Paljonko säästitte rahaa vauvavuotta varten?
Paljonko teillä oli rahaa säästössä, kun jäitte äitiyslomalle? Riittikö raha hyvin?
Olen nyt itse vasta ensimmäisellä kolmanneksella, joten aikaa säästämiseen on. Lisäksi minulla on jo valmiiksi tilillä säästöjä. Lähinnä mietin sitä, kuinka iso osa säästöistä olisi hyvä olla tilillä ja paljonko uskallan laittaa sijoituksiin.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Me säästettiin noin 20000e. Lapsia tuli sitten melko peräkkäin kaksi ja noi säästetyt rahat kasvoivat sijoituksissa kahden vauvavuoden aikana melkein 30000 euroon. Eli säästöjä ei lopulta tarvinnut käyttää mihinkään ja vanhempainrahat riittivätkin mainiosti perheen talouden pyörittämiseen kun toinen oli töissä.
Ehkäpä vauvasäästövinkkien sijaan siis kannattaisi kysyä sijoitusvinkkejä.
Mistä kohteesta saa 2 vuodessa 50 pinnan tuoton nettona?
Rahaa menee myöhemmin enemmän: lapsen/lasten harrastukset, isompi asunto, auto, kengät ja muut vaatteet. Vauvavuonna ei juuri kulu ylimääräiseen. Yhden vauvan kanssa voi asua vaikka kaksiossa vuokralla. Niin me teimme. Hyvään pinnasänkyyn ja yhdistelmävaunuihin satsasimme. Kotona ei kannata olla kovin kauaa niin talous ei ehdi mennä kuralle.
Jaa a. Taidan olla vähemmistöä. Minusta eka vuosi oli järjettömän kallis kun kaikki piti hankkia nollasta. En ostanut mitään uutta kuin kaukalon ja turvaistuimen mutta hyvin sitä rahaa meni. Toki mulla imetys ei lähtenyt käyntiin - korvikkeisiin meni paljon (ovat kalliita).
Synnytyskään ei mennyt kuten strömsössä ja yhteensä pamahti 1000€ lasku (minun ja vauvan hoito).
Säästöjä ei ehtinyt tulla (pari tonnia vaan) kun olin ollut hetken työttömänä ja juuri aloittanut uudessa työssä 6kk ennen äitiyslomaa. Minulla kuitenkin onnekseni juuri täyttyi tuo 20% nousu tuloissa, joten ansiopäiväraha oli ihan jees. Eihän tuossa äitiysloman aikana tarvinnut stressata rahaa mutta se aika sen jälkeen kun tiput 9kk jälkeen kotihoidontuelle...itsellä se oli mahtavat 300€ bruttona 🤣. TÄTÄ aikaa varten koitin säästää... onneksi oli säästöjä ja esim luottokortit oli maksettu pois eli käyttövaraa oli ja olin nostattanut luottorajoja, varmuudeksi. Näillä sitten elin vielä puoli vuotta hyvin.
Vauvavuonna minullakin tippui menot: bussilippua ei tarvinnut, ulkona tuli syötyä lähinnä lounaalla, uusia vaatteita en juuri ostanut, ruokaostokset ehti tehdä fiksummin ja emme matkustaneet ulkomaille.
Säästöjä kului muutama tonni, ne riittivät hyvin puolen vuoden hoitovapaaseen. Meillä oli asuntolaina sen aikaa lyhennysvapaalla, mies hoiti muut kiinteät kulut.
Kysyit väärästä paikasta. Tämä on perseenreikäpersujen palsta. Perseet eivät säästä, perseet elävät sossuntuella ja rikoksilla.
Sairaaloiden enimmäismaksu on 48,90 vuorokausi (ihan uskomatonta btw, saat tehohoitoa itselle ja vauvalle halvemmalla kuin pystyt yöpymään missään hotellissa) ja keskimäärin synnyttäjä on sairaalassa semmoiset kolme yötä.
-eri.