Te, joille korona-aika ei todellakaan ole ohi, miten korona näkyy elämässäsi tällä hetkellä?
Kommentit (53)
Ollaan eletty omakotitalossa eristyksissä helmikuusta lähtien.
Kauppakassipalvelu käytössä. Ruokatavarat aina muutaman päivän karanteenissa ennen käyttöä.
Muutaman kerran ollaan käyty lääkärissä maskin ja kumihanskojen kanssa. Muutaman kerran haettu paketti postista maskin ja kumihanskojen kanssa. Postipaketti jätetään varastoon karanteeniin ennen avaamista tai avataan ja tavara desinfioidaan jos se tarvitaan heti käyttöön (esim lääkkeet apteekin verkkokaupasta).
Muuten eletään kotona ja omalla pihalla. Lapset viedään välillä tyhjään leikkipuistoon.
Isovanhemmat elää eristyksissä ja heitä ollaan voitu siksi nähdä silloin tällöin.
Syksyllä etätyöt ja kotikoulu (ellei etäkoulua järjestetä).
Jos nyt alettais lipsumaan, niin kaikki puolen vuoden työ valuisi hukkaan. Enhän sellaista tekisi ikinä. Suomessa pitäisi olla usean viikon ajan nolla linja koronassa, että uskallettaisiin hieman lipsua.
- etätöissä, joka on itseasiassa jo aika puuduttava aja raskasta kun joutuu olemaan niin paljon kotona
- en ole käynyt shoppailemassa, terdellä tai missään missä on vähän enemmän muita ihmisiä
- en ole tavannut vanhaa äitiäni enkä sukulaisia
- tämä on suunnattoman ahdistavaa kun olen kaikesta jännittämisestä ja huolesta ihan väsynyt
Pysyn lasten(2v ja 6kk) kanssa kotona eristyksissä, ketään ei tavata. max kerran kahdessa viikossa käyn kaupasta hakemassa pakolliset.
Vierailija kirjoitti:
Käytän kaupoissa käsidesiä (ja lähikaupassa kertakäyttöhanskoja, koska meidän mahtava kauppias edelleen tarjoaa niitä), käyn niissä kaupoissa mahdollisimman vähän, käytän paljon nettikauppoja, en edelleenkään käy museoissa, ravintoloissa tai muissa turhissa paikoissa, välttelen väkijoukkoja. Minulla ei ole muuten ollut tänä vuonna vielä ainuttakaan flunssaa, vaikka niitä yleensä on vähintään yksi kevättalvella...
Sama juttu muuten meillä. Koko perhe on ollut tämän vuoden terveenä. Me emme käy kaupassa ollenkaan, emmekä tapaa perheen ulkopuolisia vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Kauppakassipalvelu käytössä. Ruokatavarat aina muutaman päivän karanteenissa ennen käyttöä.
Muutaman kerran ollaan käyty lääkärissä maskin ja kumihanskojen kanssa. Muutaman kerran haettu paketti postista maskin ja kumihanskojen kanssa. Postipaketti jätetään varastoon karanteeniin ennen avaamista tai avataan ja tavara desinfioidaan jos se tarvitaan heti käyttöön (esim lääkkeet apteekin verkkokaupasta).
Muuten eletään kotona ja omalla pihalla. Lapset viedään välillä tyhjään leikkipuistoon.
Isovanhemmat elää eristyksissä ja heitä ollaan voitu siksi nähdä silloin tällöin.
Jos nyt alettais lipsumaan, niin kaikki puolen vuoden työ valuisi hukkaan. Enhän sellaista tekisi ikinä. Suomessa pitäisi olla usean viikon ajan nolla linja koronassa, että uskallettaisiin hieman lipsua.
Niinpä. Sanoppa muuta! Tuntuisi täydelliseltä luovuttamiselta laittaa nyt lapset kouluun kun kamala työ on ollut pitää kaikki kotona järjissään. Miksi alunperin oltaisiin oltu eristyksissä jos nyt lähdetään hakemaan korona? Kyllä se elämä on tärkeää tästä eteenpäinkin ja sitä haluaa suojella.
