Paljonko säästitte rahaa vauvavuotta varten?
Paljonko teillä oli rahaa säästössä, kun jäitte äitiyslomalle? Riittikö raha hyvin?
Olen nyt itse vasta ensimmäisellä kolmanneksella, joten aikaa säästämiseen on. Lisäksi minulla on jo valmiiksi tilillä säästöjä. Lähinnä mietin sitä, kuinka iso osa säästöistä olisi hyvä olla tilillä ja paljonko uskallan laittaa sijoituksiin.
Kommentit (26)
Silloinhan saa äitiyspäivärahaa, jos on tehnyt kunnolla töitä ennen sitä. Ei tarvitse säästää, äitiyspäivärahasta jää säästöön.
Vauvavuoteen ei edes paljoa rahaa uppoa. Tietty jos ensimmäisestä lapsesta kyse niin hankintoja joutuu tekemään mutta sekin on itsestä kiinni, kelpaako tori.fi:stä käytetyt pinnikset ja vaunut vai pitääkö olla uudet. Ruokakuluissa pääsee vähällä, varsinkin itse imettämällä.
Eli vaikea sanoa summaa kun se on niin omista valinnoista riippuvainen.
Ei se eka vauvavuosi taloutta kaada. Sitten vasta kosahtaa, kun kotihoidon tuella ollessaan toteaa, ettei raha riitä mihinkään. Kelan sivuilla on hyvät laskurit, joten käytä niitä ja vertaa perheenne menoihin. Siitähän hommassa on kyse.
Minulla oli säästötilillä muistaakseni 13000e. En käyttänyt säästöjä ollenkaan kun olin äitiyslomalla, äitiysraha riitti hyvin päivittäisiin kustannuksiin.
Sen sijaan kun jäin sitten vielä äitiysloman päälle noin 1,5 vuodeksi hoitovapaalle niin otin säästöistä 650e/kk. En ollenkaan muista miksi moinen summa. Olisikohan kotihoidontuki ja Helsinki-lisä ollut tuolloin sitten 650e ja halusin laittaa toisen mokoman säästöistä 🤔
Täytyy kyllä sanoa että säästöön sai niin ihanan helposti rahaa ennen kuin oli lapsi. Lapsen syntymisen jälkeen meni melkein vuosikymmen ennenkuin minulla oli taas säästössä edes 10000e vaikka siis palasin töihin kun lapsi oli vähän päälle 2v. Siitä seuraavat 3v tein lyhennettyä työaikaa ja senkin jälkeen rahaa on vaan mennyt ihan eri tavalla kun sitä menee lapseen.
Ei yhtään. Äitiysrahalla pärjäsi vaikka mies oli työtön vauvan elämän ekat 2kk. Olin tehnyt töitä aika hitosti nääs.
Ei säästetty ollenkaan.
Vaikutus talouteen yhdellä lapsella on sen verran pieni ettei tarvitse sen takia erikseen säästellä.
Äitiyslomalla saa ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa. Ei siinä tarvitse säästellä. Päinvastoin rahaa jää helposti säästöön, kun ei pääse ravaamaan missään tuhlaamassa. (no nyt koronan aikaan moni ei muutenkaan ravaa)
Kiitos vastauksistanne! Ehkä olen arvioinut äitiysloman aikaisen tulonmenetyksen liian suureksi. Huojentavaa kuulla, että siitä voi jopa säästää. :) Olen ollut useamman vuoden työelämässä ja olen keskituloinen.
Täytyy varmaankin kääntää katse ja säästötavoitteet sinne hoitovapaan ajalle. En kyllä vielä yhtään tiedä, kauanko tulen olemaan kotona lapsen kanssa. Ehkä tuo 10 000 euroa tai vähän päälle voisi olla hyvä summa tilillä pidettäväksi! Ja varmaan just noin, että otan sieltä säästöstä joka kuukausi tietyn summan käyttöön. Näin rahan riittävyys on helpompi arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne! Ehkä olen arvioinut äitiysloman aikaisen tulonmenetyksen liian suureksi. Huojentavaa kuulla, että siitä voi jopa säästää. :) Olen ollut useamman vuoden työelämässä ja olen keskituloinen.
