Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pöytätavat tai ruokailutottumukset, jotka vievät ruokahalun

Vierailija
16.07.2020 |

Mulla on maiskutuksen lisäksi yksi todella iso ällötys:

Tiedättekö aikuisia, jotka syödessään pyörittelevät ruokaa lautasella? En nyt siis tarkoita sellaista syömishäiriöistä sottaamista, jossa ruoka levitellään, jotta näyttäisi, että sitä olisi syöty enemmän, vaan ihan sellaista päättämättömyyttä, että "mitähän tuohon seuraavaan haarukalliseen ottaisin?"

Eli hartaasti kootaan siihen haarukkaan se kananpala, yksi herne, pala tomaattia ja perunaa. Sitten vatkutetaan sitä haarukkaa vähän kastikkeessa, että saadaan soosi imeytymään. Sitten tarkastelleen haarukkaa hetki ja todetaan, että se perunanpala oli vähän liian iso, joten vedetään se veitsellä pois siitä haarukasta ja pienennetään hieman. Kun haarukka on vihdoin matkalla kohti suuta, huomataan, että tähän voisi vielä laittaa palasen tuota suolakurkkua mukaan. Lopulta haarukka löytää tiensä suuhun ja ääntä kohti, ja samalla voikin jo kiinteästi lautasta tuijottaen alkaa suunnitella seuraavan täydellisen haarukallisen sisältöä.

Luulen, että ällötykseni johtuu kertakaikkiaan siitä, että lapsena opetettiin, että ruoalla ei saa leikkiä. Tähän kuului, että ruokaa otetaan suunnilleen siitä lautasen reunalta järjestyksessä, eikä sotketa sen kanssa ympäriinsä.

Oh dear... mulla taitaa olla ongelmia :D Kohtalotovereita?

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan nämä lautasen nuolijat pelkkiä provoilutrolleja, onhan..?

Ei. Meillä lapsena kotona ruokalautaselta "siivottiin" viimeisetkin kastikkeet leipäpalasella ja jäätelölautaset nuoltiin ettei mitään mene hukkaan. Nykysin todella ärsyttää kun ihmiset ei syö lautastaan tyhjäksi mutta en toki sano mitään.

Vierailija
122/133 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mässyttäminen ärsyttää vatusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin tätä ihan miettimään, että en ehkä edes huomaisi ap:ta häiritsevää ruokailutapaa, kun en ehkä niin tarkkaan katsele, miten toiset syö (olen aika hidas syöjä jne, joten pitää keskittyä omaan lautaseen). Yksi kaverini sotkee monet lisukkeet puuron tai keiton tyyppisissä ruuissa yhdeksi mössöksi, mikä on minusta vähän luotaantyöntävää, mutta ei se omaa ruokahalua onneksi vie.

Sen sijaan syömisen ja määrien kommentointi häiritsee itseäni, olenkin toivonut ihan ääneenkin kaikille ruokarauhaa, mutta se ei oikein mene perille. Esim. syö vähän, syö paljon (kunhan et ota tarkoituksella pöydästä liikaa tai tilaile reilusti enempää ruokalajeja kuin jaksat syödä),  ihan sama, mutta älä mielellään jatkuvasti ääneen selitä omista syömisistäsi tai vielä pahempaa, puutu toisen ruokailuun.

Ja yhdellä kaverillani on aivan kamala tapa niistää ja lätätä se nenäliina pöydälle, ja vielä ulommas itsestään. Itsellänikin valuu nenä ruokailun yhteydessä, että se kevyt niisto on minulle ymmärrettävää, mutta ei se, että ne tuotteet laitetaan pöytään sitten. 

Vierailija
124/133 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitin huomiota tuohon lautasen päällä makaamiseen. Joissakin perheissä se lapsiruokailijan pää on täytynyt pitää koko ajan lautasen yläpuolella, koska perheen vanhemmat eivät kestä yhtään sotkemista. 

Normaalistihan (tai ainakin minulle on näin opetettu) ruokaa suuhun viedessä nojataan hieman eteenpäin, jotta vahingossa tippuva ruoka tippuu lautaselle eikä syliin/lattialle.

Vierailija
125/133 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siedä ruoan mössäystä ja sekoittamista. Ajatelkaa joku ihana bibimbap-kulho tai kerrostettu muromyslimarjajogurtti, miksi ne pitää rikkoa ja sekoittaa oksennuksen näköiseksi mössöksi? Itse pidän ruoka-aineet kauniisti erillään ja haluan että joka suupalassa näkyy selvästi vaikka liha, kasvis, kastike eikä mikään homogeeninen mössö.