Vierailija kirjoitti:
ei sekään takaisi mitään nyt kun rajat on auki
On järki päässä. Kuluttaminen on vähentynyt. Kauppaostokset haemme noutopisteestä. Kotona jo olevien resurssien kierrättämien on lisääntynyt. Käytämme vaatteita ristiin ja muutamme esim vaatteita sopivaksi ompelemalla niistä uusia. Onneksi on ompelukone!
Olisi aika täydentää joitakin sovitusta vaativia tuotteita, eritoten kenkiä, mutta emme olleet kokeilun jälkeen tyytyväisisiä postin pakettitoimitukseen. Etsimme turvallista tapaa tai ostospaikkaa ja jos hyvää löytyy tulemme ostamaan samalla enemmän. Säästäminen on lisääntynyt ja tulee pysymään korkealla tasolla, kun ei tahdota liikkua koronalingoissa ostoksilla. Lapsilla on seuraa toisistaan. Olemme syöneet, nukkuneet ja liikkuneet hyvin.
suurperhe
Eristäytymisenä.
Käyn kauppa-asioilla kerran kahdessa viikossa, muuten olen vain kotona. Mies käy töissä. Jos halutaan lähteä jonnekin, käydään pitkällä ajelulla. Aiemminkin oltiin kotona viihtyvää tyyppiä, mutta nyt koti on se turvallinen kupla.
Olen menettänyt haluni käydä missään ostoksilla, kiertelemässä, kahviloissa, ravintoloissa, museoissa, kirppiksillä, kirjastossa... Viimeksi joten kuten helmikuussa ja nyt sellainen on mennyttä mielenmaisemaa.
Aina olen ollut ihmisiä välttelevä ja bakteerikammoinen (ja kas, en juuri koskaan kipeänä). Nyt se on korostunut.
Meidän suunnalla ei ole todettu uusia tartuntoja toukokuun jälkeen. Lopetin helmikuun alusta kestäneen totaalieristäytymisen kesäkuun lopussa ja tunnustan palkinneeni itseni kahvilassa cappucinolla ja kakkupalalla. Käsidesä käytän ja aina on oma pullo mukana, niihin kauppojen ja kahviloiden omiin en uskalla koskea. Turhia kauppareissuja en tee.
Kunhan kysyn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En matkaile enkä käy missään tapahtumissa tai muutenkaan hengaamassa kahviloissa tms. lämpimikseni. Häkellyttävää kyllä, miten moni tuttu ja puolituttu on somen perusteella jo varannut ulkomaanmatkan nyt syksyksi. Että miten vähän maltetaan odottaa. Oma miehenikin ehdotti minulle jo Espanjan matkaa elokuulle, ja oli kyllä pakko kysyä, onko tosissaan lähdössä hänkin. Itse olen selmainen ihminen, että mua ei haittaa istua vaikka vuosi kotona käymättä missään, ja hänen ahdistuksensa on minulle absurdia, kun "ei pääse lomalle minnekään" ja esim. kesämökki ei kelpaa.
Ehkä miehellesikin sinun varovaisuutesi on absurdia. Miksi erilaisuuden ymmärtäminen on sinulle niin vaikeaa?
Siksi, että minnehän minun mieheni menisi 2vko karanteeniin ja mahdollisesti sairastamaan sitä koronaa matkan jälkeen, kun mitään koronahotellia Suomesta ei löydy? Omistan tämän asunnon yhtä lailla kuin hänkin, enkä todellakaan halua tänne ihmistä, joka on koronatarkkailussa. Luulisi, että sen verran saa olla ymmärtämättä muita ihmisiä. Muiden menemiset eivät minua muuten häiritse ja mulle olisi ihan sama, jos joku sen koronan itselleen kipaisee, mutta en usko, että elokuussa ulkomaille suuntaavilta voi odottaa, että pysyvät myös sitten kotiin tultuaan kotona eivätkä ensimmäiseksi ryysää marketteihin, töihin ja kouluihin. Johan se nähtiin, että kaikki eivät pysy.
Ei enää muuten kuin että jätämme massakokoontumiset ja matkustelut väliin.
Olen Juankoskella. Täällä elämä pyörii samalla tavalla kuin aina ennenkin. Kukaan ei ole sairastunut koronaan, eikä kukaan ole eristäytynyt. Halataan ja vieraillaan, lauletaan ja nauretaan - lupsakkaat savolaiset.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan kysyn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En matkaile enkä käy missään tapahtumissa tai muutenkaan hengaamassa kahviloissa tms. lämpimikseni. Häkellyttävää kyllä, miten moni tuttu ja puolituttu on somen perusteella jo varannut ulkomaanmatkan nyt syksyksi. Että miten vähän maltetaan odottaa. Oma miehenikin ehdotti minulle jo Espanjan matkaa elokuulle, ja oli kyllä pakko kysyä, onko tosissaan lähdössä hänkin. Itse olen selmainen ihminen, että mua ei haittaa istua vaikka vuosi kotona käymättä missään, ja hänen ahdistuksensa on minulle absurdia, kun "ei pääse lomalle minnekään" ja esim. kesämökki ei kelpaa.
Ehkä miehellesikin sinun varovaisuutesi on absurdia. Miksi erilaisuuden ymmärtäminen on sinulle niin vaikeaa?
Siksi, että minnehän minun mieheni menisi 2vko karanteeniin ja mahdollisesti sairastamaan sitä koronaa matkan jälkeen, kun mitään koronahotellia Suomesta ei löydy? Omistan tämän asunnon yhtä lailla kuin hänkin, enkä todellakaan halua tänne ihmistä, joka on koronatarkkailussa. Luulisi, että sen verran saa olla ymmärtämättä muita ihmisiä. Muiden menemiset eivät minua muuten häiritse ja mulle olisi ihan sama, jos joku sen koronan itselleen kipaisee, mutta en usko, että elokuussa ulkomaille suuntaavilta voi odottaa, että pysyvät myös sitten kotiin tultuaan kotona eivätkä ensimmäiseksi ryysää marketteihin, töihin ja kouluihin. Johan se nähtiin, että kaikki eivät pysy.
Karanteenioheistus muuttui tänään monen maan osalta. Etkö seuraa uutisointia ja valtion ohjeistusta siellä karanteenissasi?
Korona sekoitti työaikataulut ja sitä sumaa puran edelleen.
Päivystän netissä paheksumassa kaikkia jotka matkustaa, käy kaupoissa joissa on paljon ihmisiä, ei pidä turvavälejä, haluaa ravintoloihin jne,
Kerron heille miten pitää olla koska olen niin paljon heitä viisaampi. Oikein supernero.
Olen maaliskuusta asti tehnyt tätä, vaikka ei sitä katastrofia vielä tullutkaan niin valitan silti koko ajan ja raivoan kaikille, se muistuttaa minua ihanasti siitä että olen vaan niin paljon parempi ja viisaampi 😇
Korona näkyy meillä kotona joka päivä. Lauta on keskellä entisessä jo toisaalla asuvien aikuisten lastemme huoneessa keskellä huonetta telineen päällä. Pelikeppi ja eriväriset pelinappulat siististi Korona laudalla silloin kun emme pelaa. Välillä pelaamme yhdessä mieheni kanssa matseja, ja pussit sen kun heiluvat laudan kulmissa.
Ei mitenkään ole näkynyt koronaa ainakaan vielä. Kyllähän se kuulema tuntuu sitten kun ja jos tartunnan saa ja taudin kärsittäväkseen. Balttian maillakin on käyty jo kesäkuussa, ja 14 vrk:tta jännättiin iskikö vaiko ei, ja ei tullut.
Kaupoilla olemme käyneet kuten ennen koronaakin. Elämä ei ole muuttunut yhtään, kädet olemme mieheni kanssa pesty ennen koronaakin tultuamme maailmalta kotiovesta sisään ennen kuin menemme sorkkimaan ruokakaapeille eineksiä. Aikuisia lapsiamme perheineen emme ole tavanneet viimeksi kuin helmikuussa, mutta muutenkaan emme välttämättä olisi tavattu toisiamme ennen kuin kohta puolin, koska he ovat töissä ja kesälomat vasta alkavat heillä ja asuvat satojen kilometrien päässä meistä.
Työnantajan määräyksellä pakko käyttää joko visiirisuojainta tai maskia kun potilaiden kanssa tekemisissä. Muutoin olen koko ajan elänyt mahdollisimman normaalisti.