Te, joille korona-aika ei todellakaan ole ohi, miten korona näkyy elämässäsi tällä hetkellä?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Elämä menee hukkaan 4 seinän sisällä.
Koronahullut tuntuvat uskovan, että jos koronasta selvitään, ei maailmassa enää riskinpaikkoja olekaan. Tai sitten ovat muutenkin sairauden- ja kuolemanpelkoisia, jotka elävät muutenkin elämänsä sen mukaan. Eli eihän korona ole muuttanut heidän arkeaan mitenkään. Pelko hallitsee elämää, vaikka sen syy saattaa vaihdella.
Lomalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan kysyn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En matkaile enkä käy missään tapahtumissa tai muutenkaan hengaamassa kahviloissa tms. lämpimikseni. Häkellyttävää kyllä, miten moni tuttu ja puolituttu on somen perusteella jo varannut ulkomaanmatkan nyt syksyksi. Että miten vähän maltetaan odottaa. Oma miehenikin ehdotti minulle jo Espanjan matkaa elokuulle, ja oli kyllä pakko kysyä, onko tosissaan lähdössä hänkin. Itse olen selmainen ihminen, että mua ei haittaa istua vaikka vuosi kotona käymättä missään, ja hänen ahdistuksensa on minulle absurdia, kun "ei pääse lomalle minnekään" ja esim. kesämökki ei kelpaa.
Ehkä miehellesikin sinun varovaisuutesi on absurdia. Miksi erilaisuuden ymmärtäminen on sinulle niin vaikeaa?
Siksi, että minnehän minun mieheni menisi 2vko karanteeniin ja mahdollisesti sairastamaan sitä koronaa matkan jälkeen, kun mitään koronahotellia Suomesta ei löydy? Omistan tämän asunnon yhtä lailla kuin hänkin, enkä todellakaan halua tänne ihmistä, joka on koronatarkkailussa. Luulisi, että sen verran saa olla ymmärtämättä muita ihmisiä. Muiden menemiset eivät minua muuten häiritse ja mulle olisi ihan sama, jos joku sen koronan itselleen kipaisee, mutta en usko, että elokuussa ulkomaille suuntaavilta voi odottaa, että pysyvät myös sitten kotiin tultuaan kotona eivätkä ensimmäiseksi ryysää marketteihin, töihin ja kouluihin. Johan se nähtiin, että kaikki eivät pysy.
Karanteenioheistus muuttui tänään monen maan osalta. Etkö seuraa uutisointia ja valtion ohjeistusta siellä karanteenissasi?
Voi voi kun se tauti ei sitä katso, saatko sen maasta, jossa karanteenia ei vaadita, tai vaikka lentokoneesta kaikkien maiden rajojen ulkopuolella. Virus ei lue Hesaria katsos. Juuri lentokoneista ja baareista, joissa kansalaisuudet sekoittuvat ja turistit kohtaavat, tämä levisi viimeksikin hyvin. Viralliset ohjeistukset ovat täällä olleet muissakin asioissa mutuilua (kuten se, että pitkään toitotettiin, että maski ei auta mitään), joten ei siihen kannata sokeasti luottaa, missä karanteenia vaaditaan ja missä ei. Totta mooses karanteeni kannattaa silti, jos siihen on mahdollisuus. Minun luokseni en ota ketään ulkomailta tulevaa ennen kuin ovat olleet 2 viikkoa Suomessa. En ymmärrä, miksi se häiritsee sinua niin kovin.
Te jotka etistäydytte täysin ettekä edes kaupassa käy tai lapsianne kouluun meinaa päästää edes syksyllä, mitä sitten jos rokotetta ei keksitä koskaan? Tai vasta 10 vuoden päästä? Siinä voi hyvin käydä niinkin. Niin mitä sitten teette? Jatkatteko lopun elämän eristyksissä? Estättekö lapsianne käymästä enää koskaan normaalissa koulussa tai muutenkaan tapaamasta ihmisiä? Itse ajattelen että tulee jos on tullakseen.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka etistäydytte täysin ettekä edes kaupassa käy tai lapsianne kouluun meinaa päästää edes syksyllä, mitä sitten jos rokotetta ei keksitä koskaan? Tai vasta 10 vuoden päästä? Siinä voi hyvin käydä niinkin. Niin mitä sitten teette? Jatkatteko lopun elämän eristyksissä? Estättekö lapsianne käymästä enää koskaan normaalissa koulussa tai muutenkaan tapaamasta ihmisiä? Itse ajattelen että tulee jos on tullakseen.
Viime viikolla kävimme lounaalla kiinalaisessa ja aivan yksin saatiin nauttia koko ravintolasta. Poislähtiessä saapui yksi pariskunta.
Ruoat tilataan pääasiassa kotiin, sukulaisia ja kavereita tavataan ulkona.
Vierailija kirjoitti:
On järki päässä. Kuluttaminen on vähentynyt. Kauppaostokset haemme noutopisteestä. Kotona jo olevien resurssien kierrättämien on lisääntynyt. Käytämme vaatteita ristiin ja muutamme esim vaatteita sopivaksi ompelemalla niistä uusia. Onneksi on ompelukone!
Olisi aika täydentää joitakin sovitusta vaativia tuotteita, eritoten kenkiä, mutta emme olleet kokeilun jälkeen tyytyväisisiä postin pakettitoimitukseen. Etsimme turvallista tapaa tai ostospaikkaa ja jos hyvää löytyy tulemme ostamaan samalla enemmän. Säästäminen on lisääntynyt ja tulee pysymään korkealla tasolla, kun ei tahdota liikkua koronalingoissa ostoksilla. Lapsilla on seuraa toisistaan. Olemme syöneet, nukkuneet ja liikkuneet hyvin.
suurperhe
Mikä postin pakettitoimituksissa on mennyt pieleen?
