, että toisilla meistä on tarve kokea ällötystä ja tarve traumatisoitua aiheesta kuin aiheesta – jos ei muuten, niin luodaan se aihe itse.
On totta että joitain ihmisiä huonot ruokailutavat häiritsevät enemmän kuin toisia. Itselleni jo toisen äänekäs purkansyönti aiheuttaa raivarin.
En siedä ruoan mössäystä ja sekoittamista. Ajatelkaa joku ihana bibimbap-kulho tai kerrostettu muromyslimarjajogurtti, miksi ne pitää rikkoa ja sekoittaa oksennuksen näköiseksi mössöksi? Itse pidän ruoka-aineet kauniisti erillään ja haluan että joka suupalassa näkyy selvästi vaikka liha, kasvis, kastike eikä mikään homogeeninen mössö.
Toinen mitä en siedä on veitsen imeminen, ja kaiken ruoan kerralla silppuaminen. Eksällä oli tapana silputa kaikki ruoka vetämällä veistä ja haarukkaa ristiin monta kertaa. Ruoka näytti tuon jälkeen lähinnä hakkuujätteeltä. Ja sitten imi sen mössön veitsestä ennen kuin ryhtyi syömään.
Hyh.
Ryystäminen - kaiken lämpimän nestemäisen kohdalla, kuten kahvi tai keitot. Meinasin tulla hulluksi ex-mieheni ja hänen koko savolaisen sukunsa kanssa, jos oli keittoa tarjolla.
Se kun siitä lusikasta hirveän äänen kera imaistiin suuhun. Jotenkin niin, että samaan aikaan suuhun tulee ilmaa, joka mukamas jäähdyttää. Sama kahvin kanssa. Yyh, inhottaa muistella sitä hörspäämistä...
Itselle opetettu keiton syöminen, että lusikkaan voi varovasti puhaltaa, mutta se lusikallinen viedään suuhun asti eikä imuron lailla (ja äänellä) imetä sitä suun ulkopuolelta.
Miltä paikkakunnilta te lautasten nuolijat olette kotoisin?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu ihan provoilulta koko juttu. Siis ei kai nyt OIKEASTI kukaan aikuinen nuole lautasta syönnin jälkeen??? :D
En oo koskaan nähnyt enkä tahdo millään uskoa.
Ryystäjät on pahimpia, usein nämä myös päästää kaikesta mitä on suussaan ääntä. Purkka on limaisen kuulonen kun sitä möhelletään ilman ja liman kanssa suussa, nämä ottaa tuplamäärän purkkaa suuhun.
Rakastan kaikenlaisia kastikkeita ja niitä tulee otettua liikaa. Lautaselle siis jää sitä herkkua, jonka nuolen - kotioloissa yksinäni.
Etkö osaa käyttää lusikkaa tai leipää kaapimiseen?
Siis hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko nuolijat vastata tähän?
Argh, isäni juuri tekee tuossa vieressä puolukkahilloa ja maiskuttelee menemään sitä maistellessaan. Pää räjähtää!
Aahahahahaaa :D Ei oo todellista!