Täytyy varmaankin kääntää katse ja säästötavoitteet sinne hoitovapaan ajalle. En kyllä vielä yhtään tiedä, kauanko tulen olemaan kotona lapsen kanssa. Ehkä tuo 10 000 euroa tai vähän päälle voisi olla hyvä summa tilillä pidettäväksi! Ja varmaan just noin, että otan sieltä säästöstä joka kuukausi tietyn summan käyttöön. Näin rahan riittävyys on helpompi arvioida.
Me emme voi mitenkään arvioida asiaa tietämättä sinun asumistilannettasi. Asuminen on suurin kuluerä, ja se myös vaihtelee eniten. Jos lyhennät yksinäsi asuntolainaa, rahaa hupenee varmasti. Jos asut velattomassa asunnossa kumppanin kanssa, rahaa menee vain vähän.
Itselläni on mennyt yhteensä noin 10000 euroa säästöjä kolmen lapsen hoitovapailla, mutta samanaikaisesti lasten lapsilisät ovat menneet
säästöön heille itselleen. Säästöt ovat siis siirtyneet tililtä toiselle. Eli sanoisin että se normaali kolmen kuukauden bruttopalkka, mitä suositellaan pahan päivän varalle - keskituloisilla noin kymppitonni - riittää kyllä varmasti.
Olin töissä miltei 12 vuotta ennen ensimmäisen lapsen syntymää. Talous oli vakaa ja ansioihin sidottu äitiyspäiväraha kohtuullinen. Muutaman satasen pienempi kuin nettopalkkani.
Ihan normisti lyhensin esin. lainaa tuolloin.
En muista säästöjen määrää. Tod. näk. niitä oli. Sen muistan, että ennen toista lasta henk. koht. säästöjä oli 10 000 e.
Vasta toisen lapsen myötä huomasin, että säästäminen vaikeaa. Lapsillä ikäeroa 3v ja menin töihin kun esikoinen täytti vuoden.
Ihan merkittävä rahallinen ero onko perheessä yksi tai kaksi lasta.
Ei säästetty yhtään. Vaatteita saa yleensä lahjaksi läheisiltä ja vaunut voi hyvin ostaa käytettynä. Kun vauva syö maitoa, niin edes ruokakustannuksia ei tule. Ei se vauvan hankkiminen nyt oikeasti ole rahasta kiinni. Toki sitten jos jokaisen potkupuvun pitää olla Reimaa ja rattaiden jotain parin tonnin merkkirattaita, niin sitten varmaan on hyvä pistää jotain sukanvarteen.
Säästin 15000 ennen kuin aloimme yrittämään lasta ja nyt säästössä on jo 20000, koska eipä heti tärpännytkään.
Kaveri on nyt raskaana ja ei ole mitään säästöjä. Meillä on kuitenkin kymppien tarkuudella sama palkka.
Vierailija kirjoitti:
Silloinhan saa äitiyspäivärahaa, jos on tehnyt kunnolla töitä ennen sitä. Ei tarvitse säästää, äitiyspäivärahasta jää säästöön.
Onhan se näinkin, mutta tuo ”tehnyt kunnolla töitä” särähtää korvaan pienipalkkaisena pätkätyöläisenä...
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti! Mistä tulikin mieleeni, että itselläni oli tilanne sellainen, että olin aloittanut täysiaikaisen työn vasta puolessa välissä vuotta, jonka mukaan äitiyspäiväraha lähtökohtaisesti lasketaan. Olin itse ihan kujalla näistä asioista silloin, mutta työkaveri minua valisti ja selvisi että tulojen pitää olla vähintään 20% korkeammat, että voidaan laskea äitiyslomaa edeltävän 6kk perusteella. Minä selitin tämän sitten esimiehelleni ja kysyin voinko tehdä ylitöitä ja hän antoi minulle ylityöluvan. Tein niin paljon ylitöitä, että äitiyspäiväraha oli lähellä omaa kuukausipalkkaani.
Nykyisin voi olla eri systeemi, tämä oli 20 vuotta sitten. Mutta tämäkin asia kannattaa selvittää, ehkä löytyy joku keino parantaa sitä äitiyspäivärahaa.
Äitiysvapaalla ja vanhempainvapaallahan saa päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Me emme voi mitenkään arvioida asiaa tietämättä sinun asumistilannettasi. Asuminen on suurin kuluerä, ja se myös vaihtelee eniten. Jos lyhennät yksinäsi asuntolainaa, rahaa hupenee varmasti. Jos asut velattomassa asunnossa kumppanin kanssa, rahaa menee vain vähän.
Itselläni on mennyt yhteensä noin 10000 euroa säästöjä kolmen lapsen hoitovapailla, mutta samanaikaisesti lasten lapsilisät ovat menneet
säästöön heille itselleen. Säästöt ovat siis siirtyneet tililtä toiselle. Eli sanoisin että se normaali kolmen kuukauden bruttopalkka, mitä suositellaan pahan päivän varalle - keskituloisilla noin kymppitonni - riittää kyllä varmasti.
Me asuttiin ennen vauvaa miehen poikamiesboksissa ja ihan helpolla saatiin minun palkka säästöön ja elettiin miehen palkalla. Eikä meillä kummallakaan ollut mikään iso palkka eikä niissä ollut paljon eroa. Käytiin vielä kohtuu usein jossain fine dining ravintolassa. Sitten kun tuli lapsi ja asuntolaina, loppui se ravintolassa syöminen ja rahaa ei jäänyt säästöön muuta kuin lapselle lapsilisä, mikä oli päätetty etukäteen. Ei ole mitekään ylimitoitettua laskea, että lapseen menee 500€/kk. Pieneen menee vähemmän, teiniin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Muista, että esikoisen kanssa sairaalasta tullessamme tileillämme oli yhteensä vain n. 300 euroa. Lisäksi olemme (ja olimme) puolisoni kanssa kulttuurityöläisiä eli pienituloisia, mutta silti pärjäsimme ihan hyvin. Ostimme (ja lainasimme) kaiken käytettynä kestovaippoja lukuunottamatta ja rahaa tuli arjessa käytettyä jopa tavallista vähemmän, koska ei ollut aikaa tai energiaa tuhlata sitä missään.
Synnytyksestä tulee sairaalalaskua varmaan ton 300 euroa.
Miten ihmeessä pärjäsitte ilman rahaa?
Me säästettiin noin 20000e. Lapsia tuli sitten melko peräkkäin kaksi ja noi säästetyt rahat kasvoivat sijoituksissa kahden vauvavuoden aikana melkein 30000 euroon. Eli säästöjä ei lopulta tarvinnut käyttää mihinkään ja vanhempainrahat riittivätkin mainiosti perheen talouden pyörittämiseen kun toinen oli töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
säästöön heille itselleen. Säästöt ovat siis siirtyneet tililtä toiselle. Eli sanoisin että se normaali kolmen kuukauden bruttopalkka, mitä suositellaan pahan päivän varalle - keskituloisilla noin kymppitonni - riittää kyllä varmasti.Me asuttiin ennen vauvaa miehen poikamiesboksissa ja ihan helpolla saatiin minun palkka säästöön ja elettiin miehen palkalla. Eikä meillä kummallakaan ollut mikään iso palkka eikä niissä ollut paljon eroa. Käytiin vielä kohtuu usein jossain fine dining ravintolassa. Sitten kun tuli lapsi ja asuntolaina, loppui se ravintolassa syöminen ja rahaa ei jäänyt säästöön muuta kuin lapselle lapsilisä, mikä oli päätetty etukäteen. Ei ole mitekään ylimitoitettua laskea, että lapseen menee 500€/kk. Pieneen menee vähemmän, teiniin enemmän.
Kai ymmärrät kuitenkin, että se ottamanne asuntolaina ei ole lapsen aiheuttama meno, vaan oma valintanne.
Kai sitä voi hankkia vaikka pienlentokoneen lapsen hankinnan yhteydessä, mutta siltikään pienlentokoneeseen menevä raha ei ole lapseen menevää rahaa.
Ei varsinaisesti säästetty. Meillä oli systeemi, että toisen palkalla eletään ja toisen palkka jää säästöön. Siis ennen äitiyslomaa. Se äitiysloma tarkoitti sitten vaan sitä, että ei jää enää säästöön, ainakaan niin paljon. Ne aiemmin säästöön jääneet rahat menivät asunnon ostoon (ja tietty hampaisiin asti lainaa sen lisäksi).