Vierailija kirjoitti:
Kesäloma vain omalla mökillä oman perheen kanssa. Kaupassa käydään enkä enää käytä kertakäyttöhanskoja koko ajan. Emme tapaa kavereita tai sukulaisia ollenkaan.
Meillä jokainen on riskiryhmäläinen ja meille suututtiin kun emme ottaneet vieraita vastaan kotonamme!
Onko nää trolleja tässä ketjussa vai tosissaanko jotkut kirjoittaa?
Olen nyt tilanteen ollessa hyvä höllentänyt henkilökohtaisia rajoituksiani, mutta yhä nämä:
- lähtökohtaisesti en käy kylässä saati kutsu ihmisiä meille, vaan tapaan ihmisiä ulkona
- en osallistu mihinkään sisä-tai ulkotapahtumaan, käy baarissa, ravintolassa syömässä tai terassilla tai liikuntapaikoissa
- lapseni ei myöskään ole päässyt kyläilemään, vaan ulkotreffejä kavereiden kanssa
- en matkustele edes kotimaassa
- en mene ostoskeskuksiin tms vaan tilaan kotiin tai postiin, jos jotain on pakko hankkia
- uimassa käymme sellaisella rannalla, jossa ei ole paljon muita ihmisiä
- en matkusta julkisilla vaan autolla
Näitä jatkan varmaan niin kauan, kuin tilanne kestää. Tänään tein päätöksen, että vaikka kesäkuun kävin kaupassa, nyt lyön liinat taas kiinni ja alan tilata ruoan noudettavaksi.
Meillä jäi tavaksi tilata ruokaostokset kotiovelle. Se on niin helppoa. Käydään tekemässä muut tarpeelliset ostokset kaupoissa paikan päällä, mutta pyritään menemään hiljaiseen aikaan. Paljon kyllä käytetään myös nettikauppoja, kuten ennen koronaakin.
Perheen teinien yritetään antaa elää mahdollisimman normaalisti, mutta eivät saa matkustaa julkisilla ruuhka-aikoihin. Saavat tavata kavereitaan ja yökyliäkin on jo ollut.
Pidetään huolta käsihygieniasta, desinfioidaan puhelimet, kun tullaan kotiin ja pestään kädet huolella. Käytetään käsidesiä esim. ravintolaan mennessä ja kaupasta pois lähtiessä. Kun syödään ravintolassa, suositaan terassia ja hiljaisia aikoja.
Itse en ole vielä käyttänyt julkisia. Pyöräilen, kävelen ja käytän omaa autoa.
Yli 70-vuotiaita sukulaisia ollaan tavattu, lähinnä ulkona eikä olla halaltu.
Vierailija kirjoitti:
Lomalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan kysyn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En matkaile enkä käy missään tapahtumissa tai muutenkaan hengaamassa kahviloissa tms. lämpimikseni. Häkellyttävää kyllä, miten moni tuttu ja puolituttu on somen perusteella jo varannut ulkomaanmatkan nyt syksyksi. Että miten vähän maltetaan odottaa. Oma miehenikin ehdotti minulle jo Espanjan matkaa elokuulle, ja oli kyllä pakko kysyä, onko tosissaan lähdössä hänkin. Itse olen selmainen ihminen, että mua ei haittaa istua vaikka vuosi kotona käymättä missään, ja hänen ahdistuksensa on minulle absurdia, kun "ei pääse lomalle minnekään" ja esim. kesämökki ei kelpaa.
Ehkä miehellesikin sinun varovaisuutesi on absurdia. Miksi erilaisuuden ymmärtäminen on sinulle niin vaikeaa?
Siksi, että minnehän minun mieheni menisi 2vko karanteeniin ja mahdollisesti sairastamaan sitä koronaa matkan jälkeen, kun mitään koronahotellia Suomesta ei löydy? Omistan tämän asunnon yhtä lailla kuin hänkin, enkä todellakaan halua tänne ihmistä, joka on koronatarkkailussa. Luulisi, että sen verran saa olla ymmärtämättä muita ihmisiä. Muiden menemiset eivät minua muuten häiritse ja mulle olisi ihan sama, jos joku sen koronan itselleen kipaisee, mutta en usko, että elokuussa ulkomaille suuntaavilta voi odottaa, että pysyvät myös sitten kotiin tultuaan kotona eivätkä ensimmäiseksi ryysää marketteihin, töihin ja kouluihin. Johan se nähtiin, että kaikki eivät pysy.
Karanteenioheistus muuttui tänään monen maan osalta. Etkö seuraa uutisointia ja valtion ohjeistusta siellä karanteenissasi?
Voi voi kun se tauti ei sitä katso, saatko sen maasta, jossa karanteenia ei vaadita, tai vaikka lentokoneesta kaikkien maiden rajojen ulkopuolella. Virus ei lue Hesaria katsos. Juuri lentokoneista ja baareista, joissa kansalaisuudet sekoittuvat ja turistit kohtaavat, tämä levisi viimeksikin hyvin. Viralliset ohjeistukset ovat täällä olleet muissakin asioissa mutuilua (kuten se, että pitkään toitotettiin, että maski ei auta mitään), joten ei siihen kannata sokeasti luottaa, missä karanteenia vaaditaan ja missä ei. Totta mooses karanteeni kannattaa silti, jos siihen on mahdollisuus. Minun luokseni en ota ketään ulkomailta tulevaa ennen kuin ovat olleet 2 viikkoa Suomessa. En ymmärrä, miksi se häiritsee sinua niin kovin.
Suomessako ei ole koronaa?
Elämä menee hukkaan 4 seinän sisällä.