Pöytätavat tai ruokailutottumukset, jotka vievät ruokahalun
Mulla on maiskutuksen lisäksi yksi todella iso ällötys:
Tiedättekö aikuisia, jotka syödessään pyörittelevät ruokaa lautasella? En nyt siis tarkoita sellaista syömishäiriöistä sottaamista, jossa ruoka levitellään, jotta näyttäisi, että sitä olisi syöty enemmän, vaan ihan sellaista päättämättömyyttä, että "mitähän tuohon seuraavaan haarukalliseen ottaisin?"
Eli hartaasti kootaan siihen haarukkaan se kananpala, yksi herne, pala tomaattia ja perunaa. Sitten vatkutetaan sitä haarukkaa vähän kastikkeessa, että saadaan soosi imeytymään. Sitten tarkastelleen haarukkaa hetki ja todetaan, että se perunanpala oli vähän liian iso, joten vedetään se veitsellä pois siitä haarukasta ja pienennetään hieman. Kun haarukka on vihdoin matkalla kohti suuta, huomataan, että tähän voisi vielä laittaa palasen tuota suolakurkkua mukaan. Lopulta haarukka löytää tiensä suuhun ja ääntä kohti, ja samalla voikin jo kiinteästi lautasta tuijottaen alkaa suunnitella seuraavan täydellisen haarukallisen sisältöä.
Luulen, että ällötykseni johtuu kertakaikkiaan siitä, että lapsena opetettiin, että ruoalla ei saa leikkiä. Tähän kuului, että ruokaa otetaan suunnilleen siitä lautasen reunalta järjestyksessä, eikä sotketa sen kanssa ympäriinsä.
Oh dear... mulla taitaa olla ongelmia :D Kohtalotovereita?
Kommentit (113)
Olin kerran viikon työmatkalla ihmisen kanssa, joka imeskeli hampaitaan. Kokeilkaapa itse. Se ääni. Ei saatana. Meinasin jo alkuviikosta hajota aivan totaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku rupeais mulle inisemään siitä, että nuolen lautasen, niin sais imbesilli kuulla kovaa huutoa!
No jos sulla ei ole elämässä mitään ongelmia siitä, että nuolet lautasen, eikä se lähipiiriäsi haittaa (tai lähipiirisi pelkää sua niin paljon, etteivät sano mitään), sittenhän sulla ei ole asian kanssa ongelmaa. Jatka samaan malliin!
Vierailija kirjoitti:
Minä nimenomaan pidän siitä, että pihvi, kastikkeet, perunat ja salaatit menevät kaikki iloisesti sekaisin. Niinhän iille kävisi myöhemmin joka tapauksessa, joten jos prosessia hieman aikaistaa, saa kylkiäisenä miellyttävämmän makujen kirjon. Siksi mössään kaiken.
Jos kutsuisin sinut syömään ja tekisit noin minun valmistamalleni aterialle, olisin todella loukkaantunut. Jos joutuisin muuten syömään kanssasi julkisesti, kokisin myötähäpeää. Summa summarum, vaikutat siltä, että esi-isäsi kömpivät luolasta vasta pari sukupolvea sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran viikon työmatkalla ihmisen kanssa, joka imeskeli hampaitaan. Kokeilkaapa itse. Se ääni. Ei saatana. Meinasin jo alkuviikosta hajota aivan totaalisesti.
Ai syödessään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku rupeais mulle inisemään siitä, että nuolen lautasen, niin sais imbesilli kuulla kovaa huutoa!
No jos sulla ei ole elämässä mitään ongelmia siitä, että nuolet lautasen, eikä se lähipiiriäsi haittaa (tai lähipiirisi pelkää sua niin paljon, etteivät sano mitään), sittenhän sulla ei ole asian kanssa ongelmaa. Jatka samaan malliin!
Ööö... Lautasen nuoleminen on ihan normaalia tai täysin neutraalia. Pelkääminen ei normolle kuulu ollenkaan asiaan. Miksi ihmeessä edes kommentoit noin?
Mulla ei koskaan riitä aika eikä mielenkiinto muiden syömisen kyttäämiseen. Eikä muiden kyttäämiseen ylipäätänsä. Jos kanssaihmisten kanssa ei ole mitään mielenkiintoista juteltavaa, niin uppoudun omiin ajatuksiini. Tuntuu todella vieraalta tuollainen, että noin tarkasti edes jaksaisi analysoida muiden ruokailutapoja. Miten teillä riittää mielenkiinto siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nimenomaan pidän siitä, että pihvi, kastikkeet, perunat ja salaatit menevät kaikki iloisesti sekaisin. Niinhän iille kävisi myöhemmin joka tapauksessa, joten jos prosessia hieman aikaistaa, saa kylkiäisenä miellyttävämmän makujen kirjon. Siksi mössään kaiken.
Jos kutsuisin sinut syömään ja tekisit noin minun valmistamalleni aterialle, olisin todella loukkaantunut. Jos joutuisin muuten syömään kanssasi julkisesti, kokisin myötähäpeää. Summa summarum, vaikutat siltä, että esi-isäsi kömpivät luolasta vasta pari sukupolvea sitten.
