Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinne meni lääkärihaaveet :'(

Vierailija
24.05.2013 |

Kävin tänään pääsykokeessa tosi pitkän opiskelun jälkeen, koe oli todella vaikea ja oikein itketti poistullessa, että töistä otettu palkaton meni hukkaan. Nyt on sitten rahat loppu eikä minkäänlaista toivoa sisäänpääsystä. Olin todella tehnyt paljon töitä, mutta ei vaan riittänyt. Voisko joku vähän tsempata?

Kommentit (237)

Vierailija
21/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut aikaisemminkin, tällä kertaa ns. annoin kaikkeni eli perhe, parisuhde, työ yms on laitettu "sivuun" lukukevään ajaksi. Koe oli erittäin soveltava ja siellä vaadittiin paljon enemmän osaamista, mitä lukiokirjoista on mahdollista saada. Niin suuri epäonnistumisen olo, häpeä, itkettää. Luulin oikeasti että tekemällä ahkerasti töitä pääsisin. Nyt siellä haettiinkin jotain muuta sitten... Huoh. AP

Vierailija
22/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit ulkomaalainen pääsisit lääkäriksi näyttötutkinnolla joka on todella lapsellinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voin lohduttaa, että mistään opiskeluista tai osaamisesta ei ollut mitään hyötyä viime syksynä sh-pääsykokeessakaan. Sain psykologisen testin perusteella tuloksen, että olen soveltumaton alalla, vaikka lähihoitajakoulun pääsykokeessa sain täydet pisteet samasta asiasta, joten kyllä ne pääsykokeet vaan voivat olla ihan outoja ja kummallisia, eikä niissä välttämättä auta mikään osaaminen tai luonteenpiirteet yhtään, kun pääsykokeet tuntuvatkin joltain ihan insinööritaitojen kokeilta:(

Vierailija
24/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemmpiä! Sisään on vaikea päästä, jos lukiosta on aikaa eikä ole laskurutiinia. Fysiikan ja kemian rutiinit pitää olla päässä unissaankin, jos niitä täytyy soveltaa vastauksissa. Sitä se lääketiedekin on, kaikki vaikuttaa kaikkeen ja asioita pitää osata yhdistää ja soveltaa. Vamennuskurssista on etua etenkin, jos lukioajoistasi on pitkä aika. Mutta ymmärrän harmituksesi. Itse pääsin sisään toisella yrittämällä. Vaikka en ensimmäisellä kerralla lukenut juuri yhtään, niin harmitti sekin tosi paljon.

Jos todella haluat lääkäriksi, hae ensi vuonna uudelleen! Ala on äärimmäisen monipuolinen ja mahdollisuudet ovat rajattomat tutkinnon saamisen jälkeen. Itse tein vuoden terkkaria ja sitten erikoistuin ja nyt on vakivirka yo-sairaalassa ja rakastan työtäni.

Vierailija
25/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän se onkin, laskurutiini on kunnossa, biologiat käyty läpi moneen kertaan yms. mutta kokeessa kysyttiin esim makuladegeneraation yhteyttä natriumkanavien aukeamisen todennäköisyyden pienenemiseen. Liian soveltava. Harmittaa niin paljon, ettei valinnassa käytetä mitään muuta kuin perus tiedeaineet. Pienikin tilaisuus näyttää oma motivaatio tai soveltuvuus alalle, mutta ei. AP

Vierailija
26/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla omaaloitteista ajattelua ja kykyä soveltaa 

Vierailija
27/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö valmennuskurssin?

Miten ajattelit selvitä opiskeluista, jos rahat on loppu heti pääsykokeiden jälkeen?

