Miten sanoa ilman riitaa äidilleni, että haluan itse kutsua vieraani?
Olen menossa kesällä 2014 naimisiin ja sukumme sekä miehen että minun puolelta ovat isot,jonkinlaista rajausta on pakko tehdä. Koska äitini on jäjestänyt ennenkin juhlia,hänen kanssaan istuimme sitten alas paperin ja kynän kera listaamaan vieraita, jolloin yllättäen äitini taas tokaisi: Sun sitten TÄYTYY kutsua xxxx ja hänen (olisko 10:nes? ) uusi puolisonsa Thaimaasta" eli minun täytyy AINA huomioida myös äitini oudot ystävät perheineen ja vaihtuvine puolisoineen vain, koska he ovat olleet osa elämäämme ja juhlissani siitä lähtien kun olin pieni. Kai nyt kun äitini heidät aina kutsui minulta kysymättä synttäreille ja rippijuhliin! Jos nuorempana sanoin etten halunnut tiettyjä ihmisiä äitini siihen paheksuen että se on PAKKO, "mitä kuvittelet että he ajattelevat kun kuulevat juhlista eikä heitä kutsuttu?" Äitini siis ajattelee aina vieraiden mielipahaa eikä tajua ollenkaan esim. lapsettomia häitä (pitää sellaisia pitäviä erittäin moukkina ja huonokäytöksisinä) noh, se oli vain esimerkki,meidän häihin ovat lapsetkin tervetulleita. Hänen mielestään vieraita pitää nyt karsia miehen puolelta että "meidän puolen tärkeät ihmiset pääsee mukaan" juu,eivät ole mulle kauheen tärkeitä.. Äitini pelkää hirveästi kasvojen menetystä. Vitsi mikä sotku!
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 13:16"]
Ota sulhanen ja hänen vanhempansa sekä omat vanhempasi mukaan suunnittelemaan vieraslistaa
[/quote]
Taidat rakastaa vaikeuksia?
Vierailija 26.05.2013 klo 13:16
Ota sulhanen ja hänen vanhempansa sekä omat vanhempasi mukaan suunnittelemaan vieraslistaa
Taidat rakastaa vaikeuksia?
En. Asioista pitää keskustella jotta ne selviävät, ei työpaikoillakaan pidetä palavereja jotta saadaan riitaa aikaiseksi.
Häät ovat teidän juhla. Ainutkertainen :-) . Eli ne kannattaa tehdä juuri sellaiseksi kuin itse haluaa. Ei lapsia, ei turhia ihmisiä yms.mitä ikinä kukin haluaakaan. Ne jotka eivät hyväksy toisen juhlia sellaisnia kuin hän ne haluaa, ovat moukkamaisia. Äidillä on tietysti iso rooli häissä, mutta jos vieraat perustuu vain kasvojen säilyttämiseen, niin sorry vaan äiti.
Olisin saattanut hieman valehdella tuollaisen äidin kanssa. aluksi olisimme käyneet m iehen kanssa hänen puoleisensa listan lävitse. Sitten lista omista sukulaisista ja ystävistä.
Vasta tässä vaiheessa kävisin vieraslistaa äidin kanssa läpi ja sanoisin, että kyllä oli kova työ karsia miehen puolelta hyvänpäivän tutut (vaikkei sii olisi karsintaa tehtykään). Ilmoittaisin, että näin monta tyhjää paikkaa (maks. 2-8) paikka tuli. Olisiko äidillä joku supertärkeä vieras noille paikoille?
Hetkinen. Miksi suunnittelet ÄITISI kanssa juhliesi vieraslistaa? Missä miehesi on? Kenen kanssa olet menossa naimisiin, äitisi vai tulevan miehesi? Eikö juhlaa suunnitella niiden kanssa jotka ovat juhlakaluja?
Ja siis, olette menossa naimisiin vuoden päästä ja nyt jo teette vieraslistaa? Monta monta riitaa ehditte vielä kuluvan vuoden aikana käymään tällä tahdilla.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 12:37"]
Mä tekisin niin, että te listaatte miehesi kanssa vieraat, jotka haluatte kutsua. Jos paikkoja jää, sanot äidillesi, että hän voi kutsua x vierasta teidän vieraidenne lisäksi. Näin hän joutuu tekemään karsinnan itse.
[/quote]
Minusta tuo on hyvä keino ratkaista asia ilman isoa riitaa. Laadit nyt miehesi kanssa vieraslistan, vaikkapa molempien suvusta/kaveripiiristä 20 henkeä (tai mitä nyt ajattelitte). Ja sitten annat listan äidille ja sanot ILMOITUSASIANA, että nämä kutsutaan jo, hän voi lisätä listalle neljä nimeä, ketkä tahtoo muttei yhtään enempää. Rahaa ja tilaa ei ole isompaan vierasjoukkoon.
Toki noin laajemmin ottaen olisi hyvä, jos voisit ihan rauhallisesti sanoa suoraan äidillesi, että sinä järjestät omat hääsi, etkä halua sinne tutun tuttuja. Ja sinä päätät vieraasi, ei äiti.
Mutta jos et sitä saa suoraan sanottua, sen voi kiertää tuollakin konstilla, että pakotat äidin karsimaan "omat vieraansa".
Tuollaisia äitejä on. Tein aikanaan kaiken neuvojenne mukaan: Ensin sovimme miehen kanssa, keitä haluamme. Teimme tasa-arvoiset rajaukset suvuista. Sanoimme suoraan ja jämäkästi, että meidän häät, meidän vieraat. Vanhempien ystäviä emme voineet emmekä halunneet kutsua. Oli pari riitaakin. muistutusta, että olen aikuinen ja maksamme itse häämme, sitten hellitti.
Kunnes häissä sitten OLI näitä sen ystäviä, en tänä päivänäkään tiedä oliko antanut oman kutsunsa heille vai ihan muuten vaan pyytänyt ja nämä suostuneet. Onneksi siihen aikaan oli mutkattomampaa toi häätouhu, iso tila ja paljon ruokaa eikä istumajärjestystä, niin ei isompaa vahinkoa käynyt kuin mun paha mieli. Ja uuden anopin, olisi hänkin halunnut ystävänsä häihin.
Että kaikkien kanssa vaan ei voi olettaa käyttäytyvän järkevästi. Jos äitisi on noin kohtuuton, saatat joutua laittamaan kovan kova vastaan. Eli vaikka sanot, että jos nää Xx Xx ystävät ovat häissänne, äiti ei tule saamaan kutsua eikä edes tietoa mahdollisista tulevista ristiäisistä. Tietenkään sun ei tartte toteuttaa uhkausta, mutta jotain aseita sullakin on oltava.
Pitäkää sulhon kanssa puolenne! (Ja tämä myös, vaikka äitisi maksaisi häät kokonaan tai osittain.)
Olisin katkaissut jo ajat sitten välini äitiin joka rikkoo rajani päättämällä ketä vieraita kutsutaan minun juhliini.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 13:31"]
En. Asioista pitää keskustella jotta ne selviävät, ei työpaikoillakaan pidetä palavereja jotta saadaan riitaa aikaiseksi.
[/quote]
Mutta kun tästä asiasta ei ole tarpeen keskustella kumpienkaan vanhempien kanssa.
Mutta kun tästä asiasta ei ole tarpeen keskustella kumpienkaan vanhempien kanssa.
That ship has sailed - morsian on jo ottanut äitinsä mukaan kutsuvieras-listaukseen..
That ship has sailed - morsian on jo ottanut äitinsä mukaan kutsuvieras-listaukseen..
Anna äidin järjestää hääjuhla sukulaisille ja niille oudoille kavereilleen ja pidätte sitten itse bileet omien kavereiden kesken.
Meillä oli vihkimisen jälkeen kahvitilaisuus isommalle joukolle sukulaisia lapsineen jne ja sitten seuraavana päivänä iltatilaisuus ystäville.
Et mitenkään.
Ihmisillä ei pitäisi olla äitejä.
No ensinnäkin siihen ei kannata lähteä mukaan, että annat äidillesi periksi ja rupeat karsimaan miehen sukua. Arvaa vaan tuntuuko miehestä sellainen mukavalta? Eipä tuosta oikein ilman riitaa taida selvitä. Sanot vaan äidillesi suoraan että häät ovat sun ja miehesi ja itse päätätte ketä sinne kutsutte. Tai toinen vaihtoehto on se, että äitisi voi toki kutsua omia tuttujaan sinne, mutta hommaa niille sitten istumapaikat pöytiin jos ylimääräisenä tulevat ja maksaa heidän ruokansa.
"Sitten ei meidän puolelta kutsuta ketään ja se on sinun häpeäsi selittää miksi".
Sanot äidillesi tiukasti ainakin sen, että häissänne ollaan tasapuolisia! Eli sun puolen ja miehen puolen vieraat kutsutaan tasapuolisesti (mitä miehen puolen sukulaisetkin ajattelevat ;))
Muuten sinänsä jos vanhenpasi maksavat häänne niin on heillä jotain sanomistakin siihen ketä kutsutaan.
Olisit sanonut jo tuossa tilanteessa että anteeksi nyt vain, mutta ette suostu karsimaan näiden ihmisten takia toisen suvun vieraista.
Äitisi on kyllä oikeassa siinä, että on moukkamaista jättää lapset kutsumatta...
Mä tekisin niin, että te listaatte miehesi kanssa vieraat, jotka haluatte kutsua. Jos paikkoja jää, sanot äidillesi, että hän voi kutsua x vierasta teidän vieraidenne lisäksi. Näin hän joutuu tekemään karsinnan itse.
Ota sulhanen ja hänen vanhempansa sekä omat vanhempasi mukaan suunnittelemaan vieraslistaa: miksi äidilläsi on yksinvaltius päättää kuka kutsutaan kuka ei?