Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inhottavaa kun vieraat alkavat siivoamaan kylässä ollessaan

Vierailija
26.05.2013 |

Meillä oli eilen illallisvieraita ja tosi mukavaa oli. Syötiin pitkän kaavan mukaan ja rentouduttiin viinin ja kuoharin kanssa. Ruokapöydästä siirryttiin sitten sohville, niin pariskunnan vaimo alkaa siivoamaan meidän keittiötä. Se oli muuten siisti keittiö, mitä nyt äskettäin nautitun illallisen ruokailuvälineet oli tiskipöydällä.

Sanoin rouvalle, että ei hänen tarvitse sitä tehdä että minä kyllä siivoan myöhemmin,  mutta hän halusi pitää päänsä. No aloin sitten hänen kanssaan laittamaan astioita koneeseen, vaikka mielummin olisin nauttinut jälkiruuasta puolisoidemme kanssa olohuoneessa.

Kaiken huipuksi tämä pariskunta oli meillä ensimmäistä kertaa, enkä ollut tuttu tämän naisen kanssa entuudestaan.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meitä on moneksi. Jos sanot, että "ei tarvitse, minä voin..." sen voi joku tulkita kursailuksi ja niin, että "oikeasti" olet kumminkin ilahtunut siivousavusta.

Ihan turha tuota on tulkita ilkeydeksi tai kritiikiksi sinun siivoamistasoasi kohtaan. Haluaa vaan olla avuksi, ettei sinun tarvitse pitkän illan päätteeksi alkaa raivata likaisia astioita koneeseen.

Koneen täyttämiseen menee - mitä? - viisi minuuttia, joten pahastiko se nyt sinusta katkaisi rentoutumisen?

PS: minä siivoan omassa kotona aina ruokailutiskit ensin, ennen kuin jatkan vieraiden kanssa porinoita olkkarissa, sellaiset tiskit tiskipöydällä ovat inha näky... vieraillessani en tuppaudu avuksi, mutta en silti nyt sellaista avunantoa koe epäkohteliaanakaan.

Vierailija
2/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän varmaan halusi antaa sinulle ja teille sellaisen vaikutelman, että on auttavainen, ettei tullut teille vain passattavaksi.

Mutta joo, ei tuo kivaa ole. Mulla tulee mieleen äitini, joka aina kiirehtii esim. ristiäisissä siivoamaan keittiötä, vaikka osa vieraista nauttii vielä kahvipöydän antimista. Varmaan tarkoituksena on auttaa pienen vauvan äitiä. Mutta musta vaan on epäkohteliasta alkaa tuolla siivoamisella vihjailemaan, että nyt kaikki vois jo lopettaa kahvittelun. Ja osa ottaa sen niin, että on aika lähteä kotiin.

Yritä siinä sitten ystävällisesti sanoa äidille, että menisi nyt vaan istumaan ja seurustelemaan, kun ei se usko ennen kuin ärähdän. Ja musta olisi ihan kohtuullista, että yhdessäolosta nautittaisi, kun kaikki ovat kerrankin koolla ja osa vieraista on tullut matkan päästä. Juhlien jäljet siivoontuu illalla nopeasti, ei niitä tarvi kesken juhlien alkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen monesti siivoillut esim lapsiperheessä synttärien jälkeen että vanhemmat saa olla enemmän vieraitten kanssa. en ole ajatellut että se olisi epäkohteliasta. anteeksi, en tee sitä enää.

Vierailija
4/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekään ei tunnu kivalta, kun menee kylään, ja vierailun aikana pitää talon väen alkaa tiskaamaan. Tulee tunne, että "sori, kun tulin sotkemaan, ja häiritsemään". Keskustele siinä nyt sitten jotain kun tiskaus vie lähes kaiken homion. Toinen ärsyttävä tapa on jatkuva rikaimurin käyttö.

Vierailija
5/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteleeko ne himosiivoojat, että torakat valtaavat keittiön jos ei olla jollain rätillä hosumassa ja tiskejä korjaamassa viiden minuutin sisällä? Jos meillä on juhlat siivoan vaikka seuraavana päivänä tai ensi viikolla. Meillä on yksi vakiovieras, jonka oma koti on sata kertaa paskaisempi kuin meillä, mutta kumma kyllä kutsuilla iskee sitten se puuhakas emäntä -vaihde päällä ja suunnilleen rikkaimurilla vedellään pullanmuruja ihmisten kasvoilta kesken kahvittelun.

Vierailija
6/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan me niin erilaisia..

Minusta olisi kiva, kun minua autettaisiin tuossa asiassa. Laitettaisiin porukalla pikapikaa keittiö kuntoon ja sitten saataisiin olla rentona jälkiruoan kanssa. Meillä kyllä mies korjaa nuo astiat ja laittaa keittiön kuntoon, ei vieraat tai minä, mutta en pahoittaisi mieltäni vaikka tapahtuisi niinkuin ap:lle kävi.

Vierailija
7/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa siivota, mutta en kyllä auta.

Vierailija
8/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua vaan häiritsee katsoa kun esim taaperot ovat syöneet sohvapöydän ääressä ja sitten niitä jämiä hierotaan mattoon tai sotketaan sukkiin tai koirat syö niiltä lautasilta. luulin oikeasti että olen ollut avuksi viedessäni astioita pois! jatkossa täytyy vaan antaa niitten mehujen kaatua sohvaan.

Vierailija
9/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 16:46"]

Sekään ei tunnu kivalta, kun menee kylään, ja vierailun aikana pitää talon väen alkaa tiskaamaan. Tulee tunne, että "sori, kun tulin sotkemaan, ja häiritsemään". Keskustele siinä nyt sitten jotain kun tiskaus vie lähes kaiken homion. Toinen ärsyttävä tapa on jatkuva rikaimurin käyttö.

[/quote]

Jotain tällaista ap:kin varmaan halusi välttää. Eli toivoi, että kaikki vaan voisivat ottaa rennosti ja seurustella eikä stressata tiskeistä.

Vierailija
10/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin samaa mieltä ap:n ja muutaman vastajan kanssa. Tuollainen siivoilu on minusta jopa epäkohteliasta. Kun olen kutsunut ruokavieraita, heidän on tarkoitus nauttia, eikä olla orjatöissä. Pitäisin keittiöni siivoamista vähän kuin osoituksena häiritsevistä sotkuista.

Siivoamisen aloittaminen on todelakin kuin osoitus siitä, että juhlat ovat päättyneet ja vieraiden sopisi lähteä kotiin.

Vierailija
11/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, ei siinä mitään stressaamista tarvita, tiskien laitto koneeseen vie kahdelta ihmiseltä muutaman minuutin. Eipä paina sitten emännän takaraivossa, että siellä ne tiskit haisee ja kuivuu tiskipöydällä...

Joo, ymmärrän tietysti, että ap ajattelee asiasta toisin kuin tuo hänen naisvieraansa, hänellä oli eri "käsikirjoitus" kivasta illasta kuin sillä vieraalla, joka ajattelee jälkien siivoamisesta selvästi vähän samaan tapaan kuin minä.

Mutta pointtini onkin, että fiksu ja aikuinen ihminen ymmärtää tämän (että ihmisillä on eri tavat, ja joskus kannattaa joko antaa myöden tai sanoa selvemmin vaikka: "nyt ei kyllä aleta siivota mitään, miehet odottavat meitä olkkarissa syömään jälkiruokaa, anna tiskien olla."

EIKÄ loukkaantua tai ärsyyntyä kuten ap teki.

-2-

Vierailija
12/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:12"]

Siivoamisen aloittaminen on todelakin kuin osoitus siitä, että juhlat ovat päättyneet ja vieraiden sopisi lähteä kotiin.

[/quote]

Höpsistä. Eiköhän sulle ole jo tästäkin ketjusta käynyt ilmi, että asiaan suhtaudutaan eri tavoin ja ilman, että siitä tiskien laitosta koneeseen pitäisi "lukea" yhtikäs mitään. Nostathan sinäkin ne tiskit pois sieltä ruokapöydästä, etkö nostakin? Joten miksei sitten ihan sillä samalla vaivalla suoraan tiskikoneeseen?

-2-

Vierailija
13/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Höpsistä. Eiköhän sulle ole jo tästäkin ketjusta käynyt ilmi, että asiaan suhtaudutaan eri tavoin ja ilman, että siitä tiskien laitosta koneeseen pitäisi "lukea" yhtikäs mitään. Nostathan sinäkin ne tiskit pois sieltä ruokapöydästä, etkö nostakin? Joten miksei sitten ihan sillä samalla vaivalla suoraan tiskikoneeseen?