Vierailija
28/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens vuonna paneudut tosissas! Fakta on, et tarvitset väh. 3 kk kokopäiväistä lukuaikaa. Meillä töissä tosi bimboja lääkreitä ja ihmettelen syvästi miten lääkikseen päässeet. No, niille onkin maksettu valmennukset ja ovat ulkolukeneet vuoden.. Puhetyyli kuitekin tasoa "siis niinku mitä mä nyt niinku teen tän kaa.. vitsi ku nää potskut on nii hankalii, onks tääl muuten batteryy missään. Mä oon niinku tosi puhki"

Vierailija
29/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älähän nyt vielä heitä kirvestä kaivoon. Odota tuloksia rauhassa, koska aina on mahdollisuus, että olet kuitenkin onnistunut, vaikka nyt tuntuisi ettet ole.

Vierailija
30/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei varmasti lohduta, mutta muutama ajatus:

- Kannattaako hakea opiskelemaan jotain alaa, jos pelkkä sisään pääseminen vaatii koko muun elämän laittamista sivuun? Kyllä sisään pitäisi päästä antamalla korkeintaan 75 % itsestään. Jos pitäisi antaa sisään päästessä itsestään 100 %, niin jaksaisitko antaa opiskellessa ja tulevassa työelämässä myös 100 % voimavaroistasi?

- Onko sinulla jotain muuta ammatillista koulutusta tai työkokemusta terveydenhuoltoalalta vai yrititkö suoraan lukiopohjalta? Entä jos aloittaisit opiskelusi ja työurasi vähän alemmalta tasolta ja kehittäisit ammattitaitoasi pikkuhiljaa vuosien kuluessa?

- Miten yksi palkaton työpäivä ja pääsykoe voi tehdä sinusta rahattoman? Käsittääkseni lääkäriksi opiskelukaan ei ole halpaa.

Vierailija
31/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja juttu.

te, jotka kokeessa kävitte, mitä aiheita oli fysiikasta? Pidin valmennuskurssilaisille fyssan tunnit ja olisi kiva tietää, sattuiko tärppejä kohdalleen? Ja oliko vaihtovirtaa, se on melkein kaikille vaikea aihe...

Vierailija
32/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiikkaa ei ollut melkein mitään. Kaavoja piti johtaa, samoin yksiköitä, mutta itse numeerisia laskuja ihan muutama, ei vaihtovirtaa, ei aaltoliikettä, ei mekaniikkaa, ei pyörimistä/gravitaatiota... Ei ainakaan mun valmennuskurssista ollu mitään hyötyy!

Vierailija
33/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No etkö sä tiennyt mitä noi makuladegeneraatit on? Vai mistä kiikasti? Jos sä tiesit mitä ne on, niin kai sä osasit vähän päätellä miten ne saattais vaikuttaa natriumkanavien aukeamiseen tai pienenemiseen? Jos sä tiesit mitä noi tuottaa ni sä varmaan osasit päätellä miten niiden tuotos vaikuttaa natriumkanaviin?

Vai miten? EIkö noista sitten ollut pääsykoeaineistossa mitään mainintaa vai?

Vierailija
34/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koe oli yhtä vaikea kaikille, joten älä vielä heitä kirvestä kaivoon!  

Vierailija
35/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, ap. Lääkikseen vaan hakee niin hirveän paljon niitä tosi tosi motivoituneita, että parhaita ei voi erotella ahkeruuden perusteella, vaan on pakko käyttää noita soveltavia tehtäviä. Ts. kokeeseen tulee "täydellisen" motivoituneita (eli sellaisia, jotka opettelevat ulkoa kaiken, mitä voi ja laskevat kuin vettä vaan) paljon enemmän kuin sisään voi ottaa.

Ja onhan se tosi vaikeaa päästä sisään. Ei todellakaan ole epäonnistuja, jos ei Suomessa lääkikseen pääse - se vaan on niin vaikeaa.

Ymmärrän kyllä täysin pettymyksesti, varsinkin aikuisena kun on jo lapsia ja työ, tuo on varmasti tosi turhauttavaa. Ehkei kuitenkaan kannata luovuttaa-voisitko ensi vuodeksi harjoitella soveltamista enemmän? Valmennuskurssi?

Vierailija
36/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, vaikea koe on vaikea kaikille muillekin!

Haluan kertoa tsemppaavan esimerkin: olen itsekin päässyt opiskelemaan alaa, johon on tosi vaikea päästä sisän (ei lääkis kuitenkaan). Ekalla hakukerralla jäin toiselle varasijalle, tokana vuonna panostin ihan törkeästi kokeeseen, opettelin molemmat pääsykoekirjat ulkoa etu- ja takaperin. Koe olikin sitten todella vaikea ja soveltava, lähdin sieltä ihan itku kurkussa kotiin. Ja yllätys yllätys, pääsin sisään! Myöhemmin on opiskelukavereiden kanssa puhtuu siitä, kuinka kukaan ei oikein osannut pääsykokeessa mitään ja ollaan tituleerattu itseämme luuserivuosikerraksi :P  Myös lehtorit on ohimennen maininneet joskus siitä, kuinka meidän vuosikurssi on päässyt sisään ihan ennätysalhaisilla pistemäärillä. Eli ei todellakaan tarvitse olla hyvä, kunhan on edes vähän parempi kuin muut!

Vierailija
37/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 19:56"]

- Kannattaako hakea opiskelemaan jotain alaa, jos pelkkä sisään pääseminen vaatii koko muun elämän laittamista sivuun? Kyllä sisään pitäisi päästä antamalla korkeintaan 75 % itsestään. Jos pitäisi antaa sisään päästessä itsestään 100 %, niin jaksaisitko antaa opiskellessa ja tulevassa työelämässä myös 100 % voimavaroistasi?

- Onko sinulla jotain muuta ammatillista koulutusta tai työkokemusta terveydenhuoltoalalta vai yrititkö suoraan lukiopohjalta? Entä jos aloittaisit opiskelusi ja työurasi vähän alemmalta tasolta ja kehittäisit ammattitaitoasi pikkuhiljaa vuosien kuluessa?

- Miten yksi palkaton työpäivä ja pääsykoe voi tehdä sinusta rahattoman? Käsittääkseni lääkäriksi opiskelukaan ei ole halpaa.

[/quote]

Oletkos vähän hupsulla päällä ? 

Vierailija
38/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun täytyy lääkärinä sanoa, että suurin ponnistus opinnoissa on ollut pääsykokeet. Yliopistolla riitti, kun kävi pakolliset ja pääsi tentistä kerrallaan läpi. Miten lääkisopiskelu muuta opiskelua kalliimpaa olisi, no kirjat toki maksaa kamalasti, mut kuvittelisin että nyt nettikauppojen aikakaudella niidenkin suhteellinen hinta on laskenut ja toisaalta tietoa on netissä ilmaiseksi vaikka kuinka paljon.

Ja sanonpahan senkin, että oma fiilis läpipääsystä ei välttämättä korreloi tulokseen. Mun pääsykoe meni mukamas "huonosti, ehkä just just rimaa hipoen", mut todellisuudessa pääsin kurssini toiseksi parhailla pisteillä sisään.

Että tsemppiä. Ei vielä kirvestä kaivoon!

Vierailija
39/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 19:56"]

[/quote]

Oletkos vähän hupsulla päällä ? 

[/quote]

No niinpä.

-pääsykoe on vaikein koe, alasta riippumatta. Se on kertärykäisy, jossa ei voi epäonnistua. Kun pääsee opiskelemaan, opiskelu on armollisempaa. Opinnoissa voi edetä omaan tahtiinsa ja aina voi uusia

- ei ai lääkäriksi opiskelu sen kallimpaa ole kuin mikään mukkan opiskelu. Päinvastoin, kandivaiheessahan saa alkaa tehdä palkallista työtä.

Vierailija
40/237 |
24.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo koe testaa myös stressinsietokykyä. Siellä on todella hankalia tehtäviä, kukaan ei saa täysiä pisteitä. Paineesta huolimatta pitää pakertaa loppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme