Nyt ollaan kusessa. Auttakaa todella pyydän.
Meillä on tilanne aivan solmussa: ongelma parisuhteessa ollut jo pitkään. Tänään kärjistyi niin, että mies katsoi silmiin ja sanoi tiukasti, lopeta, hiljene heti tai vedän sua turpaan. Mene heti pois minun silmistäni.
Meillä on pieniä lapsia ja olemme miehen kanssa kaikessa mahdollisessa erilaisia. Minä koen hyvin raskaaksi, että mies on todella huolimaton lasten suhteen. Kun lehdessä oli juttu, että lapsi pudonnut kerrostalon ikkunasta, eka ajatus oli että se olisi voinut käydä mun mieheni kanssa. Hän unohtelee ikkunoita auki mm. sängyn vierestä, vaikka pienet villit lapset ja olen sanonut ettei laiteta sitten ollenkaan jos ei viitsi vahtia. Hän unohtaa perusrutiinit joita pitänyt tehdä jo vuosikausia: lapsen iltalääkkeen antaminen, pyörässä turvavoitten kiinnittäminen lapselta jne. Tokaisee että no voi voi, ei nyt vaan sellaista tullut muistettua. Kuitenkin hän on omissa asioissaan todella tarkka ja pikkumainen, ja mitättömistä asioista huoömauttelee meille.
Minä nalkutan asiasta. Nalkutan ja paljon, ja tiedostan että sekin menee yli ja haukun miestä rumasti. Sanoin tänään, että kaiken muun voisin ymmärtää mutten holtittomuuden lasten suhteen, siihen en vaan voi suhtautua lungisti! Mutta mun nalkuttaminen asiasta meni yli ja tiedän sen, en taas tiedä miksi mä olen niin pikkutarkka ja hysteerinen. No, mies oli rauhallinen ja sanoi vaan että minkä hän sille voi ettei muista, ole sinä tarkempi ja muistuttele häntä enemmän. Ja kuitenkin valittaa minulle, että olen liian tarkka ja huomauttelen - mielestäni todella epäloogista!! Haluaisin olla rennompi, mutta kun tuntuu että vastuunkantaja olen minä, niin miten rentoutua...
Tilanne siis kärjistyi tuohon miehen kommenttiin mitä alussa kirjoitin. Sen jälkeen lähdin makuuhuoneeseen, mies meni sohvalle ja kuulin kun huokaili. Sitten hoiti lasten iltatoimet lempeästi. Mutta no, unohti sen tärkeän iltalääkkeen taas, menin lapsen perään vielä ennen kuin lähti nukkumaan.
Nyt muut nukkuvan, mä olen aivan.. en tiedä. En tiedä mistää mitään. Mitä tässä tehdä?! Apua. En usko että voidaan olla tässä tilanteessa.
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:52"]
Miehesi ei muista asioita ja sinä tiedät sen. Mikset voi esimerkiksi silloin ottaa asiaksesi tuota lääkkeen antamista ja tarkistelua ilman nalkutusta. Mulla on ihana mies joka myöhästelee ja unohtelee asioita mutta muissa asioissa on aivan upea. Olen ottanut tavakseni paikata nuo hänen miinuksensa. En itsekään ole täydellinen mutta mies ei huokaile mun mokien perään. Ei sellaisessa parisuhteessa voi elää jossa ei tiedosta ja tajua erillaisuutta. Kaikkea ei tarvitse katsoa läpi sormien mutta mun mielestä sulla on nyt nauhan pää hukassa...
[/quote]
Eiköhän aikuiselta ihmiseltä pidä voida odottaa aikuisen käytöstä. Minä en ainakaan alkaisi holhota miestäni, vaikka hänkin on hajamielinen ja unohtelee tärkeitäkin asioita. Siinäpähän oppii.
Ei tuo teidän tilanne kuulosta vielä pahalta. Relaat vaan itse niin asiat järjestyvät.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:00"]
Älä aina nalkuta.
[/quote]
Mulla varmaan viiraa päässä kun en osaa ja kykene olla nalkuttamatta. Kun huomaan, että mies jättänyt terävän veitsen pöydälle ja pikkuinen säätää itsekseen sen ympärillä, en voi olla hikeentymättä miehelle! Ettekö te muut piittaisi asiasta?! ap
19 uudelleen: ehdottomasti perheneuvolan asiakkaita olette, jos sellainen paikkakunnaltanne löytyy. Vanhempainetti ym. ehkä ensi hätään, mutta tarvitsette pitkäaikaisempaa apua.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:53"]
Mihin voisin huomenna soittaa ja mistä "kehtaa" kysyä neuvoa? Jotenkin lasten neuvolaan soittaminen tuntuu ylivoimaiselta. ap
[/quote]
Soita sinne perheasiain neuvottelukeskukseen.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/40D5B401E55B1785C225748000449ACD?OpenDocument〈=FI
Apu ei ole mitään hengellistä tai kirkollista vaan ihan asiallista keskustelu/terapia-apua. Sitä suosittelen nyt ensi hätään koska se ei maksa mitään. Sinne voi tosin olla jonoa. Jos olet tosi ahdistunut soita mielenterveystoimistoon.
Oman kunnan perheneuvolakin varmasti voi auttaa. Netissä palvelee Suhdesoppa
Miten te ette ota vakavammin miehen väkivallalla uhkailua?! ap
Velvollisuutesi on erota tai teen lastensuojeluilmoituksen. Sinua voidaan syyttä heitteilejätöstä
Kyllähän kaikki varmaan ymmärtää sun motiivit siihen nalkuttamiseen mutta kuuntele nyt itseäsi, ensinnäkin sitä itse sanoit että nimenomaan nalkutat. Miksi ette keskustele ja puhu rakentavasti aiheesta. Ja oikeasti onko se nyt syy hajottaa perhe että teillä on erilaiset kasvatussysteemit, jotka ehkä yhdessä luo toimivan kokonaisuuden. Koita opettaa mieluummin miestäsi itse huomaamaan ne avoimet ikkunat ja veitset. Nalkuttamisella et saavuta mitään, se vaan kiristää tunnelmaa ja tekee rakoa teidän välille. Mies teki väärin kun uhkaili, se on selvää.
Suosittelen perheasioiden sovittelua. Ainakin meilä Stadissa on sellainen, ja muutamassa viikossa saa ajan puolueettomalle ihmiselle. Ainakin on meillä auttanut, kun pääsin sinne puhumaan vastaavanlaisista lapsiani koskevista huolistani ex-miehen kanssa. Miehen on ollut pakko kuunnella asioita, ja ottaa ne tosissaan, kun virkailijakin on samaa mieltä. Yhdessä on haettu neuvoja hänen vaikauksiinsa isänä.
Laita ukolle semmoset kortit niinku hidasälyisemmille lapsille pk:ssa :)
Jokaiselle iltatoimelle kortti: iltapala, lääke, hammaspesu, unipuku jnejne kortit.
Vitsivitsi. Käy joskus Thaimaassa niin näet holtittomia perheenisiä. Niillä on koko perhe yhden mopon päällä. Pikkuapinat roikkuu mukana jos pysyy.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:07"]
Velvollisuutesi on erota tai teen lastensuojeluilmoituksen. Sinua voidaan syyttä heitteilejätöstä
[/quote]
Otan lasten asiat hyvin vakavasti enkä todellakaan jätä tilannetta tähän. Tulin tänne pyytämään apua ja neuvoja, mihin voisin heti huomisaamuna ottaa yhteyttä ja lähteä hoitamaan asiaa. ap
Kiva mies sulla, syyllistää SINUA siitä ettei paskaakaan piittaa mistään, edes lasten hyvinvoinnista. SINUN pitäisi muistutella enemmän, hahhah, aikuista, täysjärkistä ihmistä!
Rakkauden vastakohta ei ole viha, vaan välinpitämättömyys. Ja miehesi on täysin välinpitämätön, paitsi silloin kun pääsee pomottamaan sinua näille "mene pois silmistänitai vedän sinua turpaan" uhoamisilla. Tosi hieno suhde hei, eroa, pääset helpommalla kun eroat, silloin sulla on vain lapset, eikä jotain uhoavaa kakaraa, joka ei piittaa mistään mitään. Tosta ei tule mitään, ei paskaan suhteeseen ja paskaan mieheen mitkään parisuhdeterapiat ja neuvolat auta, kuten jotkut realiteeteista vieraantuneet kukkahatut tällä palstalla lässyttää.
EROA, vietä ihana loppuelämä ilman tuollasita ilmapiiriä OMASSA kodissasi.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:05"]
Miten te ette ota vakavammin miehen väkivallalla uhkailua?! ap
[/quote]
Siksi kun sinä olet jo väkivaltainen. Henkisesti.
Jos vaikka keskustelette siitä uhkauksesta. Voisin itsekkin tarpeeksi ärsytettynä päästää tuollaisen suustani.
Ja sitten se huolimattomuus.. jos mies ihan aidosti ei muista, niin ei se nalkutus mitään auta. Selitä oma kantasi ja varsinkin turvallisuus asiat silloin kun olet siinä mielentilassa,että saat asiat ulos rakentavasti, silloin mieskin on ehkä vastaanottavampi.
Ja muista,ettei lapset ole pieniä ikuisesti,kohta ne oppii itse laittamaan vyöt kiinni ja ottamaan lääkkeet tai ainakin muistuttamaan niistä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:13"]
Kiva mies sulla, syyllistää SINUA siitä ettei paskaakaan piittaa mistään, edes lasten hyvinvoinnista. SINUN pitäisi muistutella enemmän, hahhah, aikuista, täysjärkistä ihmistä!
