Inhottavaa kun vieraat alkavat siivoamaan kylässä ollessaan
Meillä oli eilen illallisvieraita ja tosi mukavaa oli. Syötiin pitkän kaavan mukaan ja rentouduttiin viinin ja kuoharin kanssa. Ruokapöydästä siirryttiin sitten sohville, niin pariskunnan vaimo alkaa siivoamaan meidän keittiötä. Se oli muuten siisti keittiö, mitä nyt äskettäin nautitun illallisen ruokailuvälineet oli tiskipöydällä.
Sanoin rouvalle, että ei hänen tarvitse sitä tehdä että minä kyllä siivoan myöhemmin, mutta hän halusi pitää päänsä. No aloin sitten hänen kanssaan laittamaan astioita koneeseen, vaikka mielummin olisin nauttinut jälkiruuasta puolisoidemme kanssa olohuoneessa.
Kaiken huipuksi tämä pariskunta oli meillä ensimmäistä kertaa, enkä ollut tuttu tämän naisen kanssa entuudestaan.
Kommentit (47)
Ärsyttää todella. Mieheni ei muuten kehtaa myöskään istua perseellään, kun joku naisvieras tunkee väkisin keittiöön häiriköimään. Ollaan sitten molemmat siellä keittiössä ja tunnelmaa lässäyttämässä kun jonkun rouvan nutturaa kiristää liikaa pari lautasta tiskipöydällä.
minua ei kiristä mikään tiskipöydällä enkä koske rättiin tms. Mutta esim 20 hengen astiat monessa huoneessa ja lasten sotkettavina kerään pois, siis sinne tiskipöydälle. Minusta on kauheata katsoa kun toisen kotia sotketaan esim kakulla. Onko se astioitten vieminen niin paha juttu? t se lastenjuhlien siivoaja
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 16:50"]
kutsuilla iskee sitten se puuhakas emäntä -vaihde päällä ja suunnilleen rikkaimurilla vedellään pullanmuruja ihmisten kasvoilta kesken kahvittelun
[/quote]
No niin, kiitos tästä mielikuvasta. Nyt on sitten keittiö sotkussa kun coca-colat levisivät nenän kautta pitkin pöytää.
*syyllistävä katse*
Tuo ärsyttää myös arkena!
Äitini tulee meille ilman lupaa ja alkaa siivota keittiötä. Sitten hän mm. pesee käsin lautasia sen sijaan että panisi ne tiskikoneeseen. Ei meillä ole tiskikaapissa tilaa lautasten kuivatteluun kun ei sellaista tehdä ja pahimmillaan ne lautaset putoavat sieltä kaapista ja menevät rikki.
Puhumattakaan siitä kun äiti tyhjensi tiskikonetta. Meillä on astiakaappi erittäin hyvässä järjestyksessä ja jokainen lautastyyppi on selvässä ja siistissä pinossa. Jostain syystä äiti pani kulhot matalien lautasten (joita on kahta erilaista) päälle jne. Teki sen myös seuraavalla kerralla kun kävi.
Eikä hänelle voi sanoa että mitä ihmettä/lopeta, sillä hän loukkaantuu ja suuttuu kun "apu" ei kelpaa.
Enemmän siihen menee aikaa kun palauttaa keittiön ennalleen kuin että itse tyhjentäisi ne tiskit suoraan oikeille paikoilleen...
Markon äiti on just tollanen. :D Mut ei se mitään, oon jo tottunut.
Olisi kohteliasta kysyä ensin. Voinko auttaa siivoamaan keittiössä? Aika röyhkeätä alkaa vaan itse touhuamaan toisen kodissa. Olipa ystävlällinen teko tai ei.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:34"]
kutsuilla iskee sitten se puuhakas emäntä -vaihde päällä ja suunnilleen rikkaimurilla vedellään pullanmuruja ihmisten kasvoilta kesken kahvittelun
[/quote]
No niin, kiitos tästä mielikuvasta. Nyt on sitten keittiö sotkussa kun coca-colat levisivät nenän kautta pitkin pöytää.
*syyllistävä katse*
[/quote]Ei hätää, tulen auttamaan siivouksessa.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:15"]
Eipä paina sitten emännän takaraivossa, että siellä ne tiskit haisee ja kuivuu tiskipöydällä...
[/quote]
Painaako tällainen asia oikeasti jonkun mieltä? Ihan oikeasti?
Alkaako tiskit haista häiritsevästi jo yhden illanvieton aikana? Minulla on kai sitten tavallista huonompi hajuaisti, kun tuossa tiskipöydällä on vielä pari EILISTÄ astiaa joita en ole vielä jaksanut heittää tiskikoneeseen.
... no nyt ovat tiskikoneessa. En halua tulla av:n tuomitsemaksi huonona kodinhoitajana.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:22"]
2, toiminnallasi annat ymmärtää, että sinua häiritsee tapa, jolla isäntäväki kotitöitään hoitaa. Miksetpä sitten arvostele, että tästä kakustakin olisi saanut hieman kauniimman samalla vaivalla jos olisi koristellut kunnolla. Niin missäs se teidän pursotuspussi olikaan?
[/quote]
Luepa kirjoitukseni kunnolla. Sanoin selvästi, että en tuppaudu vieraissa korjaamaan jälkiä.
Mutta sinulle sanoisin, että etkö normaalielämässäkään osaa KUVITELLA ihmisillä olevan erilaisia arvostuksia ja motiiveja kuin sinulla? Kun SINÄ koet, että tiskien nostelu saman tien koneeseen on epäkohteliasta ja jollakin tavalla arvostelua emäntää kohtaan tai lähtökäsky vieraille, se on sitä tietysti kaikille muullekin, eikä ole mitenkään mahdollistakaan, että joku nyt vaan pitää sitä normaalina ja kohteliaana avuliaisuutena, josta ei tarvitse lukea mitään muuta...?
Kuvittele, käytä vähän empatiaa. Kuten tässä ketjussa on jo sanottu, monet tykkäävät nostaa tiskit heti koneeseen, ja silloin sellaisessa auttaminen ei ole mitään siisteystason kritiikkiä, vaan samaa kuin että jos laittaa kylään tullessaan itse takkinsa naulakkoon eikä odota, kunnes isäntä sen laittaa henkariin. Ihan vastaava asia!
-2-
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:38"]
Eipä paina sitten emännän takaraivossa, että siellä ne tiskit haisee ja kuivuu tiskipöydällä...
[/quote]
Alkaako tiskit haista häiritsevästi jo yhden illanvieton aikana? Minulla on kai sitten tavallista huonompi hajuaisti, kun tuossa tiskipöydällä on vielä pari EILISTÄ astiaa joita en ole vielä jaksanut heittää tiskikoneeseen.
... no nyt ovat tiskikoneessa. En halua tulla av:n tuomitsemaksi huonona kodinhoitajana.
[/quote]
Joo, kyllä minua oikeasti ällöttää likaiset tiskit tiskipöydällä. Siivoan omassa kodissani ne aina suoraan koneeseen, enkä osaa rentoutua ennen kuin olen siivonnut ruokailun jäljet. Ei, siihen ei mene montaa minuuttia.
-2-
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:34"]
[/quote]
*syyllistävä katse*
[/quote]
en usko näitä "kahvit näppiksellä" juttuja, sori vaan. Ei aikuiset noin tyrski!
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:36"]
Olisi kohteliasta kysyä ensin. Voinko auttaa siivoamaan keittiössä? Aika röyhkeätä alkaa vaan itse touhuamaan toisen kodissa. Olipa ystävlällinen teko tai ei.
[/quote]
Jep, ilman muuta. Kaipa siinä on osunut vieraaksi samanlainen puupää kuin osa tämän ketjun kommentoijista, eli sellainen, jolle ei ole olemassa mitään muuta tapaa toimia kuin oma. Eikä siten myöskään kykyä luodata sitä, mitä se emäntä/vieras haluaa ja onko tällä ehkä eri tyyli toimia kuin oma.
Eli jos kokee, että "kaikkihan näin toimii", sitä auttamista ei osaa edes kuvitella röyhkeydeksi - koska sen motiivina EI ole kritisoida tai tonkia toisen kaappeja tms.
-2-
No kyllähän tollanen pakkomielteinen hötkyily, olkoonkin kuinka hyväntahtoista hyvänsä, pilaa tehokkaasti tunnelman. Mieluummin nautin minäkin illasta ja vieraiden (jotka kuitenkin varmaan pian ovat lähdössä, elleivät sitten yökylään jää) seurasta, kuin alan hosua tiskien kanssa- ihan niinkuin ne eivät voisi paria tuntia odottaa. Itseasiassa mielestäni jopa vähän epäkohteliasta alkaa toimittaa jotain noin arkista, kun vieraat vielä paikalla.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:40"]
[/quote]
[/quote]
Joo, kyllä minua oikeasti ällöttää likaiset tiskit tiskipöydällä. Siivoan omassa kodissani ne aina suoraan koneeseen, enkä osaa rentoutua ennen kuin olen siivonnut ruokailun jäljet. Ei, siihen ei mene montaa minuuttia.
-2-
[/quote]
Ei mene montaa minuuttia, ei, mutta että ei osaa rentoutua jos tiskipöydällä on muutama likainen astia...?
Kuulostaa vähän omituiselta, ei millään pahalla. Mutta kukin tyylillään.
Kuvittele, käytä vähän empatiaa. Kuten tässä ketjussa on jo sanottu, monet tykkäävät nostaa tiskit heti koneeseen, ja silloin sellaisessa auttaminen ei ole mitään siisteystason kritiikkiä, vaan samaa kuin että jos laittaa kylään tullessaan itse takkinsa naulakkoon eikä odota, kunnes isäntä sen laittaa henkariin. Ihan vastaava asia!
[/quote]
Mutta empatia toimii molempiin suuntiin. Jos juhlien järjestäjä olisi sitä sorttia, että tykkää nostaa tiskit heti koneeseen, hän luultavasti alkaisi itse nostaa heti niitä tiskejä koneeseen. Siinä vaiheessa ei toki olisi mitenkään epäkohteliasta tarjota apuaan.
Mutta jos juhlien järjestäjää ei itse tunnu tiskit häiritsevän, miksi ihmeessä vieras lähtee olettamuksesta, että kuitenkin häiritsee?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:40"]
[/quote]
[/quote]
-2-
[/quote]
Ei mene montaa minuuttia, ei, mutta että ei osaa rentoutua jos tiskipöydällä on muutama likainen astia...?
Kuulostaa vähän omituiselta, ei millään pahalla. Mutta kukin tyylillään.
[/quote]
No, meillä on keittiö tässä olkkarin yhteydessä, ja en tykkää jättää tiskejä pöydälle. Usein vielä vieraiden kanssa istutaan pöydän ääressä pitkään, joten ikävä jäädä siihen kahvittelemaan, jos tiskit on siinä edessä.
-2-
minulla on ystävä joka kieltää ehdottomasti menemästä "hänen keittiöönsä". kuitenkin saattaa ohimennen mainita miten monet lautaset taas pesi joittenkin vieraitten jälkeen. eli siivoaminen rasittaa mutta siinä EI saa auttaa. en vieraile heillä kovin usein ;)
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:46"]
[/quote]
Mutta empatia toimii molempiin suuntiin. Jos juhlien järjestäjä olisi sitä sorttia, että tykkää nostaa tiskit heti koneeseen, hän luultavasti alkaisi itse nostaa heti niitä tiskejä koneeseen. Siinä vaiheessa ei toki olisi mitenkään epäkohteliasta tarjota apuaan.
Mutta jos juhlien järjestäjää ei itse tunnu tiskit häiritsevän, miksi ihmeessä vieras lähtee olettamuksesta, että kuitenkin häiritsee?
[/quote]
Joo, totta kai siinä pitäisi vieraankin osata lukea tilannetta ja emännän käytöstä. Pointti oli, että aika hoopoa silti luulla, että sellainen tiskien nostelu koneeseen olisi arvostelua tai ilkeilyä. Todennäköisesti on vain luullut ap:n kursailevan, jos on muotoillut kantansa "ei tarvitse, minä voin sitten myöhemmin..."
-2-
Meidän ystäväpiirissä tiskit ja siivoaminen ovat illanvietossa täysin sivuseikka. Emäntä ja isäntä hoitaa ne vaikka seuraavana päivänä. Ei ole paskasta, ei rottia, lutikoita tms. Ihmeen siivousvimmaisia täällä. Kyllä ne astiat saa liotettua ja pestyä seuraavankin päivänä. Tai illalla, jos on ollut päivävieraita.
Meille pääasia on yhdessäolo, hyväruoka ja ihana seura. Siivoushommat niin marginaalinen juttu kokonaisuudessa.
Mä olisin ap:na antanut vieraan laittaa tiskit koneeseen ja mennyt itse istumaan olkkariin tai tehnyt mitä nyt sitten olinkaan tekemässä. Mun vastuu siitä, mitä toinen siitä ajattelee loppuu siihen, kun olen sanonut, ettei niitä nyt tarvitse laittaa. Jos toinen silti haluaa laittaa, niin se ei ole minun "ongelmani".
Vai ymmärsinkö nyt oikein, että ap:tä harmitti lähinnä se, kun hänen piti alkaa siivota myöskin?