Toinen mitä en siedä on veitsen imeminen, ja kaiken ruoan kerralla silppuaminen. Eksällä oli tapana silputa kaikki ruoka vetämällä veistä ja haarukkaa ristiin monta kertaa. Ruoka näytti tuon jälkeen lähinnä hakkuujätteeltä. Ja sitten imi sen mössön veitsestä ennen kuin ryhtyi syömään.

Hyh.

No se korealainen bibimbap kuuluu sekoittaa ennen syömistä, ainakin jos korealaisilta kysytään.

Vierailija
126/133 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ravintolassa on ok, mutta 5 tähden hotellissa en halua katsella kun viereisessä pöydässä lapsi syö ruokaa suoraa pöydältä!! Siis ei edes tabletin päältä tai lautaselta. Isä vaan lappasi ruuat pöydälle. Ja luonnollisestikin meni osa lattialle. Jotenkin v***tti maksaa + 100e ruokailusta, kun joutui katsomaan mäkkitason sikailua...

Vierailija
127/133 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pöytä täynnä tavaraa. Se jos jotain vie ruokahalun. 

Vierailija
128/133 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mässytys, mussutus ja maiskuttelu. Suu auki syöminen ja ruuan pupeltaminen. Enkä pidä siitäkään, että joku vahtii kun itse syön. Tai kommentoi mitä syön ja kuinka paljon. 

Vierailija
129/133 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki edellämainitut ällöttää.

Olen äärimmäisen herkkä kaikille ruokailu äänille. 

Kun on laitettu ruokaa suuhun niin miksi pitää samaan aikaan juoda lasista jotta siihen lasin reunaan jää ruokajämiä 🤮 

Voisko aikuinen ihminen pureskella ja nielaista ensin ja sitten ottaa juotavaa.

Vierailija
130/133 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä paljon tarkkailijoita, joita toisten syömistavat ärsyttää. Luulen että sellaiset tarkkailijat ovat ihmisinäkin kuin seipään nielleitä. Itse keskityn syömiseen enkä toisten tarkkailuun ja/tai  keskusteluun kanssasyöjien kanssa. Tosin pöytäseurue jossa edes yhdellä on hauskat jutut on rentouttavaa, onpa ne häissä tai missä muualla tahansa. Silloin ei edes tule kiinnittäneeksi siihen miten kukin syö ja millä tavalla. En kyllä muutenkaan ravintoloissa kiinnitä toisten ravintolassa syöjien syömistapoihin.

Vierailija
131/133 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukujuhlissa aina ihmettelen yhtä perhettä. Heistä ei kukaan pese käsiään kun tulevat eivätkä ennen ruokailua. Vaikka muut sukulaiset sanovat lapsille, että nyt syödään, käykää pesemässä kädet, ei tämän perheen vanhemmat reagoi mitenkään ja komenna omia lapsiaan saati käy itse pesemässä käsiään.

Ruokapöydässä he ottavat ruokaa omilla suussa olleilla välineillä ja likaisilla käsillään vaikka kaikessa on ottimet. Esimerkiksi perunoita keihästetään haarukalla ja siirrellään kun halutaan jokin tietty peruna, leipäkorista kosketellaan suunnilleen jokaista leipää. Kahvipöydässä sama juttu. Esimerkiksi perheen äiti ottaa kermavaahtoa ja hilloa omalla suussa olleella lusikallaan. Yäk.

Onneksi ei tarvitse mennä heille kylään eikä kutsua heitä meille. En ymmärrä, miten koulutetut vanhemmat ja hyvässä asemassa olevat vanhemmat eivät ole tapoja oppineet.

Vierailija
132/133 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hassua (vaikkakin ymmärrettävää) että maiskutus ja suu auki syöminen ärsyttää niin monia, ja silti moni sitä tekee. Ei ole lainkaan harvinaista. Sanokaa asiasta!

Minulla ei ruokahalu tuollaisesta mene. Ihmiset ärsyttää vaan yleisesti. Miehelläni on tapana pilkkoa kaikki ruoka valmiiksi ja sitten sörkkiä niitä non stop. Ihan kuin hän laskisi montako on jäljellä. Minä teen kauniin annoksen ja hän pilkkoo sen biojätteen näköiseksi. No, ei ole mun lautanen.

Vierailija
133/133 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjolla olevasta ruoasta puhuminen ällöttävin sanoin, röyhtäily 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi