Sinne meni lääkärihaaveet :'(
Kävin tänään pääsykokeessa tosi pitkän opiskelun jälkeen, koe oli todella vaikea ja oikein itketti poistullessa, että töistä otettu palkaton meni hukkaan. Nyt on sitten rahat loppu eikä minkäänlaista toivoa sisäänpääsystä. Olin todella tehnyt paljon töitä, mutta ei vaan riittänyt. Voisko joku vähän tsempata?
Kommentit (237)
Olen myös alalla jonne vaikeaa päästä. Kokeen jälkeen olin _varma_ ettei onnistunut. Haastattelu meni mielestäni todella huonosti jne. Kas vain, pääsin sisään! Ap älä vielä masennu. Tsemppiä!
Siinä vaan on se ero, että lähihoitajaksi pääsee kuka vaan, sairaanhoitajaksi ei. Opiskelukin on paljon vaativampaa, joten ei se lähihoitajuus ole mikään tae sairaanhoitajaksi soveltumisesta.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 19:43"]
No voin lohduttaa, että mistään opiskeluista tai osaamisesta ei ollut mitään hyötyä viime syksynä sh-pääsykokeessakaan. Sain psykologisen testin perusteella tuloksen, että olen soveltumaton alalla, vaikka lähihoitajakoulun pääsykokeessa sain täydet pisteet samasta asiasta, joten kyllä ne pääsykokeet vaan voivat olla ihan outoja ja kummallisia, eikä niissä välttämättä auta mikään osaaminen tai luonteenpiirteet yhtään, kun pääsykokeet tuntuvatkin joltain ihan insinööritaitojen kokeilta:(
[/quote]
No hei kannattaako ylipäätään opiskella lääkäriksi? Millaista se nykyajan lääkärintyö oikein on? Siitä on monet asiat, mitä etukäteen kuvitellaan, todella kaukana.
Ja siis ei meidän kannata kalliilla kouluttaa ihmisiä, jotka sitten taas toisaalta eivät ole valmiita menemään terveyskeskuksiin tekemään sitä perustyötä, jolla pitäisi kansalaisia hoitaa.
Toinen asia on, että lääkäreiden työtä ei terveyskeskuksissa tueta, vaan lähinnä riistetään. Hoitamisessa ollaan menty sairauden hoitamiseen, eikä lääkäri enää erota myrkytystilaa sydänkohtauksesta, vaan lähettää viikon sairaalassa olleen potilaan kotiin sydänlääkkeiden kera, vaikka tällä ei mitään sydänkohtausta ole ollutkaan.
Lääketiede on lääkkeiden määräämisen ollessa pääasiallinen hoitokeino, potilaan tutkimisen sijaan, alennustilassa. Sen tunnustaminen on alku hyväksi lääkäriksi.
Ja tarkootan sairauksien hoitamisella sitä, että ei hoideta sitä ihmistä sen sairauden takana.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 19:40"]
Jos olisit ulkomaalainen pääsisit lääkäriksi näyttötutkinnolla joka on todella lapsellinen
[/quote]
Juu ulkomaalaisethan tosiaan pääsee Suomessa lääkäreiksi ihan pelkällä näyttötutkinnolla, ilman mitään koulutusta ja kokemusta...
Hyvä hyvä palstapersu, ihan hyvinhän se taas meni...
Älä vielä murehdi. Minäkin olin satavarma etten pääse sisään lääkikseen (kylläkin hammaspuolelle,sama koe), mutta niin vain pääsin. Tuntui aivan ihmeelliseltä. Enkä ollut lukenut lukiossa fysiikkaa kuin pakollisen kurssin..ja yo-kokeetkin meni osittain alle oman tason enkä saanut siitä yhtään lisäpisteitä. Mut valittiin pelkän pääsykokeen perusteella sisään..
Lääkikseen ei taida olla "toista reittiä"? Itse en ole päässyt mihinkään opiskelemaan pääsykokeiden kautta. Lukiosta kirjoitin hyvät paperit, mutta matikka tökki ja kemiaa / fysiikka en koskaan opiskellut - ja niitä olisin lopultakin tarvinnut kaikissa matemaattisen alan pääsykokeissa. Luovalle alalle yritin myös pariinkin kertaan, mutta en päässyt.
