Inhottavaa kun vieraat alkavat siivoamaan kylässä ollessaan
Meillä oli eilen illallisvieraita ja tosi mukavaa oli. Syötiin pitkän kaavan mukaan ja rentouduttiin viinin ja kuoharin kanssa. Ruokapöydästä siirryttiin sitten sohville, niin pariskunnan vaimo alkaa siivoamaan meidän keittiötä. Se oli muuten siisti keittiö, mitä nyt äskettäin nautitun illallisen ruokailuvälineet oli tiskipöydällä.
Sanoin rouvalle, että ei hänen tarvitse sitä tehdä että minä kyllä siivoan myöhemmin, mutta hän halusi pitää päänsä. No aloin sitten hänen kanssaan laittamaan astioita koneeseen, vaikka mielummin olisin nauttinut jälkiruuasta puolisoidemme kanssa olohuoneessa.
Kaiken huipuksi tämä pariskunta oli meillä ensimmäistä kertaa, enkä ollut tuttu tämän naisen kanssa entuudestaan.
Kommentit (47)
Mikä ap:n vieras mahtoi olla ammatiltaan? Siskoni on lentoemäntä ja hän on kyllä tehokas vieras, kerta kaikkiaan ei voi olla raivaamatta pöytiä ja putsaamatta paikkoja. Tulee niin kuin selkäytimestä se puuhaaminen.
En tykkää jos joku tarjoutuu auttamaan ja en itse tee hommia kun on vieraita visiitillä. Silloin seurustellaan, lauletaan ja nauretaan.
Mulla saattaa lojua tiskit muutaman päivän. Välillä heitän fairya ja vettä päälle. Tiskikoneella ei mitään virkaa koska ex kone seisoo nurkassa ja saan uuden kun tulee uusi tiskipöytä.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:54"]
Meidän ystäväpiirissä tiskit ja siivoaminen ovat illanvietossa täysin sivuseikka. Emäntä ja isäntä hoitaa ne vaikka seuraavana päivänä. Ei ole paskasta, ei rottia, lutikoita tms. Ihmeen siivousvimmaisia täällä. Kyllä ne astiat saa liotettua ja pestyä seuraavankin päivänä. Tai illalla, jos on ollut päivävieraita.
Meille pääasia on yhdessäolo, hyväruoka ja ihana seura. Siivoushommat niin marginaalinen juttu kokonaisuudessa.
[/quote]
Sama täällä. Jokainen taplatkoon tyylillään:)
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:36"]
Tuo ärsyttää myös arkena!
Äitini tulee meille ilman lupaa ja alkaa siivota keittiötä. Sitten hän mm. pesee käsin lautasia sen sijaan että panisi ne tiskikoneeseen. Ei meillä ole tiskikaapissa tilaa lautasten kuivatteluun kun ei sellaista tehdä ja pahimmillaan ne lautaset putoavat sieltä kaapista ja menevät rikki.
Puhumattakaan siitä kun äiti tyhjensi tiskikonetta. Meillä on astiakaappi erittäin hyvässä järjestyksessä ja jokainen lautastyyppi on selvässä ja siistissä pinossa. Jostain syystä äiti pani kulhot matalien lautasten (joita on kahta erilaista) päälle jne. Teki sen myös seuraavalla kerralla kun kävi.
Eikä hänelle voi sanoa että mitä ihmettä/lopeta, sillä hän loukkaantuu ja suuttuu kun "apu" ei kelpaa.
Enemmän siihen menee aikaa kun palauttaa keittiön ennalleen kuin että itse tyhjentäisi ne tiskit suoraan oikeille paikoilleen...
[/quote]
Minun äitini tekee samaa. Ihan silkkaa ilkeyttään.
Tekee laseista ja kipoista huojuvia torneja, jotka romahtavat kun yhden ottaa pois. Mahtuisivat kyllä kaappiin ihan hyvin ilman pinoamista, mutta tykkää tehdä niitä torneja. Lautaset laittaa siten, että pienet, isot, syvät ja matalta ovat sekaisin samassa pinossa, ja romahtava suurinpiirtein samalla kun oven aukaisee.
Ruokailuvälineet laittaa aivan uusiin paikkoihin, ja niitä saa sitten haeskella hiki hatussa. Loukkaantuu tietysti kovasti jos häneltä kysyy minne on jotakin laittanut.
Vaatekaapeissa tekee samaa. Laittaa erityyppiset vaatteet sekaisin. Bravuurinsa on laittaa kahteen vierekkäiseen vaatepitoon sinne tänne vaatteita jotka ovatkin kummassakin pinossa. Ne ovatkin todella jänniä ja saavat vaatteet helposti tippumaan lattaille kun pinoista on väleistä nykkinyt vaatteita pois eikä ole huomannut näitä ylläreitä.
Jaksaa aina olla niin marttyriä että. Kaikkensa kuulemma yrittää ja mikään ei kelpaa. Nyyhkytinyyh.
Nuo järjestykset osaa kyllä omassa kodissaan. On todella tarkka siitä että astiat ovat omilla paikoilla samanlaiset tarkassa rivissä, ja vaatepinonsa ovat kuin viivottimella vedettyjä. Jostakin syystä tykkää vaan meille tulla sotkemaan ja hämmentämään. ..ja valittamaan kuinka hänen uurastustaan ja auttamistaan ei arvosteta.
Ei hermostuta yhtään likaiset astiat tiskipöydällä. Olleet jo viime viikosta ja lisää tulee. Piti tiskata (konetta ei oo nyt) mutta aika on vaan mennyt.
Kohteliasta olisi ensin kysyä voiko auttaa ja jos emäntä kieltäytyy koitetaan vaan pitää ne siivoushalut kurissa ja kunnioittaa enemmän toivetta.
Minulla on kokemusta sellasesta, että kiva illanvietto meni vieraana vähän pilalla kun talon isäntä alkoi siivoamaan keittiötä, jossa kuluikin sitten melkein tunti. Lähti vähän käsistä. Tunnelma ehti latistua, kun yksi häärää loputtomasti keittiössä hinkkaamassa jääkapinovia yms.
Toinen "ääripää" kokemus on omasta kodista, kun anoppi ei suostunut minun hoitaa yksin lautasia pesukoneeseen sillä seurauksella, että yksi asti hajosi, koska hän veteli niitä minun kädestäni (oikeasti otti vedessä huuhdeltuja liukkaita astioita, koska halusi auttaa). Sen jälkeen sanoin todella napakasti, että saanko oikeasti nyt tehdä tämän yksin, koska ne viisi kertaa nätisti sanotut "kiitos vaan, mutta hoidan nämä mieluumin yksin kun tässä ei oikein ole tilaakaan" kahdelle" pyynnöt eivät siihen jästipäähän tehonneet.
Ja sille joka hinkkaa siivoamisavusta lastenkutsuilla - eikö ole hieman eri asia viedä isommissa juhlissa lasten astioita keittiöön, kuin ängetä juuri tapaamansa henkilön keittiöön siivoamaan? Varmaan muuten pesi vessankin samalla, jos siellä sattui illan aikana asioimaan. Eikai siinäkään mitään pahaa ole?
Jos AP ei oli mennyt auttamaan tuota vierasta keittiön siivoamisessa, lukisimme täältä varmaan "emäntä ei siivonnut illallisen jälkeen keittiötä, joten jouduin vieraana yksin siivoamaan" -valitusvirttä.