Lisämyynti: tykkäätkö vai et?
Sitähän on siis kahdenlaista:
Käyttöyhteystuotteet; ostat vaikka housut ja myyjä tarjoaa vyötä
Kampanjatuotteet; jotakin tiettyä tuotetta täytyy tarjota jokaiselle maksavalle asiakkaalle riippumatta ostoksista
(Tuli mieleen tuosta toisen aspan ketjusta)
Kommentit (25)
Kerran kun Shellillä oli tuollainen suklaapatukan tyrkytyskampanja, ilmoitin myyjälle että ostan koko varaston. Autoin häntä, ettei tarvitse enää tuputtaa.
Seuraavana päivänä patukoita oli saatu taas myyntiin ja taas jokaiselta kysyttiin, saisko olla.
Jos se liittyy jotenkin ostettavaan tuotteeseen. Tai on joku todella halpa tai harvinainen tuote-erä jostain oudosta tuotteesta.
Mikä kysymys tämä nyt on? En osaa kuvitella ketään, joka tyrkyttämisestä pitäisi.
Vain siinä tapauksessa sopii, että käyttöyhteydessä kysytään kyseisen tavaran käyttöön olennaisesti tarvittavasta, esimerkiksi puhelinliittymää hankkivalta voi kysyä, tarvitseeko myös uuden puhelimen. Vyö housujen ostajalle ei ole sellainen, sillä housuja voi käyttää oikein hyvin ilman vyötä. Juustokakkutarjous jälkiruuaksi vielä menettelisi, suuri kakkujen ystävä kun olen.
Asiallisena tarjouksena pitäisin "miksi et ostaisi 10 litraa, kun se on vain vähän kalliimpi kuin 5 litraa". Suurta hilpeyttä herätti se, että eipä hoksannut myyjä tarjota samalle asiakkaalle isompia kenkiä, kun ne olisi saanut samalla hinnalla kuin pienemmät, jotka piti käydä myöhemmin vaihtamassa isompiin.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kun Shellillä oli tuollainen suklaapatukan tyrkytyskampanja, ilmoitin myyjälle että ostan koko varaston. Autoin häntä, ettei tarvitse enää tuputtaa.
Seuraavana päivänä patukoita oli saatu taas myyntiin ja taas jokaiselta kysyttiin, saisko olla.
Tämä on niin ärsyttävää, että olisi kävellyt ulos ostamatta mitään.
Minua kans ärsyttää Gigantin vakuutusten ja turvien tyrkyttämiset ja jopa joskus vittuilevat, kun ei halua ottaa.
Varsinkin kun nuo heidän vakuutuksensa ovat päällekäisiä heidän oman lain velvoittaman virhevastuunsa kanssa. Ulkoistavat siis omia velvollisuuksia asiakkaalle lisähinnalla. Olen todennut että "Se nyt vaan tyhmää maksaa liikaa".