Mistä tulikin mieleeni eräs exäni, jolle tein joskus tosi hyvää pastaa valmiiksi, kun tuli nälkäisenä töistä. Itse olin jo syönyt aiemmin. Mies meni keittiöön ja minä vähän ajan päästä seuraksi. Huomasin, että mies oli sotkenut kaiken mössöksi, pilkkonut spagetin malliin "rakettispagetti"; nyppinyt pois ainesosat a ja b, joista ei kuulemma tykännytkään, ja lorottanut ison kasan ketsuppia päälle, koska kyseessä oli pasta. Ihan sama siis, onko valkoviinikastike vai mikä kyseessä, mutta jos on spagettia, ketsuppiahan siihen sitten laitetaan. Hiljaiseksi veti. Että josko sitä makaronilaatikkoa sitten taas seuraavan kerran.
Ahmiminen on ällöä. Että suuhun lapataan hurjia kukkura-annoksia, tietysti suu ammolleen avaten. Omena syödään kolmella haukkauksella mehut suupielistä tursuten. Voileivästä puolet suuhun haukkauksella.
Perheen yhteiset ruokahetket on meillä haave vain koska ahmattipuolisoni on jo poistunut pöydästä ennen kuin itse pääsen sinne, tarjoiltuani ensin lapsille annokset.
Opeta siinä sitten lapsille pöytätapoja.
Ruoka suussa puhuminen, syöminen niinkuin ei olisi ennen ruokaa nähnyt, ketsupin laittaminen ruokaan kuin ruokaan (kertoo ehkä enemmän junttiudesta), ruuan arvostelu.
Kaikki kielijutut ja maiskutukset ovat tietysti ällöimpiä mutta minua ärsyttää sekin, että ei osata käyttää ruokailuvälineitä. Yllättävän moni aikuinen pitää haarukkaa väärinpäin ja kaapii veitsellä sen pesään ruokaa ikään kuin se olisi lusikka. Sitten se nostetaan suuhun kukkuraisena suu ammolleen venytettynä.
Haarukkaa pidetään piikit alaspäin, eikö sitä työnnetä suuhun kokonaan!
Lakki päässä syöminen. Ihan sama minkälainen ja kenen päässä, tulee mielikuva kiireisestä hotkimisesta.
Pitää haarukkaa kädessä niinkuin lusikkaa, ja käyttää sitä myös niinkuin lusikkaa
Tökkii ja sörkkii ruokaa
Ylirakentaa haarukallisen
Juo lutkuttaen
Mättää ja ahmii
Louskuttaa ruokaa suussa vaikka suu olisi kiinni niin leuat käy kuin hevosella
Vierailija kirjoitti:
Ahmiminen on ällöä. Että suuhun lapataan hurjia kukkura-annoksia, tietysti suu ammolleen avaten. Omena syödään kolmella haukkauksella mehut suupielistä tursuten. Voileivästä puolet suuhun haukkauksella.
Perheen yhteiset ruokahetket on meillä haave vain koska ahmattipuolisoni on jo poistunut pöydästä ennen kuin itse pääsen sinne, tarjoiltuani ensin lapsille annokset.
Opeta siinä sitten lapsille pöytätapoja.
Yksi ahmijoiden alalaji on suun uusiotäyttäjät, jotka tunkevat ensin suun täyteen ja heti kun saavat osan nielaistua, suu taas ammolleen ja lisää kamaa sisään. Suun tulee olla äärimmilleen täynnä koko ajan. Ruokailutovereille mahdollistuu näin esteetön näkymä suureen määrään eri mössääntymisvaiheessa olevaa ruokaa läpi ruokailutapahtuman, joka on onneksi tämän alalajin ahmijoilla lyhyt.
Miehen serkku ja poikansa. Käsiä ei pestä vessassa käynnin jälkeen ja ulkohommista lampitaan suoraan ruokapöytään. Ruokaa otetaan käsin, no lähinnä aamu- ja iltapala tarpeita. Niillä pesemättömillä käsillä.
Rasvaa leivän noin puoli senttiä, suolaa holvataan esim. Leivän päällä olevan kananmunan päälle niin että se on suolakiteiden peitossa.
Ruoka halutaan ja puhutaan ruoka suussa. Nuollaan välillä sormet ja jatketaan.
Yli neljäkymppinen mies kyseessä ja teini-ikäinen poika. Vaimo/pojan äiti ihan hyvätapainen mutta jostain syystä ei ole oppi perille mennyt lapselle tai miehelle.
Ja kun nämä tavat olisikin vaan kotosalla, mutta ei. Ravintolassa, juhlissa jopa eräässä edustustapaamisessa sama homma.
Ehkä se on tätä sitten siellä Pohjois-Karjalan perämettässä ja mä tai mies ei vaan ymmärretä näitä "aitoja" ihmisiä.
Ruokahalu menee myös kun sushibuffetissa joku ottaa kukkurallisen lautasellisen sushipaloja jotka liiskaantuu toistensa alle. Ei niin mitään kunnioitusta kokkia kohtaan.
Mulla menee kans ruokahalu kun joku sanoo keittoa sopaksi. Soppa kuulostaa ripulilta
Yksi tuttavani nuolee/imee sormiaan ruokailun aikana...
Mun miehellä on isot kädet ja mua ällöttää kun se pitää voileivästä kiinni niin että paukalo on leivän alla ja kaikki muut sormet levällään leivän, ja juustojen, kinkkujen jne, päällä.
NIH! OPPISPAHAN OLEMAAN KERTA!