Rakkauden vastakohta ei ole viha, vaan välinpitämättömyys. Ja miehesi on täysin välinpitämätön, paitsi silloin kun pääsee pomottamaan sinua näille "mene pois silmistänitai vedän sinua turpaan" uhoamisilla. Tosi hieno suhde hei, eroa, pääset helpommalla kun eroat, silloin sulla on vain lapset, eikä jotain uhoavaa kakaraa, joka ei piittaa mistään mitään. Tosta ei tule mitään, ei paskaan suhteeseen ja paskaan mieheen mitkään parisuhdeterapiat ja neuvolat auta, kuten jotkut realiteeteista vieraantuneet kukkahatut tällä palstalla lässyttää.
EROA, vietä ihana loppuelämä ilman tuollasita ilmapiiriä OMASSA kodissasi.
[/quote]
Niin, tässä on puolia ja toisia. Onneksi huomasit myös tämän puolen. Koen hyvin loukkaavana, että mies toisaalta valittaa minua hysteeriseksi nipottajaksi ja toisaalta sanoo, että niin hän ei muistakaan kunnolla lasten juttuja, ala muistuttamaan häntä tarkemmin kaikesta. Miten minä voin relata, jos pitää kantaa huolta vielä aikuisestakin? Ja jännä kun minä olen paljon rennompi silloin, kun mies on poissa, vaikka lapset huolehdinikin.
Mies ei suostu lähtemään puimaan asioita minnekään ulkopuoliselle eikä toisaalta ole innokas keskustelemaan minunkaan kanssani. Sanoo vaan, että lopeta nalkuttaminen, muuta käytöstäs niin sitten on asiat hyvin. Ei ollenkaan ota vakavissaan sitä, mistä asiasta minä sanon hänelle, eli tuosta holtittomuudesta! Ja miten voi mies tutkia lompakkoaan, käydä läpi kuitteja ja laitella kotiin tulleita mainoksia huolellisiin pinoihin kun samaan aikaan jättää huolehtimatta lapset! ap
Hanki ap joskus oikeita ongelmia, niin et ole enää jokaikisen elämän pikku vastoinkäymisen edessä aivan hajalla ja ylidramaattisena täällä meuhkaamassa. Miestäsi käy kovasti sääliksi, vaikutat kunnon pirttihirmulta.
Mun mielestä sä liioittelet tuota miehen sanomista. Löikö se sua? Ei. Mitä sen olisi pitänyt tehdä kun sinä ensin nalkutuksellasi ja haukkumisellasi (henkisellä väkivallalla) ajoit sen nurkkaan? Sillä tuli mitta täyteen, ja se ilmoitti sen sinulle. Eikä lyönyt.
Ehkäpä sinä osaat jatkossa lopettaa sen nalkutuksen ennen kuin menee liian pitkälle.
Mutta tuohon miehen huolimattomuuteen en oikein osaa neuvoa. Auttaisiko jos yrittäisit sanoa niissä tilanteissa lempeästi, etkä kiukkuisesti nalkuttaen? Ja tiedän kyllä että aikuisen ihmisen pitäisi itsekin osata nuo asiat ilman sanomista, mutta monesti miehet nyt vaan on vähän huithapeleita tuommoisissa asioissa...
Sinusta tuntuu varmaan tosi hyvältä idealta nyt rakentaa sitten oma pikku melodraama tuon "väkivallalla uhkailun" ympärille. Mutta valitettava tosiasia on se, että kuka tahansa jossain vaiheessa sanoo noin, jos eukko nalkuttaa ja nalkuttaa ja jäkättää. Semmominenkin ihminen, jolla ei ole minkäänlaisia aikeita koskaan ketään lyödä, eikä minkäänlaisia väkivaltaisia taipumuksia. Jos et todella näe ollenkaan omaa osaasi tässä ongelmassanne, eroa miehen vuoksi. Saa hän edes sitten tulevaisuudessa kunnollisen, tyydyttävän parisuhteen.
P.S. Tuontyyppinen "väkivallalla uhkailu" ei sitten ole peruste yhtään mihinkään, jos sen perusteella olit ajatellut jotain huoltajuusjuttuja tai muuta väkisin vääntää.
Todella niin, mies käyttäytyi hyvin hillityn rauhallisesti koko ajan. Ja katsoi mua rauhallisesti ja sanoi että mene heti pois, tai.. Eli ei ollut muuten millään tapaa uhkaava. Mutta en silti vähättele sanomaansa. ap
Voi hemmetti... Miks pitää perheneuvolan resursseja käyttää tommoseen? "Moi, mä oon ap! Nalkutan liikaa ja tiiän sen, mutta silti tartteisin ulkopuolista apua!"
Ei mitään järkee.