-2-

Vierailija
14/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut vieraalle tuon nyt ei siivota -jutun ja hän meni sitten yksin siivoamaan meidän keittiöön. Rätillä pyyhkii lattiaa jne. mitä en todellakaan halua. Vieraan pitää ymmärtää, ettei jokaista emäntää vaivaa ja paina ne "kuivuvat" tiskit. Tiskikone on ja tosiaan ei taivas tipu niskaan vaikka koneen laittaisi pyörimään vasta seuraavana päivänä.

Vierailija
15/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastaavassa tilanteessa sanonut, että pölynimuri on siivouskaapissa, jos haluat jatkaa siivoamista. Ja on siellä ikkunanpesuvälineetkin, jos ikkunoiden peseminen kiinnostaa. Ja että ne astiat vaativat käsinpesua, älä laita konetta päälle vaan tiskaa altaassa. Me muut syödään sillä aikaa jälkiruoka.

Vierailija
16/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoi, että keittiö oli muuten siisti, vain nuo ruokailuvälineet tiskipöydällä. Jos jollain painaa neljä likaista lautasta niin paljon takaraivossa, ettei pysty nauttimaan jälkiruuasta sohvien äärellä, niin ei kannata kutsua vierata. Miksi kutsua vieraita takomaan mitään takaraivoa.

Minäkin pidän siististä keittiöstä ja pidän sen aina suurin piirtein siistinä. Mutta kohtuus kaikessa. Ei ne neljän ihmisen ruokailuvälineet ole ihan niin kiireelliset saada tiskikoneeseen.

Vierailija
17/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, toiminnallasi annat ymmärtää, että sinua häiritsee tapa, jolla isäntäväki kotitöitään hoitaa. Miksetpä sitten arvostele, että tästä kakustakin olisi saanut hieman kauniimman samalla vaivalla jos olisi koristellut kunnolla. Niin missäs se teidän pursotuspussi olikaan?

Vierailija
18/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:17"]

[/quote]

-2-

[/quote]

Mitä "höpsistä"? MInä koen asian kuten kirjoitin, et voi sitä käskemällä muuksi muuttaa. Joku muu sen sijaan voi kuvitella olevansa reipas ja auttavainen hyökätessään talon töihin tai tiskikoneen kimppuun.

Vierailija
19/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:18"]

Olen sanonut vieraalle tuon nyt ei siivota -jutun ja hän meni sitten yksin siivoamaan meidän keittiöön. Rätillä pyyhkii lattiaa jne. mitä en todellakaan halua. Vieraan pitää ymmärtää, ettei jokaista emäntää vaivaa ja paina ne "kuivuvat" tiskit. Tiskikone on ja tosiaan ei taivas tipu niskaan vaikka koneen laittaisi pyörimään vasta seuraavana päivänä.

[/quote]

Toki, pitää. Lieneekö siisteysneurootikko, kyllä normaali-ihminen ymmärtää, jos hänelle selvästi sanotaan, että nyt ei siivota.En minäkään nyt tuollaisesta tykkäisi, vaikka raivaankin tiskit suoraan koneeseen.

Ap kumminkin oli oman kertomansa mukaan sanonut, että ei tarvitse tehdä tuota, minä voin myöhemmin - ja sen voi joku tosiaan tulkita kursailuksikin.

-2-

Vierailija
20/47 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:17"]

[/quote]

-2-

[/quote]

Mitä "höpsistä"? MInä koen asian kuten kirjoitin, et voi sitä käskemällä muuksi muuttaa. Joku muu sen sijaan voi kuvitella olevansa reipas ja auttavainen hyökätessään talon töihin tai tiskikoneen kimppuun.

[/quote]

Sinä sanoit, että TODELLAKIN se on merkki jostain, ja sanoin, että ei sitä nyt oikein sellaiseksi voi yleisesti lukea, koska kuten tästäkin ketjusta voi lukea, meitä emäntiä näkyy olevan kahteen junaan. Joten jos kerran tiedät, että moni siivoaa tiskit koneeseen heti, koska ei tykkää pöydällä haisevista ja kuivuvista tiskivuorista, miksi edelleen tulkitset sen vieraiden tylyttämiseksi...?

-2-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi