Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Moni ostaa nyt yksinkertaisia peruspuhelimia

Vierailija
05.08.2026 |

Ihmiset alkavat olla kyllästyneitä älypuhelimiin ja aikasyöppöön teknologiaan, joka on algoritmein optimoitu mahdollisimman koukuttavaksi. Myös HS kuukausiliite teki vastikään juttua teknologiaa vastustavista teekkareista. 

Ihmisiä tuntuu riivaavan kaipuu perusasioiden ja läsnäolon pariin, ihan täällä fyysisessä todellisuudessa. 

https://yle.fi/a/74-20238502

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000012054322.html

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin itse peruspuhelimeen jo tovi sitten. Ainoa mitä olen jäänyt kaipaamaan on perus-nettiselain, josta pystyisi katsomaan eri paikkojen aukioloajat ja yhteystiedot kun olen tien päällä. Sekä toki kartat. Äppejä ja someja ei ole ollut ikävä. 

Vierailija
2/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhelimissa on oletuksena uutissyöttö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ihmiset ketkä ei elä normien mukaan ja elää ilman puhelimia ja somea ja kaikkea on aina jotenkin kumminkin puhumassa siitä somessa toisille :D

Vierailija
4/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä vaihtoehtohan tuo on jos on jo niin koukuttunut ettei pysty vain jättämään someja käyttämättä vaikka ne olisikin puhelimessa.

Vierailija
5/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä vaihtoehtohan tuo on jos on jo niin koukuttunut ettei pysty vain jättämään someja käyttämättä vaikka ne olisikin puhelimessa.

Itselleni heräsi ainakin HS jutusta mieleen semmoisiakin ajatuksia, että miksi puhelimessa pitää olla niin paljon kaikkea viemässä aikaa ja akkua? Jos yksinkertaisemmalla ja kestävämmällä laitteellakin saa perusasiat hoidettua? 

Älypuhelimet on hirveän kalliita ja niitä pitää koko ajan olla lataamassa. Peruspuhelin voi toimia yhdellä latauksella koko viikon. 

Vierailija
6/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin itse peruspuhelimeen jo tovi sitten. Ainoa mitä olen jäänyt kaipaamaan on perus-nettiselain, josta pystyisi katsomaan eri paikkojen aukioloajat ja yhteystiedot kun olen tien päällä. Sekä toki kartat. Äppejä ja someja ei ole ollut ikävä. 

Jättää ne someappit lataamatta ja ottaa puhelimeen vaan nettiselaimen ja karttasovelluksen?

Vierailija
7/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättää ne someappit lataamatta ja ottaa puhelimeen vaan nettiselaimen ja karttasovelluksen?

Nykypuhelimet on kanssa jäätävän kokoisia halkoja ja niihin saa tietoturvapäivityksiä vain muutamaksi vuodeksi. 

Vierailija
8/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni heräsi ainakin HS jutusta mieleen semmoisiakin ajatuksia, että miksi puhelimessa pitää olla niin paljon kaikkea viemässä aikaa ja akkua? Jos yksinkertaisemmalla ja kestävämmällä laitteellakin saa perusasiat hoidettua? 

Älypuhelimet on hirveän kalliita ja niitä pitää koko ajan olla lataamassa. Peruspuhelin voi toimia yhdellä latauksella koko viikon. 

Se kaikki vie aikaa jos sen antaa viedä aikaa. Ja kuten sanottu, jos ei osaa olla koko ajan ilman puhelinta, silloin on ihan hyvä hankkia sellainen puhelin missä ei ole koukuttavia ominaisuuksia. Sellaiset sovellukset mitkä ei ole käytössä ei kuluta akkua käytännössä ollenkaan.

Vierailija
9/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat ihmiset ketkä ei elä normien mukaan ja elää ilman puhelimia ja somea ja kaikkea on aina jotenkin kumminkin puhumassa siitä somessa toisille :D

Täällä palstallakin törmää usein tähän kuinka selitellään että ei käytä mitään somea eikä mitää, silti siinähän sinä olet kokoajan selittämässä :D

Vierailija
10/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan omistanut älykännykkää.

M52

Vierailija
11/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kaikki vie aikaa jos sen antaa viedä aikaa. Ja kuten sanottu, jos ei osaa olla koko ajan ilman puhelinta, silloin on ihan hyvä hankkia sellainen puhelin missä ei ole koukuttavia ominaisuuksia. Sellaiset sovellukset mitkä ei ole käytössä ei kuluta akkua käytännössä ollenkaan.

Helpommin sanottu kuin tehty. Onko eettistä, että laitteesta, joka alkaa olla perusedellytys arkeen, tehdään mahdollisimman koukuttava käyttäjälleen, myös lapsille ja nuorille?

Vierailija
12/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla riittää älypuhelimen akku melkein viikon, en käytä puhelinta muuhun kuin soittamiseen, viestittelyyn (WA ja tekstarit) ja mobiilipankkiin. Varsin harvoin tarvitsen puhelimen nettiselainta.

Vierailija
13/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi vaan että edelleen koulut vaatii sovelluksia jotta pääsee kirjautumaan omiin järjestelmiin.

Vierailija
14/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstallakin törmää usein tähän kuinka selitellään että ei käytä mitään somea eikä mitää, silti siinähän sinä olet kokoajan selittämässä :D

Mä palstailen läppärillä, jolla muutenkin puhelimen sijaan selaan kaikki tarvittavat nettijutut. Sometilejä mulla ei ole missään.

Vierailija
15/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vaihtaisin, jos siihen saisi Stravan ja navigointi- ja karttasovellukset.

Vierailija
16/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä palsta ei ole some, vaan keskustelupalsta, tolvana.

Vierailija
17/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan että edelleen koulut vaatii sovelluksia jotta pääsee kirjautumaan omiin järjestelmiin.

Toimii ne kaikki sovellukset myös tableteissa, ei niitä varten tarvitse älypuhelinta hommata.

Vierailija
18/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin vaihtaisin, jos siihen saisi Stravan ja navigointi- ja karttasovellukset.

Olen miettinyt, että hankkisinko Jolla Phonen seuraavaksi. Siinä on hieman lastentauteja, jotka kyllä korjataan piakkoin.

Vierailija
19/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tutuista ei kukaan. Aikamoista yleistämistä.

Vierailija
20/27 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii ne kaikki sovellukset myös tableteissa, ei niitä varten tarvitse älypuhelinta hommata.

No kun tabletti on sitten vielä isompi. 

Eikö todella ole mahdollista tehdä pientä ja yksinkertaista laitetta, joka kestää vuosikausia, johon saisi kartan, GPS:n, puhelut, viestit, matkaliput ja siinä kaikki?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän