Pöytätavat tai ruokailutottumukset, jotka vievät ruokahalun
Mulla on maiskutuksen lisäksi yksi todella iso ällötys:
Tiedättekö aikuisia, jotka syödessään pyörittelevät ruokaa lautasella? En nyt siis tarkoita sellaista syömishäiriöistä sottaamista, jossa ruoka levitellään, jotta näyttäisi, että sitä olisi syöty enemmän, vaan ihan sellaista päättämättömyyttä, että "mitähän tuohon seuraavaan haarukalliseen ottaisin?"
Eli hartaasti kootaan siihen haarukkaan se kananpala, yksi herne, pala tomaattia ja perunaa. Sitten vatkutetaan sitä haarukkaa vähän kastikkeessa, että saadaan soosi imeytymään. Sitten tarkastelleen haarukkaa hetki ja todetaan, että se perunanpala oli vähän liian iso, joten vedetään se veitsellä pois siitä haarukasta ja pienennetään hieman. Kun haarukka on vihdoin matkalla kohti suuta, huomataan, että tähän voisi vielä laittaa palasen tuota suolakurkkua mukaan. Lopulta haarukka löytää tiensä suuhun ja ääntä kohti, ja samalla voikin jo kiinteästi lautasta tuijottaen alkaa suunnitella seuraavan täydellisen haarukallisen sisältöä.
Luulen, että ällötykseni johtuu kertakaikkiaan siitä, että lapsena opetettiin, että ruoalla ei saa leikkiä. Tähän kuului, että ruokaa otetaan suunnilleen siitä lautasen reunalta järjestyksessä, eikä sotketa sen kanssa ympäriinsä.
Oh dear... mulla taitaa olla ongelmia :D Kohtalotovereita?
Kommentit (113)
Likaiset kädet ja jos niillä otetaan juustosta kiinni, että saa paremmin siivuja. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aiheen vierestä: Miten olette kouluttaneet lapsenne pois maiskuttamisesta? Suoraan huomauttamalla?
Inhoan maiskuttamista, mutta en tiedä miten siitä voisi huomauttaa nolaamatta toista
Muistan about miten mut opetettiin aikoinaan:
"Nyt kun oot jo noin iso, aletaan harjoitella yhdessä sellaisia ruokatapoja, että eskarissa on kivempi olla. Isot lapset opettelee pureskelemaan ruokaa sillä tavalla, että suu on pureskellessa kiinni. Joillekin voi tulla paha olo, jos näkee ruokaa mössönä toisen suussa."
Ja sit vaan tarvittaessa ystävällinen muistutus ja kehut, kun homma onnistuu. "Sähän oot oppinut jo hyvin!" Ei tietenkään voi koko ajan olla huomauttelemassa, ruokahetkistä tulee muuten ikäviä.
Enpä muista, että mulla olisi tuohon ollut sen kummempaa mielipidettä. Lapsethan opettelee koko ajan jotain, siinä se meni samassa kuin kengännauhojen solmimiset ja kuperkeikat.
Eräällä entisellä työkaverilla oli tapana puhdistaa hampaitaan hyvinkin pitkällisesti toisten nähden vaikka ravintolapöydässä. Jos ei ollut tikkua, niin esimerkiksi taiteltu servetti kävi välineeksi. Todella ällöttävää. Jos on pakko puhdistella suuta, niin vessa on oikea osoite.
Mieheni valitettavasti usein ahmii melkein maaten lautasen päällä. Huoh. Ei ole kivaa katseltavaa.
Kälyni nuolee veistä oikein antaumuksella. Ylipäänsä ruokailuvälineiden nuoleminen on yököttävää.
Olen ennenkin avautunut täällä kaikkein ällöimmästä tavasta, johon olen törmännyt. Lukion luokkakaveri työnsi aina kielen ulos suusta syödessään, ilmeisesti ottamaan ruokaa vastaan. Hän ei kai luottanut siihen, että siellä se kieli odottaa suussa ruokaa. En mielelläni istunut vastapäätä tätä tyttöä ruokalassa. Jatkuvasti suun ulkopuolella oleva kieli ei herättänyt ruokahalua.
Tuo haarukallisen kokoaminen ueimmiten johtuu siitä että hyvin tehty annos on enemmän kuin osiensa summa. On usein monipuolisempi makuelämys jos haarukallisessa on useita yhteensoveltuvia makuja, jotka kokki on sommitellut sen sijaan että maut syödään erikseen.
Kuvauksesi oli aika överiksi vedetty mutta esim pihvi, kastike ja gratiini samassa haarukallisessa on aivan normaalia. Yleensä ravintola-annoksessa ei lautasella edes ole kovinkaan montaa eri ainesta, joten niiden yhteismaku on vähän niinkuin se pointti.
Vierailija kirjoitti:
Minä nimenomaan pidän siitä, että pihvi, kastikkeet, perunat ja salaatit menevät kaikki iloisesti sekaisin. Niinhän iille kävisi myöhemmin joka tapauksessa, joten jos prosessia hieman aikaistaa, saa kylkiäisenä miellyttävämmän makujen kirjon. Siksi mössään kaiken.
Sullahan on ehdottomasti oikeus tehdä niin, mutta monia kanssaihmisiä tuo etoo. Kuten tuolla aiemminkin todettiin, tulee mieleen sianruoka. Tuollaista pidetään tosi moukkamaisena, mutta ei se kiellettyä ole.
Vierailija kirjoitti:
Tuo haarukallisen kokoaminen ueimmiten johtuu siitä että hyvin tehty annos on enemmän kuin osiensa summa. On usein monipuolisempi makuelämys jos haarukallisessa on useita yhteensoveltuvia makuja, jotka kokki on sommitellut sen sijaan että maut syödään erikseen.
Kuvauksesi oli aika överiksi vedetty mutta esim pihvi, kastike ja gratiini samassa haarukallisessa on aivan normaalia. Yleensä ravintola-annoksessa ei lautasella edes ole kovinkaan montaa eri ainesta, joten niiden yhteismaku on vähän niinkuin se pointti.
Joo, mä ymmärrän ton oikein hyvin kyllä. Itsekin kyllä otan yleensä haarukalliseen useampaa asiaa yhtä aikaa, mutta teen sen silleen reippaasti ja ilman turhia haarukkatansseja. Se, että just vähän kosketetaan sillä haarukankärjellä yhtä palasta ja sitten vedetäänkin se pois ja pyöritellään ja tuijotellaan ja vatkutetaan sen ruoan kanssa, jostain syystä ällöttää mua. Onko se sitten haarukkavatkuttajan vika? No ei ole, ihan oma vikani. Jotenkin vaan kuvottaa semmonen leikkiminen sen ruoan kanssa.
Joku tuossa muuten kuvasi hyvin myös tätä kielenulostyöntäjätyyppiä! Tiedän yhden sellaisen ihmisen! Hän on myös haarukkavatkuttaja. Jotenkin se koko syöminen on ihan käsittämätön performanssi. Hyi olkoon! :D
Ok, lupaan yrittää hankkia elämän. Sori.
Ap
Mä en voi sille mitään, mutta jos pöydän äärellä on lapsi, joka ei osaa syödä siististi, mulla menee ruokahalut. Siis jos ruoka leviää ympäri lautasta ja reunojen yli, puolet naamasta on värjäytynyt ruosta tai syödessä huidotaan haarukalla ympäriinsä ja ruokaa tungetaan suuhun niin, että kieli roikkuu suun ulkopuolella yms.
Vierailija kirjoitti:
Tässä teille:
Hahaha :D Hauska! Mutta en mä silti kyllä halua, että kokki pureskelee mun ruoan valmiiksi.
Lautasen nuoleminen.
Ylipäätään nuoleminen ja kielen esitteleminen.
En hermostu jos pikkulapsi tekee niin, mutta aivoihin tulee oikosulku jos samassa pöydässä oleva aikuinen käyttäytyy noin.
Ja sitten ruoka suussa puhuminen.
Miten jotkut ei osaa edes alkeellisimpia pöytätapoja? En vaan tajua.
Vierailija kirjoitti:
Eräällä entisellä työkaverilla oli tapana puhdistaa hampaitaan hyvinkin pitkällisesti toisten nähden vaikka ravintolapöydässä. Jos ei ollut tikkua, niin esimerkiksi taiteltu servetti kävi välineeksi. Todella ällöttävää. Jos on pakko puhdistella suuta, niin vessa on oikea osoite.
Mieheni valitettavasti usein ahmii melkein maaten lautasen päällä. Huoh. Ei ole kivaa katseltavaa.
Kälyni nuolee veistä oikein antaumuksella. Ylipäänsä ruokailuvälineiden nuoleminen on yököttävää.
Olen ennenkin avautunut täällä kaikkein ällöimmästä tavasta, johon olen törmännyt. Lukion luokkakaveri työnsi aina kielen ulos suusta syödessään, ilmeisesti ottamaan ruokaa vastaan. Hän ei kai luottanut siihen, että siellä se kieli odottaa suussa ruokaa. En mielelläni istunut vastapäätä tätä tyttöä ruokalassa. Jatkuvasti suun ulkopuolella oleva kieli ei herättänyt ruokahalua.
Maiskuttamisen ja suu auki pureskelemisen lisäksi juuri tuo kielen työntäminen vähän ulos kun ruokaa on tulossa suuhun, hyi olkoon. En kestä, kuvottavaa. Yllättävän moni tekee sitä.
Jos aikuinen pilkkoo kaiken valmiiksi ja sitten lapioi suuhun, ajattelen että hän on amerikkalainen tai ei vaan ole saanut mitään tapakasvatusta, mutta ei se minua ällötä. Sen vielä kestän. Ravintolassa vähän iskee myötähäpeä.
Vierailija kirjoitti:
Lautasen nuoleminen.
En hermostu jos pikkulapsi tekee niin, mutta aivoihin tulee oikosulku jos samassa pöydässä oleva aikuinen käyttäytyy noin.
Nuoleeko joku aikuinen lautasen!? Mä saattaisin ehkä yksin kotona nuolla jonkun jätskilautasen, mutta en koskaan muiden seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä teille:
Hahaha :D Hauska! Mutta en mä silti kyllä halua, että kokki pureskelee mun ruoan valmiiksi.
Ööööö... Siinä sanottiin, että kokki olis leikannut ruuan, ei pureskellut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautasen nuoleminen.
Nuoleeko joku aikuinen lautasen!? Mä saattaisin ehkä yksin kotona nuolla jonkun jätskilautasen, mutta en koskaan muiden seurassa.
Kyllä. Minun exäni.
Arvaa miten ällistynyt olin? Ei ollut koskaan aiemmin elämässäni tarvinnut huomauttaa kenellekään tuollaisesta, mutta nyt tarvitsi. Ja ongelma ei sitten ollutkaan hänen järkyttävä pöytätapansa vaan minun "nalkuttamiseni". Joo-o.
Mun exä kumartuu aina lautasen päälle kaksinkerroin. Joku muukin täällä asiasta mainitsi. Se näyttää suunnilleen samalta, kuin jos koira syö. Hän melkein makaa lautasen päällä, ei edes ehkä tarvitsisi ruokailuvälineitä, kun voisi imaista sen ruoan siitä lautaselta suoraan kitaansa. En koskaan sanonut mitään, koska en tiennyt, mitä tuosta edes voisi sanoa. "Istu suorassa ruokapöydässä!"? Ei kai aikuista voi noin komentaa?
Tuli vaan mieleen, että varmaan omassa lapsuudessa on ollut aika paljonkin ruokatapakasvatusta, vaikka ei siitä muistkuvaa olekaan, kun saa niin usein ällistyä tämän asian tiimoilta.
En ole mikään tiukkisnipottaja, en esim välitä kummassa kädessä vieraillani on haarukat ja veitset tai onko heillä pipo päässä pöydässä tai muussaavatko he perunansa vai eivät.
Ainoastaan sellaiset selkästi ällöttävät asiat ärsyttävät kuten juurikin tuo ruoka suussa puhuminen ja lautasen nuoleminen. Onko nämä kovinkin yleisiä? Kun katsoo pelkästään aavee:n keskustelunaloitukset näistä aiheista, ihmeen paljon alapeukkua sataa ihmisille jotka näitä ällöjä tapoja kammoksuvat. Onko kyseessä vain trollaus vai onko ihmiset oikeasti näin sikoja? Syövät kuin koirat?
Jos joku rupeais mulle inisemään siitä, että nuolen lautasen, niin sais imbesilli kuulla kovaa huutoa!
Vierailija kirjoitti:
Kuvottavaa, kun aikuinen ihminen muussaa ja sotkee kaiken sekaisin lautasella ja alkaa sitten kauhoa sianruualta näyttävää mössöä pelkällä haarukalla suuhunsa. Jotkut kuulemma käyttävät pelkkää lusikkaa!
Olen vanhoista muistelmista lukenut, miten aikanaan nuoret vasta valmistuneet papit saivat aluksi usein apupapin paikan jostain seurakunnasta. Nuori perheetön pappi asui usein pappilassa. Siellä ruustinna opetti heille sivistyneitä pöytätapoja, sillä ne puuttuivat monelta vaatimattomista oloista tulevalta. Minulla on työuran varrelta kokemusta muutamasta uskonnonopettajasta. Näiden pöytätapoja katsellessani mietin usein, miten hyvää näillekin miehille olisi tehnyt joutua ruustinnan kouluun. Mikseivät näiden vaimot ole opastaneet miehiään?
Ketjuissa on yhä omituisempia kommentteja. Ilmiselviä muka totta juttuja? Av ilmeisesti todella päivänsä nähnyt.
Kun olette kaksin niin sano silloin ettei sovi maiskuttaa ja heti kun sen huomaat, ei niin että odotat kasvavan teiniksi ja sitten pläjäytät.