Pöytätavat tai ruokailutottumukset, jotka vievät ruokahalun
Mulla on maiskutuksen lisäksi yksi todella iso ällötys:
Tiedättekö aikuisia, jotka syödessään pyörittelevät ruokaa lautasella? En nyt siis tarkoita sellaista syömishäiriöistä sottaamista, jossa ruoka levitellään, jotta näyttäisi, että sitä olisi syöty enemmän, vaan ihan sellaista päättämättömyyttä, että "mitähän tuohon seuraavaan haarukalliseen ottaisin?"
Eli hartaasti kootaan siihen haarukkaan se kananpala, yksi herne, pala tomaattia ja perunaa. Sitten vatkutetaan sitä haarukkaa vähän kastikkeessa, että saadaan soosi imeytymään. Sitten tarkastelleen haarukkaa hetki ja todetaan, että se perunanpala oli vähän liian iso, joten vedetään se veitsellä pois siitä haarukasta ja pienennetään hieman. Kun haarukka on vihdoin matkalla kohti suuta, huomataan, että tähän voisi vielä laittaa palasen tuota suolakurkkua mukaan. Lopulta haarukka löytää tiensä suuhun ja ääntä kohti, ja samalla voikin jo kiinteästi lautasta tuijottaen alkaa suunnitella seuraavan täydellisen haarukallisen sisältöä.
Luulen, että ällötykseni johtuu kertakaikkiaan siitä, että lapsena opetettiin, että ruoalla ei saa leikkiä. Tähän kuului, että ruokaa otetaan suunnilleen siitä lautasen reunalta järjestyksessä, eikä sotketa sen kanssa ympäriinsä.
Oh dear... mulla taitaa olla ongelmia :D Kohtalotovereita?
Kommentit (113)
Ei nyt ihan ruokahalu mene, mutta ärsyttää kun hienoilla illallisilla joku nostaa jälkiruokalautasen tai -maljan ylös leuan alle ja lappaa siitä tauotta lusikalla herkun suuhunsa. Eikö sitä astiaa voi pitää sivistyneesti siinä pöydällä ja odottaa ennen seuraavaa lusikallista, että edellinen on nielty. Käyttäydytään kuin jossain nuotiolla istuttais.
Hotkiminen ja toi veitsen putsaus suussa joka haarukallisen jälkeen. Mulla oli yksi sellainen miesystävä 60 v, joka ei ollut oppinut edes intissä, ettei veistä viedä suuhun. Joka kerta kun laittoi ruokaa suuhun haarukalla niin sitten veitsi perään. Ällöttävää. Sama tyyppi vielä hotki, tuskin ehti pureskella ruokaa. Joskus lappasi niin nopeaan tahtiin, että laittaessaan uutta haarukallista suuhun, suusta putosi sitä puoliksi pureskeltua takaisin lautaselle. Kuitenkin muuten aika normaalisti käyttäytyvä. Syöminen hänen kanssaan oli vähän aina hävettävää.
Vierailija kirjoitti:
En siedä ruoan mössäystä ja sekoittamista. Ajatelkaa joku ihana bibimbap-kulho tai kerrostettu muromyslimarjajogurtti, miksi ne pitää rikkoa ja sekoittaa oksennuksen näköiseksi mössöksi? Itse pidän ruoka-aineet kauniisti erillään ja haluan että joka suupalassa näkyy selvästi vaikka liha, kasvis, kastike eikä mikään homogeeninen mössö.
Toinen mitä en siedä on veitsen imeminen, ja kaiken ruoan kerralla silppuaminen. Eksällä oli tapana silputa kaikki ruoka vetämällä veistä ja haarukkaa ristiin monta kertaa. Ruoka näytti tuon jälkeen lähinnä hakkuujätteeltä. Ja sitten imi sen mössön veitsestä ennen kuin ryhtyi syömään.
Hyh.
Ymmärrän, että on ex! Minua vähän vähempikin suututtaa, ei niitä kaikkia lautasella olevia ruokia ole tarkoitus yhteen haarukalliseen kerätä. Muusi, liha ja joku kasvis ja kastike kaikki samaan, miksi? Eikö niitä voi mitenkään maistella yksi kerrallaan? No, kastike yleensä kuuluu yhteen johonkin, mutta moukkamaista sekoitella kaikkia. Joo tiedän, mahassa ne menee sekaisin kuitenkin, on selitys, mikä on sekin yhtä epämiellyttävää.
Ex-mies pureskeli kaiken ruuan suu aina hieman auki. Siis myös keitot ja sellaiset pienet pehmeät ruuatkin mitkä voi syödä suoraan nielaisemallla, vaikka jäätelö. Kuulosti kamalalle, ja kyseessä keski-ikäinen mies jolla ei mitään nielemisongelmaa tai refluksia.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on isot kädet ja mua ällöttää kun se pitää voileivästä kiinni niin että paukalo on leivän alla ja kaikki muut sormet levällään leivän, ja juustojen, kinkkujen jne, päällä.
Myös minun miesystäväni tekee näin ja näyttää kyllä niin moukkamaiselta. Olen yittänyt nätisti sanoa, että päälliset eivät karkaa, vaikka leipää pitäisi reunoista kiinni, mutta puolustelee, että on purjeveneessä tuulessa tottunut pitämään päällisistä kiinni. Pah. Ei auta, vaikka sanon että voisi jättää sen tavan sinne veneeseensä. Muutenkin vain suomalaiset syö tällaiset päällystetyt leivät käsin, ulkomailla hotelleissa tunnistaa kyllä, kun siihen aamiaisleivälle kerätään päälle korkea pino leikkeleitä ja juustoa ynnä muuta. .
Vierailija kirjoitti:
Eräällä entisellä työkaverilla oli tapana puhdistaa hampaitaan hyvinkin pitkällisesti toisten nähden vaikka ravintolapöydässä. Jos ei ollut tikkua, niin esimerkiksi taiteltu servetti kävi välineeksi. Todella ällöttävää. Jos on pakko puhdistella suuta, niin vessa on oikea osoite.
Mieheni valitettavasti usein ahmii melkein maaten lautasen päällä. Huoh. Ei ole kivaa katseltavaa.
Kälyni nuolee veistä oikein antaumuksella. Ylipäänsä ruokailuvälineiden nuoleminen on yököttävää.
Olen ennenkin avautunut täällä kaikkein ällöimmästä tavasta, johon olen törmännyt. Lukion luokkakaveri työnsi aina kielen ulos suusta syödessään, ilmeisesti ottamaan ruokaa vastaan. Hän ei kai luottanut siihen, että siellä se kieli odottaa suussa ruokaa. En mielelläni istunut vastapäätä tätä tyttöä ruokalassa. Jatkuvasti suun ulkopuolella oleva kieli ei herättänyt ruokahalua.
Huh tuo lukiotyttö ja kieli ulkopuolella. Yök.
Tästä tuli mieleen että miksi jotkut puhuu siten että joidenkin ääntiöiden kohdalla kieli lupsuttaa ulkona? Vaikea selittää mutta jos oot törmännyt tähän niin tiedät. Yhtäkkiä toisen kieli lupsuttaa hetken ulkona. Yleensä aikuisia naisia, ei nuorisoa. Se ei ole miellyttävä näky.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aiheen vierestä: Miten olette kouluttaneet lapsenne pois maiskuttamisesta? Suoraan huomauttamalla?
Inhoan maiskuttamista, mutta en tiedä miten siitä voisi huomauttaa nolaamatta toista
Välitön suora palaute toimii parhaiten
Lässytys, mouskutus ja maiskutus.
Suu auki syöminen
Ruoka suussa puhuminen
Härskit puheet ruokapöydässä
Lasten nirsoilu :en syö tätä, /tuota/onko pakko...
Kohteliaisuus syömisen jälkeen : kiitos
Nykyään ei ole enää käytöstapoja, kotona ei opeteta sanaa kiitos, anteeksi, ole hyvä..
Nenän niistäminen äänekkäästi. Nenän voi pyyhkäistä mutta niistäminen pitäisi käydä hoitamassa jossain muualla.
Mieheni kokeilee ruuan lämpöä työntämällä kielen ulos ja koskettamalla ruokaa kielen kärjellä. Typerän näköistä ja jotenkin kuvottavaa. En tiedä mikä kylmä ruoka-trauma hänellä on.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kokeilee ruuan lämpöä työntämällä kielen ulos ja koskettamalla ruokaa kielen kärjellä. Typerän näköistä ja jotenkin kuvottavaa. En tiedä mikä kylmä ruoka-trauma hänellä on.
Mielikuva!!!!! Jestas...
Onhan nämä lautasen nuolijat pelkkiä provoilutrolleja, onhan..?