Nyt on kuitenkin takataskussa AMK-tutkinto ja maisterin paperit, ja olen oman alani parhaimmistoa Suomessa, hyvässä asemassa ja uraputkessa :)
Tsemppiä ap!
Hei ap, et voi tietää vielä. Itse tunsin noin jo pääsykokeessa ja heitin kirveen kaivoon pelkän aineistokokeen perusteella. Pyrin siis vuonna 2001 lääkikseen ja itse itseni hylkäsin kokeessa ja vedin rastit päälle ja poistuin ja luovutin -> big loser. Koepaperit kuitenkin jaettiin ja ehdin selailla ne läpi ja silloin ennen tätä olin vielä valmennuskurssini parhaita perfektionistin luonteellani, siis Valmennuskeskuksen kurssit kävin ja tosiaan fysiikan ja kemian osalta olin kurssin paras, bilsasta sitten 2./3. paras koko ryhmästä. Jos olet tehnyt vanhoja valintakokeita, ymmärrät kai sen mistä tälläinen kympin tyttö menetti hermonsa sinä vuonna. No, nykyisin olen kemisti ja tienaan sen saman mitä lääkärikin... Pointtini oli se, että ystäväni jotka pääsivät silloin sisään, jättivät jopa kokonaisia tehtäviä tekemättä ajan puutteen vuoksi ja varmasti monella koe meni nytkin vielä huonommin kuin sinulla. Arvostelussa vertaillaan hakijoiden vastauksia toisiinsa, eikä haeta oikeita tuloksia. Ja usko se, että moni hakija on jännittänyt koko kokeen pilalle, vaikka loppuun asti olisi salissa istunutkin. Älä masennu, lääkiksessähän joskus jopa huonon käsialan takia vähennetty hakijalta joku 0.5 pistettä ja sisäänpääsy sitä desimaalipelia. Voit tietää vain sen, että olisit itse osannut ehkä paremmin, mutta et tiedä sitä kuinka hyvin/huonosti muut vastasivat verrattuna sinuun. Ensi vuonna vain uudestaan, jos asia jäi kaivelemaan! Nyt vain se turha huoli pois!
tulokset eivät ole vielä tulleet niin ei vielä kannata hätäillä. Meistä monet muutkin hakivat opiskelemaan useammin kuin kerran ennen sisään pääsyä. tsemppiä!
Kiitos kannustavista viesteistä! Vähän aikaa kokeen jälkeen on tietty todella pettynyt olo, mutta kyllä tästä vielä noustaan :) AP
Todellakin noustaan, itsekin hain useaan otteeseen sisään ja vasta neljännellä kerralla pääsin. Kokeen jälkeinen tunne ei kyllä tuntunut korreloivan mitenkään saatuihin pistemääriin eri vuosina, että älä siitä vielä ahdistu. Ja jos sitten niin on käydäkseen, ettei ihan onnistu, niin ensi vuonna uudestaan samalla asenteella, ne kokeet ja aiheet on todella paljon tuurista kiinni, mitä painotetaan. Vaikka olihan se turhauttavaa odottaa aina vuosi, mutta esim. itse tein sitten töitä välissä keräten rahaa säästöön tulevia opiskeluita varten.
Nyt on ensi viikolla valmistujaiset ja valanvannomiset, ja pakko sanoa ettei kertaakaan 6 vuoden aikana ole kaduttanut yrittämiset. Pikemminkin välivuodet kasvattivat ihmisenä ja sai kokemusta työelämästä. Ja nyt kesällä alkavia töitä odotan innolla, uusia haasteita ja tuulia. Tsemppiä tulosten odotteluun!
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 20:35"]
Tuo koe testaa myös stressinsietokykyä. Siellä on todella hankalia tehtäviä, kukaan ei saa täysiä pisteitä. Paineesta huolimatta pitää pakertaa loppuun.
[/quote]
Loukkasin tänään kollegaani, jonka poika oli kans lääkiksen pääsykokeissa tänään, sanomalla ton saman. Eli jos menee kokeessa paniikkiin eikä osaa, niin mitenköhän mahtaa työssä selvitä. Tottahan tuo on.
nro 23
[/quote]
No eiköhän oo ihan luonnollista jännittää ja jopa mennä paniikkiinkin pääsykokeissa. Kyllä siihen ammattiin kasvaa sitten vähitellen. Onhan monia sellasiakin, jotka on pyörtyilly yksinkertaisissa käytännön tehtävissä, kun on ollut piikkejä ja verta ja ihan kelvollisia lääkäreitä heistäkin on tulossa/tullut! EI syytä alkaa ketään loukkaamaan.
Itse haasteellisen alan pääsykokeesta hyvin suorituneena sanon sen mitä moni muukin: Olin varma että koe meni huonosti, enkä edes itse ottanut selvää kun tulokset tulivat. Olin niin pettynyt. Kun kuulin muilta päässeeni sisään, tuntui hyvin epätodelliselta.Sanat ei riitä kuvailemaan sitä onnen ja helpotuksen tunnetta. Älä luovuta! Lepää hetki ahkeran aherruksen jälkeen, odota rauhassa tuloksia ja päätä samalla ettet anna periksi oli tulos mikä hyvänsä, mikäli tuo on kutsumuksesi! Tsemppiä!
Kiva muuten huomata miten paljon täällä ihmiset tukee ja auttaa. Maineestaan huolimatta av-palstalla on hyvin paljon myötätuntoisia, mukavia ihmisiä! Olen itsekin saanut paljon tsemppausta kun kirjoitin omasta epäonnitumisesta.
Älä vielä heitä kivestä kaivoon!
39, Täytyy sanoa samaa! Yleensä tulee vaan turhautumisen tunteita kun lukee ihmisten aivopieruja täältä.
Aloittajalle tsemppiä urakkaan ja törmäilläänhän sairaalan käytävillä sitten tulevaisuudessa! :)
Muuta itsesi suomenruotsalaiseksi ja yritä uudestaan. Pääset kiintiöllä sisään.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 19:39"]
Olen hakenut aikaisemminkin, tällä kertaa ns. annoin kaikkeni eli perhe, parisuhde, työ yms on laitettu "sivuun" lukukevään ajaksi. Koe oli erittäin soveltava ja siellä vaadittiin paljon enemmän osaamista, mitä lukiokirjoista on mahdollista saada. Niin suuri epäonnistumisen olo, häpeä, itkettää. Luulin oikeasti että tekemällä ahkerasti töitä pääsisin. Nyt siellä haettiinkin jotain muuta sitten... Huoh. AP
[/quote]
Hei mulla ihan sama tilanne! Kolmas haku ja vasta tänä keväänä ensimmäistä kertaa kunnolla luin :( Ja olin ihan liian hidas noin soveltavaan kokeeseen, vaikka tuntui että olisin osannut vaikka mitä.
Ärsyttää! Halaus sulle :( Haetko vielä ensi vuonna? Itse haen, mutta voi *itun lukiokiintiö!
toi natriumkanavatehtävä on oikeastikin TODELLA soveltava.
t. Lääkäri
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 20:44"]
Siinä vaan on se ero, että lähihoitajaksi pääsee kuka vaan, sairaanhoitajaksi ei. Opiskelukin on paljon vaativampaa, joten ei se lähihoitajuus ole mikään tae sairaanhoitajaksi soveltumisesta.
[/quote]
Ei niin, kun nykyinen sairaanhoitajien amk-koulutus on niin tieteellistä, että tuskin valmistuttuaan pistää osaavat.
Totta, että aivan yhtä vaikea koe se oli muillekin. Ehkä parempi noin, että testaa loogista päättelykykyä ja stressinsietoa ja keskittymiskykyä enemmän kuin vaihtovirtakaavojen ulkoamuistamista.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 20:35"]
Tuo koe testaa myös stressinsietokykyä. Siellä on todella hankalia tehtäviä, kukaan ei saa täysiä pisteitä. Paineesta huolimatta pitää pakertaa loppuun.
[/quote]
Loukkasin tänään kollegaani, jonka poika oli kans lääkiksen pääsykokeissa tänään, sanomalla ton saman. Eli jos menee kokeessa paniikkiin eikä osaa, niin mitenköhän mahtaa työssä selvitä. Tottahan tuo on.
nro 23