Yläkoulun matematiikan läksyt ja kokeet
Teinillä todella vaikeaa matematiikassa. Muutama asia, mitä olen kummastellut:
A) ennen erityisopen tuen alkamista arvosanat 6-7. Miksi kotiläksyksi tuli vain helppoja tehtäviä, mutta kokeessa oli aina ne vaikeimman tason tehtävät?
B) erityistuen alettua viime kokeesta arvosana 5. Saate oli: koe oli karsittu versio ja tehty erityisopettajan tukemana. Miksi antaa tukea, jos se ilmeisesti pudottaa noin rajusti numeroa? Varmasti olisi osannut sen kutosen verran, jos olisi saanut itsenäisesti tehdä. Tämä arvio sen perusteella, miten suoriutui edellisenä iltana kotona vastaavista laskuista.
Kommentit (23)
Outoa, että lapsi saa erityisopettajan tukea, jos pystyy saamaan seiskoja ilmankin. Missä on näin löysät resurssit.
Hyvässä kokeessa on helppoja ja vaikeita tehtäviä. Oppilaan pitää oppia soveltamaan. Kasin arvosanaa parempaa ei periaatteessa pitäisi saada, jos osaa vain sellaisia tehtäviä, joita on opetettu tunnilla. Kiitettävään pitää osata itse yhdistellä asioita.
Miksi kysyt av-palstalta etkä opettajalta?
Pyydä, että saa tehdä korottavia tehtäviä koulussa, sillähän siitä selvitään.
Vierailija kirjoitti:
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/78540/gradu02211.pdf?seque…
Huonoille ei anneta vaikeita läksyjä
Tämä on nimeltään
Joustavaryhmittely 🥶
Juu. Yksinään lapsi ei pärjää jos vanhemmat ei anna lisäopetusta kotona
Tähän on tultu
Minusta on väärin jos lapselta vaaditaan liian vähän
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt av-palstalta etkä opettajalta?
Opettaja valehtelee
Voihan niitä haastavia tehtäviä antaa toki kotiin siinä vaiheessa kun asiaa vielä opetellaan, mutta kun harvoin niiden tekemisestä mitään tulee yksin kotona. Niitä harjoitellaan tunnilla, koska siellä on opettaja ohjaamassa ja sitten kokeeseen kerratessa voi kotona tulisi pyrkiä ratkaisemaan myös haastavia tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu
En kyllä koskaan auta lapsiani kotitehtävissä. En myöskään seuraa, koska heillä on kokeita. Lapset opettelevat koulussa omaa elämäänsä varten, eikä vanhempiaan tai opettajia varten. (Toinen on yläasteella ja toinenkin jo kuudennella.) Joskus on ollut kirjat hukassa ja läksyt tekemättä, mutta siinähän sitä oppii vastuullisuutta itsestään sopivina annoksina.
Hyvässä kokeessa on helppoja ja vaikeita tehtäviä. Oppilaan pitää oppia soveltamaan. Kasin arvosanaa parempaa ei periaatteessa pitäisi saada, jos osaa vain sellaisia tehtäviä, joita on opetettu tunnilla. Kiitettävään pitää osata itse yhdistellä asioita.
Näiden kokeissa on eka tehtävä helppo. Sitten tulee 2-3 keskivaikeaa ja loput vaativat enemmän päättelyä tai soveltamista. Perustason osaamisella saa kokeesta korkeintaan sen 6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu
En kyllä koskaan auta lapsiani kotitehtävissä. En myöskään seuraa, koska heillä on kokeita. Lapset opettelevat koulussa omaa elämäänsä varten, eikä vanhempiaan tai opettajia varten. (Toinen on yläasteella ja toinenkin jo kuudennella.) Joskus on ollut kirjat hukassa ja läksyt tekemättä, mutta siinähän sitä oppii vastuullisuutta itsestään sopivina annoksina.
Eli jos arvosanat on huonoja niin ovat.
Okei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu
Eli jos lapsi olisi huono koukussa, keskiarvo noin 5 tai 6. Et tukisi. Hänen matkansa 🤷
Mun lapsella romahti yhtäkkiä matikan numerot yläasteella, vaikka aina ollut suht hyvä matikassa ja tajunnut helposti asiat.
Oli sitten omatoimisesti sopinut opettajan kanssa, että saa mennä yksin käytävään opiskelemaan, ja nyt taas numerot kohonneet.
Nykyään kouluissa on aika massiivisia ongelmia työrauhan kanssa.
Erkkaope ei ole matematiikan ope, yleensä ne on luokanopetasoa. Ja normi matikan tunneilta heitetään erityisopetukseen usein käytöshäiriöiden vuoksi. Siellä ei opi kukaan jos häiriköitä mukana. Kysy siltä mussukalta. Käske käyttäytyä ja mielummin matematiikan open tunnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu
Monella tapaa voi kasvattaa hyvin. Itse rupesin tekemään lasten kanssa läksyjä, jos kokeista tuli alle 8,5. Nuo numerot kun kertoivat, että cain tunnilla oli kuunneltu, mutta ei ä kerrattu kokeisiin. Samoin, jos tuli unohduksia, niin sitten vähennettiin ruutuaikaa, jotta oli aikaa tarkistaa vaatteet, reppu, läksyt, harrastusjamat yms seuraavalle päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu
Okei
Arvosanat ovat olleet hyviä. Mun omat vanhemmat eivät auttaneet minua lukiossa, mutta eivät kansakoulupohjalta olisi osanneetkaan. Oli kaikenlaisia aineita, kuten ruotsia, saksaa ja englantia, joita eivät olleet koskaan lukeneet. Tai psykologiaa tai pitkää fysiikkaa. Opin tekemään itse työtä oman osaamisen eteen. Olen tätä opettanut ilmeisen menestyksekkäästi myös omille lapsille. Olen kuitenkin hyvin kiinnostunut kuulemaan, kun lapset kertovat oppiaineistaan tai esittelevät kouluun tekemiä projekteja. (Nehän tehdään nykyään jossain Classroomissa koulun antamalla tietokoneella, ainakin yläkoululaisella.) Minä en niissä hommissa osaisi auttaa ollenkaan. En auta kotitehtävissä, mutta voin kyllä vinkata, mikä voisi olla johonkin tehtävään hyvä näkökulma. Esim. jos lapsi kertoo kirjoittavansa Suomen luonnosta, sanoin, että kirjoita sekä florasta että faunasta (eikä vain toisesta). Se ettei tee lapsen puolesta asioita, ei tarkoita välinpitämättömyyttä, vaan vastuun antamista.
Eihän tässä mitään huolta ole. Toisen asteen polku vie selkeästi ammattikouluun autonasentajan tai peltisepän linjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu
Okei
Aivan ohiksena totean, että kaikki lapset eivät suinkaan ole sellaisia, että suostuisivat ottamaan vanhemmilta vastaan sitä lisäopetusta. Itse olen tullut siihen tulokseen, että tarjoan hyvän virikkeellisen ja sopivasti rytmitetyn arjen, jotta lapsi jaksaa koulussa ottaa kaiken irti opetuksesta. Siihen arkeen on sitten kuulunut pienestä saakka muun muassa kirjastokäyntejä ja lukutuokioita. Kouluhommat lapset hoitavat itse, toki muistuttelen välillä ja auttaisin jos apua kysyttäisiin. Tämä työnjako toimii meillä.
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/78540/gradu02211.pdf?seque…
Huonoille ei anneta vaikeita läksyjä